אי-ודאות: הדרך של טראמפ לביטול ההסכם עם איראן

הנשיא טראמפ צפוי להודיע כי הוא מבקש מהקונגרס לערוך בחינה מחודשת של הסכם הגרעין בין איראן לשש המעצמות ■ המהלך נועד למנוע חתימה בפעם השלישית על מסמך המאשרר שאיראן עומדת בהתחייבויותיה

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

כבר הלילה (ה') או מחר עשוי הנשיא טראמפ להודיע לקונגרס האמריקאי כי הוא מבקש מהם לערוך בחינה מחודשת (Review) של הסכם הגרעין בין איראן לשש המעצמות. המהלך נועד להרחיק את טראמפ מחתימה על מסמך המאשרר שאיראן עומדת בהתחייבויותיה כפי שעשה כבר פעמיים מאז נכנס לתפקידו בינואר 2017. תחת זאת, ועל פי החוק האמריקאי, שני בתי הקונגרס יוכלו כעבור 60 יום להשיב על כנן סנקציות נגד איראן.

לפי הודעות בנות בריתה של ארה״ב, גרמניה, צרפת ובריטניה, ארה״ב עשויה להיוותר לבד במהלך מסוג זה וההשלכות המורכבות עוד יותר תהיינה אם איראן (ואולי אף סין ורוסיה) יראו במהלך האמריקאי מעשה המחסל את ההסכמה הבינלאומית שנרקמה על ידי ממשל אובמה בשנת 2015.

הבעיה במהלך שעומד להציג הנשיא טראמפ הנה כי בהעדרן של ראיות קונקרטיות להפרת ההסכם מצד איראן, יקשה על חברי הקונגרס ועל ראשי מדינות זרים - להעניק לו גיבוי. בבית הלבן תדרכו במהלך יום רביעי שהנשיא יבצע הבחנה (לכשינאם בנושא) בין ביטול ההסכם לבין אי-אישרורו (decertifying), אך לא בטוח שההבחנה הזו תתקבל בהבנה על ידי כל אלה שדוחפים לביטול מוחלט של ההסכם ורואים באיראן סכנה גדולה.

לרשותו של הנשיא טראמפ עומד רוב פוליטי רפובליקני בשני בתי הקונגרס, אך שורה של מחוקקים שיצאו נחרצות נגד ההסכם עם איראן בשלב בו התנהל המו״מ, ואף התבטאו נגד ההסכם בתקופה המידית לאחר שנחתם - לא ממהרים להסכים עם השאיפה לביטולו או שינויו מבלי שמונחות בפניהם ראיות להפרה.

יותר מכך, רק לפני כשבוע הופיעו בפני מחוקקים בגבעת הקפיטול שניים - מזכיר ההגנה ג׳יימס מאתיס וראש המטות המשולבים הגנרל ג׳וזף דאנפורד - ואישרו בפני המחוקקים שאיראן עומדת בהתחייבותיה על פי ההסכם.

שני סנטורים דמוקרטים שהתנגדו נחרצות להסכם הגרעין עם איראן - מנהיג המיעוט הדמוקרטי צ׳אק שומר, והסנטור ממרילנד בן קרדין, ציינו שלא יסכימו לביטול ההסכם בשלב הזה. שני סנטורים דמוקרטים נוספים שהתנגדו להסכם, מננדז ומנצ׳ין טרם החליטו. במפלגה הרפובליקנית, השולטת בסנאט כאמור, יש כמה סנטורים שאינם חוששים להתייצב מול הנשיא. הסנטור המשמעותי מכולם, בוב קורקר מי שממונה על ועדת יחסי החוץ של הסנאט (בה יתנהלו הדיונים בנוגע למילוי או הפרת ההסכם) התייצב בשבוע האחרון בקרב חזיתי תקשורתי מול הנשיא. סנטורים אחרים, כמו ג׳ון מקיין, ג׳ף פלייק, סוזאן קולינס ורנד פול - עשויים להתנגד למהלך אף הם.

בבית הנבחרים מתנהל הדיון במקביל. חבר בית הנבחרים מניו יורק, הדמוקרט היהודי אליוט אנגל היושב בועדת יחסי החוץ של בית הנבחרים הזהיר שטראמפ מתקרב ״לאיזור המסוכן״. אנגל, שהיה נגד ההסכם לפני שנתיים אמר שמהלך לשינוי ההסכם בשלב הנוכחי ״אולי יגרום לטראמפ לחוש טוב עם עצמו, אבל זה לא הדבר הנכון לעשות״.

נוסח ההסכם עם איראן צומצם לתחולה רק על תכנית הגרעין ולא התייחס למעורבותה של איראן בפעולות טרור ברחבי המזרח התיכון. ההסכם לא חל על תכניות טילים בליסטיים, כך שמידע בנוגע למעורבות איראנית בסוריה, בבניית נמל בצפון סוריה (אספקת כלי נשק), בפיתוח אמצעי לחימה (טילים) שאינם גרעיניים ואף מחקר ופיתוח מחוץ לתכנית הגרעין - לא יכולים לשמש כאמצעי לביטול או שינוי ההסכם.

המועד האחרון לקבלת החלטה מטעמו של טראמפ הוא יום א׳ הקרוב, ה 15 באוקטובר. גם אם יאשרר בכתב ידו שאיראן עומדת בתנאי ההסכם, הוא יצטרך לשוב ולדון בכך בעוד 90 יום.

במהלך תקופת הקמפיין ומיד אחרי שנבחר טראמפ הרבה לדבר על הסכם הגרעין, כאחד הגרועים אי פעם ״מבוכה ענקית לאמריקה״. הוא ציין שארה״ב השפילה את עצמה עבור ההסכם הזה, לא השתמשה בכוחות העומדים לרשותה, נתנה לאיראן מתנה ענקית וכי כל מי שניהל את המו״מ היה חסר הבנה ב״אמנות המו״מ״.

בתוך כך, בארה״ב מתפרסם (פוליטיקו) שארגון איפא״ק - מי שהיה מאוד משמעותי במהלך מאבקו של ראש ממשלת ישראל נתניהו נגד ההסכם במהלך 2015 ולאחריה - אינו ממהר לתת תמיכה פומבית לנשיא טראמפ ככל שהחלטה מתקרבת. בכיר באיפא״ק אמר לפוליטיקו כי הם מעוניינים לתמוך במדיניות עם פוקוס שונה בנושא האיראני, על אף שהם עדיין סבורים שזה הסכם רע.

ג׳יי סטריט מנגד, מי שתמכו בכל מאודם בנשיא אובמה במהלך תקופת המו״מ, ממשיכים ללחוץ על מחוקקים דמוקרטים ורפובליקנים שלא לסגת מן ההסכם. בשבועות האחרונים הם קיימו בוושינגטון מפגשים עם בכירים במערכת הבטחון הישראלית, כולל יו״ר המועצה לבטחון לאומי לשעבר הפרופ׳ עוזי ארד כדי לנסות לשכנע ששינוי תנאי ההסכם בשלב הזה יפגעו באינטרסים של ארה״ב וישראל, כיוון שיאפשרו לאיראן לטעון שהיא אינה הצד המפר, אלא דווקא ארה״ב.