האם רשות ההגבלים תתנגד למיזוג מזרחי-טפחות ואגוד?

לאחר שהפיקוח על הבנקים אישר את העסקה, נראה כי הרשות להגבלים עסקיים נותרה המכשול האחרון בדרך למיזוג

מיכל הלפרין / צילום: איל יצהר
מיכל הלפרין / צילום: איל יצהר

שוק הבנקאות הוא אחד הריכוזיים במשק הישראלי. שני הבנקים הגדולים - לאומי והפועלים - שולטים יחד ברוב הפעילות הבנקאית, ואילו שאר הפעילות מתחלקת בעיקר בין הבנקים הבינוניים - דיסקונט, מזרחי-טפחות והבנק הבינלאומי. האם רשות ההגבלים העסקיים תהווה מכשול למיזוג בין מזרחי-טפחות, או שהיא תציב תנאים מחמירים? ההערכות בשוק הן כי התשובה לכך שלילית.

ד"ר חגית בולמש, שותפה ומנהלת מחלקת הגבלים עסקיים במשרד עוה"ד פרל כהן צדק לצר ברץ, מסבירה כי "השאיפה של ישראל במשך שנים רבות הייתה להכניס שחקן בינלאומי לתחום הבנקאות ובכך לפתוח את התחרות. חמשת הבנקים הגדולים מחזיקים כיום מעל ל-90% מהשוק, ולכן השאיפה האידיאלית הייתה שבנק אגוד יירכש ע"י שחקן בינלאומי. ואולם, מול השאיפה הזו, עדיין יהיה קשה מאוד להצדיק התנגדות מוחלטת למיזוג שבו מזרחי מבקש לגדול על מנת להתמודד עם הבנקים הגדולים.

אחת הנקודות שתיבחן על-ידי רשות ההגבלים תהיה מיקום הסניפים של בנק אגוד ובנק מזרחי על מנת לוודא שאין אזורים שבהם הם הבנקים היחידים שפועלים באזור. חשוב לציין ששיקול זה הופך היום לפחות רלוונטי בכל המעבר לבנקאות דיגיטלית. לכן, השאיפה לגלובליזציה והכנסת בנק בינלאומי לישראל לא תהווה חלק מהשיקולים לבחינת המיזוג, שכן הרשות תידרש לבחון את המיזוג הקונקרטי שעומד לפניה".

לדבריה, מצד אחד, הכנסת בנק מזרחי כשחקן גדול יותר יכולה לסייע לריכוזיות הקיימת, והשאיפה היא שנראה את כל הבנקים מקדמים הוזלות של הריביות והשירותים הבנקאיים לצרכן, ולא רק התמקדות באופן מתן השירותים (דיגיטלי מול סניפים). "מיזוגי בנקים בינם לבין עצמם אינם הפתרון האופטימלי לפתיחת שוק כה ריכוזי - אשר הוגדר ב-2016 על-ידי ה-OECD כאחד המכשולים לצמיחה כלכלית", אומרת בולמש.

להערכת עו"ד אסף שובינסקי, ראש מחלקת הגבלים עסקיים ותחרות במשרד עוה"ד יוסי לוי, המיזוג אינו צפוי להיתקל בכל מכשול הגבלי. "אני לא חושב שרשות ההגבלים תסכל את העסקה. מה שהיא אולי תעשה זו בחינה גיאוגרפית של רמת התחרות, בדומה למה שנעשה במיזוג של מגה, שופרסל וניו פארם. ככל שהיא תזהה בעיה תחרותית באזור גיאוגרפי מסוים היא יכולה להציב תנאי של מכירה של סניף לגורם שלישי. עם זאת, לאור העובדה שמדובר בבנקים קטנים יחסית, ולאור העובדה שהחשיבות של סניף פיזי ירדה, אני לא צופה שיהיו תנאים כאלה ושהמיזוג הזה יאושר די בקלות, בייחוד לאור העמדה של הרגולטורים. מנגד, הוא אומר, למיזוג עשויה להיות השפעה חיובית על התחרות במשק, חרף העובדה שהוא עדיין לא יגיע לגודלם של שני הבנקים המרכזיים.

לדבריו, "על פניו, למיזוג יש היבטים פרו-תחרותיים, מכיוון שחבירה של שני מתחרים קטניםשוק שמתאפיין בשחקנים גדולים וחזקים עשויה לתת כוח בידי הגוף הממוזג לעורר תחרות מול השחקנים הגדולים".