מחיר מלחמת הסחר 1: כלכלת סין צמחה בקצב האיטי ביותר מאז 1992

מתחי הסחר עם ארה"ב והימנעות של עסקים מהשקעות גדולות גברו בהשפעתם על התמריצים שהגיעו מבייג'ינג • כלכלנים צופים כעת הקלות נוספות מטעם המדינה לעידוד הצמיחה

מפעל לייצור כלי עבודה בסין / צילום: רויטרס
מפעל לייצור כלי עבודה בסין / צילום: רויטרס

כלכלת סין צומחת כעת בקצב האיטי ביותר זה עשרות שנים, על רקע מתחי הסחר המתמשכים עם ארה"ב ועסקים שנמנעו מהשקעות גדולות למרות העידוד של בייג'ינג.

הכלכלה צמחה בקצב שנתי של 6.2% בלבד ברבעון השני, אפריל-יוני, לעומת 6.4% ברבעון הראשון. כלכלנים צפו צמיחה של 6.3%.

השקעות העסקים נשארו נמוכות על בסיס רבעוני, למרות שבחודש שעבר נרשמה התחלה של הבראה פוטנציאלית כאשר בייג'ינג עודדה את הבנקים להלוות יותר. היצוא ירד ביוני בהשוואה ליוני 2018 אחרי ששיחות הסחר עם וושינגטון נכשלו, ונשיא ארה"ב דונלד טראמפ העלה את המכס על מוצרי יבוא רבים מסין.

הנתונים מראים שהאסטרטגיה הסינית של עידוד הצמיחה על ידי קיצוץ של 291 מיליארד דולר (2 טריליון יואן) במסים נכשלת באופן כללי. ראש הממשלה לי קקיאנג שהכריז על הקיצוץ במרץ, הגדיר אותו כדרך הוגנת ויעילה להקל על חברות.

סנטימנט העסקים ברבעון שעבר היה בן ערובה של הפיתולים והפניות במחלוקת הסחר. מבוי סתום בדיונים עם ארה"ב ניפץ את התקוות לעסקה בסוף מאי, והעסקים הסיניים חוששים ששתי המעצמות אינן יכולות לפתור את המחלוקות ביניהן, אף על פי שהנשיאים טראמפ ושי ג'ינפינג נועדו בסוף יוני ביפן והסכימו לחדש את השיחות.

"צריכה להיות תנודתיות גדולה בכלכלה הסינית כעת", אמר טינג לו, הכלכלן הראשי לסין בחברת נומורה אינטרנשיונל. לקיצוצי המס אין כנראה השפעה גדולה על הסנטימנט, להערכתו.

מצפים לעוד תמיכה

כלכלת סין צמחה בקצב האיטי ביותר מאז 1992 לפחות, כאשר נתוני הצמיחה החלו להתפרסם. כלכלנים צופים שבייג'ינג תקל עוד יותר את ההגבלות על הלוואות כדי להשיג את יעד הצמיחה הרשמי לשנה זו, של 6%-6.5%. הציפייה לתמריצים נוספים היא הסיבה שבורסת שנגחאי נסחרה בעליות למרות הנתון החלש.

מאו שנגיונג, דובר של לשכת הסטטיסטיקה הלאומית, אמר שלסין יש "יתרות מספיקות של מדיניות" כדי לייצב את הכלכלה במחצית השנייה של השנה, כולל עוד הפחתות מסים והגדלה ההשקעה בתשתיות.

ההשקעה בגשרים, כבישים ועוד תשתיות עלתה במחצית הראשונה של השנה ב-5.8% לעומת 5.6% בינואר-מאי. תפוקת המפעלים עלתה ביוני ב-6.3% מיוני 2018, מול עלייה של 5.3% במאי.

בכל זאת, כלכלנים מפקפקים בכך שנתוני ההבראה בייצור ביוני, לפי הסטטיסטיקה הרשמית, הם בני-קיימא. נומורה חישבה שברבעון השני, תפוקת המפעלים עלתה ב-6.5% על בסיס רבעוני, מול עלייה של 6.5% ברבעון הראשון.

ליו לי-גנג, כלכלן בסיטיגרופ, אמר שהעלייה ביוני נבעה מעלייה בהלוואות חדשות. גידול של פחות מ-6% בהשקעות בייצור במשך חודשים רצופים לפחות (אפריל-מאי) משך כלפי מטה את הייצור הכולל ברבעון שעבר, לדבריו.

פיי שינגפינג, מומחית שיווק בחברת סופרסטאר שנזן אוטומיישן, שמייצרת ערכות סוללה לכלי רכב חשמליים ולטלפונים ניידים, אמרה שקשה לעשות עסקים בגלל האטה חדה בשוק הרכב הסיני.

היא מקווה שהממשלה תשיק מדיניות מיטיבה יותר לעידוד צריכה מקומית, בייחוד בתעשיית הרכב. "בלי עוד אמצעי תמיכה, יהיה לנו קשה בשנים הבאות".

נתון חיובי נוסף ביוני היה הצריכה, עם מכירות גבוהות מהצפוי לצרכן. ז'ו האיבין, כלכלן בג'יי.פי מורגן, אמר שמכירות גבוהות יותר של כלי רכב העלו את המכירות לצרכן ויעלו את הצריכה במחצית השנייה של השנה.

המשק לא מגיב

בייג'ינג מעודדת זה חודשים את הערים להוציא יותר כספים, והיא מקילה את האשראי, אבל המשק לא מגיב במהירות. אנליסטים מעריכים שהרשויות המקומיות נמנעות מהשקת פרויקטים חדשים מחשש שהמפלגה תאשים אותן בצבירת עוד חוב. הצנע הזה אולי מבשר טובות למצבה הפיננסי של סין בטווח הארוך, אבל רכבת מהירה, כבישים מהירים ועוד מיזמים ברמה הארצית לא יספיקו כדי להגדיל את ההשקעה בתשתיות במחצית השנייה של השנה.

במקביל, אי הוודאות ביחס לסכסוך הסחר בין סין לארה"ב מעיקה על סנטימנט העסקים. היצוא הסיני ירד ביוני ב-1.3% מיוני 2018 אחרי עלייה של 1.1% במאי, לפי נתונים רשמיים מהשבוע שעבר.

כלכלנים אומרים שייתכן שבייג'ינג תיאלץ לרופף את המדיניות המוניטרית, על אף שהסכנה היא שרמות החוב יעלו. אחרי יציבות יחסית בשנה שעברה, החוב הכולל בסין הגיע ל-274% מהתמ"ג הסיני שהיה 13 טריליון דולר בסוף מארס, עלייה מ-242% בסוף דצמבר, לפי חישובי קבוצת מקוארי האוסטרלית.

ז'ו נינג, פרופסור במכון הלאומי למחקרים פיננסיים באוניברסיטת צינגואה, אמר שהקלת דרישות ההון העצמי מהבנקים או הפחתת ריביות הבסיס יסכנו את ערך היואן, ויעיקו על שיחות הסחר. אמצעים אלו גם התבררו כפחות יעילים להמרצת צמיחה. זו הסיבה לכך שאין לפי שעה תמריצים כאלו שהציבור קיווה שיהיו, אמר ז'ו.