280 מיליון שקל ב-7 שנים יוקצו לפיקוח על מעונות לגיל הרך

התקציב ישמש בין השאר לסבסוד התקנת מצלמות במעונות יום • השר חיים כץ: "עשינו את הטוב ביותר במסגרת התקציב שמשרד האוצר הקציב לנושא"

גן ילדים / צילום: שאטרסטוק
גן ילדים / צילום: שאטרסטוק

שר האוצר משה כחלון ושר הרווחה והעבודה חיים כץ סיכמו על הקצאה של 280 מיליון שקל בשבע השנים הקרובות לטובת פיקוח והסדרה של מערך המסגרות לגיל הרך. ביום ראשון הקרוב תעלה סוגיית התקצוב לאישור הממשלה וכן הצעת חוק ממשלתית תעלה לאישור של ועדת השרים לחקיקה. הסכום יוקצה באופן שווה בכל שנה - 25 מיליון שקל יגיעו מהאוצר ו-15 מיליון שקל מהתקציב הקיים של משרד העבודה והרווחה.

התקציב ישמש להגדלת כוח האדם באגף מעונות היום, וכן לשם הבטחת אכיפה אפקטיבית ויעילה לטובת שלומם וביטחונם של הילדים, תוך מתן תקציב ייעודי במסגרת החלטת הממשלה להדרכת והכשרת מטפלות וכן לצורך סבסוד התקנת מצלמות במעונות יום.

החוק יקבע הסדר פיקוח על התנאים במעונות לצד יצירת כלי אכיפה מנהליים, סמכויות מפקחים והוראות עונשין. ההצעה הממשלתית תשית חובה על בעלים של מעון יום לפעוטות להוציא רישיון הפעלה שיינתן על ידי הממונה על מעונות במשרד העבודה והרווחה. תוקפו של רישיון הפעלה יהיה לשנה ולממונה הסמכות לחדשו לתקופות נוספות של שנתיים ולאחר מכן לתקופות נוספות של חמש שנים כל אחת.

לצורך הבטחת הציות להוראות החוק לממונה על מעונות היום יינתנו כלי אכיפה מנהליים לצד סמכויות אכיפה והרתעה פליליות, בהם סמכות למתן צו הפסקה מנהלי לשם סגירת מעון, הטלת עיצומים כספיים על הפרות ספציפיות שנקבעו בחוק וכן התראות מנהליות וכל זאת לצד הוראות עונשין לפיהן הפעלת מעון יום ללא רישיון הפעלה או בניגוד לתנאי הרישיון הן עבירות פליליות

חוק הפיקוח יגיע להבשלה מלאה בתוך שש שנים. החוק יחול תחילה על מעונות יום אשר שוהים בהם 28 פעוטות לפחות, לאחר מכן על מעונות שבהם 18 פעוטות לפחות, ובתום התקופה יחול החוק על כל מעון יום אשר שוהים בו 7 פעוטות לפחות.

שר העבודה והרווחה חיים כץ: "מדובר בפריצת דרך. עשינו את הטוב ביותר במסגרת התקציב שמשרד האוצר הקציב לנושא. התחלנו במהלך שיבטיח את שלומם של ילדי ישראל, נחזק את הפיקוח ונקבע סטנדרט גבוה וברור להפעלה כיאה לילדנו הקטנים".

שר האוצר, משה כחלון מסר כי "הסיכום אליו הגענו מאפשר את הגברת הביטחון, השמירה והפיקוח על היקר לנו מכל - הילדים שלנו. קידום מהלך זה לצד הצעתה של חברת הכנסת ד"ר יפעת שאשא ביטון שמסדירה את נושא התקנת המצלמות בגנים יעניקו ביטחון רב יותר לילדים, להורים ולא פחות חשוב מכך, יסייעו לשמור על שמן הטוב של הגננות והסייעות ששומרות על הילדים שלנו".

הצעת החוק של שאשא ביטון אושרה אתמול במליאת הכנסת בקריאה טרומית על ידי 69 חברי כנסת, ותעבור להמשך דיוני חקיקה בוועדה לזכויות הילד, שבראשה עומדת שאשא ביטון.