הנשיא סלל את הדרך לאחדות: המו"מ בין הצוותים יחל מחר

(עדכון) • נשיא המדינה נפגש הערב עם נתניהו וגנץ במטרה לגשר על הפערים בין הצדדים ולהביא לפתיחת מו"מ על ממשלת אחדות • לאחר מכן המשיכו נתניהו וגנץ לפגישה בארבע עיניים ובסיומה הודיעו כי ראשי הצוותים של שתי המפלגות יפגשו מחר

בני גנץ ובנימין נתניהו בפגישה עם הנשיא ראובן ריבלין / צילום: חיים צח, לע"מ
בני גנץ ובנימין נתניהו בפגישה עם הנשיא ראובן ריבלין / צילום: חיים צח, לע"מ

נשיא המדינה ראובן ריבלין נפגש הערב במשכנו עם יו"ר סיעת הליכוד בנימין נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ במטרה לנסות ולגשר על הפערים בין הצדדים ולהביא לפתיחת מו"מ על ממשלת אחדות לאומית. לאחר סיום הפגישה נתניהו וגנץ המשיכו בפגישה בארבע עיניים. 

בסיום הפגישה פרסמו השניים הודעה משותפת: "בעקבות פנייתו של הנשיא, ראש הממשלה בנימין נתיניהו ויו"ר מפלגת כחול לבן בני גנץ, שוחחו בניהם על הדרכים לקדם את אחדות ישראל וסיכמו כי ראשי הצוותים של שתי המפלגות יפגשו מחר. הנשיא הזמין את השניים לפגישה נוספת ביום רביעי בערב במעונו. ראש הממשלה בנימין נתיניהו ויו"ר מפלגת כחול לבן בני גנץ הודו לנשיא על התפקיד החשוב אותו הוא ממלא בעת הזו".

בתום הפגישה המשולשת פרסם הנשיא את ההודעה הבאה: "נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין יצא מפגישתו עם יו"ר הליכוד וראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר מפלגת כחול לבן בני גנץ, לפני זמן קצר על מנת שיוכלו הצדדים להמשיך לדון באפשרויות העומדות על הפרק ביניהם. הנשיא הדגיש: 'צעדנו הערב צעד משמעותי, וכעת האתגר הראשון הוא בניית ערוץ שיח ישיר מתוך אמון בין הצדדים'. 

בפגישתם הבהיר הנשיא לשניים כי בתום סבב ההתייעצויות לא קיים מועמד מובהק שזכה לרוב של 61 חברי כנסת להרכבת הממשלה ועל כן מרחב שיקול הדעת השמור לו גדול מתמיד. הנשיא הדגיש כי בעיניו המצב הנוכחי בו מכהנת ממשלת מעבר, פוגע פגיעה חמורה באזרחי ישראל, וביכולת שלנו להתמודד עם האתגרים שלפתחינו. עוד אמר הנשיא לשניים כי 'העם מצפה מכם למצוא את הפתרון ולמנוע בחירות נוספות, גם במחיר אישי ולפעמים גם אידיאולוגי. זוהי לא העת לחרמות'. הנשיא הוסיף עוד: 'ממשלה משותפת ושיוויונית אפשרית, היא יכולה וצריכה לבטא קולות שונים ומגוונים בחברה'. בהתאם למוסכם בין משתתפי הפגישה לא יפורטו בשלב זה תוכן השיחה והחלופות האפשריות שעלו בה".

צוותיהם של נתניהו וגנץ, יריב לוין וזאב אלקין מהליכוד ויורם טורבוביץ ושלום שלמה מכחול לבן, הגיעו גם הם לבית הנשיא והמתינו בחוץ בעת הפגישה המשולשת.

הנשיא סיים את הליך ההתייעצויות עם הסיעות כאשר לנתניהו יש 55 ממליצים ולגנץ 54, אך המו"מ בין נתניהו לגנץ עשוי להתקדם לפני שהנשיא יקבל החלטה על מי להמליץ. האפשרות המרכזית היא ממשלת רוטציה, כאשר כחול לבן דורשים להיות ראשונים לאחר שקיבלו בבחירות 2 מנדטים יותר מהליכוד.