גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כך נראה רכב אמריקאי בעידן ממשל טראמפ

תחת העידוד הפעיל של ממשל טראמפ, חוזרת ג'נרל מוטורס לייצר את מה שהיא מתמחה בו: כלים גדולים, מרווחים ולא מצטנעים, שצורכים דלק כאילו אין בעיות עם איראן, ונותנים תמורה טובה לכסף

לתעשיית הרכב האמריקאית יש מערכת יחסים ארוכה, מורכבת ומפותלת עם הממשל האמריקאי ועם הנשיאים הנבחרים. קחו, למשל, את ג'נרל מוטורס. תחת הנשיא ברק אובמה, אביר איכות הסביבה, אימצה ג'נרל מוטורס בתחילת העשור תוכנית אסטרטגית של רכב חכם, חשמלי ושיתופי. הרכב החשוב ביותר שלה לשנת 2019, על פי אותה תוכנית, אמור היה להיות מכונית סופר-מיני חשמלית-אוטונומית על בסיס שברולט "בולט" הקטנה.

אבל אז נבחר נשיא אמריקאי, שרואה בהתחממות הגלובלית פייק ניוז, נלחם בעקביות להסיר את המגבלות הסביבתיות מתעשיית הרכב האמריקנית והחודש אף שלל מקליפורניה "הירוקה" את הרשות לכפות על יצרני הרכב הפחתה של הפליטה וצריכת הדלק הממוצעת.

התוצאה בשטח: החשמלית האוטונומית עדיין רחוקה מאולמות התצוגה ואת מקומה האסטרטגי תפס ב-2019 קרוס-אובר "מיד-סייז" חדש בשם שברולט בלייזר, שממוצב רשמית מול אאודי Q3 אבל ממדיו קרובים יותר לפולקסווגן טוארג, משקלו העצמי של כ-2 טון והוא מצויד במנוע V6 בנזין בהספק של יותר מ-300 כ"ס.

אם נשים את הפוליטיקה בצד, לבלייזר יש עיצוב עדכני ובעל נוכחות, שלא מחמיץ שום סממן אופנתי בפלח שלו. יש לו חרטום אגרסיבי עם גריל זוויתי ענק שנמצא מתחת לפנסי היי-טק צרים בנוסח אאודי; פרופיל צד שנשלט על ידי כנפיים תפוחות ושריריות, שמחפות על חישוקי 20 או 21 אינץ' ענקיים; גובה מתון ביחס לרוחב שמעניק אפקט דינמי; עמוד אחורי צר ומושחר בחלקו העליון שיוצר אפקט אופנתי של "גג צף"; וזנב שרירי לא פחות עם חלון אחורי אליפטי וצר.

העיצוב יוצר "אפקט הגעה" מרשים ברחוב הישראלי, ואם גם זה לא יספק את הצורך שלכם בתשומת-לב התכבדו והזמינו את גרסת ה-RS, שמוותרת על הכרום לטובת צבע שחור דרמטי מלמטה עד למעלה, כולל החישוקים, ונראית כאילו הגיעה מסט הצילום של קליפ ראפ שמצולם בדובאי.

תא הנוסעים מחזיר אותנו למציאות עם עמדת פיקוד הגיונית שטיפוסית לדגמי הדור האחרון של שברולט. יש לוח מחוונים אנלוגי גדול וברור, שמשלב בתוכו צג דיגיטלי רב-תכליתי, מסך מולטימדיה איכותי, חללי אכסון גדולים בסביבת הנהג והנדסת אנוש קלה לתפעול. פה ושם משובצים אלמנטים עיצוביים, כמו למשל בקרת השליטה בטמפרטורה ובעוצמת המאוורר, שמשולבת בתוך פתחי האוורור - בנוסח ה"קאמרו". יש גם לא מעט גאדג'טים דוגמת מראה מרכזית "וירטואלית" עם חיבור למצלמת וידאו אחורית, וערכה מקיפה של מערכות סיוע לנהג. אבל בסך הכל מתוכנן בשיטת "התנע וסע" על פי מיטב המסורת של דטרויט.

גרסת האבזור הבכירה "פרמייר" שבה נסענו, מגיעה עם רשימה נדיבה של אבזור נוחות ופאר, החל במושבי עור חשמליים איכותיים ודלת אחורית חשמלית ועד גג פנורמי ומערכת קול פרימיום. גישת "הכל כלול" הזו משדרגת מאד את תחושת התמורה לכסף של הלקוח והגיע הזמן, שגם המתחרים האירופאים והיפנים יאמצו אותה במקום לעשות קופה על חבילות אבזור.

תנוחת הישיבה מציבה את הנהג גבוה, אבל לא יותר מדי, מפתני הכניסה ענקיים והמרחב לרגליים, לכתפיים ולמטען ימלא כל צורך הגיוני של חמישה מבוגרים בגודל מלא. עם זאת, מרחב הראש מאחור מוגבל יחסית עבור נוסעים שגובהם יותר מ-1.8 מטרים, ושמשות הצד הצרות עלולות להגביל את הראות החוצה של ילדים.

שברולט בלייזר

להחזיר את אמריקה לגדולתה

ג'נרל מוטורס עשתה בשנים האחרונות קפיצת דרך רצינית באיכות הייצור והגימור, ולמרות שעדיין ניתן להבחין בחומרים פלסטיים נוקשים - האווירה הכוללת היא של רכב מוקפד ובנוי היטב.

למותג שברולט כבר אין נוכחות באירופה אבל בכל הנוגע להנדסת השלדה, נראה שאירופה מגיעה אליה. ציפינו מהבלייזר לספק את התחושה המוכרת של SUV אמריקני גדול, כלומר היגוי קל ומעורפל, נטיית גוף בולטת בפניות ותקשורת בעייתית בין הנהג לכביש.

הופתענו לקבל היגוי מאוזן עם היזון חוזר סביר בהחלט, יציבות כיוונית מרשימה במהירויות שיוט גבוהות תחת רוחות צד עזות, ובקרה טובה על נטיית הגוף בפניות הדוקות. אמנם עם רוחב של יותר מ-2 מטרים בין מראות הצד ו-2 טון, זה לא רכב לשעשועים על כבישי הרים צרים ומפותלים. אבל אין ספק שמהנדסים מיומנים, עם רקורד אירופאי, כיילו את השלדה הזו במטרה להשאיר את הנהג בתמונה.

התנהגות הכביש המסודרת מגיעה ביחד עם ספיגת זעזועים נעימה ומרגיעה על אספלט ישראלי משובש, למרות העדר מתלים אקטיביים מתוחכמים, ועל-אף שימוש בחישוקים וצמיגים בממדים חריגים. הנעה כפולה היא סטנדרט בבלייזר הישראלי, אך מרווח גחון מוגבל ומרכז כובד נמוך אינם מעודדים אתגרי שטח אקסטרים, בלשון המעטה.

בארה"ב מוצע הבלייזר עם מנועי ארבעה צילינדרים צנועים, שמיועדים למי שעדיין חי בעידן אובמה. אלינו הוא מגיע רק עם מנוע ה- V6 בנזין ללא טורבו המוכר ל ג'נרל מוטורס, בנפח של 3.6 ליטר שמייצר 305 כ"ס ו-38 קג"מ ומשודך לתיבה אוטומטית של 9 מהירויות. זהו מנוע אמריקאי מסורתי שמייצר דחף חלק, מעודן ושקט, לפחות עד שמתקרבים לאזור הקו האדום.

התאוצה נמרצת, עם פחות מ-7 שניות מאפס ל-100, ואין בעיה לשמור על קצב מכובד גם בעליות תלולות עם מטען מלא של נוסעים. עם זאת הנטייה הטבעית של המנוע ושל התיבה האוטומטית, היא לשמור על שיוט רגוע בסל"ד נמוך ככל האפשר ועל העברות מתונות. לתיבה יש גם מצב ספורט, שמחדד את ההעברות, אך היא עדיין לא מספקת את הנשיכה החדה של התיבות האירופאיות.

כצפוי, צריכת הדלק היא ברוח ממשל טראמפ. נהגים כבדי רגל יצרכו ליטר בנזין לכל 8-9 קילומטרים.

שברולט בלייזר החדש מפרש באופן מילולי מאוד את סיסמת הבחירות של טראמפ "להחזיר את אמריקה לגדולתה". זהו רכב עם עיצוב דרמטי ובהחלט לא מתנצל, שתופס נפח כביש של מכונית אירופאית וחצי, מציע מרחב פנים לחמישה נוסעים שתזונתם העיקרית היא מאק-אנד-צ'יז, וצורך דלק כאילו אין איראן בעולם. אבל מאחורי הכסות מסתתרת גם הנדסת רכב מגובשת מאוד ושלדה נעימה ונוחה. ובמחיר של 280 אלף שקל לדגם המאובזר, הוא מציע, כמנהג האמריקאיות, תמורה מרשימה לכספם של שוחרי הממדים הנדיבים ומפרט שמקביל לאירופאיות מתחרות, שעולות 50% יותר. מי אמר שפוליטיקה לא יכולה לשרת גם את האזרח הקטן. 

חלק מהמתחרות:

ניסאן מוראנו

ניסאן מוראנו נמכרת כרגע רק בארצות הברית אך מתוכננת להגיע אלינו ב-2020. יש לה עיצוב קרוס-אובר ספורטיבי בולט לעין, תא נוסעים מרווח לחמישה ושלל מערכות אלקטרוניות מתקדמות כולל היגוי סמי-אוטונומי. המנוע התקני הוא V6 בנפח 3.5 ליטר עם 266 כ"ס, שמשודך לתיבה רציפה. המחיר בארה"ב דומה לבלייזר.

קיה סורנטו V6

הגרסה הבכירה של הסורנטו תוכננה ייעודית עבור השוק האמריקאי ומצוידת במנוע V6 בנזין בנפח 3.5 ליטר, שמייצר 277 כ"ס ו-34 קג"מ. ב-280 אלף שקל מקבלים תא נוסעים מפואר ומאובזר ומרחב לחמישה פלוס מקום לשניים נוספים מאחור, על חשבון נפח המטען. הביצועים נמרצים, וגם צריכת הדלק.

פורד EDGE ST

320 אלף שקל עולה גרסת ה-ST הבכירה של האדג' החדשה. העיצוב יותר קשוח מספורטיבי, הגובה גבוה ב-4 סנטימטרים ותא המטען גדול יותר מאשר בשברולט. השלדה ספורטיבית, תא הנוסעים מציע מרחב מכובד לחמישה והמנוע הוא V6 טורבו בנפח 2.8 ליטר שמייצר 330 כ"ס ו-54 קג"מ לטובת ביצועים נמרצים.

עוד כתבות

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

המומחה שמסביר: למה החליטו בעולם שרפיח היא הקו האדום

פלישת צה"ל לרפיח, בין המעוזים האחרונים של חמאס בעזה, עומדת בלב הדיון על עתיד המלחמה ● "העיר הפכה לסמל של המצוקה הפלסטינית והפליטות בעיני העולם", אומר ד"ר הראל חורב, מומחה לחברה הפלסטינית ● בראיון לגלובס הוא מסביר מדוע ישראל טועה בהתנהלותה ברפיח, מתייחס לפלונטר מול ארה"ב ומסביר מדוע חמאס ממשיך לסרב לעסקת חטופים

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל