גמול על חקירת האימפיצ'מנט? הסנט יוזם חקירה נגד ג'ו ביידן

מנהלת ענייני רוסיה ואירופה במועצה לביטחון לאומי, בעדות בבית-הנבחרים, מוקיעה את דבקות הרפובליקאים בתיאוריות קונספירציה על מאמץ אוקראיני להכשיל את מסע הבחירות של טראמפ ב-2016 • "מי שמפיץ את התיאוריות האלה הם שירותי הביטחון של הרוסים"

סגן הנשיא לשעבר, ג'ו ביידן / צילום: REUTERS/Jonathan Ernst
סגן הנשיא לשעבר, ג'ו ביידן / צילום: REUTERS/Jonathan Ernst

האם פורצת מלחמת אחים בקונגרס בוושינגטון? הסנט, בשליטת הרפובליקאים, יוזם חקירה נגד ג'ו ביידן, שהיה סגנו של ברק אובמה, ונגד בנו, האנטר, שכיהן כדירקטור בחברת הגז האוקראינית בוריסמה, במהלך חלק מכהונת אביו בבית הלבן. על-פי הערכות, החקירה המתוכננת נגד הביידנים היא פעולת גמול על החקירה לקראת אימפיצ'מנט נגד נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, שמתנהלת עתה בוועדת המודיעין של בית-הנבחרים, בשליטת הדמוקרטים.

תומכי טראמפ טוענים, כי דרישת הנשיא לחקור את הביידנים היא חלק ממאמץ רחב יותר לעקור משורש את נגע השחיתות רבת השנים באוקראינה. לטענתם, להאנטר ביידן אין כל כישורים לשמש כדירקטור בחברת גז אוקראינית - הוא אינו דובר אוקראינית או רוסית ואין לו שום מומחיות בענייני אנרגיה. בכל זאת, במשך 18 חודשים הוא קיבל 83,333 בחודש מהחברה.

לטענת תומכי הנשיא, ביקשה בוריסמה לנצל את קשרי האנטר ביידן עם אביו לקידום עסקיה. יתר על כן - הם טוענים - ביידן האב פעל לפיטוריו התובע הכללי באוקראינה באותה עת כדי למנוע ממנו לחקור עבירות מס של בוריסמה וכדי לסוכך על בנו. מעולם לא נמצאה שום ראיה לטענות אלה. להפך, ג'ו ביידן פעל לפיטורי אותו תובע מפני שהוא נמצא מושחת לפי הקריטריונים של שגרירות ארה"ב בקייב באותה תקופה. לביידן הבן לא היה כל קשר לכך.

בקשת הרפובליקאים לזמן את האנטר ביידן לעדות בשימועי האימפיצ'מנט נגד טראמפ נדחתה על הסף ע"י יו"ר ועדת המודיעין של בית-הנבחרים, הציר הדמוקרטי אדם שיף. נראה שהמענה הרפובליקאי הוא חקירה של הביידנים בוועדת המשפט של הסנט, שבראשה עומד הסנטור הרפובליקאי לינדסי גרהאם.

טרם ברור מה יהיה היקף החקירה נגד הביידנים. ביידן האב הוא אחד מהמתמודדים המובילים במירוץ על מועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות. בשלב זה פנה גרהאם לשר-החוץ, מייק פומפיאו, בבקשה לקבל מסמכים שנוגעים לתקשורות של ביידן האב עם גורמים אוקראינים בתקופה שבה שירת כסגן נשיא.

גרהאם סיפר ל"וושינגטון פוסט", שהופעלו עליו לחצים עצומים ע"י טראמפ ובעלי בריתו לנהל חקירה נגד הביידנים, אך, לדבריו, הוא אינו מעוניין "להפוך את הסנט לקרקס". לכן לא ידוע אם יוזמנו עדים, דבר שבאמת עלול להפוך את החקירה להפקה עם חשיפה תקשורתית גדולה, או שוועדת המשפט תסתפק במסמכים בלבד.

אתמול הסתיים הסבב הראשון של העדויות הפומביות בשימועי האימפיצ'מנט נגד טראמפ. העדים היו ד"ר פיונה היל, מומחית לענייני רוסיה ומנהלת ענייני רוסיה ואירופה במועצה לביטחון לאומי בבית הלבן עד לפני כמה שבועות, ודייוויד הולמס, הציר הפוליטי בשגרירות ארה"ב בקייב. אין ספק שכוכב השימוע היתה ד"ר היל, אשה דעתנית וחזקה שהדפה בנקל שאלות עוינות של מחוקקים רפובליקאים.

למעשה, עדותה מוטטה קו הגנה חשוב של דונלד טראמפ. הנשיא טוען, שאוקראינה פעלה נגדו במהלך הבחירות לנשיאות ב-2016 וסייעה להילארי קלינטון, המועמדת הדמוקרטית. לדבריו, ההתנהלות האוקראינית נגדו מצדיקה את דרישתו שהממשלה החדשה בקייב תחקור את החתירה תחת הקמפיין שלו לפני שלוש שנים.

אך היל הבהירה בעדותה, כי טיעון זה הוא גבב של שטויות, תיאוריית קונספירציה שאין לה שום אחיזה במציאות. לא רק שמדובר בטענה "דמיונית" לחלוטין, אלא שהפצתה וקידומה עלולים לפגוע בביטחון הלאומי של ארה"ב.

"נראה שכמה מחברי ועדת המודיעין מאמינים שרוסיה ושירותי הביטחון שלה לא ניהלו קמפיין נגד ארה"ב, וייתכן שמסיבה כלשהי, אוקראינה היא שניהלה את הקמפיין הזה", אמרה ד"ר היל. "זה נראטיב דמיוני, שאותו מפיצים ומנציחים שירותי הביטחון של רוסיה".

המשמעות של דברי היל היא, שבתפיסה הרפובליקאית טמונה סכנה לאינטרסים הביטחוניים של ארה"ב - לא רק מפני שהיא מאפילה על האמת ומרופפת את המאמצים להיערך לקראת התערבות רוסית נוספת בבחירות ב-2020, אלא גם מפני שהיא מחלישה את תמיכת וושינגטון באוקראינה, לשמחתו של פוטין.

"כבר עתה, שירותי הביטחון הרוסיים נערכים לקראת שידור חוזר של ההתערבות שלהם בבחירות לנשיאות בשנה הבאה", אמרה היל. "הולך ואוזל הזמן לבלום את המאמצים שלהם. בעדותי אבקש מכם (המחוקקים הרפובליקאים) להפסיק לקדם את הכזבים האלה, שנולדו לשרת את האינטרסים הרוסיים".

היא לא היססה לקרוא תיגר על טראמפ: "אם הנשיא, או מישהו אחר, חותר תחת הביטחוון הלאומי של ארה"ב כדי לקדם אינטרס אישי או פוליטי פנימי, זה בהחלט נושא שראוי לתשומת לבה של הוועדה הזו... לפוליטיקה הפנימית אסור לשמש בלם למאמצים להגן על עצמנו מפני כוחות זרים שרוצים לגרום לנו נזק".

היא הודתה שזמן קצר לפני הבחירות בנובמבר 2016, כאשר כל הסקרים הצביעו על ניצחון של הילארי קלינטון, אכן היו גורמים אוקראינים מסוימים שפרסמו מאמרים או ציוצים נגד טראמפ, אבל האוקראינים בהחלט לא היו היחידים שעשו זאת. "הרבה שגרירים ממדינות שהן בעלות ברית של ארה"ב התבטאו אז נגד טראמפ, וממשל טראמפ לא ניתק את המגעים עימן או סגר להן ברז הסיוע, כפי שניסה לעשות לאוקראינה".