דרישה: להפסיק את חברות "ישראל היום" במועצת העיתונות

עו"ד אלעד מן טוען כי העיתון, שמתהדר בחברותו במועצת העיתונות, מתעלם מהחלטת בית הדין שלה, שהורה לו לפרסם בעמודיו את העובדה שפרסום סקרים בקרב יהודים בלבד מהווה הפרה של תקנון האתיקה

בועז ביסמוט, עורך "ישראל היום" / צילום:אלון רון
בועז ביסמוט, עורך "ישראל היום" / צילום:אלון רון

לאחר שבוע שבו לא קיים העיתון "ישראל היום" את החלטת מועצת העיתונות בה הוא חבר, פנה היום (ג') עו"ד אלעד מן לחברי המועצה בבקשה לקיים "כינוס דחוף" בו תעלה לדיון הפסקת חברותו של העיתון בארגון.

עו"ד מן, שמשמש כנציג ציבור במליאת ובנשיאות מועצת העיתונות, טוען כי העיתון שבשליטת משפחת אדלסון ביצע "הפרה חוזרת ונשנית של קביעות בית הדין של מועצת העיתונות בפרשת הסקרים המפלים", ולא קיים - "במופגן ועל אף דרישות שהועברו אליו" - את "הוראות בית הדין שניתנו פעמיים, בשתי ערכאות", שלפיהן עליו לתת פרסום פומבי לפסק הדין שבו הוא - וכלי תקשורת אחרים שאינם חברים במועצת העיתונות - הורשעו.

ראשיתו של הסיפור ב-2016, אז שונה תקנון האתיקה של מועצת העיתונות כך שהוא אוסר בפועל על פרסום "סקרים מפלים", למשל כאלה שכוללים רק את האוכלוסייה היהודית בישראל. למרות שינוי התקנון המשיכו גופי תקשורת רבים לפרסם סקרים כאלה (ב"גלובס" התקבלה במהלך 2017 החלטה לחדול מכך), ובמהלך 2017 הגישה עמותת "הצלחה", באמצעות עו"ד אלעד מן, תלונה נגד 6 גופי תקשורת ובהם, מלבד "ישראל היום", גם "ידיעות אחרונות" אתר ynet, "מעריב" ועוד.

בדצמבר 2017 קיבל בית הדין לאתיקה של מועצת העיתונות את עיקרי התלונה ופסק כי פרסום של כותרת המדווחת על עמדת "הציבור" בסקר מסוים - כאשר בפועל מדובר בעמדת הציבור היהודי בלבד - אכן מהווה עבירה על סעיף 14 בתקנון שכאמור שונה במהלך 2016, ביוזמתו של יו"ר ארגון העיתונאים, יאיר טרצ'יצקי. יחד עם זאת, נקבע כי בסוגיות של צבא, ביטחון, הסדרי שלום וכדומה, כן יש הצדקה לפרסם את עמדת הציבורי היהודי בלבד - החלטה שלאחרונה שונתה בעקבות ערעור שהוגש בנושא.

מכל מקום, עם פסיקת בית הדין הוא הורה להזהיר את הגופים שלגביהם הוגשה תלונה, וקבע כי הם יפרסמו, כל אחד בפלטפורמה שלו, נוסח שכולל את עיקרי הפסיקה והודאה בכך כי הכותרות שפורסמו על-ידם היו "כותרות מטעות", וכי "פרסום סקרים שאינם כוללים את הציבור הערבי, מהווה הדרה שלו מהמרחב הציבורי והעיתונאי ועבירה אתית על תקנון מועצת העיתונות".

למרות הקביעה של מועצת העיתונות, אף כלי תקשורת לא פרסם את הנוסח שנקבע. במקרה של "ישראל היום" העניין צורם במיוחד, משום שבניגוד לגופים האחרים שאינם חברים במועצת העיתונות, העיתון מתהדר בחברותו במועצה - עובדה שמצוינת מדי יום בעמוד 2 מתחת לחמשת העקרונות המנחים שלו - וזו אף משמשת עבורו מעין "תו תקן", על רקע הביקורת הרבה על אופיו ועל קרבתו הרבה לראש הממשלה בנימין נתניהו.

עו"ד מן מציין במכתב שנשלח לחברי המועצה כי הפניות שהעביר בעניין לעורך העיתון, בועז ביסמוט, לא זכו למענה כלשהו. לטענתו, התעלמות מעין זאת מהוראות בית הדין ומתקנון האתיקה מהווה עילה להפסקת החברות במועצה, ולאור זאת הוא דורש כאמור לקיים דיון דחוף בנושא.

מלבד "ישראל היום", הגופים הבולטים שחברים כיום במועצת העיתונות הם חברת "החדשות", גלי צה"ל, אתר וואלה ועיתון "הארץ". 

בועז ביסמוט, עורך "ישראל היום", מסר בתגובה כי "יכול להיות שזאת משאלת ליבו של חבר מליאה כזה או אחר, אבל לא כך הם פני הדברים". בתגובה לשאלה מדוע בעיתון לא פרסמו עד כה את הפסיקה, אמר ביסמוט כי הוא "מכיר את הנושא ורשם את הדברים לפניו".