גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תאונות הקורקינטים: מאחורי ההגדרה "פצוע קל" מסתתרים חודשים של שיקום רפואי ומחיר כלכלי כבד

הוריו של ילד בן ארבע שהוגדר כ"פצוע קל" מפגיעת קורקינט חשמלי נאלצו לשלם אלפי שקלים על סייעת בגן, והשיקום היה ארוך ויקר • הזמר שלומי סרנגה שנדרס ע"י קורקינט נאלץ לבטל הופעות וגילה את הנזק הכלכלי: "כעצמאי ספגתי נזק כבד"

סיכום חודש מעקב יומי אחר נפגעי קורקינטים / אינפוגרפיק: אפרת לוי, גלובס
סיכום חודש מעקב יומי אחר נפגעי קורקינטים / אינפוגרפיק: אפרת לוי, גלובס

ב-30 ביוני השנה, בשעות הערב, רכב אדם שניידר בן ה-29 על הקורקינט החשמלי שלו ברחוב אבן גבירול בתל אביב. שלולית על הכביש הובילה לאובדן שליטה. שניידר החליק וריסק את כף רגלו. הפגיעה הובילה לניתוח לקיבוע השברים והשתלת פלטינות. "כרגע אני מוגבל, נעזר בקביים וממתין לניתוח שני", סיפר שניידר ל"גלובס".

גם תת אלוף (במיל') שמעון חפץ נכנס לסטטיסטיקות באותו חודש. קורקינט חשמלי התנגש בו בעוצמה רבה בנמל תל אביב. הרוכב הסתלק מהמקום וחפץ נזרק לקרקע. "שמעתי 'קנאק' בכתף ולא הבנתי מה קורה לי. אובחן לי שבר בכתף. מפאת גילי (69), נאמר לי שאי אפשר לשחזר את הנזק בניתוח וכי 'אין מה לעשות'". חפץ נכנס להליך שיקומי ארוך. "ברור שלא אחזור לתפקד כמו בעבר". שניידר וחפץ מוגדרים כ"פצועים קלים", למרות ששניהם מושבתים למשך חודשים ארוכים.

מנהל המחלקה לרפואה דחופה (חדר מיון) במרכז הרפואי איכילוב, ד"ר דניאל טרוצקי, מפרט ל"גלובס" מהי משמעות סוגי הפציעות ואת ההשלכות לנפגעים גם בהתאם לגילם. "זו מגפה של ממש, מילדים קטנים ועד קשישים" אומר ד"ר טרוצקי. "שבר בצלעות או שבר אגני, בסיכוי מאוד גבוה מאוד אצל קשיש, עלול להסתבך עד כדי מוות שהתחיל מ'פציעה קלה'. מגיעים אלינו קשישים עם חבלת ראש שנגרמה כתוצאה מהנפילה לקרקע".

מהו בעצם פצוע שמקבל את ההגדרה של "פצוע קל"? לפי ד"ר טרוצקי, "פעמים רבות שבר מסובך יסתיים בחדר ניתוח. תקופת ההחלמה תלויה בסוג השבר ובמיקום שלו, והאם הוא נותח או לא. והשיקום יכול להגיע לשבועות ולחודשים. לאיחוי שבר נדרש שיקום שמעורב בדרך כלל בפיזיותרפיה ולפעמים בניתוחים חוזרים. יש פציעות שמשאירות נכות ומגבלה לכל החיים, גם אם הן קוטלגו כפציעות קלות".

ד"ר טרוצקי מסביר כי התאונות כתוצאה משימוש באופניים וקורקינטים חשמליים הביאו לעומסים נוספים על המערכת. "העומס שנוצר בשל פציעות מהכלים הממונעים תופס זמן יקר של צוות ושל משאבים בכל הספקטרום" הוא אומר. "את עומס העבודה והטיפול בפצועים מרגישים כלל הצוותים בבית החולים. מצוות חדר המיון והטראומה ועד המחלקות האורתופדיות והכירורגיות וחדרי הניתוח וגם במחלקת טיפול נמרץ. אני רוצה לציין את העבודה המאוד חשובה של הדוברות של המרכז הרפואי שלנו יחד עם הנהלת המרכז הרפואי ו"גלובס" שמצליחים לעלות את המודעות לנושא, זה משהו שפשוט מציל חיים".

"הוצאנו אלפי שקלים שלא יחזרו"

לפני כחצי שנה, בן מתל אביב, בן 45 ומעיין בנו בן הארבע, בילו בפארק הירקון. בעת משחק, מעיין חצה את הדרך בין שביל ההליכה לשביל האופניים. קורקינט שחלף במקום, פגע בילד, העיף אותו מהשביל והוא נחבט בראשו. "הקורקינט המשיך בדרכו. אנחנו לא יודעים מי האיש שפגע בו", מספר בן. "כשראינו שהוא לא מצליח ללכת, שלחו אותו לצילומים וגילו שיש לו שני שברים ברגל. הוא גובס עד הירך לחודשיים וחצי. לא הסכימו לקבל אותו לגן בלי סייעות פרטיות שאנחנו מימנו. הוצאנו על זה אלפי שקלים, שאין לנו איך לקבל בחזרה".

מחיר הפגיעה הוא לא רק בגוף או בנפש, אלא הוא מכומת להיקפים משמעותיים גם לאדם ולמשפחתו וגם למשק. לדברי עו"ד אסף ורשה, יו"ר משותף של ועדת נזיקין בלשכת עורכי הדין, אומדן שנערך על ידי משרד האוצר, עלות פצוע קשה מאוד בתאונת דרכים תגיע לממוצע של 4.8 מיליון שקל. העלות לשיקום של פצוע קשה "רגיל" תגיע לכ-2 מיליון שקל, ופצוע קל עד בינוני עולה לקופת המדינה סכום שנע בין 160 אלף שקל ומטפס עד למיליון שקל, כתלות בחומרת הפגיעה.

הנתונים מתייחסים לעלות שנובעת מפציעה בתאונת דרכים, בלא קשר לנסיבות התרחשותה או איפיון כלי הרכב שמעורבים בה. החישוב כולל מספר משתנים: עלות אובדן התפוקה למשק כפגיעה בכושר היצור בגין היעדרות העובד ממקום העבודה; עלות אובדן איכות החיים של הנפגעים ובני המשפחה; עלות רפואית שנובעת מפינוי הנפגע; הטיפול בו לרבות הוצאות שיקום וסיעוד; עלות ישירה שתלויה במשך הטיפול הרפואי, הוצאות השיקום והסיעוד, קצבת נכות ותלויים, ועוד.

באשר לפצועים קל, שרבים גם לא נשארים לאשפוז, מחדד עו"ד ורשה כי "עצם השחרור אינו מלמד תקופת השיקום הצפויה לנפגע ועל העלויות שכרוכות בה. יש לקחת בחשבון גם היעדרות ממושכת מהעבודה ואילוץ של המשפחה להושיט סיוע. מה שהציבור לא תופס, זה כי העלות מתגלגלת בסופו של דבר אליו. בניגוד לתאונה בה חברת הביטוח שמבטחת בפוליסת חובה נושאת בחלק ניכר מההוצאות, כאשר מדובר על תאונה של קורקינט או אופניים חשמליים, כספי המיסים של כולנו מממנים במלואם את ההפקרות סביב האכיפה הרופפת והאסדרה הלקויה של הנעשה בתחום".

"פצוע קל" עצמאי? כך יחושב הנזק

ומה קורה כאשר עוסק עצמאי נקלע לתאונה? בתאונת עבודה, הוא זכאי לפנות לביטוח לאומי. במקרה כזה הוא יתחיל לקבל תשלום מהיום השלישי שלאחר יום התאונה. עבור שני הימים הראשונים שלאחר יום התאונה הוא יקבל תשלום רק אם במקרה של אובדן כושר לתפקד ל-12 ימים לפחות. סכום דמי תאונה ליום מחושב כך: 75% מהשכר בשלושת החודשים המלאים שקדמו ליום התאונה, לחלק ב-90.

במקרה של תאונה שנגרמה בשעות הפנאי העוסק העצמאי עשוי להיקלע לסיטואציה קשה כפליים. "אם לא מדובר בתאונת עבודה, עצמאי יימצא בבעיה חמורה משום שביטוח לאומי לא יפצה אותו והוא נדרש להגיש תביעה כנגד הפוגע", מסביר עו"ד ורשה, יו"ר משותף של ועדת נזיקין בלשכת עורכי הדין. "זהו הליך ממושך שבסופו לא בטוח שיקבל פיצוי. בהנחה כי לאותו אדם אין פוליסת תאונות אישיות - הוא נותר ללא מקור הכנסה".

הזמר שלומי סרנגה, שהיה מעורב בתאונה בעת שהלך ברחוב אבן גבירול, כתב בפוסט: "נאנקתי מכאבים, ובתוך דקות כבר מצאתי את עצמי שוכב על מיטת טיפולים שם הרופאים אבחנו שבר בצלעות. מאז התאונה קשה לי לתפקד. קשה לי לישון. הכאבים לא מרפים, כל נשימה כואבת ואפילו קשה לי לדבר. ואני עוד נחשב פצוע קל. המשמעות של פגיעה 'קלה' כזו היא הרסנית, שלא נדבר על הנזק הכלכלי. נאלצתי לבטל את כל ההופעות שנקבעו וההקלטות שתוכננו. כעצמאי, ההשלכות של התאונה קשות ולצערי כעת אין לי גם מה לעשות בקשר לזה. וזה עוד בלי לדבר על הנפש ומצב הרוח".

הפוסט של שלומי סרנגה

הנזק הכספי, לפי דוגמה אקראית לעצמאי שמרוויח 30 אלף שקל ברוטו בחודש, מגיע ל-46,300 שקל. לשם ההמחשה, ניקח עצמאי ששבר רגל בתאונה שבגינה הוא נאלץ להיעדר מהעבודה במשך חודש ונזקק לחמישה טיפולים רפואיים. אותו אדם מפסיד 30 אלף שקל (מלוא השתכרות); יישא בעלויות של נסיעות לטיפולים (כ-500 שקל); תרופות (כ-300 שקל); נזק טוטאלי לאופניים/קורקינט, כ-2,000 שקל; נזק ממוצע לרכב שהיה מעורב בתאונה, כ-7,000 שקל; עזרה מצד ג', משפחה וסובבים, כ-5,000 שקל; בנוסף לטיפולים רפואיים שלא במימון הקופה, לפחות 1,500 שקל; החישוב הזה לא כולל נזקים עקיפים כמו אובדן לקוחות, פגיעה במוניטין בעקבות השבתת העסק ופגיעה באיכות החיים. 

עוד כתבות

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: קיסטון מציגה תוצאות חזקות בזכות אגד, הרווח הנקי של רציו ירד ל-127 מיליון דולר, אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, וכלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס ● מדור חדש

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

פתאל מציגה: מעבר לרווח ותגמול של 10 מיליון שקל לבעל השליטה

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבית משפט השלום צו חיפוש במשרד של שני עו"ד ● השניים טענו שהמסמכים נתפסו על ידי צו של בית משפט השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את הערעור שלהם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

החברה שביטלה עסקת רכישת דירות ב־97 מיליון שקל והשיא של רפאל

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: רפאל מסכמת שנה עם שיא בהכנסות ובצבר ההזמנות, הרווח של מיטרוניקס בירידה ומשק אנרגיה עברה לרווח של 1.6 מיליון שקל בזכות פרויקט יכיני, אזורים Living ביטלה רכישת 48 דירות בפרויקט בבני ברק וחברת הביטוח איילון עברה לרווח ● מדור חדש

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות קלות בנעילת הבורסה; אופקו הלת' זינקה בכ-8%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● הבורסה מסכמת את הרבעון הראשון: "מדדי ת"א-35 ות"א-90 רשמו תשואה חיובית של כ-5% וכ-11%, בהתאמה" ● זינוק של כ-50% בצבר ההזמנות של רפאל ● ביל אקמן: "מניית בורסת ת"א זמינה במחיר מציאה" ● דלק תחלק דיבידנד בסך של רבע מיליארד דולר ● בנק ישראל לא יאפשר לאחים נאוי לשלוט בישראכרט עם שיעור החזקות נמוך מ-30%

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

נילי גולדפיין, ג'ודי (יהודית) אפרימי, ולימור שאקו בכנס משאבי האנוש / צילום: רמי זרנגר

הכלים שכל מנהל משאבי אנוש צריך לאמץ בעקבות המלחמה

הטראומה הקולקטיבית הציבה אתגרים חדשים בפני עולם העבודה הישראלי, בהיקפים עצומים ● הפתרונות להתמודדות עמדו בלב כנס שערכה השבוע ישראכרט לסמנכ"לי משאבי אנוש ● ישראל מתגייסת

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: רונן חורש

האוצר על הצעת משרד הבינוי לעזור לקבלנים: "לא ישימה בעליל"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן אמר כי יבוצע פיילוט לסיוע לקבלנים שיאחרו במסירת דירה בשל המלחמה, תחילה בשלוש ערים - בשדרות, בקריית שמונה ובשלומי • מנכ"ל האוצר הייזלר: "לא מכיר את ההצעה"

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

עובדי חברת הביומד גמידה סל / צילום: איל יצהר

חברת הביומד גמידה סל תהפוך לפרטית ותפטר 25% מהעובדים

קרן הייברידג' משתלטת על גמידה סל באמצעות המרת אג"ח ותהפוך אותה לחברה פרטית ● מנכ"ל החברה אבי ג'נקינס: "החיפוש שלנו אחר חלופה אסטרטגית לא הניב תוצאות" ● המניה צונחת ביותר מ-80%

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

כספים הוקפאו, אבל מבחינת המדינה ניתן להפקיד בסלייס חיסכון לילדים

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

שר האנרגיה אלי כהן (משמאל) בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין ג'ורג' פפנסטאסיו / צילום: שלומי אמסלם, לע''מ

מתעלמת מטורקיה: ישראל מקדמת את חיבור רשת החשמל עם קפריסין ויוון

בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין, ג'ורג' פפנסטאסיו, דן שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן בנוגע לשיתוף פעולה בתחום האנרגיה ● השניים סיכמו כי פרויקט הכבל החשמלי התת-ימי שיחבר את רשת החשמל של ישראל לקפריסין וממנה ליוון, ואל רשת החשמל האירופית, יקודם בעדיפות גבוהה

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד