שאלות ותשובות: כל מה שצריך לדעת על הקדמת הבחירות

האם זה סופי? מתי יערכו הבחירות? יש תקופת צינון לנבחרי ציבור? "גלובס" עם כל התשובות בנוגע למערכת הבחירות המתקרבת

בחירות לכנסת קלפי / צלם: אריאל ירוזלימסקי
בחירות לכנסת קלפי / צלם: אריאל ירוזלימסקי

ראשי הקואליציה הודיעו על הקדמת הבחירות, האם זה סופי?

פיזור הכנסת הוא לא אוטומטי. המועד החוקי נכון לעכשיו לקיום הבחירות הוא נובמבר 2019. על-מנת להקדים את הבחירות, צריכים חברי הכנסת להעביר בשלוש קריאות חוק לפיזור הכנסת ברוב של לפחות 61 ח"כים.

בהנחה ויעבור חוק לפיזור הכנסת, מתי ייערכו הבחירות?

הכלל הוא שהחוק לפיזור הכנסת חייב לציין את מועד הבחירות החדש - לא מאוחר מחמישה חודשים מיום קבלת החוק בקריאה שלישית בכנסת. הערכות הן שהבחירות ייערכו בחודש אפריל.

מי רשאי להתמודד בבחירות?

החוק קובע שכל אזרח ישראלי, שביום הגשת המועמדות הוא בן 21 ומעלה.

האם יש מצבים שבהם החוק קובע סייגים על הזכות להיבחר?

כן. אם בית משפט שלל מאדם נידון, בפסק דין סופי, לעונש מאסר בפועל לתקופה העולה על שלושה חודשים וביום הגשת רשימת המועמדים טרם עברו שבע שנים מהיום שגמר לרצות את עונש המאסר בפועל. יחד עם זאת, יו"ר ועדת הבחירות המרכזית שאין עם העבירה "קלון", ואז אותו אדם רשאי להתמודד. בנוסף, החוק מסמיך את ועדת הבחירות המרכזית לפסול רשימות מועמדים או מועמדים בודדים בשל מספר עילות קיצוניות הקבועות בחוק. בפועל, לרוב גם כאשר הוועדה מחליטה לפסול, בג"ץ הופך את ההחלטה.

האם יש תקופת צינון לבעלי תפקידים ממלכתיים שרוצים להתמודד?

נשיא המדינה, מבקר המדינה, שופטים ודיינים, קצינים בצבא הקבע ועובדי מדינה בכירים אינם רשאים להעמיד עצמם לבחירה, אלא אם כן התפטרו מתפקידם מאה ימים או שלוש שנים לפני הבחירות, לפי המצוין בחוק.

הבחירות בישראל הן הרי לא אישיות אלא נעשות במסגרת של רשימות. איך נקבע הרכב של כל רשימה?

בחלק מהמפלגות מתקיימות בחירות מקדימות (הליכוד, העבודה והבית היהודי ולדוגמה), שבהן נבחרים מועמדי המפלגות לכנסת על-ידי חברי המפלגה. יש מפלגות שבהן מוסדות המפלגה בוחרים את המועמדים, ואילו במפלגות אחרות המועמדים נקבעים על-ידי מנהיגיהן (יש עתיד וישראל ביתנו לדוגמה).

איך עובדת חלוקת המושבים בכנסת? כמה קולות צריך כדי להיכנס?

על-פי עקרון יחסיות הבחירות, רשימות אשר עברו את אחוז החסימה זוכות במספר מושבים בכנסת שהוא יחסי לכוחן האלקטורלי. אחוז החסימה עומד על 3.25% מהתוצאות, ומספר המנדטים המינימלי עומד על 4. בבחירות האחרונות לכנסת ה-20 מדובר היה בכ-150 אלף קולות.

אם הצבעתי למפלגה שלא עברה את אחוז החסימה, הקול שלי נזרק לפח?

לא בהכרח. הקולות העודפים שקיבלה רשימה, שמספרם אינו מגיע למספר הדרוש למושב אחד, מועברים בין הרשימות שיש ביניהן 'הסכמי עודפים'. אם אין הסכם עודפים, קולות אלה ניתנים לרשימות שלהן מספר הקולות הקרוב ביותר למספר הדרוש למושב.

מי הגוף שאחראי על ניהול מערכת הבחירות ויום הבחירות?

ועדת הבחירות המרכזית. בין תפקידיה: אישור רשימות, שמותיהן וכינוייה, פיקוח על תעמולת הבחירות, ארגון הבחירות מבחינה לוגיסטית, ארגון ספירת הקולות וחלוקת המנדטים ובירור של כל מעשה או מחדל הקשור לבחירות.

האם עובדים ביום הבחירות?

לא. יום הבחירות מוגדר בחוק כיום שבתון. באופן מסורתי, הבחירות מתקיימות בימי שלישי.