הקרב הסוער לראשות לשכת רואי החשבון, שלב השאלה הזהה

לאחר ש"גלובס" חשף בסוף השבוע שעבר את הקרבות המרים בין המועמדים בבחירות לנשיאות לשכת רואי חשבון - כעת הם פורסים את ה"אני מאמין" שלהם • בסוגיית שכר-הטרחה המידרדר שוררת ביניהם, כצפוי, הסכמה

בית לשכת רואי החשבון בישראל / צילום: איל יצהר
בית לשכת רואי החשבון בישראל / צילום: איל יצהר

בעוד 4 חודשים, ב-4 בספטמבר, יתקיימו הבחירות לנשיאות לשכת רואי החשבון. 3 מועמדים מתמודדים הפעם ראש בראש במרוץ לנשיאות: רו"ח-עו"ד ג'ק בלנגה, רו"ח איריס שטרק ורו"ח חן שרייבר. המירוץ, שנפתח לא מזמן, מסתמן כאחד הסוערים ביותר, כאשר לכל המועמדים טענות כרימון זה כלפי זה, והם יורדים גם לפסים אישיים במסגרת הדה-לגיטימציה שהם עושים לקולגה המתמודד מולם.

ביום חמישי האחרון (3.5.18) חשף "גלובס" חלק מהמחלוקות בין המועמדים ואת טענותיהם זה כלפי זה. אולם, בסופו של דבר, נראה כי הבחירות האלה יוכרעו על-ידי כלל חברי לשכת רואי החשבון (הכשירים להצביע) על בסיס ענייני, מקצועי ולא על בסיס הכפשות. מלבד קומץ נאמנים שיצעדו אחרי המועמד שלהם "באש ובמים", מרבית חברי הלשכה מתעניינים במה שהמועמדים יכולים לעשות עבורם - עבור מקצוע ראיית החשבון, עבור הלשכה - במהלך הקדנציה.

רואי החשבון החברים בלשכת רואי החשבון יבחרו את המועמד שישכנע אותם שבכוחו להצעיד את הלשכה קדימה, לחזק את מעמדם של רואי החשבון במשק, להעלות דרמטית את שכר-הטרחה המשולם למבקרים, שירד לטענתם לשפל חסר תקדים, ולתחום את גבולות האחריות המקצועית שלהם, כך שלא יהיו חשופים לתביעות של 50 מיליון שקל, כאשר קיבלו שכר-טרחה של 50 אלף שקל בלבד על הטיפול באותו עניין.

עבור אלה שמעניינת אותם האג'נדה של המועמדים, ולא "השלדים בארון" שהיריבים שלהם מנסים להוציא, בדק "גלובס" מה חושבים המועמדים על מצבה של הלשכה, מצב מקצוע ראיית החשבון - הצפתו, שכר-הטרחה המתדרדר ועוד - ומה הן השריפות הבוערות ביותר, שכל אחד מהם מתכוון לכבות, אם ייבחר. האם הם חושבים אותו דבר לגבי בעיות המקצוע? רמז: לא כולם חושבים ששוק רואי החשבון מוצף, אבל כולם כן מוטרדים מהיעדר גבולות אחריות המקצוע.

רו"ח-עו"ד ג'ק בלנגה

רוח עוד ג'ק בלנגה  / צילום: שלומי יוסף
 רוח עוד ג'ק בלנגה / צילום: שלומי יוסף

על לשכת רואי החשבון

מה מצב לשכת רואי החשבון היום?

"הלשכה נמצאת היום במצב טוב בהרבה מזה שהיה בשנים עברו, בזכות הובלתו של רו"ח יזהר קנה. בשנתיים וחצי האחרונות בוצעו ומבוצעים מהלכים, אירועים וחידושים שלא התרחשו ב-30 השנה האחרונות בלשכה; ואכן יש עוד מקום לשיפורים, לעשייה ולפעילויות חדשות ונוספות".

מה הדבר שהכי חשוב לך לעשות בלשכה?

"להפוך את מקצוע ראיית החשבון למקצוע החשוב ביותר בישראל. בעידן הנוכחי לא ניתן לקדם עסקים ולבצע פעולות כלכליות ללא מעורבותם של רואי חשבון".

מה האג'נדה הכללית שלך?

"לחזק את מעמדם של רואי החשבון וכן לפתוח בפניהם אפיקים חדשים שיוכלו לעסוק בהם, הן כשכירים והן כעצמאים. כסגן-נשיא וכמי שמוביל פעילויות רבות היום בלשכה, אני מכיר מצוין את הצרכים ואת המערכות".

האם בכוונתך להגביל את כהונתך בדומה להגבלה שהטיל על עצמו נשיא הלשכה המכהן, רו"ח יזהר קנה (שהודיע עם כניסתו לתפקיד שיכהן קדנציה אחת בלבד)?

"אין לי כוונה להגביל מראש את הקדנציה. אני ביקשתי מאוד מיזהר קנה שיישאר לקדנציה נוספת, אך הוא נאמן להבטחת הבחירות שלו".

מצב מקצוע ראיית החשבון

מה הם האתגרים הגדולים ביותר שעומדים בפניך? מה הסוגיות הבוערות ביותר שבהן צריך לטפל?

"הסוגיות הבוערות מטופלות היום באופן מלא על-ידי נשיא הלשכה קנה, בהסתייעות סגניו. בין הנושאים: הגבלת חבות ואחריות, חסיון לקוחות-רו"ח, הגדלת מספר החברים, הרחבת התמיכה המקצועית בחברים, תקינה ועוד. סוגיות אלה ואחרות ככל שידרשו טיפול מיידי יטופלו בהתאם.

"אתגרי מקצוע ראיית החשבון משתנים מיום ליום, ותחומי העיסוק שלהם רלבנטיים בכל תחומי החיים העסקיים והמשפחתיים. ישנם מקומות שנדרש עוד להוביל בהם את רואי החשבון לקידמת הבמה".

קיימות טענות על הצפת שוק רואי החשבון, בדומה לשוק עורכי הדין. השוק אכן מוצף? ואם כן - מה ניתן לעשות?

"השוק לא מוצף ויש מחסור מהותי ברואי חשבון בענפים רבים של המקצוע. הנתונים מראים גם על מחסור גדול במתמחים כבר כיום. דווקא בשנים הקרובות חובה לעודד סטודנטים ללמוד מקצוע זה, שאפשרויות התעסוקה בו הן מעניינות ומגוונות מאוד".

זה שנים מדברים על כך ששכר-הטרחה של רואי החשבון המבקרים בהתדרדרות - האומנם? ומה הפתרון?

"הפתרון לא פשוט. על כל העוסקים בתחום לגבות שכר ריאלי לשעות העבודה שלהם. ייתכן שבמקרים מסוימים תידרש רגולציה, או שבמכרזים תהיה חובה שלפיה ייקבע שכר מינימום. הבעיה חריפה בעיקר בחברות הציבוריות ורשות ני"ע חייבת לטפל בעניין. הכשל ירבוץ לפתחה".

נושא מדובר נוסף הוא אחריותם הבלתי מוגבלת של רואי החשבון - האומנם המצב כל-כך קשה?

"חובה להגביל את האחריות - ואכן, הנושא בטיפול ובדיונים מתקדמים בין נשיא הלשכה וסגנו אלי גולדשטיין, ובין רשות ני"ע ומשרד המשפטים".

על הבחירות

הבחירות הקודמות היו סוערות, ומסתמן שגם הבחירות הקרבות עומדות להיות סוערות ומלאות הכפשות הדדיות. אין דרך להימנע מהמצב הזה?

"כנראה, כאשר אין לך מה להגיד על עצמך, אז אתה מדבר על אחרים".

מה בכוונתך לעשות על-מנת למנוע את ההידרדרות של השיח סביב הבחירות?

"להמשיך לדבר, להוביל ולהשפיע, תוך התעלמות מוחלטת מההכפשות של האחרים".

רו"ח איריס שטרק

רוח איריס שטרק / צילום: ניב קנטור
 רוח איריס שטרק / צילום: ניב קנטור

על לשכת רואי החשבון

מה מצב לשכת רואי החשבון היום?

"הלשכה היא תמונת-ראי למצבו של מקצוע ראיית החשבון. למרות הערך העצום שלנו לכלכלה הישראלית, והתרומה כ"מורי הדרך" הפיננסיים, אין לנו תמורה ראויה מבחינת הכרה במעמדנו המקצועי".

מה הדבר שהכי חשוב לך לעשות בלשכה?

"אני נחושה לבסס לשכה חזקה ורלבנטית שבראש סדר העדיפויות שלה עומדים רואי החשבון, ולהוביל שינויים משמעותיים שימצבו אותם בראש המקצועות המועדפים בארץ, משלב הלימודים ועד לעשייה המקצועית. הכי חשוב לי זה להחזיר את הגאווה לרואי החשבון, את הניצוץ לעיניים, ולא באמירה אלא במעשים שיקלו עלינו בעשייה השוטפת. אנחנו צינור החמצן שמעביר את עיקר כספי תשלום המסים, והמדינה צריכה לבוא לקראתנו בכל מה שאפשר".

מה האג'נדה הכללית שלך?

"המשוואה מאוד פשוטה. הגנה על רואי החשבון, הקלה על עשייתם היא קטליזטור לצמיחה של העסקים והכלכלה כולה. לכן, בראש ובראשונה מטרתי היא להגן על המקצוע ולבסס את הסמכויות שלנו כמייצגים. אנו 'חשופים בצריח' ומופלים לרעה על-ידי החוק, לעומת מייצגים אחרים דוגמת עורכי דין, עד כדי פגיעה בחופש העיסוק שלנו".

האם בכוונתך להגביל את כהונתך בדומה להגבלה שהטיל על עצמו יזהר קנה?

"אני חושבת ש-3 שנים בתפקיד התנדבותי של נשיאת לשכת רואי חשבון, הן זמן ראוי ומכובד להובלת רפורמות ותהליכי שינוי ועומק. חשוב, שבכל 3 שנים תגיע נשיאה או נשיא חדשים, שיובילו תוכניות של התחדשות".

מצב מקצוע ראיית החשבון

מה הם האתגרים הגדולים ביותר שעומדים בפנייך? מה הסוגיות הבוערות ביותר שבהן צריך לטפל?

"לצד ההתפתחות וההתרחבות של המקצוע, עלינו לשמור על הייחודיות ועל הבידול של המקצוע שלנו מול מקצועות אחרים; לפעול לביסוס הביקורת שהיא הליבה של ראיית החשבון ושממנה צומחים ומתפתחים לתחומים נוספים בראיית חשבון - ייעוץ בתחומי המס, הפיננסים ועוד. עלינו להחזיר את הרוב המכריע של הצעירים ללשכה; וכמו כן, משימה מרכזית ודחופה היא פישוט מערכת המס המורכבת, וצמצום היקף החקיקה הבלתי סביר, כולל צמצום העמדות החייבות בדיווח המגיעות היום ליותר מ-70 עמדות".

קיימות טענות על הצפת שוק רואי החשבון, בדומה לשוק עורכי הדין. השוק אכן מוצף? ואם כן - מה ניתן לעשות?

"מדובר בגלים. לפני כשנתיים דובר על הצפה, כיום מדווחים מוסדות הלימוד על ירידה במספר הסטודנטים לראיית חשבון באוניברסיטאות ובמכללות, אז כנראה, השוק מאזן את עצמו ואולי אף צפוי מחסור בקרוב. עם זאת, שוק רואי החשבון גדל משמעותית בשנים האחרונות, וכך התחרות הפכה למשמעותית יותר.

"לגדילת השוק יש מספר פתרונות. אמשיך לפעול במרץ להרחבת תחומי העיסוק של רואי החשבון, אדרוש יישום תנאי-סף של איוש על-ידי רואה חשבון בלבד, לתפקידי חשב וסמנכ"ל כספים בגופים ממשלתיים וגזבר ברשויות מקומיות. אפעיל למינוי יותר רואי חשבון בתפקידי ניהול בכירים, דירקטורים ויו"רים, נקדם חקיקה שתחייב למנות רואי/ות חשבון בכל דירקטוריון, ועוד".

שנים מדברים על כך ששכר-הטרחה של רואי החשבון בהתדרדרות - האומנם? ומה הפתרון?

"שכר-הטרחה של רואי החשבון בהידרדרות, ורואים זאת בעובדות, בנתונים ובשטח. חייבים להפעיל בלמים ולעצור זאת לפני שיהיה מאוחר. אני אפעל לביסוס שכ"ט מומלץ בתיאום עם רשות החברות ורשות ניירות-ערך והחשכ"ל. בנוסף, אדרוש השוואת שכר-הטרחה במגזר הציבורי למקצועות דוגמת מהנדסים ועורכי דין".

נושא מדובר נוסף הוא אחריותם הבלתי-מוגבלת של רואי החשבון - האומנם המצב כה קשה?

"אכן המצב קשה. אין אח ורע לדרישות האחריות מרואי החשבון לעומת כל מקצוע אחר. חייבת להיות פרופורציה בין היקף שכר-הטרחה להיקף האחריות המקצועית של רואה החשבון. חייבים לשים גבולות ולגדר את האחריות הבלתי מוגבלת כיום. לא ייתכן שכלל השותפים בפירמה יהיו חשופים לתביעה, ועוד בלי להגביל חבות כספית מקסימלית. שמעתי על מצבים שבהם מחולט כל רכושו של רואה החשבון. חייבות להיות חומות הגנה ריאליות".

על הבחירות

הבחירות הקודמות היו סוערות, ומסתמן שגם הבחירות הקרבות עומדות להיות סוערות ומלאות הכפשות הדדיות. אין דרך להימנע מהמצב הזה?

"לבחירות סוערות יש היבט חיובי של אכפתיות ומעורבות, עד לנקודה שבה מה שמניע את הסערה נובע מאינטרסים אישיים".

מה בכוונתך לעשות על-מנת למנוע את ההידרדרות של השיח סביב הבחירות?

"אני מנהלת מערכת בחירות הוגנת, מבוססת על עובדות, ומתמקדת בשליחות המרכזית שלשמה אני מתמודדת על התפקיד, שהיא - הציבור הרחב של רואי- החשבון, שצמאים לקידום שינויים, שרוצים בטובת המקצוע, ובאופק - ראייה קדימה אישית וענפית".

רו"ח חן שרייבר

רוח חן שרייבר/ צילום: אמיר מאירי
 רוח חן שרייבר/ צילום: אמיר מאירי

על לשכת רואי החשבון

מה מצב לשכת רואי החשבון היום?

"מצב הלשכה נמצא בשפל חסר תקדים. יוקרת המקצוע וכבודו נרמסו ללא היכר. אין לרואי החשבון בארץ - לא כבוד, לא פרנסה, ולא איגוד מקצועי אמיתי ששומר עליהם. ההתרפסות של שני המתמודדים מולי בפני שר האוצר, שר הכלכלה ורשות המסים, היא בעייתית מאוד. במקום זאת, חייבים להציב חזית ברורה וחדה מול הרגולטורים, שתשרת את האינטרסים של העוסקים במקצוע".

מה הדבר שהכי חשוב לך לעשות בלשכה?

"הדבר החשוב ביותר שאעשה כיושב-ראש לשכת רואי החשבון הוא החזרת הכוח של רואי החשבון, על-ידי הפיכת הלשכה לגוף סטטוטורי חזק, המייצג את כל רואי החשבון בישראל. כל עוד הלשכה תישאר וולונטרית, לא ישתנה דבר. נמשיך להיות נתונים לחסדי הרגולציה ולחסדיהם של גורמים שעוקפים את רצוננו, וקובעים עבורנו אג'נדות מעל לראשנו. תחת הובלתי, לשכת רואי החשבון תהיה לשכה סטטוטורית עצמאית, לא מתרפסת, שתקדם בנחישות חקיקה ברורה שמעניקה עצמאות למקצוע ראיית החשבון".

מה האג'נדה הכללית שלך?

"האג'נדה שלי ברורה - לשכת רואי חשבון חזקה וסטטוטורית, אשר תעניק כוח לרואי החשבון ותציל את כבוד המקצוע. כל עוד לא נבצע מהפכה אמיתית בדמות מהפכה סטטוטורית, מה שהיה הוא שיהיה. בקרוב נמצא עצמנו בנקודת אל-חזור. המצב כיום לא רחוק משם".

האם בכוונתך להגביל את כהונתך בדומה להגבלה שהטיל על עצמו יזהר קנה?

"אני מאמין שראש הלשכה, ובכלל כל שליח ציבור, לא צריך להתאהב בכוח ובשררה. מספר הקדנציות הוא לא פרמטר עבורי, ואני משוכנע ששתי קדנציות הן זמן מספיק להביא לשינוי ולהפוך את הלשכה לסטטוטורית".

מצב מקצוע ראיית החשבון

מה הם האתגרים הגדולים ביותר שעומדים בפניך? מה הסוגיות הבוערות ביותר שבהן צריך לטפל?

"תחת המעמד הסטטוטורי, אפעל לטפל בכל אתגרי המקצוע, ובין היתר: לקדם שינוי בחוק רואי החשבון, כך שייקבע חיסיון בין רואי החשבון ללקוחותיהם, כמו אצל עורכי הדין; תיקון סעיף 14 בחוק איסור הלבנת הון המטיל אחריות גדולה וכבדה מדי על רואי החשבון; מתן אפשרות ייצוג לרואי חשבון בעסקאות מיסוי המקרקעין; הגבלת האחריות של רואי החשבון המבקרים; קביעת מינימום שכר-טרחה; טיפול בצרכים השונים של כל העוסקים בתחום - גם משרדים קטנים, גם גדולים וגם רואי חשבון שעובדים בחברות - שהם רוב חברי הלשכה כיום.

קיימות טענות על הצפת שוק רואי החשבון בדומה לשוק עורכי הדין. השוק אכן מוצף? ואם כן - מה ניתן לעשות?

"שוק רואי החשבון לא מוצף. כל שנה עוזבים עוד ועוד רואי חשבון את המקצוע, כיוון שהוא לא מתגמל. משרדי רואי החשבון מחזרים אחר רואי חשבון, ואין בנמצא. הם בורחים מהמקצוע. השכר ומוניטין המקצוע בשפל, ובכל המוסדות והמכללות השונות נרשמו בסך-הכול 1,000 סטודנטים חדשים לשנת הלימודים 2018. כמה מהם יסיימו? תוך 3 שנים לא יהיו מספיק מתמחים בשוק. תחת הנהגתי, יוחזר כבוד המקצוע".

שנים מדברים על כך ששכר-הטרחה של רואי החשבון בהתדרדרות - האומנם? ומה הפתרון?

"שכר-הטרחה אכן נמוך, ועל-מנת לשמר שכר-טרחה הולם נדרשת סדרה של פעולות רחבות ומשולבות. עורכי הדין, למשל, יצאו למלחמת חורמה ב'לבנת פורן', השתמשו בכוחם כדי לקדם קמפיין אגרסיבי בקרב קובעי המדיניות והקהל הרחב, וניצחו ניצחון מוחץ, כולל חוק בנושא. לעומתם, כבר שנים לשכת רואי החשבון אינה מצליחה לעצור את שחיקת שכר-הטרחה של רואי החשבון. כי כל עוד הלשכה לא תהיה סטטוטורית, כוחם המוגבל של רואי החשבון לא יאפשר לנו להילחם מלחמות חורמה על הדברים שבלב המקצוע.

"היום, אין מי שישמור ויגן עלינו, רואי החשבון . אין לנו לובי בכנסת. איש לא סופר אותנו, ומכאן נולדת השחיקה בשכר-הטרחה. החזרת המקצוע למעמד הראוי לו עם לשכה סטטוטורית, שחייבים להביא את דעתה בחשבון, יביאו בהכרח גם לגידול בשכר-הטרחה".

נושא מדובר נוסף הוא אחריותם הבלתי-מוגבלת של רואי החשבון - האומנם המצב כה קשה? ומה בכוונתך לעשות בעניין?

"האחריות הפלילית שהוטלה על רואי החשבון בתיקון 14 לחוק איסור הלבנת הון, היא סוגיה כאובה. עברה חקיקה דרקונית וקשה נגדנו".

על הבחירות

הבחירות הקודמות היו סוערות ומסתמן שגם הבחירות הקרבות עומדות להיות סוערות ומלאות הכפשות הדדיות. אין דרך להימנע מהמצב הזה?

"הבחירות הפעם הן 'להיות או לחדול'. רואי החשבון משוועים לשינוי, ובדיוק בשביל זה אני כאן. אנחנו לא יכולים לאבד עוד 3 שנים בקיבעון, שיביא אותנו לנקודת אל-חזור".

מה בכוונתך לעשות על-מנת למנוע את הידרדרות השיח סביב הבחירות?

"האמת צריכה להיאמר, וזכותם של הבוחרים לדעת הכול על המתמודדים להנהגתם. השיח מתמקד כעת בשאלה מתי ואיך נהפוך ללשכה סטטוטורית. זו המשימה שלי, והחוזה שלי עם הבוחרים".