רכב מליסינג – האם כדאי?

מהם השיקולים בהחכרת רכב מול רכישה? • כיצד תגולם ירידת הערך? • כיצד משפיע סכום ההון הראשוני על עלות ההחכרה?

רכבים חדשים / צילום: shutterstock
רכבים חדשים / צילום: shutterstock

ליסינג הוא למעשה החכרה של רכב לטווח ארוך -עד חמש שנים בדרך כלל- כך שהוא יוכל לשמש את הלקוח בכל אותה תקופה. עסקאות הליסינג מבוססות על מקדמה ראשונית בגובה של כ-15-30% ממחיר הרכב ועל תשלומים חודשיים שמעבירים לחברת הליסינג לכל אותה תקופה. מחיר המחירון הוא בהתאם לדגם הרכב, ערכו יורד בכ-10-15% ביחס לכלי רכב חדישים "מהניילונים". הרכב יהיה רשום על שמה של חברת הליסינג, ברוב המקרים, עד תום התקופה בה יכול הלקוח להשלים את הרכישה של הרכב. במצב הזה, התשלומים שהאדם שילם כבר על הרכב מקוזזים מהשווי הנוכחי שלו.

בתום התקופה תוכלו גם להמשיך את עסקת הליסינג עם רכב חדיש אחר, או לצאת ממנה לחלוטין עם סיום ההתחייבויות. אם תרצו לבטל את העסקה לפני תום תקופת ההסכם, דעו שיש חברות שגובות קנס של כמה אלפי שקלים על עצ● ם הביטול.

הבעלות על הרכב משתנה בכל עסקת ליסינג. בחלק מהמקרים הבעלות היא של חברת הליסינג, מה שלא מגביל את הנהג מבחינת הנהיגה שלו על הרכב אבל כן משפיע על ירידת הערך שלו, שנעשית בקצב גבוה יותר. במקרים אחרים הרכב רשום אמנם על שם מי שמבצע את עסקת הליסינג, אך משועבד לחברת הליסינג.

חברות הליסינג מאפשרות כיום ליסינג על רכבים חדשים, מיד ראשונה ועם אפס קילומטראז', ובכל זאת כשמגיעים לנהגים הם מוגדרים כיד שנייה, מה שמוריד את המחיר. זאת ועוד, ירידת הרכב בבעלות חברת הליסינג נוטה להיות גדולה ביחס לבעלות של אדם פרטי עליו, עם פער אפשרי של כ-10-15% לשנה.

השאלה המשמעותית: ההון הראשוני

הליסינג הפרטי מעל הכל מתאים לאנשים שאין להם את ההון העצמי הגבוה הדרוש לרכישת רכב בישראל, ודאי לא לרכב חדש.

חברות הליסינג מאפשרות פריסה רחבה לתשלומים, להבדיל מקניית רכב במגזר הפרטי, המצריכה הלוואה מהבנק. שימו לב שאפשר לבחור באופני פריסה שונים של תשלומים בליסינג, או "לשחק" עם המקדמה על חשבון התשלומים החודשיים. כל ההון הראשוני הדרוש לרכישת הרכב החדש יהיה גבוה יותר מזה הנדרש לעסקאות ליסינג.

במקרה של רכישת רכב, רוכשים רבים שאין להם את ההון הראשוני וגם לא הכנסה חודשית גדולה צריכים לקבל הלוואה גדולה מהבנק. ההלוואה הזו תהיה גם היא בעלת תנאים שונים, שמשתנים בכל אחד מהמקרים - בעיקר מבחינת הריבית שנוטה להיות גבוהה ביחס לליסינג, וגבוהה הרבה יותר בחברות חוץ בנקאיות. מצד שני, אם רוכשים את הרכב באמצעות ההון הראשוני בלבד, במזומן למשל, מגלים כי המחיר שלו צפוי להיות משתלם יותר מכל עסקת מימון אחרת, כולל ליסינג. בכל מקרה חשוב לראות מהם תנאי ההלוואה ולהסיק מהם ומהסכום ששולם על הרכב מה צפוי להיות בחשבון הבנק של הרוכש בחודשים או בשנים הקרובות. צריך לזכור שהריביות על ההלוואה מייקרות את העסק הכולה.

שאלה נוספת היא הגמישות. כשמבצעים עסקת ליסינג, מוגבלים לרכבים שמספקת החברה. למרות שחברות מובילות כן יספקו מגוון רכבים, עדיין היצע זה יהיה מצומצם ביחס לאפשרות הרכישה של רכב בשוק הפרטי או בשוק של רכבי יד שנייה. כך שהשאלה היא למעשה מה הגמישות שלכם לגבי הרכב שאתם רוצים לקנות.

מבחינת הביטוח עבור טיפולים תוכלו לקבל הצעות זולות יותר מבליסינג, בליסינג פרטי תוכלו גם לוותר על כיסויי תיקונים ותחזוקה שונים ולהוזיל את העסקה. בנוסף, חברות הליסינג עשויות להגביל את הנהג, למשל במספר הקילומטראז', כדי לא לפגוע בערך הרכב.

האותיות הקטנות

כמו בכל עסקה צריך לקרוא היטב את האותיות הקטנות, בעסקאות ליסינג, חשוב לבדוק מה הסכום שיש לשלם מדי חודש. חשוב לבדוק גם אם הסכום כולל את המע"מ. בסופו של דבר, השאלה ליסינג או רכישת רכב תלויה בהון שלכם, בגמישות שלכם, במוכנות למגבלות, האם יש לכם סבלנות, לחכות לקונה ועוד.

מדריכים קשורים מאתר הון :

רכב היברידי - מה זה אומר, והאם כדאי?

רכב חדש עם אפס קילומטר - יתרונות וחסרונות

* המדריך נכתב על-ידי מערכת אתר הון, מדריכים פיננסים. המידע והנתונים במדריך אינם מהווים המלצה לרכוש או למכור נכסים כלשהם; ואינם תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם.