ארבעים הצעירים המבטיחים 2017

- מגזין גלובס -

מאיר פרי  / צילום: מתן פורטנוי, גלובס
"הפכנו את הקרקע למחוללת צמיחה, זו אמירה משמעותית"
מאיר פרי מוביל פרויקטי ענק שכוללים פינוי קרקעות בשווי מיליארדים על־ידי גופים כמו חברת החשמל ומקורות

בפברואר האחרון הצטלמו בחגיגיות שר האוצר משה כחלון, מנהל רשות מקרקעי ישראל עדיאל שמרון, ויו"ר חברת חשמל יפתח רון-טל ברמת החייל שבתל אביב. הלוקיישין שנבחר - שטח שנראה כמו חניון שאינו בשימוש - לא היה מקרי. מדובר בקרקע אחת מתוך 16 מתחמים ברחבי הארץ שחברת החשמל התחייבה - במסגרת הסכם יוצא דופן - לפנות ולהחזיר למדינה, בתמורה לוויתור על חוב כספי של מיליארדים.

כמו ברוב המקרים, הקודקודים אולי היו אלה שגזרו את הסרט החגיגי, אבל להישג תרמו שותפים רבים. "זה הסכם שעבדנו עליו שנה", מסביר מאיר פרי, שהוביל את המהלך בכל שלביו מצידה של רשות מקרקעי ישראל (רמ"י). "מדובר בהסכם בשווי כספי מוערך של 5 מיליארד שקל, שכולל בנייה של אלפי יחידות דיור וכן שטחי תעסוקה, תיירות, פנאי ומסחר. מעבר לזה, הוא מהווה ציר משמעותי בדרך לרפורמה בחברת החשמל".

איך ניגשים להסכם כזה?

"רמ"י באה ועשתה חריש עמוק על הנכסים של חברת החשמל. עברנו על מאות נכסים וביצענו בדיקה של היתכנויות. בסוף משכנו 16 נכסים משמעותיים". בין הנכסים כלולים כאלה שנמצאים בלב אזורי ביקוש, כמו קרקעות באזור תחנת רידינג בתל אביב, במטה החברה שברחוב החשמל בעיר, והשטח ברמת החייל שגודלו 75 דונם.

במסגרת תפקידו הוביל פרי הסכם דומה באופיו מול חברת אלביט לגבי פעילותה של חברת תעש שנרכשה על-ידה. "הסכם תעש-אלביט החל בהחלטת ממשלה מ-2013 לפינוי החברה מאזור רמת השרון והרצליה (סמוך לכבישי 4 ו-5)", הוא מזכיר. "למעשה, אנחנו מפנים שטחים בהיקף 6,000 דונם לרמת בקע שבנגב ומאפשרים הקמת כ-34 אלף יחידות דיור, ועוד כ-5,000 דירות בקרקע נוספת שכלולה בהסכם ונמצאת בטירת הכרמל. נכון לעכשיו חלק קטן מהשטח הושב והתחילו עבודות לטיהור הקרקע. אני מניח שבטווח של חמש שנים נוכל לשווק חלקים מהקרקע ברמת השרון.

"כמו במקרה של ההסכם מול חברת החשמל, אתה רואה גם כאן את הקרקע כמחוללת צמיחה. זו אמירה משמעותית כשהממשלה מסמנת כיוון כזה. רמת בקע מקבלת משמעויות כלכליות וחברתיות וככה אתה מרוויח. הקרקע מהווה קטליזטור לתהליכים חברתיים".

"יש פה win win"

הוא בן 38, גדל במושב בדולח שבגוש קטיף להורים שהיו ממקימי הגוש. את ההתנתקות קיבל לדבריו ב"ברגשות מעורבים". תמונות קורעות לב של תושבים שנאחזים בקירות ביתם עד לרגע האחרון לא היו מנת חלקה של משפחתו, שהתמודדה עם האירוע בדרך שונה. "היה ברור לנו שלא נתנגד פיזית חלילה למהלך, וזה היה הקונצנזוס בין חברי המושב. מצד שני, לא קל לראות מפעל חיים נעצר באבחה אחת".

את לימודיו התיכוניים עשה בישיבה התיכונית "נתיב מאיר" בירושלים, שעם בוגריה נמנים דמויות מוכרות רבות כשר לביטחון פנים גלעד ארדן, פרקליט המדינה שי ניצן ומפכ"ל המשטרה לשעבר, רוני אלשיך. "שם נכנס לי החיידק הציבורי", הוא נזכר. "ברטרוספקטיבה זה היה בית ספר מצוין למשפטים בפרט והשירות הציבורי בכלל. פגשתי אנשים איכותיים שטובת המדינה לנגד עיניהם בלבד".

בצבא שירת ביחידת העילית 669 ובמהלך לימודי התואר הראשון במשפטים החל לעבוד בפרקליטות המדינה במחוז תל אביב (אזרחי) במחלקת המקרקעין והמחלקה הפיסקלית. כשסיים את ההתמחות עבר לסקטור הפרטי, ולאחר מכן עבד לתקופה קצרה תחת יזמי הנדל"ן צחי ועידו חג’ג’ כחלק ממשרד עורכי הדין חג’ג’ בוכניק. "עבדתי שם תקופה קצרה בליווי משפטי בייזום פרויקטים נדל"ניים ובניהול קבוצות רכישה".

למה תקופה קצרה?

"כי העשייה הציבורית משכה אותי וחיפשתי לעשות דברים משמעותיים שיכולים לשנות ולהשפיע".

התפקיד הבא שלו היה שוב בסקטור הציבורי, כיועץ בחטיבה העסקית של רמ"י, תפקיד שאליו הגיע לאחר שניגש למכרז פומבי בעקבות מודעה שראה בעיתון. מאז, הספיק לשמש כיועץ בכיר לראש הרשות עדיאל שמרון, וזה שלוש שנים הוא מכהן כמנהל אגף בכיר. גורם בכיר ברמ"י שעמו שוחחנו אומר כי פרי "הוא בעל סיכויים טובים להתמנות למנהל מחוז".

עד שזה יקרה (אם יקרה), פרי עסוק בתכנון קדימה. "במסגרת התפקיד אני פועל בשני מישורים. אחד זה יזום של פרויקטים לאומיים מורכבים ארוכי טווח וחוצי מחוזות גיאוגרפיים". המישור השני הוא של מדיניות ואסטרטגיה שבו, כך הוא מסביר, שותפים גופי ממשלה רבים.

תן דוגמה לשיתוף פעולה בין גופי הממשלה.

"אני פועל כרגע כחלק מהסכם אסטרטגי בשיתוף החשכ"ל והאוצר לפינוי בתי החולים הפסיכיאטרים בבאר יעקב ובנס ציונה לתוך תחום בית החולים שמיר (אסף הרופא). בסמיכות לבית החולים היה שטח של משרד החקלאות שאנחנו מפנים, וזה אפשר קליטה של בתי החולים במקום - בכך למעשה הרווחנו שוב פעמיים: פעם אחת הקמתן של אלפי יחידות דיור ושטחי תעסוקה על שטחים מתפנים בשתי הערים, ופעם שנייה שבית החולים יקים עצמו מחדש בתוך אסף הרופא ובכך יביא לשדרוג של בתי החולים הפסיכיאטרים. יש פה win win כשלמעשה הדירות יממנו את הקמת בית החולים", אומר פרי בהתלהבות לא מוסתרת.

זה לא נגמר כאן. פרי חושף כי כיום האגף שאותו הוא מנהל פועל להסכם קרקעות גם מול חברת מקורות. "לתהליך הזה שותפים החשכ"ל ומנהל רשות החברות ינקי קווינט. בדומה להסכם מול חברת חשמל עשינו חריש עמוק באופן שבו נוכל לחפש כדאיות כלכלית של הנכסים שבידי החברה. התכנון הוא להרוויח ניצול נכון יותר של קרקעות בתל אביב, חולון ויבנה".

אז אפשר להגיד שאתה צייד של קרקעות לא מנוצלות ?

"נכון".

X

שיתוף הפרויקט

סגור