תוכן מקודם

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

מפינלנד ועד ירושלים: בעולם מחבקים את התייר הסיני

יעדי תיירות בעולם מציעים מגוון רחב של שירותים מיוחדים ל-140 מיליון תיירים סיניים • מלוס-אנג'לס ועד לאתרי הסקי הפיניים, רבים משננים איך אומרים "ברוך הבא" "תודה" ו"שלום ולהתראות" במנדרינית

תעשיית התיירות העולמית נערכת בשנים האחרונות לתופעה שכבר משנה את כללי המשחק/צילום: Shutterstock/א.ס.א
תעשיית התיירות העולמית נערכת בשנים האחרונות לתופעה שכבר משנה את כללי המשחק/צילום: Shutterstock/א.ס.א

הכתבה בשיתוף משרד ירושלים ומורשת והרשות לפיתוח ירושלים

רוב הישראלים יוצאים לחופשות בפסח, בסוכות ובחופשת הקיץ של הילדים. המון רב גודש את נמלי התעופה, המלונות עמוסים והאתרים התיירותיים מאיימים להתפקע. מאות-אלפי ישראלים נמצאים בתנועה וגורמים לעומסי תנועה בכל מקום אטרקטיבי. עכשיו עצרו לרגע, ודמיינו לעצמכם סיטואציה דומה ב-סין.

בדומה אלינו ולשאר אזרחי העולם, גם תושביה של המדינה בעלת כמות התושבים הגדולה בעולם, 1.4 מיליארד איש, יוצאים לנפוש. רוצים מספר כדי לקבל אומדן? מה תאמרו על משהו כמו 700 מיליון איש! היוצאים לנפוש בו-זמנית?

תעשיית התיירות העולמית נערכת בשנים האחרונות לתופעה שכבר משנה את כללי המשחק. כוחה של מאסת המבקרים ממזרח אסיה משפיעה לטובה על כלכלות של ערים שלמות הנערכות לקלוט את המוני המבקרים הסינים. הנחשבים למשקיענים במיוחד ונוהגים להוציא סכומי כסף ניכרים בכל מקום שאליו הם מגיעים.

וזוהי רק ההתחלה. כיום רק 9% מהאזרחים הסינים מחזיקים בדרכון. להערכת סוכנות הנסיעות הגדולה במדינה, Ctrip, המספר יוכפל עד לשנת 2020.

בתיירות, כמו בנושאים אחרים, מי שעושה שיעורי-בית, ונערך בהתאם, קוצר את הפירות, ובמזומנים. הנה קצת מספרים. שימו עין.

LA - הכנסות של מיליארד דולר

לפי הערכות של גורמי תיירות בלוס-אנג'לס, "מזריקה" התיירות הסינית כמיליארד דולר בשנה לעסקים בעיר, והיד עוד נטויה. לפני כעשור הייתה סין מדורגת במקום העשירי במספר התיירים המגיעים לעיר. בשנת 2017 כבשו הסינים בסערה את המקום השני, קצת אחרי מקסיקו השכנה. מדובר בעלייה מטאורית של כ-700% במספר המבקרים שהגיעו מסין ללוס-אנג'לס לבדה. הסינים השאירו בעיר 1.6 מיליארד דולר בבתי-המלון, במסעדות ובמקומות הבילוי - שהם 23% מההכנסה הכוללת של תעשיית התיירות הבינלאומית בעיר.

קרבתה היחסית של LA לסין, לצד אוכלוסייה גדולה של אמריקנים ממוצא סיני בעיר, מקילה את ההיערכות לנסיעה ולחופשה. שירותי שפה, מופעי תרבות, עריכת כנסים וועידות ועוד - מותאמים לטעמו של הקהל הסיני הופכים בהדרגה לעניין שבשגרה בעיר המלאכים.

מחלקת המסחר האמריקאית (U.S Commerce Department) מדווחת כי ברמה הלאומית נהנית המדינה מ-13 שנה רצופות של עלייה במספר המבקרים המגיעים מסין. ב-2016 ביקרו בארה"ב 3 מיליון תיירים בעלי אזרחות סינית, והוציאו בממוצע, ע"פ איגוד סוכני הנסיעות האמריקאי (US Travel Association), כ-7200$ לאדם. גם ניו-יורק מצפה השנה ליותר ממיליון תיירים סינים, ונערכת לקראתם באמצעות אטרקציות החביבות עליהם.

לדוגמה, סיזרס פאלאס, הקזינו האגדי בלאס וגאס, החל לאחרונה לקבל תשלומים ב-WeChat, אחת מאפליקציות התשלומים הפופולריות ביותר בסין. בבתי-מלון מובילים בעיר מוגשות ארוחות בוקר המותאמות לחך הסיני. ערוצי טלוויזיה בסינית ובמנדרינית, כמו גם עיתונים ומגזינים באותן השפות, החלו צצים כפטריות אחר הגשם.

ויש עוד הפתעות - פתיחתם של קווי תעופה מסחריים מערים שאינן ראשיות בסין, ישירות לארה"ב, תורמת במישרין לגידול במספר המבקרים. ללוס-אנג'לס לבדה מגיעות מדי שבוע מסין יותר ממאה טיסות מסחריות. והרשויות האמריקאיות, בחוכמתן, מעניקות להם "ויזת תייר" לעשור, יוזמה שתמנע מהם ביורוקרטיה מיותרת ותקל את חזרתם לארה"ב בעתיד. מנהלי הפארקים הלאומיים בארה"ב מדווחים על זינוק אסטרונומי של מבקרים מן המזרח. ועוד היד נטויה.

ב-2016 ביקרו בארה"ב 3 מיליון תיירים בעלי אזרחות סינית/צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב
 ב-2016 ביקרו בארה"ב 3 מיליון תיירים בעלי אזרחות סינית/צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב

הפינים מכינים את סין לחורף

ב-2022 תארח בייג'ינג, בירת סין, את אולימפיאדת החורף. מה לסינים ולסקי ולמזחלות? כרגע, לא הרבה, אבל תסמכו עליהם שמשחקי החורף שייערכו במדינה בעוד שלוש שנים מהיום, יהיו נושא חם לדבר עליו. בפינלנד, מעצמה של ספורט בלבן, הרימו את הכפפה והכינו עם הרשויות בסין תוכנית שפותחה במיוחד עבור ההכנות לאירוע הספורטיבי של החברים מהמזרח.

כבר ב-2017, בביקור בזק של נשיא סין בפינלנד, קבעו מנהיגי המדינות כי שנת 2019 תוכרז רשמית כשנה של ספורט חורף משותף בין המדינות. תוכניות מפורטות הכוללות חניכה והדרכה, מיסוד קשרי תיירות ותרבות ענפים, ועזרה בפיתוח מוצרים ושירותים מתאימים, יצאה לפועל בתחילת השנה. יוזמה משותפת שהביאה למדינה הצפונית הקטנה גלים של מבקרים סינים נלהבים, הששים ללמוד הכול על משחקים בשלג.

נזכיר, כי סין היא מדינה עם שלטון מרכזי דומיננטי, וגם מעצמת ספורט. כך שמבחינתם של הפינים מדובר בשילוב מנצח - גם מאסה של מבקרים חובבי ספורט שאוהבים להתפנק; וגם משימה ממשלתית-לאומית הזוכה לגיבוי השלטונות. חלום.

בשנת 2017, שבה ביקר נשיא סין בפינלנד, עלה מספר המבקרים במדינה ב-63%: מ-265,000 ב-2016 ל-430,000 תיירים בקירוב ב-2018. תופעה מבורכת, אך כזו שיש להיערך אליה בהתאם. בפינלנד חיים כמעט 3 מיליון תושבים, 5% מתוכם מועסקים בענף התיירות. מאז הגידול האסטרונומי במספר התיירים, הפך תחום התיירות למרכיב גדול יותר בכלכלה ובתל"ג (תוצר לאומי גולמי) הפיני - יותר מאשר ענפים מסורתיים כמו דיג וחקלאות. כל אותן פעולות שאותן ערכו בצפון אמריקה, נערכות גם כאן, לרבות שירותי שפה והדרכה בשפה הסינית, שימוש באמצעי התשלום החביבים עליהם, ושאר התאמות הנוגעות לטעמם. ומה קרה בטור ההכנסות? כולנו מבינים גם בלי שנלאה את הקוראים בעוד מספרים.

אורז בארוחת בוקר ישראלית

ואי אפשר בלי לדבר על הנקודה הישראלית. אז מה קורה עם יחסי ישראל וסין - והתיירות? ובכן, העם היהודי וישראל זוכים להילה כמעט מיתולוגית בסין. זאת, בזכות הרצף ההיסטורי בן אלפי השנים, תרבות המבוססת על כתיבה ולמידה, וכן... העובדה כי בשנים האחרונות הפכה ישראל למעצמת יזמות שמשפיעה על כל העולם.

בשנת 2018 הגיעו לישראל כ-100 אלף תיירים סינים. כמעט כולם כללו בחופשתם בארץ ביקור בן לילה אחד לפחות בירושלים.

לדברי הממונה על התיירות ברשות לפיתוח ירושלים, אילנית מלכיאור, אחת המטרות האסטרטגיות של הרשות היא להגדיל משמעותית את מספר המבקרים מסין בעיר הבירה. "כדי שנצליח לעמוד במשימה הזאת, עלינו לקחת חלק פעיל בהכשרה של העוסקים בתחומי התיירות בעיר, ובהתאמת התשתיות לתייר.

במסגרת זאת, יזמנו, יחד עם המשרד לענייני ירושלים ומורשת ומשרד התיירות ובשיתוף גלובס, את כנס Made for China, שנערך ב-28 במארס 2019 במלון דן ירושלים. הכנס היווה את יריית הפתיחה למהלך שלם וכוללני, שמטרתו לייצר חוויית תיירות מותאמת לקהל היעד הרלבנטי. מודעות לתיירות, שממנה תרוויח כל מדינה ישראל ולא רק ירושלים".

לכל כתבות המדור Made for China>>

צרו איתנו קשר *5988