גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דירוג ביטוחי המנהלים: הפניקס מובילה על המתחרות

מנהלי ההשקעות של הפניקס מסבירים ל"גלובס" מה מעניק להם את ההובלה בשוק ביטוחי המנהלים ("צוות מצוין ומנוסה, שרץ יחד כמה שנים טובות"), ומה מייחד אותם מול המתחרים ("משתדלים לעבוד אחרת וחושבים מחוץ לקופסה") ● גלובס השקעות

רועי יקיר, מנהל ההשקעות של הפניקס \ צילום: איל יצהר
רועי יקיר, מנהל ההשקעות של הפניקס \ צילום: איל יצהר

דירוג התשואות של הפוליסות המשתתפות ברווחים עד לאפריל 2018 מגלה כי יש חברת ביטוח אחת שבולטת בבירור מעל לכל מתחרותיה, עם ההובלה בכל שלושת פרקי הזמן שאנו בוחנים - קבוצת הביטוח הפניקס, שמנהלת כיום נכסים בהיקף כולל של כ-173 מיליארד שקל.

על פי נתוני אתר הביטוח-נט, שמפעילה רשות שוק ההון, מציגה קבוצת הביטוח - שאת השקעותיה מנהל רועי יקיר ואת השקעות עמיתיה מנהל יניב כהן - תשואה נומינלית ברוטו של 7.6% ב-12 החודשים שהסתיימו באפריל האחרון, בפוליסות המשתתפות ברווחים שלה. מדובר בתשואה הגבוהה בשיעור ניכר ביחס לממוצע הכלל-ענפי, שעומד על 7.23% בתיק המצרפי של הפוליסות המשתתפות ברווחים ועל 6.3% בכל פוליסות החיסכון שמנוהלות בשוקי ההון ושאינן מבטיחות תשואה.

דירוג הפוליסות המשתתפות ברווחים (ביטוחי מנהלים)

עם זאת, אפיקי החיסכון הפנסיוני בכלל, וביטוחי המנהלים בפרט, הם מסלולי חיסכון לטווחי זמן ארוכים במיוחד, שנמשכים עשורים שלמים - כך שלתשואה של שנה זו או אחרת, ובוודאי של תקופות קצרות יותר, חשיבות משנית, שעלולה לעוות את הבחינה "הנכונה" של התשואות של הגופים האלה. לכן, אנחנו בוחנים גם את התשואות ל-3 השנים האחרונות ול-5 השנים האחרונות.

דירוג הפוליסות המשתתפות ברווחים ב3 השנים האחרונות (ביטוחי מנהלים)

גם בתקופות הבדיקה האלה, כאמור, הפניקס בולטת מעל למתחרותיה, עם תשואות שנתיות ממוצעות נומינליות ברוטו של 5.16% ושל 7.07%, בהתאמה, לעומת תשואות ממוצעות של 4.05% ושל 6.32% בתיקי הפוליסות המשתתפות ברווחים המצרפיים, בהתאמה, ותשואות שנתיות ממוצעות של 3.45% ושל 5.7% בתיק ביטוחי המנהלים המצרפי.

לצד הפניקס, נציין לחיוב גם את מגדל ואת כלל ביטוח, בדירוג ל-12 החודשים האחרונים, וגם את הראל, שניצבת במקום השני בדירוגים ל-3 שנים ול-5 שנים, ושמציגה תוצאות טובות ברמה הגבוהה מהממוצע הכלל-ענפי לאורך תקופות בחינה ארוכות הרבה יותר.

דירוג הפוליסות המשתתפות ברווחים ב5 השנים האחרונות (ביטוחי מנהלים)

התיק שנסגר הוא מסלול הדגל

כאן המקום לעמוד על ההבדלים בין כל התיקים שהזכרנו. ביטוחי המנהלים הם השם המיתוגי, והמוצלח מאוד מבחינה שיווקית, של פוליסות החיסכון הפנסיוניות של חברות הביטוח. מדובר בפוליסות חיסכון שנמכרות במסגרת פעילות ביטוח החיים שמנהלות קבוצות הביטוח. פוליסות אלה נחלקות לתיק ישן והיסטורי של פוליסות מבטיחות תשואה. עם השנים, בתחילת שנות ה-90, הופסקה הנפקת האג"ח המיועדות לפוליסות האלה, והן הוסטו לניהול בשוקי ההון, ואת הפוליסות האלה אנו מדרגים כאן.

מדוע אנו מדרגים את קבוצות הביטוח על פי התשואות שלהן בפוליסות המשתתפות ברווחים? הפוליסות המשתתפות ברווחים, שנמכרו בין 1992 ל-2003 - ושבהן מנוהלים כיום נכסים בשווי כולל של כ-162 מיליארד שקל, והן תיק הדגל המובהק של החברות - הן למעשה הכי דומות באופיין בין כל החברות, מה שמאפשר השוואה "טהורה" יותר של "איכות" ניהול ההשקעות. תיק זה, המוכר גם כקרן י', אינו פתוח למצטרפים חדשים מאז תחילת 2004, ומאז נמכרות פוליסות מסלולי ההשקעה, שבהם מנוהלים כיום כ-138 מיליארד שקל.

אגב, לפוליסות המשתתפות ברווחים קוראים כך בגלל מודל דמי הניהול הייחודי שיש להן, שדומה לזה הנהוג בעולם קרנות ההשקעה, עם דמי ניהול קבועים בשיעור נקוב ועוד דמי ניהול משתנים, הנגזרים כשיעור קבוע מהרווחים הריאליים שהחברה המנהלת משיגה בחיסכון של לקוחותיה. מכאן, ההשתתפות ברווחים. מודל זה אינו רלוונטי לפוליסות משנת 2004 ואילך, אבל הוא זה שיש ללקוחות רבים שנמצאים בפוליסות אלה, ושמשלמים כולם את המקסימום המותר לגבייה.

כיום יש שבע קבוצות ביטוח, שמנהלות תיקי השקעות בסכומים לא נמוכים - מגדל, כלל ביטוח, הפניקס, הראל ומנורה מבטחים - כשהרבה מאחוריהן נמצאות הכשרה ביטוח ואיילון. כל אלה מנהלות גם פוליסות משתתפות ברווחים וגם פוליסות חיסכון חדשות יותר. עליהן יש להוסיף את איי.די.איי ביטוח, המוכרת בציבור הרחב כביטוח ישיר, ואת פסגות ביטוח הקטנטנה, שבקרוב תיבלע באיילון. לשתי האחרונות נכסים בביטוח חיים בהיקף לא מהותי ברמת השוק.

יניב כהן, מנהל השקעות עמיתים של הפניקס \ צילום: איל יצהר

"מנתחים הכל מלמטה למעלה"

בכל אופן, מנהלי ההשקעות שמנצחים בגדול את דירוג התשואות של "גלובס" לשנת 2018, אומרים בראיון מיוחד למגזין ההשקעות של "גלובס" כי ההצלחה שלהם מגיעה מכך שהם חושבים אחרת. "הפניקס מציגה תוצאות טובות כל השנים באופן די עקבי", אומר יקיר, מנהל ההשקעות הראשי של הפניקס. "אם אני מסתכל על זה מלמעלה, אני מחלק את הגורמים לכך לשניים: האחד, צוות מצוין ומנוסה שרץ יחד כמה שנים טובות, ושבו כל אחד מתמחה בתחומו, אבל יודע לעבוד יחד כשיטת עבודה - וזה מביא לתוצאות טובות לאורך זמן. והגורם השני הוא שאנו משתדלים לעבוד אחרת מהגופים האחרים וחושבים אחרת.

"מה זה אומר? אנחנו משתדלים לחשוב מחוץ לקופסה, ובודקים עסקאות בעולם הסחיר והלא-סחיר, שבהן אנו לא רואים מתחרים סביבנו, שפועלים אחרת מסיבות שלהם. אנו מנתחים כל דבר לגופו מעולם המיקרו, מלמטה למעלה. יש לנו ביטחון שהניתוח מלמטה הוא מאוד חזק".

כהן, מנהל השקעות העמיתים של הפניקס, מוסיף כי "2017 הייתה שנה טובה בשלל תחומי החיסכון לטווח ארוך - ביטוחי מנהלים, גמל ופנסיה - כשאנו מנהלים את ההשקעות באופן רוחבי לכולם. איני יכול להצביע על משהו ספציפי שהוביל אותנו לתוצאות בשנה שעברה. זה לא מניה משמעותית או מטבע כלשהו, אלא הרבה החלטות השקעה ברמת המיקרו, במניות, באג"ח ובאפיקים אחרים, שהובילו לתוצאות והצטברו - וזה קרה גם באפיק האשראי ובפרייבט אקוויטי. בסופו של יום, מה שמנצח זה החלטות מיקרו נכונות. אין פה קסמים, אלא השקעה במערכי אנליזה, פרייבט אקוויטי, חו"ל, אשראי ועוד".

אילו שינויים בכל זאת קרו אצלכם?

כהן: "אנו מעבירים יותר ויותר תשומת לב וכוח אדם לניתוח של אג"ח בחו"ל ומניות בחו"ל".

השוק המקומי קטן עליכם?

כהן: "כן, אבל לא רק עלינו - על כולם. בחו"ל אפשר להשקיע דרך מדדים, ויותר נכון לפתח שם יכולות".

יקיר: "בהסתכלות עתידית, יש שני הליכים ברורים שמאפיינים את התיק שלנו: הראשון הוא שנמשיך לגדול בחו"ל באופן עקבי, כך שבתוך שלוש שנים למעלה ממחצית מהנכסים שלנו יהיו בחו"ל, וזה יקרה בעולמות הסחירים והלא-סחירים. זה מחייב יצירת התמחויות בחו"ל, בכל תחום שבו אנו נוגעים.

"התהליך השני הוא תהליך שקורה הרבה שנים - הגדלת החלק של העולם הלא-סחיר. זה לא סוג של אידאה מבחינתנו, כי אם ניצול עיוותים שקיימים כיום, כשאנו יכולים למצוא דברים הרבה יותר זולים בעולם הלא-סחיר ביחס לעולם הסחיר. אם כיום שליש מהתיק לא-סחיר, זה יגדל בשיעור יפה בשנים הקרובות".

בשנים האחרונות נטען נגד המוסדיים שהם משקיעים מעט מדי בהון סיכון ובחברות טכנולוגיה, בעיקר חברות צעירות.

יקיר: "בשנתיים האחרונות היו התבטאויות לגבי מוסדיים שלא משקיעים שם, ועל כך אומר בשם הפניקס שהשקענו לא מעט בחברות טכנולוגיה עילית, לאו דווקא בחברות סחירות, היו לנו כמה הצלחות ויהיו לנו עוד בעתיד. איננו נרתעים מכך ואנחנו משקיעים בזה במסגרת הקבוצה של העולמות הלא-סחירים".

דיברתם על חשיבה שונה של הפניקס. במה, למשל, זה בא לידי ביטוי?

כהן: "לפני שנה, כשהנפט היה ברמות של 40 דולר לחבית והערכנו שהוא יעלה, החברות הסחירות שדרכן ניתן היה להיחשף לזה, שיקפו במחיריהן רמה של כ-60 דולר לחבית. לכן חיפשנו דרך לא-סחירה, ומצאנו דרך להיחשף בשיתוף עם קרן בחו"ל. נכון להיום יש לנו רווח של מעל 100% על העסקה, בינתיים. זאת, בזמן שהמניות הסחירות לא עשו מי יודע מה, אף שמחיר הנפט עלה".

יקיר: "עוד דוגמה מעניינת היא תולדה של כך שזיהינו את המגזר הערבי ככזה שסובל מהשקעות חסר. איתרנו את רשת הקמעונות קינג סטור, המנוהלת על ידי מג'די כיתאני, ונכנסו אליה בהשקעת אקוויטי. להערכתנו, יש כאן פוטנציאל להנפקה בשנים הקרובות וזוהי הזדמנות גדולה. חיפשנו גם להיחשף לתחומי האנרגיה ותחנות כוח, ונחשפנו לתחנת הכוח IPM, שאליה נכנסנו טרום הסגירה הפיננסית ועם תשואות שירדו בחדות לאחר הסגירה הפיננסית".

הפניקס וגם המוסדיים הגדולים האחרים משקיעים הרבה ישירות בנדל"ן. הפכתם גם לחברות ניהול נדל"ן מניב.

יקיר: "נכון. אנחנו משתדלים לעשות את העסקאות שיניבו לנו תשואה ברווחי הון גבוהים מהנורמה. כך למשל, איתרנו הזדמנות לפני כשנה להצטרף לרכישה של קניון ארנה בהרצליה. זאת לא רכישה קלאסית של גוף מוסדי, שרוצה לקנות נכסים מניבים ויציבים. מדובר במשהו אחר - נכס במצוקה, שעל ידי שינוי מסוים אפשר להשביח אותו משמעותית בתוך שנים ספורות. אנו מצפים שזה יקרה, ומאמינים שנראה כאן השאת רווחים משמעותית בעתיד".


אתם מנהלים גם השקעות בתחום הפנסיה החדשה המקיפה, שנהנית מאג"ח מיועדות שמנפיקה המדינה ושמבטיחות תשואה גבוהה. באחרונה חשפנו ב"גלובס" שהחשכ"ל מוביל רביזיה באג"ח המיועדות, במטרה לבטלן בתמורה להבטחת תשואה כלשהי במקומה. כיצד זה ישפיע על ניהול החיסכון הפנסיוני של הציבור?

כהן: "נראה שבהסתכלות קדימה, אלא אם נגדיל סיכונים דרמטית, לא יהיו בשנים העתידיות תשואות באפיקים הסולידיים, ברכיבי האג"ח, כמו שהיו עד כה. ברור שאני כחוסך מעדיף אג"ח מיועדות".

עד כמה החלטות אקטיביות, שמנסות להכות את המדדים, מוכיחות את עצמן, או שלתפיסתכם עדיף השקעה פאסיבית שעוקבת אחר מדדים?

כהן: "גופי ההשקעה המובילים בשנים האחרונות, רובם נוקטים בחירה אקטיבית של מניות ואג"ח. הפאסיבי הוא כלי שגם אנו משתמשים בו, בעיקר בחו"ל ואיפה שאנחנו חושבים שאין לנו ערך מוסף ואיננו משתמשים במנהלים חיצוניים".

למוסדיים הותר לגבות ישירות מחשבונות החוסכים תשלום שנקרא "ההוצאות הישירות", לצורך מימון השקעות על ידי מנהלים חיצוניים. לפני כמה שנים ההוצאות האלה הוגבלו בתקרה, כשמדובר בהוראת שעה, שעדיין לא הפכה לקבועה, ולא מן הנמנע שבעתיד היא אף תופחת או תבוטל. ההוצאות הישירות המותרות לגבייה מספיקות לטעמכם?

יקיר: "המגבלה על ההוצאות הישירות זאת טעות חמורה. גופים לא משקיעים תמיד היכן שהיו רוצים להשקיע, בגלל המגבלה. גם אם רואים שמרבית הגופים, או כולם אפילו, נמצאים מתחת למגבלה, זה לא אומר שזה לא משפיע על שיקולי הניהול.

"המטרה שלנו כמנהלי החיסכון של הציבור היא בזהות מוחלטת עם העמיתים שלנו, והיא השאת תשואה. אני חושש שיש כעת מקומות גיאוגרפיים או מכשירים שלא משקיעים בהם, אף שאפשר להשיג בהם תשואה עודפת. הרי אין דרך שלכל הגופים תהיה מומחיות בכל תחום. איני מכיר לזה אח ורע בעולם. אני מקווה שהמגבלה תיפתח בעתיד".

לסיום, לא אחת מדברים על יתרון לקוטן בניהול השקעות. ואולם, התשואות בחיסכון לטווח ארוך מעידות דווקא על יתרון לגודל.

יקיר: "גופים גדולים יכולים להעמיד משאבים גדולים יותר, ובעולם כיום משאבים גדולים משמעותם התמחות, ידע ויכולת לעשות תשואה גבוהה יותר. זה כמעט ברור מאליו".

כהן: "ככל שאתה יוצא לחו"ל, ניתן לטעון שיש יתרון לגודל, כי בחו"ל צריך גודל מינימלי להיחשף לעסקאות ולקרנות השקעה".

יקיר: "מרבית הגופים הישראליים בחיסכון ארוך טווח הם גופים בגודל בינוני ואף גדול בעיניים בינלאומיות, וזה נותן כח קנייה לשותפויות ותנאים טובים. זה יתרון מובהק".

עוד כתבות

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

אייל בן סימון מימש אופציות של הפניקס בהיקף של 1.65 מיליון שקל

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר