x

שיתוף הפרויקט

סגור

המשטרה לא עשתה דבר

המשטרה לא עשתה דבר

המאבק

"בעשור האחרון זה צמח לממדים מפלצתיים: חברות שהמודל העסקי שלהן מבוסס על ניצול קשישים. זו יכולה להיות חברה גדולה שמתקשרת לקשישים ו’מעניקה’ להם מתנות, ואז מחייבת אותם בעשרות אלפי שקלים, או חברות שגובות חברות מועדון במשך שנים ומחייבות בתשלומים שוטפים, אחרת הם יחויבו בקנסות, תביעות בבתי משפט, הוצאה לפועל ועוד. ויש דרגות נוכלות קשות יותר - נוכלים שמגיעים לבתים לגבות צ’קים ומטשטשים עקבות.
"יש עשרות אלפי נפגעים, זה מחריב משפחות שלמות ומגיע לסכומי עתק. המשבר הוא גם כלכלי וגם רגשי. הקשישים נאלצים לקחת הלוואות, וברמה הנפשית, הם נופלים למשבר חריף, מתפרקים, מסתירים מבני המשפחה מחשש שיחשבו שהם לא צלולים, מפוחדים, לא עונים לטלפונים ובטח שלא פותחים את הדלת".

הטריגר

"לפני כמה שנים נתקלתי במקרה של יהודית כסיף, פנסיונרית מהאקדמיה, שהסתירה מבני משפחתה את החובות שאליהם נקלעה. בבית החולים, לאחר שחטפה אירוע מוחי, הילדים שלה ראו שהטלפון לא מפסיק לצלצל ונחשפו לסודות שהסתירה שנים. הם גילו שהיא תחת איומים, חיה על ארגזים, ונסחטת כל יום. אחריה התחילו להגיע עוד מקרים שהפניתי למשטרה ולרשות לסחר הוגן. הבנתי שיש כאן משהו פלילי, ולמרות זאת, מחוסר עניין לציבור, המשטרה לא עשתה דבר.
"אף גוף לא לקח על עצמו את הטיפול בנושא. לא המדינה, המשטרה או חברות כרטיסי האשראי, שמסרבות לעצור את התשלומים, אלא להיפך, ממשיכות לתמוך בחברות שעושות עוול, ומאפשרות גישה לכרטיסי האשראי. כשראיתי שאף אחד לא מוכן לעזור לאנשים האלו, הבנתי שאני צריכה לקחת את זה על עצמי".
המהלך האפקטיבי. "בחצי השנה הראשונה פעלתי לבד. כשהתחלתי להעלות את המודעות הציבורית לנושא, החלו להגיע המתנדבים ונפתח צוות חקירות במשטרה.
"אם הצלחתי להחזיר 100 אלף שקל לאדם, זו הצלחה ענקית. לקחנו מהגנבים והחזרנו לקשישים. מי שעזרנו לו מתקשר ואומר שהוא לא מאמין שנעשה צדק.
"בחרתי את 40 החברות ששמן הוזכר הכי הרבה פעמים. אני מעבירה להן רשימת שמות של אנשים שבהם צריך לטפל ולא לפנות אליהם יותר. חלקן משתפות פעולה, ונגד אלו שלא, אנחנו פותחים בהליכים משפטיים. יש לנו מעל 500 מתנדבים שהנושא הזה כואב להם".

נקודת המשבר

"יש כל הזמן דילמות קשות. למשל, אישה שאחת החברות גזלה ממנה 250 אלף שקל והציעה לה פיצוי של 70 אלף שקל. לכאורה, זאת הצלחה. היא הייתה מאושרת ולקחה את הכסף. או דרמות יומיומיות של קשישים על רקע נפשי, אני לא תמיד יודעת איך להגיב. יש עובדים בתוך החברות הגדולות שמתקשרים אליי באמצע הלילה כי הם קיבלו איומים על חייהם מכיוון ששיתפו פעולה או העבירו מידע. לא תמיד אני יודעת מהי ההחלטה הנכונה.
"המסר שלנו לנוכלים הוא שהם חגגו הרבה שנים ללא קווים אדומים, וגם אנחנו ארגון ללא קווים אדומים. אנחנו ארגון חברתי שפועל כדי לישון טוב יותר בלילה. היכולת לשנות חיי אדם, לסייע לו ברגעי משבר ולהגיע לתוצאות זה המנוע העיקרי שמרים אותי כל יום מחדש. שלא כמו ברוב הפעילויות החברתיות שמעלות מודעות, כאן אנחנו ממש מצילים חיי אדם".

רלוונטיות דיגיטלית

"אני כל הזמן חושבת איך להשתמש ברשתות כדי להעביר מסרים בצורה בלתי אמצעית. זו מתנה אדירה וזה מאפשר לי לייצר ערוץ תקשורת עצמאי שבו יש לי שליטה מלאה על התכנים. העורך כבר לא יכול לומר 'מדובר בנושא שכבר סוקר ואינו חדש, אז אנחנו לא מעוניינים באייטם הזה'. כשהתחלתי עם 'המאבק בעושק הקשישים', כל כלי התקשורת שפניתי אליהם סירבו לשתף פעולה בטענה ש'מדובר בנושא שנטחן כבר'. פריצת הדרך במאבק החלה רק כשהבנתי שאני צריכה לעשות שימוש חכם ברשתות, והתקשורת תצטרף למהלך אחר כך".

הצג עוד...