פרוטוקול הוועדה המוניטרית חושף: בבנק ישראל לא התרגשו מהנפילות בשווקים

פרוטוקול הוועדה המוניטרית של בנק ישראל טרם פרסום החלטת הריבית האחרונה חושף כי מקבלי ההחלטות מודאגים יותר מצמצום וייקור של עלויות המימון של החברות, ובעיקר בהייטק, מאשר מהנפילות במחירי הנכסים הפיננסיים • בדיון התקבלה החלטה להותיר את הריבית ללא שינוי ברמה של 0.25% - ההחלטה התקבלה פה אחד

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון./ צילום: רפי קוץ
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון./ צילום: רפי קוץ

גל הירידות החריף בשוקי המניות בעולם, וגם בשוק המקומי, שהחל באוקטובר האחרון ונמשך עד דצמבר המר, נקטע לעת עתה כאשר בוול סטריט המדדים סגרו שבוע רביעי ברציפות של עליות, והמשקיעים דרוכים לקראת פתיחת שבוע המסחר מחר בוול סטריט. בינתיים, פרוטוקול הוועדה המוניטרית של בנק ישראל מהחלטת הריבית האחרונה שפורסם היום (ב') חושף את הלך הרוח בבנק ישראל, עת השווקים חיפשו תחתית בצל תיקון אלים במיוחד.

"ההתפתחויות עד כה ישפיעו במישרין על הכלכלה הריאלית רק במידה מועטה", נכתב בפרוטוקול הוועדה לפני החלטת הריבית ב-7 בינואר. להערכתם, לפגיעה בשווי תיק הנכסים של הציבור יש השפעה קטנה יחסית על התצרוכת הפרטית ("אפקט העושר"), בין היתר מכיוון שחלק ניכר מהעושר הפיננסי של הציבור מוחזק בקרנות הפנסיה והצריכה הפרטית אינה רגישה במיוחד לביצועיהן השוטפים.

חברי הוועדה סברו כי סיכון גדול יותר לפעילות הריאלית טמון באפשרות שחוסר היציבות בשווקים יצמצם וייקר את מקורות המימון של החברות, בפרט בענף ההייטק, אולם לפחות עד עתה אין לכך סימנים משמעותיים, לפי בנק ישראל.

לטענתם, הירידות במחירי הנכסים הפיננסיים לא חריגות בהתחשב בתקופת העליות המתמשכת שקדמה להן, ולכן השפעתן על הפעילות הריאלית המקומית "צפויה להיות מוגבלת". כנגד אלה עלה החשש שאם הירידות בשוקי ההון בחו"ל יובילו להאטה במשקים המפותחים, הדבר ישפיע לרעה על הביקוש ליצוא הישראלי. 

חברי הוועדה סברו כי הסיכון העיקרי מחו"ל נובע מהערוץ הריאלי. הכלכלה העולמית מאבדת מומנטום, ונראה כי עיקר ההאטה במשקים המפותחים מגיע מאירופה ומיפן, בעוד שארה"ב צומחת בקצב סביר. "ההאטה בעולם, חוסר הוודאות לגבי השווקים הפיננסיים ולגבי השלכות מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין, וההאטה בקצב הנורמליזציה של המדיניות המוניטרית במשקים המפותחים עלולים לפגוע בביקוש לתוצרת המקומית, גם מכיוון שהם עשויים להביא לחידוש הלחצים לייסוף השקל", כך לפי הוועדה המונטירית של בנק ישראל.

בנוגע לשוק הדיור, הוועדה סברה כי הסיכון שהוא יוצר ליציבות הפיננסית פחת, כפי שתואר בהרחבה בדוח היציבות הפיננסית שבנק ישראל פרסם בדצמבר. עם זאת, הוועדה הדגישה שעל מנת לתמוך בהמשך ההתמתנות במחירי הדירות יש להאיץ את קצב התחלות הבנייה, שירד באופן משמעותי בשנה האחרונה.

חברי הוועדה המוניטרית, פרופ' אמיר ירון הנגיד ויו"ר הוועדה, ד"ר נדין בודו-טרכטנברג, המשנה לנגיד, אנדרו אביר, מנהל חטיבת השווקים, פרופ' ראובן גרונאו, פרופ' צבי הרקוביץ ופרופ' משה חזן. 

בדיון התקבלה החלטה להותיר את הריבית ללא שינוי ברמה של 0.25%. ההחלטה התקבלה פה אחד.

"בדיון על תוואי המדיניות המוניטרית חברי הוועדה העריכו שלאור מצבו האיתן של המשק מחד והתגברות הסיכונים מאידך, תהליך העלאת הריבית צפוי להיות הדרגתי וזהיר כך שיתמוך בעליית האינפלציה אל סביבת מרכז תחום היעד. הם ציינו שאתגר המדיניות נעוץ בצורך לתמוך באינפלציה במטרה להשיבה לסביבת מרכז תחום היעד תוך צמצום הדרגתי במידת ההרחבה המוניטרית", לפי בנק ישראל.