פייסבוק מציעה מאות מיליוני דולרים עבור זכויות יוצרים

הרשת החברתית הגדולה בעולם מנסה להסדיר את נושא הקניין הרוחני ולאפשר לגולשים להעלות סרטונים שמכילים שירים

פייסבוק / צילום: רויטרס
פייסבוק / צילום: רויטרס

פייסבוק מציעה לחברות מוזיקה גדולות ולמו"לים בתחום המוזיקה מאות מיליוני דולרים, כדי שמשתמשי הרשת החברתית יוכלו להכליל באופן חוקי שירים בסרטוני הווידאו שהם מעלים לאתר פייסבוק, לברי מקורות יודעי דבר.

בשנים האחרונות נרשמה עלייה אדירה בהעלאות סרטוני וידאו לפייסבוק, ובצפייה בהם, ורבים מהסרטונים מכילים שירים שלפייסבוק אין זכות הקניין רוחני עליהם. מתוקף החוק הקיים חייבים בעלי זכויות הקניין לדרוש מפייסבוק להסיר סרטוני וידאו שבהם הוכללו קובצי מוזיקה תוך הפרת זכות הקניין הרוחני.

בחודשים האחרונים מנהלים הבעלים של קובצי המוזיקה מו"מ עם פייסבוק לגיבוש פתרון, ופייסבוק הבטיחה לבנות מערכת לזיהוי ותיוג קובצי מוזיקה שהעלאתם מפירה את זכות הקניין הרוחני.

הפיתוח וההפעלה של מערכת כזאת עלול לקחת שנתיים, ושני הצדדים אינם יכולים להמתין זמן כה רב, לדברי המקורות שביקשו לשמור על עילום שם.

פייסבוק להוטה לחתום על הסכם כעת כדי שלא לתסכל את משתמשיה באמצעות הסרת סרטוני הווידאו שלהם, את שותפותיה באמצעות אירוח תכנים מפירי זכויות קניין, ואת המפרסמים העלולים להיחשף לבעיות משפטיות.

מטרת סבב הדיונים האחרון הוא להבטיח שמשתמשי פייסבוק יוכלו להעלות סרטוני ווידאו שמכילים שירים, כאשר במקביל משיקה פייסבוק את פלטפורמת הווידאו החדשה ווטש (Watch), ומממנת את הפקתן של סדרות חדשות.

פייסבוק מנסה להשיג הכנסות פרסום נוספות בהיקף של מיליארדי דולרים, ולקרוא תגר על יוטיוב.

בשיחת הוועידה של פייסבוק, לאחר פרסום תוצאות הרבעון השני, אמר המנכ"ל מארק צוקרברג כי בשנים הבאות יניע הווידאו את הפעילות העסקית של פייסבוק, ויקבע את איכות ביצועיה. צוקרברג אמר למשקיעים שפייסבוק תמשיך להגדיל את השקעתה בפורמט זה, מכיוון שלהערכתה יהפוך בעתיד שיתוף סרטוני הווידאו לנפוץ יותר משיתוף הודעות טקסט וצילומים.

פייסבוק יכולה להמשיך את מאמציה בתחום הפקת קובצי הווידאו המוזיקליים המקצועיים, אך היא בחרה לתעדף את הסרת הבעיות המשפטיות הכרוכות בהעלאת סרטוני וידאו שמפיקים המשתמשים. מרבית סרטוני הווידאו המועלים לפייסבוק מופקים בידי אנשים פרטיים ולא על ידי חברות מדיה.

תמרה הריבנק, לשעבר מנהלת ביוטיוב, מובילה את המו"מ מטעם פייסבוק לאחר שהצטרפה לחברה במועד מוקדם יותר השנה.

הריבנק, שהיתה מנהלת גם ב-Warner/Chappell Music היא דמות פופולרית בקרב עמיתיה לשעבר במקומות עבודתה הקודמים.

הכסף של פייסבוק הוא מתנה משמים עבור תעשיית המוזיקה, שעושה רווחים שמנים מצמיחתם של שירותי הסטרימינג בהזמנה ספוטיפיי ואפל מיוזיק. ב-2016 קפצו מכירות המוזיקה בעולם ב-5.9%, לדברי הפדרציה העולמית לתקליטים וקלטות (IFPI). יוניברסל מיוזיק גרופ שנמצאת בבעלות ויוונדי, ושמחזיקה בבעלות על חברת התקליטים הגדולה בעולם, דיווחה על זינוק של 15.5% במכירות ברבעון הפיסקלי האחרון.

וורנר מיוזיק גרופ, הבעלים של חברת התקליטים השלישית בגודלה בעולם, דיווחה על צמיחה של 13% במכירות.

מרבית הצמיחה נובעת משירותים בתשלום שמספקות ספוטיפיי ואפל, ובמקביל נרשם גידול גם במכירות הפרסום ביוטיוב. התעשייה נזפה ביוטיוב באופן חוזר ונשנה בגין זלזולה בזכויות הקניין הרוחני ובגין תשלומים נמוכים מדי למוזיקאים.

עשיית עסקים עם פייסבוק היא בבחינת עשיית עסקים עם השטן, אך בעלי זכות הקניין הרוחני זקוקים לעסקה. המצב המשפטי שיוצרת המתכונת הנוכחית של חוקי הקניין הרוחני באינטרנט גורם לכך שהמשתמשים ימשיכו להפר את החוק באמצעות העלאת סרטונים לרשת.

האחריות לניטור סרטונים אלה מוטלת על בעלי זכות הקניין הרוחני. ההסכם יבטיח שבעלי זכות הקניין יקבלו תגמול כספי מסוים במקום לבזבז משאבים במעקב אחר כל סרטוני הווידאו הלא חוקיים.

בכירים בתעשיית המוזיקה מקוים גם כי רישוי שירים לשימוש בסרטונים שיוצרים המשתמשים בפייסבוק יגביר את הלחץ על יוטיוב לציית לחוק. אך אם יעניקו בעלי זכות הקניין הרוחני לפייסבוק את הזכות לארח סרטוני ווידאו וקובצי מוזיקה, הם מסתכנים בהפיכת פייסבוק ליוטיוב נוספת - מקור אדיר לקידום יצירות מוזיקליות, אך גם פלטפורמה שבה לא משלמים כל הצרכנים עבור המוצרים שהם צורכים.