פשרה בייצוגית: קווי חופש תפצה את לקוחותיה ב-2 מיליון שקל

התביעה הוגשה על רקע הטענה כי החברה נהגה למכור כרטיסים לטיסות צ'רטר כאשר ידעה שהטיסות לא ייצאו במועדן המתוכנן, מבלי ליידע על כך את הלקוחות ■ השופטת שושנה אלמגור: "קיימת אפשרות סבירה שהנתבעת הטעתה את הלקוחות"

נתב"ג  / צלם: איל יצהר
נתב"ג / צלם: איל יצהר

קווי חופשה תפצה בסך כולל של 2 מיליון שקל באמצעות פיצוי או הנחה בחופשה את לקוחותיה - כך קובעת פשרה שהושגה במסגרת בקשה להכרה בתביעה כייצוגית.

התביעה הוגשה על רקע הטענה כי קווי חופשה נהגה למכור כרטיסים לטיסות שכר (צ'רטר) אשר שעות ההמראה והנחיתה שלהן היו בדויות, בעוד שהחברה ידעה מראש כי אותן טיסות לא תמראנה במועדן. זאת משום ששעות הטיסה נקבעו לשעות מבוקשות למדי, שאותן רשות שדות התעופה לא תאשר לטיסות שכר.

התובעים טענו להטעיה מכוּונת, ועל כן ביקשו להכיר בתביעה כייצוגית. קווי חופשה מצידה טענה כי שעות הטיסה שניקבו בכרטיס הן השעות שתיאמה עם המוביל האווירי.

ההליך המשפטי עבר דרך קביעתה של השופטת שושנה אלמגור בפברואר 2016 כי "קיימת אפשרות סבירה שהנתבעת הטעתה את הלקוחות". על החלטה זו ביקשה קווי חופשה לערער בבית המשפט העליון, אולם בטרם קיום ההליך עברו הצדדים להליך גישור, אותו ניהלה הנשיאה בדימוס הילה גרסטל.

הגישור הניב את הסכם הפשרה שאושר כאמור: קווי חופשה תפצה צרכנים שנכללים בקבוצה בסכום של 100 שקל או ב-5% הנחה משווי הזמנה עתידית מהנתבעת, על-פי הגבוה מבין השניים. סכום הפיצוי הכולל יהיה 2 מיליון שקל.

ההליך קובע כי חברי הקבוצה יוכלו לפנות אל קווי חופשה בתוך 12 חודשים לקבלת הפיצוי. הזכאים לפיצוי הם מי שיש בידיהם אסמכתה לקניית כרטיס טיסה או חבילת נופש מהחברה, אליה יצרף הצהרה שהטיסה המריאה יותר מ-3 שעות אחרי הזמן שניקב בכרטיס. אם הצהרתו תתברר כנכונה, ישולמו לו 100 שקל כפיצוי בתוך 45 יום מיום הצגת המסמכים.

צרכנים שאין ברשותם אסמכתה יוכלו להגיש תצהיר עם פרטיהם לחברה, וזו תבדוק את זכותם לפיצוי בטווח של עד 14 ימים מיום הגשת התצהיר - ואם לא תבדוק, תישא בתשלום של 100 שקל לפונה.

מי שיעדיף לקבל את הפיצוי בדמות הנחה על הזמנה עתידית יוכל לעשות זאת בטווח זמן של 24 חודשים. במקרה זה מספיקה הצהרה כתובה של הזכאי באתר או הצהרה בעל-פה באוזני נציג של הקווי חופשה כדי לממש את ההנחה או את הפיצוי לפי סעיף זה (כלומר 100 שקל).

השופטת אלמגור ציינה כי על-פי תצהיר שסיפקה קווי חופשה, מספר הנוסעים שנפגעו מעיכוב שנמשך יותר מ-4.5 שעות, ושמקורו באי-התאמה כלשהי בין שעת ההמראה ובין שעת הטיסה שצוינה בכרטיס עמד על 5,431.

עוד צוין כי הטיסות והחבילות שבגינן הוגשה הבקשה נמכרו במחיר זול במיוחד ובממוצע של כ-1,300 שקל לחבילה - מכאן שתחשיב ההנחה ריאלי ביחס למחיר. "אם נעריך את הפיצוי בגין נזק בלתי ממוני שמגיע לכל חבר בקבוצה על האיחור בהמראה בסך 100 שקל, כאשר הציעו הצדדים, נגיע לסכום של כ-550 אלף שקל. סכום הפשרה המוסכם עולה על 2 מיליון שקל. נכון שחלק ממימוש הזכות לפיצוי תלוי ברכישת כרטיסים מהנתבעת, אך הגדלתו המשמעותית של הסכום מאזנת זאת, ואפילו משקפת קבוצה שמספר החברים בה גדולה מההערכה שנתמכה בנתונים".

הסדר הפשרה קובע כי אם חברי הקבוצה לא ינצלו את מלוא הסכום שהוקצב להם כפיצוי, תועבר היתרה לקרן לניהול כספים, וכספי התרומה ייועדו לעמותת משאלת לב או לארגון העוסק בתחומים דומים לשלה.

בנוסך לפיצוי בהיקף של 2 מיליון שקל תשלם קווי חופשה לארבעת התובעים גמול של 70 אלף שקל; ועורכי דינם, אבנר (נרי) ירקוני, אירית לשם-קיפרמן ועו"ד רונן עדיני, יקבלו שכר-טרחה כולל של 450 אלף שקל.

"שכר-הטרחה המוסכם גבוה, אבל בהתחשב בהליך הממושך עד לקבלת ההחלטה בבקשה לאישור, בצורך להתמודד עם בקשת רשות הערעור ולנהל את הליך הגישור ובמאמצים שהושקעו בגיבוש הסדר הפשרה המיטבי לחברים בקבוצה - הוא מוצדק", נימקה השופטת.