גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שיחות ב"פרלמנטים" ובילוי בחוף הים: כך עבד מבצע כחול לבן להורדת שיעורי הצבעה לליכוד

ח"כ בועז טופורובסקי, שניהל את הקמפיין: "היה ברור שהם לא יצביעו לגנץ, אבל רצינו לטעת בהם ספק" ● מנהל מרחב במפלגה: "ידענו שאם בכל עיר קטנה ובינונית יהיה שינוי מספרי, בסופו של דבר זה יצטבר למאסה"

גנץ עם פעילים בחוף הים/צילומים: אלעד מלכה, אמיר זיסקינד, רועי שיף
גנץ עם פעילים בחוף הים/צילומים: אלעד מלכה, אמיר זיסקינד, רועי שיף

לראשונה זה עשור השיגה מפלגה שאינה הליכוד תוצאה טובה יותר מאשר זו של הליכוד. סיעת כחול לבן היא שעשתה זאת, ובמאמץ רב. הליכוד, מפלגת השלטון, מרושתת ברחבי הארץ באמצעות סניפים פעילים, חברי מרכז המחוברים היטב לשלטון המקומי ולשטח ויותר מ-130 אלף מתפקדים. אך ב-2019 מועד ב' נפל דבר. הליכוד השיגה 1,111,535 קולות בבחירות ואילו כחול לבן סיימה את מערכת הבחירות עם 1,148,700 בוחרים.

אז מה עמד מאחורי הקמפיין המוצלח של כחול לבן? הרבה פעילות שטח. לפני הבחירות, כל מי שנסע בקיץ ברחבי הארץ יכול היה להבחין בשלטים גדולים של כחול לבן על גבי הגשרים הגדולים בצפון ובדרום. ראשי המפלגה - גנץ, לפיד, יעלון ואשכנזי - שובצו לאירועים גדולים בכל הארץ. פיד הטוויטר של אשכנזי עם ההאשטאג #המסע שלי בדרכים, בלט במפגשים עם קבוצות אוכלוסייה גדולות וקטנות כמעט בכל נקודה בישראל.

תומכים בליכוד, אבל פחות:

מוקדם עוד לציין אם מהלך השטח המשמעותי של כחול לבן יביא לתוצאה שונה, ממשלה אחרת. אך מעבר למספרים, על ערי הליכוד שבהן קיימת תמיכה מסיבית למפלגת השלטון, בכחול לבן יכולים לסמן וי. הליכוד אולי ניצח שם, אבל ניצח פחות.

ח"כ בעז טופורובסקי, מקום 30 ברשימה, שהוביל את מנגנון השטח של כחול לבן, ופעילים נוספים של המפלגה מספרים על האסטרטגיות הלא שגרתיות שמאחורי הקמפיין.

טופורובסקי עם פעילים/צילומים: אלעד מלכה, אמיר זיסקינד, רועי שיף

1. לא לוותר על אף מגזר

ביום הבחירות נסעתי בין נתניה לטייבה, ובאזור המוסכים, על כביש 5614 בין קלנסווה לשער אפרים, קשה היה לפספס שלטי בחירות גדולים שעליהם פניו של הרמטכ"ל לשעבר בני גנץ. השלט כולו היה בשפה הערבית. אולי אין בכך דבר מיוחד או שונה ממה שעשו עד היום מנהיגי מפלגת העבודה או המחנה הדמוקרטי (מרצ), אך העובדה ששילוט עם פניו רמטכ"ל לשעבר ממפלגת הגנרלים הוצב שם אינה מובנת מאליה. באפריל הזירה הזו הוזנחה, אך במערכת הבחירות בספטמבר, הבינו בכירי מפלגת כחול לבן ששיעור הצבעה גבוה בחברה הערבית יסייע להם, גם אם אחוזי ההצבעה לכחול לבן בכפרים הערביים יהיו נמוכים.

בכחול לבן התקבלה החלטה אסטרטגית לא לוותר מראש על מגזרים שמפלגות מרכז נוטות לזנוח. גם ביו"ש תלו אנשי כחול לבן תלו שלטים. "בכל מקום שראיתי שלט של מפלגת נעם", מספר טופורובסקי ל"גלובס", "וידאתי שאנחנו משבצים בצמוד שלט של כחול לבן. לי אישית לא הייתה בעיה שאנשים ביו"ש יצביעו לנעם או לעוצמה יהודית ובלבד שהם לא בוחרים ליכוד. אז הצמדתי לכל שלט שלהם - שלט שלנו".

2. בילוי בפיצוציות ובתחנות לוטו

אחד היעדים החשובים של אנשי השטח היו הערים הליכודיות. ההנחה של טופורובסקי הייתה שבערים שבהן הליכוד נבחר במקום הראשון יהיה קשה לשכנע אנשים לעבור צד, אבל אולי יהיה אפשר לשכנע אותם לא לצאת מהבית. "כל מה שרצינו היה לדבר איתם, לטעת בלבם ספק, לגרום להם לחשוב שאולי לא צריך לתמוך בנתניהו מכוח ההרגל", מספר טופורובסקי. לדבריו, הם זיהו פוטנציאל בפרלמנטים המקומיים המתכנסים בימי שישי או בימי החול בפיצוצייה קטנה או בקפה מקומי סביב תחנת הלוטו. יושבים ביחד, לפעמים כשהטלוויזיה פועלת ברקע, ממלאים טופס, מנשנשים פיצוחים ומדברים על החיים.

"ניתחנו את מעוזי הליכוד ממערכת הבחירות באפריל. זיהינו את מוקדי המוטיבציה של אוהדי נתניהו", מספר טופורובסקי. "ואנשים שלנו, ללא החולצות של כחול לבן אלא בלבוש סתמי, התחילו ללכת ולשבת בפרלמנטים".

מדוע בחרתם ללכת לקפה-לוטו, לפרלמנטים?

"בקיץ, להבדיל מקמפיין החורף, לא היו פאנלים בבתי ספר ברחבי הארץ ולא היו חוגי בית. תחנות הטוטו תמיד מלאות. באתי לבתי הקפה במרכז המסחרי בדימונה, בבית שאן, בקצרין, בראשון לציון. באתי בבגדים הרגילים שלי ופשוט התיישבתי לפטפט עם אנשים".

אבל אתה חבר כנסת, אנשים יודעים מי אתה.

"אז תדעי שאנשים לא מזהים אותי ולא כולם מכירים אותי ואני פשוט פצחתי בשיחות ואמרתי להם, איך אתם לא מתוסכלים מנתניהו? לא שופרה התחבורה בעיר שלכם, והמצב בבתי החולים לא טוב. אני מכיר את הסיפור של תחנות הטוטו האלה מרחבי הארץ, להורים שלי הייתה חנות (תכשיטים, ט"ש) ברחוב הרצל בראשון לציון. אני מכיר את החבר'ה שיושבים שם. זה מקום מתאים לעשות בו פוליטיקה וזה תפור על אנשים שהם בוחרי נתניהו. יש פוליטיקאים שהולכים לעשות פוליטיקה בבתי כנסת. אני חשבתי שזה לא ראוי, ומצאתי את הפיצוציות כיעד חזק עבורנו. בשיחות רציתי לטעת בהם ספקות, שיבחרו בליברמן, שיבחרו בש"ס, רק שלא יצביעו לנתניהו. לא שיקרתי לאף אחד מהם. רק אמרתי להם ש-13 שנות שלטון זה יותר מדי".

טופורובסקי שלח מספר רב של פעילים לעשות כמוהו במקומות שונים בארץ. בצפון הארץ פעל אמיר זיסקינד, עו"ד במשרה מלאה לפני כן וחברו הטוב של טופורובסקי מימי אגודות הסטודנטים. זיסקינד הצטרף ליש עתיד בשנת 2012, ורוב השנים היה מתנדב במפלגה. מאז יולי 2018 הוא ראש מרחב בשכר. בקיץ האחרון נסע לפעילות שטח בקצרין.

"אכלתי צהריים במסעדה מקומית במרכז הקטן של קצרין. לידי ישבו כמה חבר'ה בפיצוצייה והם כולם מדברים ‘רק ביבי, רק ביבי'. אמרתי להם, אני גדלתי בשלומי, ההורים שלי בשלומי, כל המשפחה שם, מתי אי פעם אתם ראיתם את נתניהו עוזר לכם במשהו, מה הוא עשה בשביל הגולן, מה הוא עשה בשביל קצרין?"
דווקא בקצרין? נתניהו הביא לרמת הגולן את ההכרה האמריקאית לסיפוח, יש יישוב חדש, רמת-טראמפ.

"הם יודעים שזה סתם שלט ושלא יהיה שם כלום מעבר לשלט. האנשים בקצרין לא מרגישים שום עשייה עבורם. אמרתי להם, גם בשלומי נתניהו לא היה. אין שיפור בתחבורה הציבורית, אין הקלה במסים. אין מרכז רפואי.

"אחרי אותו היום בקצרין, התחלנו להסתובב בלי חולצות של המפלגה. הלכנו לכל מקום שמפלגות מרכז לא נגעו בהם קודם. ישבתי בצפת בלב העיר. זו עיר שאני יודע מראש שאין לבני גנץ תמיכה שם ואלה גם טיפוסים שקשה לי לשוחח איתם, לא כולם רוצים לדבר. אבל לא ויתרתי, התיישבתי במרכז ושוחחתי עם אנשים. אמרתי להם: הליכוד לא כל כך ימני, עדיף כבר ליברמן או עוצמה. לא שיקרתי להם, פשוט אמרתי מה שאני חושב".

עד לפני כמה חודשים זיסקינד התגורר בשלומי. "גם אני הצבעתי ליכוד. שלומי זה מקום קטן, מסורתי, רוב האנשים תומכים בליכוד בפער משמעותי, וגם לא הייתה לי ציפייה שזה ישתנה. כל מה שרצינו לעשות זה לגרום למספר אנשים בכל מקום לפקפק. ידענו שאם בכל עיר קטנה ובינונית יהיה שינוי מספרי, בסופו של דבר זה יצטבר למאסה".

3. פעילות שטח באמצעות "סיירות"

זיסקינד מספר כי במפלגה חילקו את כל אזור הצפון, מראש הנקרה ועד קצרין, מן החוף ועד עפולה - לשבעה מרחבים. בראש כל מרחב הוצג מנהל בשכר. "תחת האחריות שלי עבדו שבעה מנהלי אזור ולכל אזור הוצמדה סיירת פעילים. האחראי מטעם המפלגה על כל הסיירות בארץ עשה עבודה מסיבית בכל רחבי הארץ. המנגנון כולו הוקם על בסיס הנדוניה שהביאו מיש עתיד. אנשים לא מבינים שיאיר לפיד הקים את מנגנון השטח הכי מרשים בישראל. ברגע שצורפו תל"ם וחוסן, זה הקפיץ את כמות המתנדבים. הסיירות בכל מרחב הציבו את האנשים על הגשרים או באתרי הנופש. מדי יום שישי הצבנו אנשים בלפחות 50 צמתים בצפון".

הרעיון הוא להפחית תמיכה לליכוד, על אף שבעיר שלך, שלומי, הם עדיין ניצחו.

"ניצחו, אבל פחות. יש ירידה של הליכוד בכל המעוזים שלהם. הייתה להם זליגה גדולה של קולות. הקמפיין של הליכוד היה בנוי על שטיפת מוח ברשתות החברתיות, באמצעי המדיה, באמצעות עיתונאים שתמכו בהם. הם שכחו את האנשים למטה. הם לא היו קיימים בשטח. ביום הבחירות בצהריים, אני כבר הרגשתי שמצבם לא טוב כי הסתובבתי בערים רבות.

"ביום הבחירות הייתי בשלומי, נהריה, עכו, קריות. הגעתי למטה של המפלגה בחיפה אחר הצהריים, ראיתי שיש לנו ניראות ובולטות בכל מקום. זה משדר צבע וכוח. גנץ הגיע ביום הבחירות לקניון בחיפה, ובסופו של דבר ראינו שיפור בעיר חיפה".

4. תעמולה מונחית תיירות ונופש

אחד הדברים שטופורובסקי מספר הוא על עמדה קבועה של מספר פעילים ביציאה מנתב"ג, כדי לדבר עם הציבור העצום שעבר בשדה התעופה בחודש אוגוסט. לא כל מי שיצא מהשדה רצה לדבר פוליטיקה, אבל מבחינת כחול לבן, מותג חדש יחסית, החשיבות הייתה הנוכחות.

בנוסף, הם השקיעו כסף רב בנוכחות בעיר אילת. המחשבה הייתה שישראלים רבים יגיעו לשם במהלך הקיץ. "שמנו שם לא מעט כסף", אומר טופורובסקי. "אני עדיין לא בטוח שזה הוכיח את עצמו, כי תושבי העיר עצמה בחרו בליכוד בפער גדול, אם כי הליכוד היה שם על 43.3% באפריל וירד טיפה ל-42.9% בספטמבר. אבל הלכנו לאילת כי מכל הארץ הגיעו לשם ולא רק בשל האילתים. לפי הערכה שלנו כרבע מיליון איש עברו באילת באוגוסט".

היכן עוד?

"החזקנו סיירת פעילים קבועה בעמק החולה כדי לדבר עם מטיילים המגיעים לשם בקיץ, וכמובן בחופי הים, בפארק הירקון, בשדרות רוטשילד, בכל מקום שבו מסתובבים נופשים. בחודש אוגוסט הם התייצבו מחוץ להופעה של הזמר חנן בן ארי באריאל".

עוד כתבות

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

יציבות בוול סטריט; רדיט יורדת ב-12%, רשת הרהיטים RH מזנקת ב-16%

סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ●  אמזון השקיעה 2.75 מיליארד דולר באנטרופיק ● מחר "יום שישי הטוב" לא יתקיים מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש