סלינגר: נשים נפגעות מאי-העלאת גיל הפרישה שלהן ל-64

"גיל הפרישה הנוכחי של נשים פוגע בהן, כי הקצבה שלהן נמוכה וכל שנה של אי-דחיית גיל הפרישה פוגעת בקצבה ב-9%", אמרה הממונה על שוק ההון, החיסכון, הביטוח והשירותים הפיננסיים סלינגר בוועדת הכספים של הכנסת • הדברים נאמרו בישיבת פרידה מסלינגר לרגל סיום כהונתה כמפקחת על שוק ההון

דורית סלינגר, הממונה על רשות ההון / צילום: איל יצהר
דורית סלינגר, הממונה על רשות ההון / צילום: איל יצהר

"עמדת רשות שוק ההון היא כי אי-התאמת גיל הפרישה ל-64 כפי שנקבע ב-2004 פוגעת בנשים"  - כך אמרה היום (ד') הממונה על שוק ההון, החיסכון, הביטוח והשירותים הפיננסיים, דורית סלינגר, בוועדת הכספים של הכנסת.

סלינגר הגיעה הבוקר לישיבת פרידה ממנה לרגל סיום כהונתה והסבירה את החלטתה לקצץ 1.2% מקצבת הפנסיה שמקבלים עמיתי קרנות הפנסיה הוותיקות, בגלל הדחייה בהעלאת גיל הפרישה. "גיל הפרישה הנוכחי של נשים פוגע בהן כי הקצבה שלהן נמוכה וכל שנה של אי-דחיית גיל הפרישה פוגעת בקצבה ב-9%" אמרה סלינגר. "גם אם נשים היו פורשות בגיל 67 קצבת הפנסיה שלהן הייתה נמוכה מזו של גבר משום שתוחלת החיים של נשים ארוכה יותר". יחד עם זאת ציינה סלינגר כי "יש לנו עוד כובע. אנחנו אחראים גם על הניהול התקין של קרנות הפנסיה הוותיקות 'עמיתים'. יש מצב מאד ברור שאם יש גידול בהתחייבויות מעבר ל-0.65% נדרש איזון. ביולי 2017 המנהל המיוחד אמר 'הגענו לסף הזה'. יש חוק ואנחנו מחוייבים לקיים אותו. יש מצב טבע אחד, נדרש איזון, כלומר פגיעה בקצבה. לפגוע בקצבה של אנשים זה מעשה כואב ואנחנו מתייחסים לזה בזהירות ובשיקול דעת רב. מאחר ומתנהל מו"מ מצאנו לנכון לבוא ולדחות את הביצוע בפועל את ההפחתה בקצבה בשנה".

ח"כ שלי יחימוביץ' (עבודה) אמרה לסלינגר כי "האקדח הטעון הזה שהנחת על השולחן לחלוטין לא מקובל עליי. אנחנו מדברות על שתי קבוצות של נשים - שנפלטו משוק העבודה בגיל מבוגר ונשים בעבודות שוחקות - שברגע שאת מעלה את גיל הפנסיה את משליכה אותן לרחוב, גוזרת עליהן עוד שנתיים בלי פנסיה ובלי קצבת זקנה בחרפת רעב. באוצר מתכחשים לכך שיש נשים בפסי ייצור של מפעלי מזון באוויר מהביל ולא יכולות יותר. אומרים לנו תגדירי מה זאת עבודה שוחקת. סייעת בגן זה גם עבודה שוחקת? הנתונים האקטואריים הם לא תורה מסיני. הם נועדו לשרת בני אדם. את פוגעת באוכלוסיה החלשה באופן האכזרי ביותר".

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, ציין כי האוצר פנה לאחרונה במכתב בו הוא מציע לדחות את ההחלטה בנושא העלאת גיל הפרישה בשנה. "אני מעריך שבאוצר חושבים שבעוד שנה יישב כאן יו"ר ועדת כספים אחר שיאפשר להם להעביר את זה ללא פיצוי הולם" אמר גפני.

הוא בירך את סלינגר לרגל סיום כהונתה: "היית עקבית בעמדתך ועשית רפורמות שהיו להם קשיים גדולים ועשית את זה באופן ראוי לכל שבח ועכשיו כשאת עוזבת ביקשתי לברך אותך בשם הוועדה על תקופת כהונתך בתפקיד החשוב הזה, בכל שתעשי כולנו מבקשים מהקדוש ברוך הוא שתצליחי ויש לך את היכולות לכך". ח"כ מיקי לוי (יש עתיד) אמר כי "היו לנו ויכוחים מרים ולא כל מה שהביאה אמרנו אמן. היו לנו חמש שנים לעתים מטלטלות אבל תמיד חיפשנו את טובת הציבור". ח"כ מיקי רוזנטל אמר "תמיד עמדת על דעתך באומץ רב ולא נכנעת למסע לחצים בלתי נגמר של תאגידים גדולים במשק". ח"כ איציק שמולי (עבודה) אמר כי "מעשה של הקמת הרשות הוא בכייה לדורות. המודל שבו הקימו את הרשות פירק את הכנסת מכל אחריותה. כשמדובר על מהלכים בשוק הבריאות שיכולים לעבור מתחת לרדאר של ועדת הכספים בלי שום Say זה דבר שהוא לא מקובל". ח"כ איילת נחמיאס-ורבין אמרה כי "אני מקווה שתתמנה במקומך רגולטורית ולא רגולטור. אנחנו יודעים מה עברת, ברמה של הביזוי האישי. יש הבדל עצום בין ביקורת לביזוי אישי ואני רוצה להביע הערכה על-כך שעמדת בזה ולא נגררת".

סלינגר ציינה כי היא מסיימת את הקדנציה הארוכה ביותר של מפקחת על שוק ההון עד היום ואמרה כי היא מודה לשר האוצר משה כחלון ולשר יאיר לפיד שמינה אותה. לדבריה "קיים פער ענק בתחום הזה בין הצרכן, האזרח העובד, לבין הגופים הפרטיים שמספקים לו את ההגנה הסוציאלית. במארג היחסים הזה שהשוו אותו בבתי המשפט לדוד וגוליית - צריך להעצים את הפרט ואם אתה לא יכול להעצים אותו לפחות תן לו את מגרש המשחקים שבו הכללים פשוטים וברורים. אנחנו נפגשים עם הלשכות והארגונים אבל את האזרח הקטן אנחנו לא שומעים מספיק. את מאזן הכוחות הזה ניסינו קצת להסיט, ואני אומרת קצת כי יש עוד הרבה עבודה לעשות".