"תוספות התקציב בבריאות ובחינוך לא נוצלו ביעילות"

אלון מסר (38) הוא סגן הממונה למשרדים החברתיים • "בחלק גדול מהמקרים יכול להיות שהאזרחים לא מרגישים את השינוי הגדול בשירותים, וזה האתגר הגדול שלנו. צריך לוודא שכל שקל שמגיע למערכת נותן את הערך השולי הגדול ביותר" • נערי האוצר מדברים / פרויקט מיוחד 

סגן הממונה על תקציבי המשרדים החברתיים הוא כנראה התפקיד המורכב והרגיש ביותר באגף. ההתמודדות מול פוליטיקאים ציניים ושרים כוחניים מצד אחד ומול קבוצות חלשות באוכלוסיה מהצד השני, חריפה ואינטנסיבית יותר מבכל תחום אחר. אלון מסר (38), שצמח בתחום התחבורה והמים נזרק לתוך המים הקרים של קצבאות הנכים, הגירעונות של הביטוח הלאומי והאגרסיביות של חיים כץ ויעקב ליצמן. מסר, תשע שנים באגף, הוא בעל תואר ראשון בכלכלה ופילוסופיה מאוניברסיטת בן-גוריון בבאר שבע.

ההוצאה על בריאות
 ההוצאה על בריאות

הממשלה הנוכחית הזרימה עוד מיליארדים לתקציבי הבריאות הרווחה והחינוך, אבל האזרח לא הרגיש בשום שיפור. לאן הלך הכסף?

"אין ספק שהיו גידולים בשנים האחרונות בכל התקציבים החברתיים חינוך, בריאות, רווחה, ביטוח לאומי. באמת בחלק גדול מהמקרים יכול להיות שהאזרחים לא מרגישים את השינוי הגדול בשירותים, וזה האתגר הגדול שלנו. צריך לוודא שכל שקל שמגיע למערכת נותן את הערך השולי הגדול ביותר".

 למה זה קרה?

"בכל תחום יש את הסיבות שלו. בחלק מהמקרים זה הלך לתוספות שכר שלא הניבו תוספות של תפוקות. בחלק מהמקרים זה הלך למכרזים לא יעילים, שבסוף הגיעו גם למחירים יותר גבוהים שאנחנו משלמים על שירותים שיכלו להינתן יותר במחיר יותר זול. בחלק מהמקרים הצעת התקציב מבוסס על תשומות ולא על תפוקות, ואנחנו לא מודדים את הגופים כדי שיביאו לנו התוצאות טובות ביותר. בהרבה מערכות אנחנו מתקצבים לפי תשומות ולא לפי מה האזרח מקבל בסוף".

 אולי אתם צריכים למשל לתקצב את בתי החולים לפי קריטריונים, כמו זמן ההמתנה?

"אפשר, ואנחנו מנסים לעשות את זה וגם מצליחים במידה מסויימת. למשל בתקציב הנוכחי יש מיליארד שקל לקיצור תורים, שיבטיחו שמי שמקבל את הכסף זה רק מי שביצע יותר פעולות מאשר בשנה הקודמת. האתגר הגדול הוא להבטיח שהשקל הבא לא יילך לתוספות שכר ולא לחברות התרופות עבור מחירים גבוהים מדי, אלא לעוד ניתוחים ולעוד תשתיות שהאזרח בסופו של דבר יראה אותם. לגבי הרפואה הפרטית התחלנו לפקח עכשיו ולבדוק מה רמות המחירים ואם הם יהיו גבוהים מהנורמה יכול להיות שניכנס ונפקח בצורה יותר אגרסיבית".

בתקציב החינוך אנחנו עדיין לא רואים את התוצאות בהישגים של התלמידים.

"אין ספק שהיה שיפור משמעותי במשכורות של המורים, וצריך להגיד שכוח ההוראה הוא כנראה המשתנה החשוב ביותר בשיפור הישגי התלמידים. אנחנו רואים שיפור משמעותי בחמש יחידות מתמטיקה, שיפור מסוים באנגלית וגם במבחני פיז"ה, אבל אין ספק שזה לוקח זמן. צריך לחשוב איך מנהלים מצטיינים יוכלו לקבל קצת יותר גמישות ולנצל את כוח ההוראה שהוא גם עכשיו יותר איכותי - לטובת התלמידים".

מה זה תפוקות? ציונים יותר גבוהים?

"יכול להיות ציונים ויכול להיות גם דברים אחרים. אומרים שציונים הם לא הדבר החשוב ביותר".

 ההקפדה שלכם על מצ'ינג לא מנציחה פערים בין מרכז לפריפריה?

"התקצוב מאוד מורכב והוא לא תמיד מצ'ינג של אחד לאחד. בהרבה מאד מקרים אנחנו מנסים לעשות תיקון והסטות לטובת מהלכים יותר פרוגרסיביים".

 הביטוח הלאומי עומד לקרוס?

"הגירעון האקטוארי של המוסד לביטוח לאומי הוא בעיה, אבל לא בעיה חדשה או לא ידועה. עשינו לא מעט צעדים בשנים האחרונות כדי לצמצם אותו, כמו העלאת השתתפות המדינה או הרפורמה בשיבוב שמבטיחה שכסף שאמור להיות בביטוח הלאומי לא יישאר בחברות הביטוח. יש הרבה זמן לעשות, ואין סיבה לחשוש מקריסה מיידית מחר בבוקר. יש הרבה צעדים שיש זמן לעשות אותם, כמו העלאת גיל הפרישה ושינויים בתוך המוסד עצמו".

הכירו את נערי האוצר:

פחות צעירים, פחות סוליסטיים. אבל עדיין משוכנעים שהם הכי טובים

● עדי חכמון, סגנית הממונה למשרדי התשתיות

● יוגב גרדוס, סגן הממונה לנושאי תקציב בנקאות ופנסיה

● שירה גרינברג, סגנית הממונה למשרדים הכלכליים

אריאל יוצר, סגן הממונה על התקציבים לענייני נדל"ן ותכנון

עופר מרגלית, סגן הממונה על תקציב מערכת הביטחון