שעוני ריצה אנושיים: הכירו את הפייסרים של מרתון ירושלים

אם עוד לא התוודעתם למונח "פייסרים", זה הזמן להכיר את קובעי הקצב של הריצה, שמסייעים לרצים לסיים את המרוץ בקצב ובזמן שקבעו לעצמם

במרתון ירושלים שיתקיים מחר, 9.3 יבלטו בין כ-40,000 המשתתפים 13 רצים שבלון אדום כרוך לכתפיהם. אלה יהיו הפייסרים, חמושים בווסט זוהר שעליו מצוין קצב הריצה ואליו קשור הבלון. הפייסרים (מאנגלית, Pacer) כשמם כן הם - קובעי קצב, מנטורים, מורי דרך לריצה, שלא רק מדרבנים את המשתתפים ומעודדים אותם, אלא גם מעניקים להם כלים להתמודדות, מתריעים על קטעים טכניים ומדריכים בטכניקת ריצה.

בקבוצת הרצים הם דינמיים מאוד. רצים בראש החבורה, נעים בתוכה אחורה וקדימה, מוודאים שאף אחד לא יאבד את הקצב וישתרך מאחור ושכולם מרגישים טוב. הם מתפקדים גם כמאמנים - מייעצים ומסבירים תוך כדי ריצה. אבל יותר מכול הם השעון של הריצה, בזכות הניסיון והיכולת להתמיד בקצב אחיד לכל אורכה.

מרתון ירושלים / צילום: פלאש 90
 מרתון ירושלים / צילום: פלאש 90

דניאל כהן: "ירושלים זה מרוץ לנשמה"

אחד מהם יהיה דניאל כהן, 39, שיוביל את רצי חצי המרתון. כהן הוא פייסר במרתון ירושלים זו השנה הרביעית. כשמועדון הריצה שלו המליץ על רצים לתפקיד, היה לו ברור שהוא ילווה חצי מרתון. "זה לא מתאים לכולם", הוא אומר, "זה חצי מרתון לא פשוט. אבל אני רץ בירושלים כי אני אוהב את המרוץ. יש בו משהו מיוחד ולכן התנדבתי למשימה. ככה אני גם מחזיר לקהילת הרצים וזו הדרך שלי לעזור לאנשים".

כהן מלווה את ריצת חצי המרתון בשעתיים, ולשאלה אם הוא הצליח לעמוד בזמנים הוא עונה: "אני תמיד מגיע כמה שניות לפני, ומבטיח לרצים שאם הם ייצמדו אליי עד 2-1 הקילומטרים האחרונים, אני אשחרר אותם אז, והם יוכלו לרוץ ככל יכולתם. לרוב הם גם יורדים משעתיים". בינתיים הוא נהנה מאוד מהמשימה: "ירושלים זה מרוץ לנשמה, ואם אני יכול על הדרך לעזור ולעשות טוב לאחרים, אז הלוואי ואוכל לעשות זאת עוד הרבה שנים. אני לא בוחר להשתתף בכל מרוץ. זה של ירושלים הוא קשה לכן חשבתי שיותר אנשים ירצו עזרה. זו לא ריצה במטרה לקבוע שיא, אבל ככה אני נהנה ממנה עד הסוף". כהן שנכנס לריצה בעקבות פציעה אומר שזה ממכר וככל שהוא נכנס לזה הוא גם מדביק אחרים בחיידק.

הטיפ של דניאל כהן: לרוץ ברוגע ובלי לחץ. רוב הרצים לא ישנים בערב שלפני, אז אני ממליץ לישון טוב בלילה שקודם לו כדי לבוא עם אנרגיות.

ליאור אוקנין: "פייסר טוב - חוויה טובה"

כששואלים את ליאור אוקנין, 39, מה זה בשבילו להיות פייסר במרתון הזה, יש לו תשובה מורכבת. "אני קצין משטרה באגף התנועה בירושלים, לכן מאוד מחובר למרתון גם מהצד של העבודה וגם מהצד הספורטיבי. מצד אחד, אני מחויב להכיר את המסלול, עובר עליו כמה פעמים וזה תורם לי המון, כי אני מכיר אותו לעומק ויודע איפה העליות הקשות, איפה צריך להאט ואיפה רצים מהר.

"מצד שני, המפקדים שלי מפרגנים לי ובמקום להיות בעבודה ביום כל כך עמוס, מאפשרים לי לעשות מה שאני אוהב וזה לא מובן מאליו". אוקנין הוא פייסר בשנתיים האחרונות, ומחלק את תפקידו בין מקצים של עשרה קילומטרים - בקצב של 45 דקות - למרתון בקצב של ארבע שעות. "אני מוכר בעולם הריצה, לכן פנו אליי וביקשו ממני, וכיוון שאני מהיר אני לוקח גם מקצים מהירים יחסית".

יש משהו מעולם האכיפה שמתחבר לתפקיד? אתה צריך להיות שוטר?

"לא צריך להיות שוטר עם האנשים, אלא יותר ממושמע כלפי עצמי. פייסר צריך להיות סוג של שומר ולהקפיד על סרגל זמן כדי להיות מדויק. צריך להביא את הרצים בזמן ולהיות מאורגנים".

וזה מצליח?

"בכל המרוצים שלי הבאתי אותם בדיוק בזמן. זו אחריות גדולה, כי אני קובע את החוויה של הרץ. פייסר טוב יגרום לחוויה טובה לרצים, הוא ישדר טוב ויקבל בחזרה. ככה נוצרת שלמות שמעודדת אנשים לרוץ עוד ועוד, וכשמצליחים במשימה זו תחושה כיפית".

הטיפ של ליאור אוקנין: "להיות קשובים לגוף, להקפיד על תזונה נכונה לפני ועל שתייה וצריכה של ג'לים וכדורי מלח בזמן הריצה, ותמיד לקבוע מטרות חדשות - שיהיה למה לשאוף בעתיד".

הפייסרים מחזיקים שלטים המציינים את הזמן שנקבע להשלמת הריצה / צילום: פלאש 90
 הפייסרים מחזיקים שלטים המציינים את הזמן שנקבע להשלמת הריצה / צילום: פלאש 90

טל ביבי: "כאילו ניצחתי בעצמי"

כשטל ביבי, 44, בחר להיות פייסר, הוא התחיל בקטן. "לא התחלתי כפייסר רשמי. עזרתי לרצים בקבוצות ריצה במרוצים שונים, אבל כשהוכחתי את עצמי וסיפקתי את הסחורה, זימנו אותי. אני פייסר כבר חמש שנים, וזה עובד. זה התחיל בריצות מרתון, המשיך בחצי מרתון, והיום יש גם בעשרה קילומטרים".

פייסר (מאנגלית: pacer) כשמו כן הוא - מכתיב קצב, שמטרתו לסייע לרצים לשמור על קצב ריצה נכון ולסיים בזמן שנקבע מראש (בין 3.50 ל-5 שעות במרתון, למשל). "המטרה היא שרץ יעמוד ביעד שקבע לעצמו, בלי לסטות מהקצב ולעשות טעויות. פייסר מקצועי ומנוסה יכול לעמוד בזמן נתון מראש ובעיקר לשמר קצב אחיד לאורך כל הריצה", הוא מסביר.

ביבי הוא ספורטאי מנוסה. הוא רץ כשמונה שנים, ובשש מהן עשה 45 מרתונים ואולטרה מרתונים. הוא גם מאמן ומורה לספורט ויש לו עוד כמה נקודות זכות, אבל הוא בעיקר קובע זמן ומגיע בול. "בטבריה הגעתי בדיוק בזמן שקבעתי 4:30, ובתל אביב הקדמתי ב-12 שניות", הוא מתגאה.

איך מצליחים לדייק?

"זה כמו אמנות. אני לא מסתובב עם השעון הרשמי. יש לי עזרים ומערך מקצועי. אני בעיקר עסוק בניסיון לייצר רצף של קצב קבוע, ומקריא זמנים בשילוט של כל קילומטר, כדי לעדכן את הרצים. אני גם מעודד את החבר'ה כל הזמן, ויש לי גם השלמות של ג'לים ומלחים למי שזקוק".

וממה אתה נהנה יותר, לרוץ או להיות פייסר?

"להיות פייסר זה מבחינתי חלום. אני יודע מה זה לרוץ מרתון ראשון, ומבין מה זה אומר לעזור למישהו לסיים בצורה הטובה ביותר, ולהעמיד לרשותו את הניסיון שלי. וזה עוזר. כשאנשים מודים לי, זה כאילו ניצחתי בעצמי. זה סיפוק מטורף ויעד נשגב בשבילי ".

הטיפ של טל ביבי: "חשוב להיות קשובים לגוף אבל גם להיות נאמנים לקצב הריצה שאליו התכוננתם. אל תיתנו לאווירה, לאדרנלין ולקהל להשפיע עליכם ולשנות את התוכנית".