העליון: בנק ישראל לא יפרסם דוח על האשראי לקבוצת אי.די.בי

בית המשפט העליון דחה את הערעור של התנועה לאיכות השלטון בנושא: "חשיפת דוחות הביקורת תביא לשחיקה בשיתוף-הפעולה בין הבנקים לגוף המפקח עליהם"

שופט העליון יצחק עמית / צילום: ליאור מזרחי
שופט העליון יצחק עמית / צילום: ליאור מזרחי

בית המשפט העליון דחה את הערעור של התנועה לאיכות השלטון בנושא פרסום דוח הביקורת של בנק ישראל על האשראי לקבוצת אי.די.בי. "חשיפת דוחות הביקורת לא רק שתביא לסרבול הליך הביקורת והפיקוח ולפתיחת התדיינויות רבות, אלא גם שתביא לשחיקה במידת שיתוף-הפעולה שבין הבנקים לבין הגוף המפקח", כתב בהחלטתו השופט דוד מינץ.

התנועה לאיכות השלטון הגישה לפני כשנתיים עתירת חופש מידע, במסגרתה דרשה לחשוף את דוחות הביקורת שערך בנק ישראל על האופן שבו נתנו הבנקים אשראי לקבוצת אי.די.בי, בתקופה שנשלטה על-ידי נוחי דנקנר. לפני שנה דחה את בית המשפט את העתירה, ובעקבות זאת הוגש ערעור לבית המשפט העליון, שהיום (ד') החליט לדחות את הערעור.

השופט יצחק עמית כתב בפסק הדין: "המערערת העמידה במרכז טיעוניה את האינטרס הציבורי בשקיפות ואת זכות הציבור לדעת, במיוחד אשר נסב על ההתנהלות הקלוקלת של מספר בנקים שהעמידו אשראי בסכומי עתק לבעלי הון. נטען כי האשראי שניתן לקבוצת אי.די.בי הוא דוגמה לכשל העמוק של הפיקוח על הבנקים על אופן מתן האשראי, וכי הפיקוח על הבנקים נדרש לעמוד בפני ביקורת ציבורית כמו כל רשות מינהלית אחרת".

עם זאת, עמית הוסיף: "אין להפריד בין ידיעות ומסמכים שנמסרו או הוגשו לרשות, לבין התוצר, התגובה, ההתייחסות ודוח הביקורת של הרשות כפועל יוצא מאותם ידיעות ומסמכים. חשיפת התוצרים, לרבות דוח הביקורת, תחשוף כמעט בהכרח את המידע שנמסר מהבנקים לפיקוח. המחוקק דורש מבעלי תפקידים שונים, ברשויות שונות, לשמור על סודיות, ללא הבחנה בין מידע שנמסר להם על-ידי הגורם המפוקח, לבין מידע שהוא תוצר של המידע שנמסר".

את התנועה לאיכות השלטון ייצגו עורכות הדין צרויה מידד-לוזון, נילי אבן-חן ויעל קריב-טייטלבאום. את בנק ישראל ייצג עו"ד נחי בן-אור. את בנק הפועלים ייצגו עורכי הדין פנחס רובין, ירון אלכאוי ואמנון ביס ממשרד גורניצקי ושות'; ואת איגוד הבנקים ייצגו עו"ד ליאת עיני-נצר ואלון רווח ממשרד ב.לוינבוק ושות'.

מהתנועה לאיכות השלטון נמסר בתגובה לפסק הדין: "התנועה תלמד את פסק הדין, במסגרתו החליט בית המשפט העליון להשאיר את ההלכה הארכאית ולהותיר את הדוחות של המפקח על הבנקים תחת סודיות מוחלטת. צר לנו ש-20 שנה לאחר חקיקת חוק חופש המידע, ולאחר שהמונח שקיפות הפך לעיקרון יסוד בשלטון הציבורי, נותר בנק ישראל 3 עשורים מאחור בחשכה. המאבק של התנועה לשקיפות מינימלית בפיקוח על הבנקים עוד רחוק מסיום - נפעל בכל הזירות, ובראש ובראשונה בכנסת, כדי להבטיח את זכותו של הציבור לדעת כיצד מפקחים על כספו".

עמותת "צדק פיננסי" ועמותת "הצלחה" הצטרפו במעמד ידיד בית משפט להליך. את "צדק פיננסי" ייצג עו"ד גידי קורן, ואת "הצלחה" ייצגו עו"ד אסף פינק ועו"ד אלעד מן.