רמז לבאות? 15 בנקים מרכזיים העלו ריבית בספטמבר

מדובר בין היתר בבנקים המרכזיים של ערב הסעודית, אינדונזיה, פקיסטאן, אזרביג'אן, אוקראינה רוסיה וטורקיה • המדינות המפותחות שהעלו ריבית היו ארה"ב, נורבגיה, צ'כיה והונג קונג • האנליסטים בישראל סבורים כי לגל העלאות הריבית בבנקים בעולם אין השפעה על סיכויי העלאת הריבית בישראל

בניין הפדרל ריזרב / צילום:רויטרס, Chris Wattie
בניין הפדרל ריזרב / צילום:רויטרס, Chris Wattie

לא פחות מ-15 בנקים מרכזיים ברחבי העולם העלו בספטמבר את הריבית במדיניותיהם, כך עולה מסקירה שפרסם אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות מיטב דש. מדובר בין היתר בבנקים המרכזיים של ערב הסעודית, אינדונזיה, פקיסטאן, אזרביג'אן, אוקראינה רוסיה וטורקיה. המדינות המפותחות שהעלו ריבית היו ארה"ב, נורבגיה, צ'כיה והונג קונג.

ואולם האנליסטים בישראל סבורים כי לגל העלאות הריבית בבנקים בעולם אין השפעה על סיכויי העלאת הריבית בישראל. "לרוב הבנקים המרכזיים שהעלו ריבית פשוט לא הייתה ברירה בגלל הטלטלה בשווקים", מסביר זבז'ינסקי "והשניים האחרים, נורבגיה והונג קונג, העלו רבית במהלך העסקים הרגיל".

אורי גרינפלד, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות פסגות, מסביר כי "התנאים בישראל די ייחודיים. השקל חזק והאינפלציה נמוכה בגלל מדיניות הממשלה שהורידה מחירים והרכישות באינטרנט שבישראל יש להן השפעה מאד גדולה, בגלל פער המחירים הגדול בין המחירים באינטרנט למחירי הסחורות בחנויות".

זבז'ינסקי מציין כי מתרבים הסימנים לכך שהסתיימה התחזקות הדולר, שהיתה הגורם המניע למרבית העלאות הריבית. בנוסף הוריד ארגון הסחר העולמי את תחזית הצמיחה שלו לכלכלת העולם ובשווקים מצפים לעדכון נוסף למטה של תחזית הצמיחה של קרן המטבע, שהוועידה השנתית שלה מתכנסת בסוף השבוע באינדונזיה.

בכלכלות המעניינות את בנק ישראל אין סימנים להעלאות ריבית מעבר למתוכנן. הפד האמריקאי הדגיש כי אין סימנים להאצה באינפלציה בארה"ב. נגיד הבנק המרכזי האירופי (ECB) אמר אמנם כי מתרבים הסימנים להתעוררות האינפלציה, אולם אין לכך עדיין ביטוי במדדים המקרו-כלכליים. 

15 הבנקים המרכזיים שהעלו ריבית בספטמבר
 15 הבנקים המרכזיים שהעלו ריבית בספטמבר