גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בוכים ומרוויחים: שוק המלונות הישראלי חוגג את הרנסנס בעסקי התיירות המקומית

תוצאותיהן הכספיות של רשתות המלונות דן, פתאל וישרוטל, שמניותיהן נהנו מעליות דו-ספרתיות מתחילת 2019, יכולות להסביר את הפוטנציאל שמזהה עזריאלי בענף המלונאות ● עזריאלי חתמה על עסקה לרכישת מלון הר ציון בירושלים מידי שלמה אליהו בכ-322 מיליון שקל

למרות התלונות החוזרות ונשנות של בכירים בענף המלונאות הישראלי אודות עלויות התפעול הגבוהות, הקושי להרוויח וצרות נוספות הנופלות תדיר על הגורמים הפועלים הענף, נהנות החברות הגדולות המפעילות בתי המלון בארץ מצמיחה בעסקיהן ופוטנציאל להמשך התפתחות חיובית.

על כל אלה יכולה להעיד גם הודעתה של ענקית הנדל"ן המניב עזריאלי  השבוע על כניסתה לפעילות בתחום. עזריאלי דיווחה כי חתמה על עסקה לרכישת מלון הר ציון בירושלים מידי שלמה אליהו, בעל השליטה בקבוצת מגדל, בתמורה לכ-322 מיליון שקל (275 מיליון שקל בתוספת מע"מ). המלון הניב ב-2018 הכנסות של כ-34 מיליון שקל, ובכוונת עזריאלי להשקיע עוד 500-600 מיליון שקל בהרחבתו ובשיפוצו.

בהחלטתה של עזריאלי תומכים נתוני השיא במספר התיירים הנכנסים לישראל, הצפויים בסיכום 2019 להגיע לכ-4.5 מיליון איש. נתונים שפרסמה עזריאלי כתומכים בהחלטתה להיכנס לתחום המלונאות, מעידים על עלייה במספר הלינות של ישראלים ותיירים גם בשנים קודמות. 

בראון מתכננת הנפקת אג"ח בתחילת 2020

איתות נוסף למצבו המשופר של תחום בתי המלון בישראל מגיע גם מכוונתה של רשת מלונות הבוטיק הצומחת "בראון" להצטרף לזירת המסחר המקומית. אחרי שאשתקד נכשל ניסיון של רשת בראון להתמזג לשלד בורסאי, באוקטובר האחרון נחשף ב"גלובס" כי החברה התחילה לקדם הנפקת אג"ח בהיקף של מאות מיליוני שקלים המתוכננת לתחילת השנה הבאה.

נכון להיום נסחרות בבורסת תל-אביב שלוש רשתות בתי מלון גדולות: פתאל, דן וישרוטל. תוצאותיהן הכספיות לרבעון השלישי של 2019 ולתשעת החודשים הראשונים של השנה, לצד הרמות הגבוהות שבהן נסחרות מניותיהן, שנהנות מתחילת 2019 מעליות דו-ספרתיות, יכולות להסביר אף הן את הפוטנציאל שמזהים בעזריאלי בענף המלונאות. 

בסיכום רבעוני, וגם מתחילת השנה, נהנו פתאל  ודן  מהגדלת מספר בתי המלון שבבעלותן ובניהולן, שתמכה בעליות בשיעורים דו-ספרתיים בהכנסותיהן. העלייה בהכנסות ישרוטל הייתה מתונה יחסית, אבל גם היא, כמו המתחרות, נהנתה כמגמה משיפור בשיעורי הרווח.

כמו בכל שנה, גם ב-2019 פעילותן של חברות המלונאות מושפעת מעונתיות, שבדרך-כלל תומכת בתוצאות הרבעון השני והשלישי, הכוללים את חופשת הקיץ וחלק מהחגים, ובמהלכם שיעורי התפוסה בבתי המלון (וגם המחירים) במגמת עלייה. השיפור בפעילותן השנה בולט בשל עיתוי חגי תשרי ברבעון הרביעי (אוקטובר), אחרי שב-2018 הם נחגגו ברבעון השלישי. על השינוי בעיתוי החגים הצליחו הרשתות להתגבר, ככל הנראה, בעיקר באמצעות התרחבות. השפעה מהותית נוספת על תוצאותיהן הייתה לתקן החשבונאות החדש, הקשור לחכירות נכסים (IFRS 16).

הכנסות ורווחיות רשתות המלונות בישראל

צמיחה של 33% ברווח של פתאל

בניגוד לדן ולישרוטל, לרשת פתאל, שנמצאת בשליטת המייסד דוד פתאל, המשמש יו"ר ומנכ"ל החברה, פעילות מלונאות משמעותית גם בחו"ל, בעיקר באירופה, בהיקפים גדולים יותר מאלה בישראל. ועדיין, מספר בתי המלון של פתאל בישראל הוא הגדול מבין המתחרות המקומיות, ועמד בסוף הרבעון השלישי על 46, מתוך 216 בתי מלון שיש לה, וזאת לעומת 40 מלונות שהיו לרשת בישראל בסוף 2018.

פתאל הציגה צמיחה של 17% בהכנסות ברבעון השלישי מפעילות בישראל, שהגיעו לסכום של 503 מיליון שקל, ועלייה בשיעור קרוב לכך (15%) מתחילת 2019, עם הכנסות שהצטברו לכ-1.3 מיליארד שקל בפעילות המקומית. בדרך לשורה התחתונה הכללית של פתאל, הרווח התפעולי מפעילותה בישראל (לפני פחת, הפחתות והוצאות אחרות) צמח בסיכום רבעוני ב-33% והגיע ל-108 מיליון שקל, ובין ינואר לספטמבר עלה ב-20% ל-244 מיליון שקל.

בפתאל מציינים כי "מלונות הנופש של הקבוצה בישראל מושפעים ממגמת עונתיות ברורה, כשבמהלך חודשי האביב, הקיץ ובחלק ניכר של חגי ישראל, מחזור ההכנסות גדל".

במבט קדימה, פתאל מתכננת להמשיך ולהגדית את פעילותה בישראל, ומדווחת על קידום פתיחתם של תשעה מלונות נוספים בארץ, שיכללו יחד מאות רבות של חדרים, החל בשנה הנוכחית ועד לשנת 2023, בעיקר בתל-אביב ובירושלים וכן במקומות נוספים.

בדוחותיה הכספיים (כולל הפעילות בחו"ל) הציגה פתאל צמיחה של 58% בהכנסותיה לתשעת החודשים הראשונים של 2019, שהגיעו לסכום של כ-4 מיליארד שקל, אבל בהשפעת התקן החשבונאי האמור נפגעה השורה התחתונה בתוצאות החברה, כך שרווחיה לתקופה זו צנחו ב-79% לכ-39 מיליון שקל. בפתאל ציינו כי בנטרול השפעות התקן החשבונאי, הרווח הנקי שלה היה עולה ב-4% לכ-190 מיליון שקל.

את הצמיחה בפעילות פתאל וברווחיה פרט בשבוע שעבר בעל השליטה למזומנים: דוד פתאל מכר נתח ממניותיו בחברה לגופים מוסדיים תמורת כ-233 מיליון שקל, וזאת לאחר שמאז שהתחילה המניה להיסחר, בפברואר 2018, השלימה זינוק של כ-60%. מדובר במימוש שני של פתאל, לאחר שבמרץ האחרון נפרד מחבילת מניות תמורת סכום דומה (ובסך הכל קרוב לחצי מיליארד שקל).

הרווח הרבעוני של דן זינק ב-155%

מלונות דן, "מהחברות הגדולות והוותיקות בארץ בתחום המלונאות", לדבריה, מייחסת את השיפור בהכנסותיה מפעילות המלונאות בעיקר ל"תוספת בתי מלון". זאת, אחרי שמוקדם יותר השנה רכשה את מרבית נכסיה של חברת מלונות הכשרת היישוב, שהחזיקה ברשת בתי המלון "רימונים", תמורת יותר מ-200 מיליון שקל.

רכישה זו תמכה בקפיצה של 20% בהכנסות הרבעון השלישי של דן מפעילות המלונאות, שהגיעו ל-334 מיליון שקל, נוסף על שיפור שממנו נהנתה דן גם בתחום פעילותה השני, בענף ההסעדה, בזכות תוספת לקוחות חדשים. כך, הכנסותיה הרבעוניות גדלו ב-27% ל-412 מיליון שקל, תוך ששני מגזרי הפעילות נהנו משיפור ברווחיות. מתחילת השנה הכיוון דומה, עם עלייה של 19% בהכנסות הרשת, שהגיעו לכ-1.1 מיליארד שקל, וגם בתקופה זו נהנתה דן משיפור הרווחיות.

נוסף על שיפור ההכנסות והרווחיות, הרשת שנמצאת בשליטת היו"ר, מיכאל פדרמן (בעל השליטה באלביט מערכות), מעדכנת כי תקן החשבונות החדש (IFRS 16) סייע להגדלת הרווח התפעולי שלה לפני פחת ומימון, גם ברבעון השלישי וגם מתחילת השנה. עוד נהנתה רשת דן מצמצום הוצאות המימון שלה, בעיקר בהשפעת שינויי מט"ח, ובשורה התחתונה הרווח הנקי הרבעוני שלה זינק ב-155% והגיע ל-39 מיליון שקל, ובין ינואר לספטמבר טיפס ב-90% והסתכם ב-104 מיליון שקל.

לפני רכישת פעילותה של רשת רימונים, החזיקה דן ב-14 בתי מלון ברחבי הארץ, עם יותר מ-3,900 חדרים, נוסף על בית מלון בבנגלור שבהודו. על כך, כאמור, התווספו בחודשים האחרונים כמה מאות חדרי הרשת שנרכשה.

הרווח הרבעוני של ישרוטל כמעט שלא השתנה

אצל ישרוטל , כאמור, השיפור בהכנסות, גם מתחילת השנה וגם ברבעון השלישי, מתון מזה של שתי המתחרות, ומסתכם בעלייה של כ-2%, לסכום של 426 מיליון שקל ברבעון ו-1.1 מיליארד שקל בין ינואר לספטמבר.

את עיקר השיפור בהכנסות הרבעון השלישי מייחסים בישרוטל, שנמצאת בשליטת משפחת לואיס, לפעילות מלונות היוקרה שלה ("בראשית", "יערות הכרמל", "כרמים" ו"מצפה הימים") מול השפעה שלילית של עיתוי חגי תשרי. עוד מציגה ישרוטל בדוחות שיפור ברווח הגולמי ובשיעורו מההכנסות, בעוד שיעור הרווח התפעולי נותר יציב ברבעון והשתפר מתחילת השנה.

לצד זאת, ישרוטל רשמה עלייה בהוצאות המימון שלה, שבלטה בעיקר מתחילת השנה, בהשפעת תקן IFRS 16, וכן לאחר שב-2018 נהנתה מהפחתת הוצאות מימון בקשר לתשלום ריבית בגין היטל עובדים זרים. כך, הרווח הנקי הרבעוני של החברה נותר ללא שינוי מהותי, ברמה של כ-64 מיליון שקל, אבל מתחילת השנה נשחק הרווח ב-15% ל-103 מיליון שקל.

ישרוטל מחזיקה ומנהלת 19 בתי מלון, מהם שמונה באילת, עם יותר מ-4,200 חדרים (כ-3,500 מהם בבעלות מלאה או חלקית), והיא "נמצאת בתהליך ייזום של שמונה בתי מלון נוספים", מרביתם בתל-אביב.

על רקע הכיוון החיובי שמציגות החברות בדוחותיהן, נוסף על תוכניות ההתרחבות, מניותיהן של שלוש רשתות המלונאות טיפסו מתחילת השנה בשיעורים דו-ספרתיים, המתקרבים ל-20% בדן וישרוטל, ועומדים על יותר מ-30% בפתאל, כך ששלושתן נמצאות אחוזים בודדים מרמות השיא.

מניית דן הגיעה לרמת השיא שלה בתחילת דצמבר, וכיום היא משקפת לחברה שווי של כ-2.9 מיליארד שקל; מניית פתאל הגיעה לשיא בנובמבר, וכיום משקפת לרשת שווי של כ-7.6 מיליארד שקל; ואילו מניית ישרוטל משקפת לרשת שווי של כ-3.3 מיליארד שקל, לאחר שאת רמת השיא שלה רשמה לפני קצת יותר משנה. 

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press, Nathan Howard

ארה"ב: מדד הליבה של ההוצאה לצריכה פרטית ירד ל-2.8%, כצפוי

מדד ה-PCE החודשי ירד ל-0.3% לעומת 0.5% בחודש שעבר ● מזרחי טפחות: "אי ההפתעה תומכת להערכתנו בתוואי הפד הנוכחי" ● היום חוגגים את יום שישי הטוב, ולכן לא יתקיים מסחר בבורסות אירופה ובוול סטריט ● מחיר הזהב זינק במרץ ב-9.8% ● אמש ננעלה וול סטריט בירוק, מדד ה-S&P 500 שבר שיא בפעם ה-23 מתחילת השנה

מנות במחתרת התאילנדית / צילום: דניה ויינר

אחת המסעדות התאילנדיות הטובות בישראל מסתתרת בכלל בחצר של בית

עגלת קפה שמגישה מאפה פיסטוק נדיר, מרכז הוליסטי שגם הציניקנים יתמסרו לו, מיזם אמנות נשי ומסעדה שאפשר למצוא בה בננה לוטי משובחת ● יום בפרדס חנה כרכור

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

המומחה שמסביר: למה החליטו בעולם שרפיח היא הקו האדום

פלישת צה"ל לרפיח, בין המעוזים האחרונים של חמאס בעזה, עומדת בלב הדיון על עתיד המלחמה ● "העיר הפכה לסמל של המצוקה הפלסטינית והפליטות בעיני העולם", אומר ד"ר הראל חורב, מומחה לחברה הפלסטינית ● בראיון לגלובס הוא מסביר מדוע ישראל טועה בהתנהלותה ברפיח, מתייחס לפלונטר מול ארה"ב ומסביר מדוע חמאס ממשיך לסרב לעסקת חטופים

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

פעילות יחידת מגלן במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

לוחם אגוז נהרג ו-16 נפצעו בדרגות שונות בדרום רצועת עזה

צה"ל מאשר: חיסלנו את סגן מפקד יחידת הרקטות והטילים של חיזבאללה ●  גורם אמריקני: ישראל שיתפה עם ארה"ב חלקים מסוימים מהתוכנית ההומניטרית שלה ברפיח  ● בין ההרוגים בתקיפה בנמל התעופה בחלב ישנם גם חיילים מצבא אסד, דווח כי מערכות ההגנה האווירית הופעלו • דובר צה"ל עדכן כי בכיר חמאס חוסל בפעילות בבית החולים שיפא ● עדכונים בולטים

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

הפגנה הקוראת לשוויון בנטל. בלי נתונים מסולפים / צילום: שב״פ sha_b_p@

אותה אוזלת היד מאפשרת למגזר גדול לא לשאת בנטל וחונקת אותנו בפקקים

משבר הגיוס הוא משבר המטרו: שניהם יחד הוא אותו כישלון תשתיות ענק, של התחבורה המקרטעת פה ושל יסודות המדינה המתפוררים אחרי 76 שנותיה ● הסטטוס קוו מת. הגיע הזמן להיפרד מפתרונות הישראבלוף

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל