המניה קצת משקרת: הדרך להבראת טבע עוד ארוכה

אם מישהו חשב שהעלייה המטאורית של מניית טבע בשנה האחרונה משקפת את המהפך המהיר בהיסטוריה של חברה מגודלה וסוגה של טבע, באו הדוחות לרבעון השני והמחישו שאין ניסים ביציאה ממשבר • כרגע טבע שווה בשוק כ-22 מיליארד דולר, ועם שווי כזה, איש לא יתפלא אם דירקטוריון טבע יסכים בעתיד למכור את החברה • פרשנות

טבע / צילום: רויטרס - Ammar Awad
טבע / צילום: רויטרס - Ammar Awad

1. 

עזבו את כל המשחקים קצרי-הטווח עם התחזיות של האנליסטים, עם הכותרות שטבע היכתה את התחזיות הללו או העלתה את תחזית הרווח למניה. הסתכלו על המגמות ארוכות-הטווח. אם מישהו חשב או קיווה שהעלייה המטאורית של מניית טבע   בשנה האחרונה עוקבת או משקפת את המהפך המהיר בהיסטוריה של חברה מגודלה וסוגה של טבע, באו הדוחות לרבעון השני והמחישו לכל המשקיעים שאין ניסים ביציאה ממשבר: שתהליך הבראה בחברת ענק כמו טבע הוא לא עניין של מעשה קסמים, של לשלוף איזה שפן מהכובע, אלא תהליך ארוך, סזיפי, עם הרבה אתגרים, שלא תלוי רק בחברה ומנהליה, וזה תהליך יכול להסתיים בשנה אחת ואפילו לא בשתיים, במיוחד לא בשוק מורכב כמו שוק התרופות.

צריך לזכור - גם אחרי קפיצה של יותר מ-100% במניית טבע תוך פחות משנה, היא עדיין נסחרת במחיר של כשליש בלבד משיא של כל הזמנים. אז קצת פרופורציה.

2. 

היה ברור לכולם שמאבק ההישרדות של טבע יכלול תוכנית התייעלות אגרסיבית, חיתוך בהוצאות ופיטורי עובדים. טבע מתפארת שתוכנית הרה-ארגון שלה במסלול שהיא תכננה נועדה כדי להשיג חיסכון של 1.5 מיליארד דולר מתוך 3 מיליארד דולר בסך-הכול. זה יפה, אבל בהחלט לא מספיק. אפשר לטפל בצורה הטובה ביותר בצד ההוצאות, ונדמה כי טבע עושה זאת היטב (שוב, מחוסר ברירה), אבל כל עוד יש לך בעיה קשה בטיפול בהכנסות - הבעיות לא יאחרו לצוץ.

טבע נמצאת בבעיה כפולה בצד ההכנסות: ראשית, עידן הזהב של הקופקסון הסתיים, ולא משנה עד כמה תתהדר טבע בשמירה יחסית יפה על נתח השוק שלה. זה בא עם מחיר כבד: שחיקת מחירים משמעותית בעקבות התחרות הגנרית, שחיקת מחירים שגרמה לצניחה בשיעורי ובהיקפי הרווחיות הפנומנלית של התרופה, שהיוותה את העוגן המרכזי של החברה לאורך שנים ארוכות.

נתון אחד משקף את כל הבעיה: מכירות של 464 מיליון דולר לקופקסון בצפון אמריקה ברבעון השני, לעומת 859 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד - צניחה של כ-46%(!). גם בעסקים הגנריים לחץ המחירים משפיע לרעה של טבע, שזה חלק ממגמה שטבע איננה יכולה ממש לשנות אותה, זולת התייעלות. החולשה בשוק האמריקאי בתוספת לחצי המחיר מתבטאת היטב בשורת ההכנסות בצפון אמריקה: מכירות של 947 מיליון דולר במוצרים גנריים ברבעון השני לעומת כ-1.33 מיליארד דולר ברבעון המקביל - ירידה משמעותית של קרוב ל-30%. לכן, אם השוק המרכזי שלך מגמגם מאוד ומכונת המזומנים שלך (הקופקסון) כבר לא תספק את אותה תנובה - החברה בבעיה.

3. 

טבע בבעיה, כי לעת עתה אין לה בשרוול מנועי צמיחה שיפצו על השחיקה הדרמטית בפעילויות המסורתיות שלה. התרופות האתיות בצנרת רחוקות מלהיות קופקסון, לפחות לעת עתה. התרופה לטיפול בהפרעות תנועה לא רצוניות אמנם צומחת יפה מאז השקתה, אבל עדיין מדובר בהכנסות של 44 מיליון דולר ברבעון. התרופה למיגרנה מחכה עדיין להחלטת ה-FDA. כלומר, אין שמץ של סיכוי שמישהי משתיהן או שתיהן גם יחד יצליחו לפצות בטווח הקצר על הצניחה בביצועים של הקופקסון.

וגרוע מכך: טבע ייצרה ברבעון השני 162 מיליון דולר בלבד מתזרים מזומנים מפעילות שוטפת. במונחים שלה - זה תזרים נמוך מאוד. יחד עם חוב שהתייצב על רמה של כ-30 מיליארד דולר (רובו אמנם לטווח הארוך), למנהלי טבע יש עוד שפע של אתגרים פיננסיים בדרך להבראת החברה. יחד עם האתגרים התפעוליים, המצב של שוק התרופות הגנריות, התחרות ולחץ המחירים בשוק - זה ממש לא יהיה פיקניק.

טבע במאבק הישרדות, זה לא השתנה, גם הישרדות על עצמאותה. כרגע, לאחר שהמניה נחבטה בעקבות הדוחות האחרונים, טבע שווה בשוק כ-22 מיליארד דולר, שווי של חברה קטנה-בינונית בשוק התרופות. עם שווי כזה, איש לא יתפלא עם הדירקטוריון של טבע יסכים בעתיד למכור את החברה, אם תהיה הצעה על שולחנו.