גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פורשה למתחילים: גרסת הבסיס של המקאן היא רכב ספורט ראוי

גרסת הבסיס של פורשה מקאן מוכנה ומזומנה לרכב על הגל של פליטי ההיברידיות, שיתייקרו בינואר הקרוב ● יש לה מחיר פתיחה אגרסיבי יחסית למותג, עיצוב פנים וחוץ עתיר סטטוס ויכולת דינמית, שראויה לרכב ספורט ● חבל רק שתחושת הביצועים של מנוע ה-2 ליטר מעט פושרת

פלח רכבי ה-SUV המפוארים היה בשנתיים האחרונות מנוע הצמיחה של שוק היוקרה הישראלי, אבל פעולתו של "המנוע" הזה הייתה רחוקה מאוד מלהיות סדירה. הטבת המס על דגמים בעלי הנעה היברידית-נטענת יצרה בתוך הפלח פערי מיסוי משמעותיים, דחקה הצידה את דגמי הבנזין והדיזל ויצרה ערבוביה רצינית בהיררכיה המסורתית של הדגמים. כך, למשל, לא נדיר לראות דגמי SUV היברידיים-נטענים מהקטגוריה הגדולה, עם רמת אבזור גבוהה מאוד, שעולים כמו - או פחות - מדגמי SUV בגודל בינוני עם הנעה רגילה ועם רמת אבזור נמוכה יותר משמעותית.

אבל בינואר הקרוב אמור לעבור השוק רציונליזציה, כשיוגבלו הטבות המס לרכבי פלאג-אין יוקרתיים. המהלך עשוי לחסל להיטי מכירות מוטבי-מס, אך מנגד הוא יחזיר את הביקוש לדגמים "רגילים", שהאספקה שלהם סדירה הרבה יותר - במיוחד בתקופה של מחסור בסוללות בשוק העולמי, שבו השוק האירופי מקבל עדיפות אספקה על חשבון ישראל.

בין הנהנים מהשינוי עשוי להיות גם פורשה מקאן 2 ליטר החדש. עם מחיר בסיס של 525 אלף שקל, הוא עדיין נדרש להתמודד עם דגמי פלאג-אין יוקרתיים גדולים ומאובזרים יותר, כולל אחיו הגדול מבית, קאיין הייבריד. אבל לאחר שהשוק "יחזור לעצמו", הוא עשוי לצאת מהפינה השיווקית אליה נדחק.

כמו קודמו, מודל 2019 החדש של המקאן חולק עם אאודי Q5 את הפלטפורמה הבסיסית, אבל עיצובו החיצוני לא משאיר ספקות לגבי מוצאו ומיתוגו המיוחס. החרטום האגרסיבי מזכיר פורשה 911 שהתנפחה לממדי SUV, מפסק הגלגלים הרחב ומרכז הכובד הנמוך יחסית יוצרים רושם של מכונית קופה שרירית והזנב משתפל ונמתח לאחור בזווית יותר תלולה מזו של Q5. ביחד עם חישוקי 20 אינץ' אימתניים (אופציה), וסמלי מותג מרשימים מקבלים את "חווית הסטטוס" של נהיגה בפורשה, אפילו בחניה. רכב המבחן שלנו זכה על הכביש לתשומת לב רבה מעוברי אורח ומנציגי החוק, שחרגה בהרבה מהמקובל בכלים עם נפח מנוע ומחיר דומים.

הכניסה לתא ממשיכה את האווירה המיוחדת. המושבים ממוקמים נמוך יחסית למפלס מכסה המנוע ומקנים תחושה של ישיבה ברכב ספורטיבי שרוע, שאינה אופיינית ל-SUV גבוהים. מושבי הספורט העמוקים תומכים היטב בגוף, למרות היעדרם של כמה מצבי כוונון שאותם אנחנו רגילים לקבל במושבי יוקרה (אופציה).

רכב

מסורת יוקרתיות לצד הייטק עדכני

מערך הפיקוד המסורתי של פורשה משלב מסכים גדולים והייטק עדכני, אבל לא מזניח מוזרויות נוסטלגיות של המותג דוגמת "מפתח התנעה" שנמצא משמאל לנהג, מד סל"ד גדול במרכז וכו'. הצד הרציונלי שלנו הזכיר לנו שמדובר בתרגיל מחוכם במיתוג. הצד האמוציונלי התעקש להעלות בזיכרון רגעי אושר נשכחים מאחורי ההגה של 911. צג המולטימדיה הענק מחזיר אותנו למאה ה-21 עם שלל אפליקציות ורזולוציה גבוהה, וכך גם מערך מקיף של מערכות בטיחות עדכניות. בנוסף אליו, יש גם מערך מצלמות היקפי, גג שמש פנורמי ועוד.

מרחב הפנים טיפוסי לקבוצה עם שפע של מרווח לראש ולכתפיים, אבל מרווח הרגליים מאחור פחות נדיב מזה של ה-Q5 ושל כמה מתחרים מהפלח. גם תא מטען של 500 ליטר לא ירשים משפחות גדולות. איכות החומרים והייצור גבוהה מאוד, כמקובל אצל פורשה, ובידוד הרעשים מצוין. אבל מי שרוצה סממני פאר "פורשאים", כמו הגה GT, דיפוני עור נוספים וכו', יצטרך לגהץ כהוגן את כרטיס הפלטינה שלו.

פורשה, כמקובל בקרב יצרני העילית, נוהגת להציע גרסאות בסיס "בסיסיות" שפתוחות לאינספור שדרוגים טכנולוגיים וקוסמטיים, שמוסיפים אחוזים רבים למחיר הכולל. המדיניות הזו בולטת באגף הדינמי-טכנולוגי, שבו הציפיות - שלנו לפחות - ל"תחושת פורשה" היו גבוהות. רכב ההדגמה שלנו צויד במנוע ה-2 ליטר טורבו-בנזין המוכר של קבוצת פולקסווגן-אאודי, שמייצר 252 כ"ס ו-38 קג"מ ומשודך לתיבה כפולת מצמדים. זהו מנוע יעיל ונמרץ, שמאיץ את הכלי השמנמן מאפס ל-100 קמ"ש בקצב מכובד של 6.9 שניות ומאפשר לשייט במהירויות אוטובאן גם על כביש 6.

אבל אם תרצו לקבל עם המנוע הזה קצת יותר "פלפל" נוסח פורשה, כמו אפשרות לכיול יותר אגרסיבי של הבולמים וצליל מפלט מסעיר, תצטרכו לרכוש חבילת "ספורט" שעולה כ-13 אלף שקל. זו עדיין לא כוללת את מתלי האוויר, שהם אופציה נפרדת ויקרה.

בדגם הבסיס מקבלים צליל תרבותי, תגובת דוושה סבירה אך לא מרגשת, שיכוך זעזועים די נוקשה, שנוטה לטלטל את המרכב על בורות ישראלים קשוחים - לא מעט באשמת חישוקי הענק עם הצמיגים נמוכי החתך - וצריכת דלק סבירה.

הנהיגה מחפרת על המגרעות

כל זה נשכח ונסלח כאשר עולים לראשונה על כביש ראוי. מהנדסי פורשה, שחתומים (ללא קרדיט) על כיול המתלים של חלק גדול מכלי הרכב הסדרתיים בעולם - מסין ויפן ועד אירופה ארה"ב - לא הזניחו את הג'וניור שלהם והעניקו לו טיפול דינמי שראוי למותג. כאשר בוחרים במצב התכנות הספורטיבי ההגה הופך כבד, מהיר ומדויק יותר מכל כלי אחר, שבו נתקלנו עד היום בפלח הזה. הגלגלים עוקבים אחר קווי האספלט כמו מסילה ונטיית הגוף בפניות אגרסיביות בלתי מורגשת. אפילו בלי הגאדג'טים וחבילות הספורט האופציונליות ממדיו ומשקלו של הכלי כאילו מתפוגגים על כבישים צרים ומתפתלים. אנחנו יכולים רק לדמיין כיצד מרגישות גרסאות הטורבו החזקות של המקאן, שמצוידות בכל הגאדג'טים המחוכמים.

לרכב יש גם מצב "שטח", אולם בהיעדר מתלי אוויר הוא משנה רק את התכנות של העברת הכוח ולא מגדיל את מרווח הגחון המוגבל. שעשועי עפר וסלעים אינם מומלצים.

525 אלף שקל הם מחיר מעניין למי שרוצה "כרטיס כניסה" למותג פורשה ולא מוכן להסתפק ברכב משומש. במחיר זה גרסת ה-2 ליטר ההתחלתית תספק את הבונוסים החברתיים הנלווים למותג, ביצועים יעילים והתנהגות כביש משמחת לנהגים חובבי הגה. אבל מי שירצה למצות את הפוטנציאל החבוי יצטרך לצלול לתוך רשימת האופציות היקרות או להעפיל לגרסת ה-S עם מנוע V6 340 כ"ס וביצועים הרבה יותר מסעירים. אם כבר פורשה, אז למה להתפשר. 

חלק מהמתחרות

ב.מ.וו X3-30

ב-365 אלף שקל, לפני תוספות, מציעה ב.מ.וו את גרסת ה-30 של ב.מ.וו X3 החדש. הממדים החיצוניים דומים למקאן, תא הנוסעים מרווח יותר ותא המטען קולט 550 ליטר. המנוע בגרסה זו הוא 2 ליטר טורבו בנזין עם 252 כ"ס, ההנעה כפולה והתאוצה מאפס ל-100 קמ"ש אורכת 6.3 שניות

וולבו XC-60 T8

370 אלף שקל, אחרי הטבת המס, עולה גרסת ה- T8 כפולת ההנעה של וולבו XC60 . המנוע הוא 2 ליטר טורבו, עם גיבוי של מנוע חשמלי חזק וסוללה. ההספק המשולב 407 כ"ס והתאוצה מאפס ל-100 קמ"ש אורכת 5.3 שניות. תא הנוסעים מרווח ומאובזר היטב אך תא המטען קטן יותר והמשקל העצמי נכבד

ריינג'רובר איווק SE

489 אלף שקל עולה הגרסה המאובזרת של ריינג'רובר איווק החדש. העיצוב רענן ויוקרתי, תא הנוסעים שופע גאדג'טים והמנוע הוא 2 ליטר טורבו עם 249 כ"ס ו-37 קג"מ, שבסיוע תיבה אוטומטית בת 9 מהירויות מזניק את הרכב מאפס ל-100 ב-7.5 שניות. ההתנהגות פחות ספורטיבית אך יש יכולת שטח

עוד כתבות

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה מעורבת בבורסה המקומית; אלקטריאון מזנקת ב-13%, אופקו ב-11%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.1% ות"א 90 יורד ב-0.7% ● אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

אולם תצוגה של קבוצת צ'אנגן בסין / צילום: Reuters, Stringer

לקראת כניסה לישראל: משלחת של קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין נפגשה עם יבואנים

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

שר האנרגיה אלי כהן (משמאל) בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין ג'ורג' פפנסטאסיו / צילום: שלומי אמסלם, לע''מ

מתעלמת מטורקיה: ישראל מקדמת את חיבור רשת החשמל עם קפריסין ויוון

בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין, ג'ורג' פפנסטאסיו, דן שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן בנוגע לשיתוף פעולה בתחום האנרגיה ● השניים סיכמו כי פרויקט הכבל החשמלי התת-ימי שיחבר את רשת החשמל של ישראל לקפריסין וממנה ליוון, ואל רשת החשמל האירופית, יקודם בעדיפות גבוהה

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבימ"ש השלום צו חיפוש במשרד של שני עורכי דין ● השניים טענו כי המסמכים נתפסו ע"י צו של בימ"ש השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את ערעורם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה