לראשונה אי-פעם: בואינג עקפה את ג'נרל אלקטריק בשווי השוק

שלשום הודיעה GE על חיתוך הדיבידנד ב-50% ■ לפני שנה, GE הייתה שווה כ-270 מיליארד דולר, ואילו בואינג הסתפקה ב-92.6 מיליארד דולר

בואינג 747 / צילום: רויטרס
בואינג 747 / צילום: רויטרס

"חילופי גברי" היסטוריים התרחשו אתמול בשוק המניות האמריקאי. בואינג , שמנייתה עלתה השנה ב-68%, נהנתה בסגירת המסחר משווי שוק של 155.9 מיליארד דולר. ג'נרל אלקטריק  הסתפקה בשווי של 155.2 מיליארד דולר, ומנייתה ירדה אתמול ב-5.9%, והשלימה ירידה של 43% מתחילת השנה. במונחי שווי, בואינג הייתה אמש חברת התעשייה הגדולה בארה"ב לראשונה בהיסטוריה.

זהו סימן מובהק לחילופי המשמרות בין ענקיות התעשייה. לפני שנה, GE הייתה שווה כ-270 מיליארד דולר, ואילו בואינג הסתפקה ב-92.6 מיליארד דולר.

GE, אחת החברות בעלות הייחוס בקרב מניות ה"בלו צ'יפ" המסורתיות, ולשעבר החברה השווה ביותר בארה"ב, סבלה השנה ממפולת במנייתה כאשר היא התמודדה עם האתגרים שקשורים בגודלה, בתמהיל העסקים שלה ובמבנה העלויות.

שלשום (ב') פרסם המנכ"ל החדש שלה, ג'ון פלנרי, תוכנית להתארגנות מחדש סביב שלושה קווי עסקים עיקריים, והודיע גם על חיתוך הדיבידנד של החברה בחצי. בכירי החברה החלו ב"רואוד שואו" כדי להסביר את הצפי העסקי החדש. פלנרי עצמו התראיין לטלוויזיה אתמול בבוקר.

בואינג, לעומת זאת, התרוממה על כנפי האמון הגובר שהיא תוכל לספק את צבר ההזמנות שנמצא בשיא שהיא קיבלה למטוסים המסחריים שלה, על רקע הגידול הנמשך בתעשיית התעופה העולמית. החברה גם הציגה רווחים חזקים, השיקה תוכנית ענק לקניית מניות חזרה מהציבור וממשיכה לצמצם עלויות.

למדד דאו, שמחושב על פי המחיר הנומינלי של המניות בו, החילופים בדירוג שווי השוק לא שינו הרבה. בואינג היא כבר המניה היקרה ביותר במדד. היא הוסיפה למדד 730 נקודות השנה, בערך 18% מהעלייה של המדד ב-2017 לשיאים חדשים.

GE היא המניה הזולה ביותר במדד דאו, והשפעתה עליו הולכת ופוחתת עם המניה. המשקל שלה במדד הוא כעת הקטן ביותר מאז שמניית יצרנית האלומיניום אלקואה סולקה ממדד דאו ב-2013. בעת סילוקה, אלקואה נסחרה בפחות ממחצית ממחיר המניה הנוכחי של GE.

אבל במונחי שווי שוק, גם בואינג וגם GE שייכות עדיין למחצית התחתונה של מניות דאו. אפל היא החברה הגדולה ביותר בהרבה, עם שווי שוק של 879.7 מיליארד דולר אמש. במונחי אחוזים, אפל עלתה השנה ב-48%, וזו העלייה השנייה בטיבה במדד דאו. העלייה שלה הוסיפה 382 נקודות למדד.