שלוש שנים לאחר תום הקודם: סכסוך עבודה נוסף בקמהדע

שוב סכסוך עבודה בקמהדע, הפעם על רקע משא ומתן על ההסכם הקיבוצי של החברה שנחתם לפני שלוש שנים ונפתח השנה • ועד העובדים: "מוכנים לשביתה ארוכה" • בסכסוך הקודם שני הצדדים כמעט והגיעו לעימות פיזי

ההסתדרות הכריזה היום (ה') סכסוך עבודה במפעל חברת התרופות קמהדע , אשר ממוקם בקיבוץ בית קמה ומעסיק כ-320 עובדים. קמהדע מייצאת תרופות למדינות רבות עם מיקוד בארה"ב ורשמה הכנסות של 102 מיליון דולר ב-2017. המוצר המוביל שלה הוא גלסיה, המפתחת תרופות לטיפול באמפיזמה תורשתית, הנמצא גם בניסוי להתוויות נוספות.

הסכסוך הוא על רקע מו"מ על ההסכם הקיבוצי של החברה שנחתם לפני כשלוש שנים ונפתח בינואר השנה. מאז נמשך המו"מ בין ההנהלה בראשות מנכ"ל החברה עמיר לונדון לבין העובדים בראשות יו"ר הועד משה הרוש, אולם לא הושגו הסכמות.

התאגדות העובדים בקמהדע לפני שלוש שנים התרחשה במקביל להתבססות החברה בשוק האמריקאי ועליה משמעותית בהכנסותיה. חתימת ההסכם הקיבוצי לפני שלוש שנים התרחשה לאחר סכסוך עבודה ראשון בחברה. מאז יושם ההסכם, לדברי העובדים, "עם עליות ומורדות". אולם, במקביל קצב העבודה הלך ועלה, ואילו השכר נותר זהה.

בינואר 2017 העובדים ביקשו תוספת לשכרם על רקע העליה החדה בפרעון, וכשלא נענו, הגיבו בעיצומים ששיבשו את פעילות החברה. בסופו של דבר הוסכם כי דרישות העובדים יעלו למו"מ בינואר 2018.

הרבעון הראשון של 2017 היה חלש יחסית בעבור קמהדע , אולם החברה לא ציינה בדו"חותיה קשר בין הדברים.

לדברי עוזי שדה, זכיר איגוד חברות הפרמצבטיקה במרחב הנגב בהסתדרות. "התפוקה של העובדים עלתה פי 5-6, והם נשברו. למרבה הצער אי אפשר כל כך לעזור להם מבחינת הפחתה מיידית של היקף העבודה, כי זו עבודה שדורשת לעיתים הכשרה אפילו של כמה שנים, והעובדים עצמם צריכים להתפנות כדי לבצע את ההכשרה.

"לכן הם דרשו לפחות פיצוי, כמה מאות שקלים בחודש ולא יותר. השכר הממוצע של העובדים בקמהדע, עם כל ההכשרה שדיברנו עליה, הוא כ-9,500-10,000 שקל, כולל תשלום נוסף עבור משמרות, וישנם עובדים שלא עוברים את ה-7-7.5 אלף שקל לחודש, למרות שיש להם ותק. התוספת המדוברת היא גרושים לעומת מה שלעובדים האלה מגיע. מאז ומתמיד נאמר להם שיקבלו צ'ופרים כשהחברה תצליח".

לדברי שדה: "המו"מ מתנהל בסחבת. עשינו כמה ניסיונות לפשרה, הוצעו לנו הצעות מגוחכות. כעת הכרזנו סכסוך עבודה שניתן לממש תוך 15 ימים. אני רואה אפשרות סבירה לשביתה ארוכה מאוד, והיא בהחלט עלולה להזיק לחברה שגם כך לא קל לה לעמוד בהזמנות".

יצויין כי בסכסוך קודם, לפני חתימת ההסכם הקיבוצי, הגיעו הצדדים למצב של עימות כמעט-פיזי, כשהעובדים סגרו את השערים ואילו ההנהלה ביקשה להוציא את המוצרים החוצה באמצעות מסוקים. לדברי שדה, ההנהלה מעוניינת כעת להגביר את קצב הייצור בשבועיים הקרובים, כדי להכין מאגרים לתקופה של שיבוש אפשרי. לדברי שדה: "אנחנו ב-15 הימים האלה נפעל לפני החוק".

מקמהדע נמסר כי: "מזה 4 חודשים מתקיימות פגישות מו"מ לחידוש ההסכם הקיבוצי. הפגישות מתקיימות באווירה נאותה ומכבדת, והצדדים טרם הגיעו להסכמות. האירועים האחרונים הינם חלק אינטגרלי מכל תהליך ניהול משא ומתן כזה, והפערים ניתנים לגישור. ברצון טוב של כל הצדדים נוכל לשוב ולקיים שיחות בהקדם, מבלי להביא לפגיעה בפעילות החברה".