גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נשק אסטרטגי: עדכון האמצע ליונדאי איוניק עושה בית ספר לטויוטה

הדור המחודש של המכונית הנמכרת בישראל בשנתיים האחרונות שומר על היתרונות המסורתיים בתחומי החיסכון והנוחות ומציע תחושה יותר יוקרתית ● אבל כשבפתח ניצבת העלאת מס הקנייה על ההיברידיות, יונדאי איוניק תצטרך להתאמץ כדי לשמור על היתרון התחרותי

74 שנים חלפו מאז הסתיים הכיבוש היפני בקוריאה. אבל החשבון הלאומי של הקוריאנים עם היפנים, ששלטו בהם באכזריות יתרה במשך 35 שנים, רחוק מאוד מלהיסגר. רק לאחרונה התפרסם בסיאול סקר, שגילה כי במקרה תיאורטי שבו ממשלת צפון קוריאה תכריז מלחמה על יפן, כ-50% מתושבי דרום קוריאה יפגינו תמיכה במאבק של "אחיהם הקוריאנים".

זירה אחרת, פחות רשמית ומוצהרת, שבה מתאמצים הקוריאנים לסגור חשבונות עם היפנים היא תעשיית הרכב. בעשורים האחרונים הצליחו כלי רכב מתוצרת קוריאה לכרסם בנתח השוק של יצרני הרכב היפנים והם לא מחמיצים אף הזדמנות לפגוע בסמלי הגאווה של התעשייה היפנית.

קחו למשל את פרויקט הפיתוח של סדרת יונדאי איוניק. בתחילת העשור שלטה טויוטה באופן כמעט בלעדי בשוק הרכב ההיברידי בעולם והפכה את הטכנולוגיה שפיתחה לסמל המסחרי שלה ולמקור גאווה כלל לאומי. אך אז הגיעה יונדאי מוטורס ובהשקעת עתק של מיליארדים, שאף יצרן אחר לא העז להתקרב אליה עד אז - ומאז - שכללה את הטכנולוגיה ההיברידית, הפכה אותה לעממית ועשתה לטויוטה "בית ספר" בכל הנוגע ליחס מפרט/טכנולוגיה/מחיר.

אם לא די בכך, הרי שסדרת האיוניק הציעה מבראשית גם גרסה היברידית-נטענת עממית - תחום שבו טויוטה כשלה מסחרית - וגרסה חשמלית לגמרי, שהקדימה את טויוטה בשנים רבות.

בינתיים הפיקה טויוטה לקחים, ואימצה טקטיקה דומה בקורולה ההיברידית העממית כדי לתת ליונדאי מענה תחרותי אסטרטגי. תשובת הנגד של יונדאי מוטורס בינתיים היא עדכון אמצע החיים לאיוניק.

יונדאי איוניק 2020

מתיחת פנים קלה

חיצונית עברה האיוניק מתיחת פנים קלה, שמטרתה העיקרית לדחוף אותה מעלה בסולם הסטטוס. המאפיין הבולט ביותר הוא גריל חדש, מחורר ונוצץ, שמזכיר מאוד את זה של סונטה הייבריד, ועיצוב מחדש של הפגושים, ותצורת התאורה בפנסי החזית ופסי הדרך. גם הפנסים מאחור והדלת האחורית עברו עדכונים קלים, אך הממדים וקווי המתאר המוכרים בנוסח "פאסטבק" נותרו זהים, כולל השמשה המפוצלת מאחור, שקיווינו בסתר ליבנו כי תיעלם.

זו עדיין מכונית עדכנית וידידותית לעין, שמבטיחה להעניק לנוהגים בה על כבישי ישראל סטטוס של עובדי הייטק בעלי רכב צמוד. אם אתם לקוחות פרטיים, הרי שכל סטיקר של חברה פיקטיבית על הירכתיים יפתור לכם את הבעיה התדמיתית. גם את זה כבר ראינו.

גם תא הנוסעים קיבל הדיפה קלה לעבר מחוזות הפרמיום עם שימוש נדיב בחומרי דיפון רכים ונעימים למראה ולמגע, אימוץ של מערכת המולטימדיה המקורית והאיכותית של היצרן, מבנה ארגונומי משופר של המושבים הקדמיים ובקרת אקלים מתוחכמת למראה על טהרת חיישני המגע. מערך הפיקוד עצמו לא עבר שינויים מהותיים, למעט עדכון של הגרפיקה והתפריטים בלוח המחוונים הסמי-דיגיטלי. האבזור התקני שודרג וכולל כעת ערכה מקיפה יותר של מערכות סיוע לנהיגה (ADAS) כולל בקרת שיוט סמי-אוטונומית לפקקים, בלימה אוטונומית משופרת, התרעת שטח מת ועוד.

אל אלו אפשר להוסיף סיוע אקטיבי משוכלל להיגוי, שהיתרון הגדול ביותר שלו הוא כפתור ביטול גדול, גלוי ונגיש.

אנחנו עדיין מחכים ליצרן הרכב, שיציע מערכת סיוע אקטיבית שלא מטרידה את הנהג ולא מחבלת בתחושת ההיגוי - ובינתיים ממשיכים לשלם את דמי הלימוד של הטכנולוגיה הזו. איכות הייצור מכובדת אם כי קשה מאוד לערער על ההגמוניה של טויוטה באגף הזה, ופה ושם שמענו חריקות בוקעות מכיוון המתלים.

היתרון הגדול של התא היה ונותר מרווח פנימי עצום ושימושי, שיכול לאכלס ללא קושי תא משפחתי טיפוסי על מטענו. מרווח הרגליים מאחור נדיב, מרווח הראש מכובד לבעלי קומה ממוצעת. ולמרות הסוללה ומנגנון הקירור הנלווה, תא המטען נותר רחב שטח ונוח לשימוש.

המפרט של מערכת ההנעה, שכולל מנוע 1.6 ליטר, מנוע חשמלי וסוללת ליתיום, נותר ללא שינוי וכך גם ההספק והמומנט. אבל מערכת הניהול זכתה לסט חדש של צ'יפים רבי עוצמה ומצוידת כעת בלוגיקה משופרת משמעותית מהדור הראשון. כל זה בא לידי ביטוי בהעברה הרבה יותר חלקה, למעשה כמעט בלתי מורגשת, בין מקורות הכוח השונים במגוון של מצבים כולל לחץ אגרסיבי על הדוושה.

ברירת המחדל היא מצב תכנות חסכוני, שמעניק עדיפות למנוע החשמלי ולצריכת הדלק על חשבון תגובת איטית ללחיצה על הדוושה. המצב הספורטיבי, שהפך תוך זמן קצר לברירת המחדל האישית שלנו, רותם את המנוע החשמלי לתאוצה, מחדד את התגובה ומעניק לרכב ביצועים נמרצים יותר, אם כי אבסולוטית יש בפלח מתחרות הרבה יותר מהירות. מי שלא מסתפק בכך ימצא במודל המחודש גם אופציה לשליטה ידנית באמצעות מתגים על ההגה.

התיבה כפולת המצמדים חלקה, נמרצת ומשודכת למנוע בצורה אופטימלית והיא נקודת יתרון משמעותית על פני התיבות הרציפות (CVT) המסורתיות שרווחות בפלח ההיברידי. צריכת הדלק מרשימה: אנחנו לא חותמים על ה-22 קילומטרים לליטר המוצהרים, אבל במקביל לא מכירים עוד הרבה משפחתיות שמספקות טווח נסיעה של 650-750 קילומטר בין עצירות בתחנת הדלק, בנהיגה נורמלית.

תלויה בחסדי האוצר

נוחות הנסיעה של האיוניק הייתה ונותרה טובה מאוד על רוב סוגי האספלט, אם כי התנהגות דינמית מושחזת מעולם לא הייתה בראש סדרי העדיפויות של מהנדסי יונדאי וגם לא באיוניק המחודשת. ההיגוי מרגיש מעט יותר מהיר ומדויק מזה של הדור היוצא, אך עדיין לא תקשורתי במיוחד ולמרות שאחיזת הכביש סבירה בהחלט, השלדה משדרת שהיא מעדיפה יותר לזרום בנחת מאשר לתקוף סיבובים באגרסיביות. הבלמים מרגישים "נורמליים" לגמרי, וגם זה יתרון על פני חלק משמעותי מההיברידיות בשוק.

נכון לעכשיו עומדים המחירים של האיוניק המחודשת על 138 אלף שקל לדגם הבסיס ו-141 אלף לדגם הפרטי המאובזר יותר. במחיר הזה, ולפני הנחות מבצעים ו"אפס קילומטרים" היא מציעה תמורה מרשימה ופתרון יעיל מאוד לציים, שמציבים את צריכת הדלק (וגם את הפליטה) במקום גבוה בסולם העדיפויות.

אלא שבינואר יזנק מס הקנייה על ההיברידיות ב-15% והוא יבוא לידי ביטוי עם תום המלאי בעוד כמה חודשים. האם האטרקציה תימשך גם עם מחיר בסיס של 145-147 אלף שקל? לאוצר פתרונים.

חלק מהמתחרות

קורולה הייבריד האצ'בק

לגרסת החמש דלתות של קורולה הייבריד החדשה, לשעבר אוריס, יש עיצוב פנים וחוץ מלוטש ומסוגנן, איכות גבוהה והרבה טכנולוגיה בטיחותית מתקדמת. בסיס הגלגלים קצר מזה של איוניק ותא הנוסעים והמטען פחות מרווח. מנוע בנזין בנפח 1.8 ליטר בשילוב מנוע חשמלי וסוללה מייצר 122 כ"ס, משודך ל-CVT ונוקב בצריכה של 25 ק"מ/ליטר

קיה נירו 2019

144 אלף שקל עולה האחות הלא-תאומה קיה נירו, שניצבת על אותה פלטפורמה ומצוידת באותה מערכת הנעה. גם הנירו עברה לאחרונה רענון ומציעה מערך מקיף של מערכות בטיחות עדכניות ותא נוסעים רענן, בתוך עיצוב של קומפקט - SUV. היא שוקלת מעט יותר מהאיוניק ומעט איטית יותר בזינוק, אבל עדיין חסכונית מאוד

פולקסווגן גולף 2020

פולקסווגן בונה על עתיד חשמלי "נטו" ובינתיים זוכה הגולף החדשה, שטרם הגיעה, לגרסאות "היברידיות קלות" עם מנוע חשמלי וסוללה, שמשמשים לאגירת אנרגיה ולסיוע בביצועים ובחיסכון בדלק, אם כי ללא מצב חשמלי מלא. המערכת מופיעה הן עם מנוע ה-1.5 טורבו והן עם מנוע ה-1 ליטר טורבו

עוד כתבות

ניסאן X-TRAIL / צילום: יח''צ

המכונית של ניסן שמוכיחה: שוק הבנזין עדיין חי ובועט

ניסאן X-TRAIL, הטורבו-בנזין החדשה של ניסאן, מוכיחה שגרסאות הבנזין לא אמרו את המילה האחרונה: היא זריזה, נוחה ומרווחת

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press, Nathan Howard

ארה"ב: מדד הליבה של ההוצאה לצריכה פרטית ירד ל-2.8%, כצפוי

מדד ה-PCE החודשי ירד ל-0.3% לעומת 0.5% בחודש שעבר ● מזרחי טפחות: "אי ההפתעה תומכת להערכתנו בתוואי הפד הנוכחי" ● היום חוגגים את יום שישי הטוב, ולכן לא יתקיים מסחר בבורסות אירופה ובוול סטריט ● מחיר הזהב זינק במרץ ב-9.8% ● אמש ננעלה וול סטריט בירוק, מדד ה-S&P 500 שבר שיא בפעם ה-23 מתחילת השנה

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

מנות במחתרת התאילנדית / צילום: דניה ויינר

אחת המסעדות התאילנדיות הטובות בישראל מסתתרת בכלל בחצר של בית

עגלת קפה שמגישה מאפה פיסטוק נדיר, מרכז הוליסטי שגם הציניקנים יתמסרו לו, מיזם אמנות נשי ומסעדה שאפשר למצוא בה בננה לוטי משובחת ● יום בפרדס חנה כרכור

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם ינון קוסטיקה / צילום: עומר הכהן, מנחם רייס

המייסד של החברה בעלת הצמיחה המהירה בעולם מגלה את הסוד

הסטארט-אפ הראשון שהקימו נמכר למיקרוסופט, חברת אבטחת הענן שלהם מכניסה 350 מיליון דולר בשנה, ורק החודש הם עשו עסקת ענק נוספת ● ינון קוסטיקה, שותף-מייסד ב-Wiz, בשיחה עם ערן גפן על הדרך שלו ושל שותפיו, שהתחילה על האוטובוס בדרך לבקו"ם, הרגע שבו הבינו איך הם הופכים את השוק והטריק שמאפשר להם לעבוד בצוות ● חצי שעה שלה השראה