Creative Urban Explorer
לקסוס תפיץ בקרוב סרט תיעודי שיעסוק ב"טאקומי", מי שהגיעו לרמה הגבוהה ביותר של מומחיות בתחומם ביפן ● הוא יביא את סיפורם של ארבע טאקומי שהקדישו את חייהם לכך ויעסוק בשאלה מה יעלה בגורל אמנות המלאכה האנושית בעידן האינטליגנציה המלאכותית?
01.04.2019 |

הכתבה בשיתוף Lexus

כמה זמן לדעתכם לוקח לאדם להפוך למומחה בתחומו? שנה? חמש שנים? יותר? במערב מקובל שהזמן עומד על כ-10,000 שעות של עבודה מאומצת. במסגרת התקופה הזו לומד אותו אדם תחום מסוים, כדי להפוך למומחה בו, בין אם מדובר ברופאים, מהנדסים או אפילו ציירים. אם זה נשמע לכם הרבה, דעו כי ביפן אדם לא נחשב מומחה במלאכתו - עד שלא צבר לפחות 60 אלף שעות של עבודה מאומצת בכדי להגיע למיומנות נדרשת. בחישוב מהיר, מדובר בשמונה שעות ביום, 250 ימים בכל שנה למשך 30 שנים.

סרט תיעודי מרתק שיעלה ב-19 במרץ לשירותי הסטרימינג של אמאזון פריים, חושף את העולם של מי שהגיעו לרמה הגבוהה ביותר של אמנות ומומחיות ביפן, המכונים "טאקומי". הוא מספר את סיפורם בן ה-60 אלף שעות של ארבעה טאקומי - אמנים ואנשי מלאכה יפנית, המקדישים את חייהם להתמקצעות במלאכתם. ארבעת כוכבי הסרט הם שף במסעדת שני כוכבי מישלן, אמנית מגזרות נייר, מומחה מכוניות ונגר באחת מחברות הבנייה הגדולות בעולם.

את הסרט ביים קליי ג'טר, מי שעמד מאחורי הסדרה התיעודית הראשונה של נטפליקס, "שולחן השף", ששודרה בין השנים 2015-2018. הסדרה נוצרה על ידי ג'טר עבור יצרנית מכוניות היוקרה, "לקסוס".


כדי להמחיש את רעיון העבודה המאומצת והמתמשכת בדרך להיחשב כמומחה ביפן, היוצרים הוציאו לאור שתי גרסאות לסרט התיעודי. סרט עלילתי בן 54 דקות וגרסה נוספת שנוטלת סצינות מייצגות של כל אחד מהכוכבים, שנערכו בלופ בן 60 אלף שעות. כן, מי שיבקש לצפות בגרסה זו יצטרך לעשות זאת במשך 30 שנה, 250 ימים בשנה ושמונה שעות ביום, כדי לסיים אותה.

העתיד שייך למכונות?

את התסריט ל"טאקומי" כתב מנהל המוזיאון הבריטי לשעבר, ניל מקרגור, והוא כולל ראיונות עם מומחים עולמיים למלאכה ולאינטליגנציה מלאכותית. לצד שאלת הזמן הנדרש לאדם כדי להפוך למומחה בתחום מלאכתו, עולה שאלה חשובה לא פחות: כיצד נשמר את האמנות של המלאכה האנושית, במקביל לפיתוח המואץ של מכונות וטכנולוגיות שהולכות והופכות מדויקות ומהירות יותר מאשר בני אדם.

ההערכה הרווחת כיום היא שעד שנת 2050 המכונות יהיו מסוגות לעלות על הביצועים האנושיים כמעט בכל תחום אפשרי. "אנחנו מתקדמים לשם בקצב מסחרר", אומר מרטין פורד, עתידן ומחבר הספר "עליית הרובוטים". הוא מוסיף כי קצב כל כך מואץ של התקדמות לא נצפה בימים עברו: "במהלך 10 השנים הבאות אנו נתקדם בקצב שווה ערך ל-10,000 שנים בעבר".

האם המלאכה האנושית תיעלם, ברגע שהאינטליגנציה המלאכותית תתפתח מעבר לגבולות האנושיים? או שהאנושות תצליח לשרוד את ההתפתחות הזאת ובכך תהפוך להיות יקרת ערך מאשר אי פעם? זו בדיוק אחת השאלות שהסרט הדוקומנטרי מנסה לענות עליה. כל זאת תוך כדי שהוא משרטט את הדרך של האנושות למצוינות ואת קיצורי הדרך הטכנולוגיים שהיא מנסה לאמץ.


לרוקן את המחשבות ולהתמקד

"התמצית של 'טאקומי' היא לגרום לנו להבין עד כמה אמנויות מסוימות מתוחכמות ומלאות בכל מיני ניואנסים קטנים שצריך ללמוד", אומרת נאוקו קוג'ימה, אמנית מגזרות הנייר שמככבת בסרט. "צריך להיות ממוקד המון שעות בדבר אחד ועדיין להמשיך. זה ממש דורש לרוקן את המחשבות מהראש ולהתמקד באותו הדבר כל הזמן. זה משהו שהוא בלתי אפשרי כשאתה עדיין בשלב רכישת המיומנויות. רק כשהפכת להיות מומחה, אתה באמת יודע לרוקן כך את המחשבות ולהתמקד", היא מוסיפה.

"הקונספט של 'טאקומי' נמצא בליבת המותג של לקסוס כבר 30 שנה, הן מבחינה פיזית והן מבחינה רעיונית", אומר ספירוס פוטינוס, ראש ענף המותג הלאומי בלקסוס אינטרנשיונל. "לאמני ה'טאקומי' שלנו יש 60 אלף שעות, וכמובן למעלה מ-30 שנות ניסיון בפיתוח האמנות שלהם. זה בא לידי ביטוי ברכבים שאנחנו מייצרים: בטכנולוגיה, בעיצוב ובחוויית המשתמש. רצינו ללכוד את המהות האמיתית של 'טאקומי' כדי לחגוג את יום השנה ה-30 למותג לקסוס, ואת 60 אלף השעות שלנו ושל המומחים שלנו, באמצעות סרט תיעודי", הוא מוסיף.

הסרט, כאמור, ישודר בשירותי הסטרימינג של אמאזון פריים והגרסה בת 60 אלף השעות שלו ניתנת לצפיה באתר http://www.takumi-craft.com. הסרט יהיה זמין בנוסף גם בשירותי הסטרימינג של גוגל פליי ואייטיונס.

כתבות נוספות:

ההגה בידיים שלה: הכירו את היוצרת של לקסוס UX החדשה

לקסוס UX. מכונית אורבנית בהשראה יפנית/צילום: זוהר שטרית ARTBOOK
לקסוס UX. מכונית אורבנית בהשראה יפנית/צילום: זוהר שטרית ARTBOOK

החוויה האורבנית של לקסוס UX: צפו בצילומי הפקת האופנה לרגל השקת הרכב

הרשמו לניוזלטר ישראל 2048
נרשמת בהצלחה לניוזלטר