קנאביס, תעשייה וחקלאות: החממות החדשות שיוקמו בפריפריה ב-80 מיליון שקל

רשות החדשנות ומשרד הכלכלה הודיעו על הקמת חממות חדשות בכרמיאל, ירוחם וצפון הנגב בתחומי תעשייה 4.0, קנאביס רפואי, קלינטק, אגריטק ופלסטיק

מנכ"ל רשות החדשנות אהרון אהרון / צילום: איל יצהר
מנכ"ל רשות החדשנות אהרון אהרון / צילום: איל יצהר

משרד הכלכלה ורשות החדשנות הודיעו על הקמת שלוש חממות הייטק חדשות בפריפריה, בתחומים של קנאביס רפואי, קלינטק, אגריטק, תעשייה 4.0 ופלסטיק. החממות יוקמו בירוחם, בכרמיאל ובמועצת בני שמעון בתקציב כולל של 80 מיליון שקל.

ברשות החדשנות, שבחרה בשלושה זכיינים להקמת החממות, סבורים כי החממות צפויות לעודד הקמה של כ-130 מיזמים בתקופת הזיכיון, בתקציב של עד מיליון שקל למיזם. ברשות ציינו כי היזמים ייהנו מהתמיכה של החממות ובעלי המניות שלהן בהשקעות, מומחים מכל שרשרת הערך, שותפים אסטרטגיים ומשקיעים נוספים מהארץ ומחו"ל, בגישה למעבדות, מתקני ייצור, פיילוטים, ועוד. שר הכלכלה אלי כהן מעריך כי הקמת המרכזים ישפרו את מצב ההייטק בפריפריה, ויורידו את ההגירה השלילית למרכז.

המכרז הוא חלק משינויים שמבצעת רשות החדשנות בפעילות החממות, כך שהן יפעלו באופן הדוק עם גורמים באזור כמו מפעלים, מוסדות אקדמיים ויזמים מקומיים. ברשות הבינו כי החממות שהוקמו בעבר בפריפריה היו מנותקות מהפעילות האזורית ולכן החברות שפעלו בהן לא נשארו לפעול בפריפריה. "צריך להקים חברות שיישארו בפריפריה - למשל, חברת מדיה שתקום בקצרין, כנראה לא תישאר שם. מנגד, חברה בתחום החקלאות שעובדת עם תעשייה מקומית - הסיכוי שהיא תישאר באזור הוא גבוה משמעותית", אמרה בעבר אניה אלדן, סמנכ"לית הרשות לחדשנות ומנהלת זירת הזנק, ל"גלובס".

אהרון אהרון, מנכ"ל רשות החדשנות, מסר בהודעה לעיתונות כי "חממות היזמות יביאו ערך מוסף משמעותי וחיוני לעידוד יזמות טכנולוגית בפריפריה, אם באמצעות פעילות יזומה מול יזמים ומוסדות מחקר, באמצעות הנגשת רשת הקשרים הרחבה שלהם ולקוחות פוטנציאליים, ואם בניסיון עסקי וטכנולוגי רב בהבאת מוצרים לשוק. חממות היזמות נשענת על שותפות חזקה של גופים בעלי יכולות משלימות: חברות תעשייתיות גדולות בתחומי פעילויות החממות יחד עם גופים מנוסים בהשקעות בחברות הזנק".

הבחירה נעשתה מתוך 12 הצעות שהשתתפו בהליך תחרותי. היישובים לא נקבעו מראש אלא בהתאם להצעות הזוכות. שלוש הצעות, כרבע מכלל ההצעות, היו לפעילות בירוחם. הזכיינים ייהנו מתמיכת הרשות לתקופה של חמש שנים, עם אפשרות להאריך את התקופה בשלוש שנים נוספות.

החממה בכרמיאל תפעל בתחום תעשייה 4.0, כלומר חיבור של מפעלים ומבנים תעשייתיים לרשת האינטרנט על-מנת לשפר את פעילותם. דוגמה אחת יכולה להיות באמצעות חיבור המכונות לאינטרנט, איסוף המידע והנתונים על פעילותן וניתוח שלהם, על-מנת לבחון את רמת תפקודן. בעלי המניות בחממה כוללים את וויפרו גבעון, קוסטו (טמבור), כתר פלסטיק, טרילידור, פליינג קרגו וקליל.

החממה בצפון הנגב, שתפעל מאזור תעשייה עידן הנגב, תפעל בתחומים של קלינטק, אגריטק, פלסטיק ותעשייה מתקדמת. בעלי המניות בחממה כוללים את גופי ההשקעות אלפא קפיטל ואחזקות נטפים חצרים ואת החברות התעשייתיות סודה סטרים, רבל, נטפים, תמי (ישראל כימיקלים) ודולב. החממה השלישית, שתפעל מהעיר ירוחם, תתמקד בתחום הקנאביס הרפואי. החממה נשענת על מאגד הכולל גוף השקעה, קרן OurCrowd, חברת הפארמה פריגו, וחברת הקנאביס הרפואי BOL. 

דרום ירוק: אאורקרואד, BOL ופריגו יפעילו חממת קנאביס בירוחם

טל אוחנה, ראש מועצת ירוחם, הכריזה כבר ביולי השנה, בכנס גדול שערכה ואשר משך גורמים רבים מן הממשלה והתעשייה, על כוונתה להפוך את ירוחם לבירת הקנאביס של ישראל. ל"גלובס" היא מספרת היום: "ההתחלה הייתה באותה נקודה משברית שבה הודיעו לנו על סגירת מפעל פיניציה ומפעל אמיליה קוסמטיקס, ואני אמרתי 'זו הזדמנות גדולה'. זמן קצר לאחר מכן קיבלתי טלפון מאוליגרך רוסי שרצה להקים אצלי מפעל, ואני אמרתי 'סמים?! לא רוצה את זה אצלנו', אבל באותו ערב התיישבתי לקרוא ואמרתי - יש כאן הזדמנות גדולה. ואז התחלתי ללמוד את התחום".

בכנס שנערך רק חודשיים לאחר מכן כבר נפגשה אוחנה עם חברות מובילות בתחום והציעה להן חבילת הטבות, הכוללת 30% החזר השקעת הון לפי חוק עידוד השקעות הון, 7.5% מס חברות, עד 40 אלף דולר מענק לכל עובד חדש וכן אופציה לשטחי גידול באזור. אולם היא ידעה שכדי ליצור את האקו-סיסטם המלא, רצוי שתהיה לה גם חממה טכנולוגית.

"דיבתי עם ג'ון מדוווד, בעלי קרן ההשקעות על בסיס מימון המונים ואנג'לים, אאורקראוד, שהוא ציוני. איתו התחלתי לגלגל את הרעיון. אחר-כך פניתי לפריגו ואמרתי להם - 'סליחה, אני יודעת שאתם חברה רצינית, אבל אתם העוגן שלנו כאן'. ולהפתעתי הם הסכימו מיד להצטרף כזכיינים וגם השקיעו מכספם בחממה".

BOL שאיפה לחיים, הגורם הרביעי בקבוצה, יהיה אחראי לקבל כל הרישיונות למחקר, ריבוי וגידול קנאביס לחממה. לדברי אוחנה, "כבר הכשרנו שטחים משרדיים ושטחים חקלאיים ומפעל מיצוי". לדבריה, "יובל לנדשפט, ראש היק"ר, יחידת הקנאביס הרפואי במשרד הבריאות, שותף איתי לעשיה מהשלב הראשון, ואני חושבת שהמשרד לא יערים בפנינו קשיים מיותרים". החלום להמשך כולל הקמה של מכון תקנים לקנאביס בירוחם.

החממה תפעל בתחומים כמו - הפקת קנאביס בשיטות של ביוטק, פיתוח תרופות על בסיס קנאביס ומכשור רפואי המשפר את הצריכה ושיפורים בחקלאות.

בירוחם לא פעלה עד כה חממה טכנולוגית. השנה קיבלה העיר שלוש הצעות שונות. שתיים היו בתחום הקנאביס, ההצעה הזוכה והצעה מתחרה של קבוצתו של מומחה הקנאביס סול קיי מקבוצת ican, המפיקה ומנהלת כנסי קנאביס בכל העולם. הצעה שלישית הייתה בתחום הטכנולוגיות החינוכיות (Ed-Tech). הכוונה כעת היא לנסות ולחבר גורמים מן הקבוצה שלא זכתה, כך שיוכלו בכל זאת להצטרף לחממה.

כל אחד מהיזמים התחייב להשקעות המשך בחברות החממה של לפחות 10 מיליון שקל, כאשר לדברי אוחנה, הכוונה היא להשקיע יותר. ההערכות מדברות על השקעה בהיקף של 150 מיליון שקל בתפעול החממה, בתמיכה בסטארט-אפים ובהשקעות המשך.

בישראל כבר פועלות שתי חממות טכנולוגיות בתחום הקנאביס שלא במסגרת תוכנית החממות הטכנולוגיות של המדען הראשי: חממת הקנאביס cann10 של קבוצת שיזים בהשתתפות חברת הקנאביס "שיח" בראש-העין; וחממת Nextage של חברת נקסטאר ברחובות.

אוחנה מדגישה כי "מלבד עולם הפרמצבטיקה, יש לנו בירוחם את תחום הקלינטק, כולל החיבור לגז טבעי; אנחנו מרכז של מרלו"גים; אנחנו עובדים עם משרד הביטחון ועם אלביט כדי להפוך את ירוחם למעצמת רחפנים, ובקרוב צפויה בשורה בתחום הזה, ויש לנו גם תיירות מדברית - בין מכתש לאגם. לאחרונה המלון שלנו הפיל את מספר חדריו, ואתמול הדלקתי נר עם קבוצה של דיירים מצרפת בדירה שהזמינו דרך בוקינג, את הביקור הראשון שלהם בישראל הם החליטו לעשות אצלנו".

החממה תיקראCanNegev. על-פי תנאי המכרז, הקונסורציום יפעיל את החממה במשך חמש שנים, עם אופציה להארכה לשלוש שנים נוספות. מדי שנה יתקבלו לחממה שש חברות סטארט-אפ שתצגנה טכנולוגיות פורצות דרך בתחום הקנאביס הרפואי - ובסך-הכול כ-30 חברות במהלך חמש שנות ההפעלה הראשונות.

לדברי ג'ון מדבד, מייסד ומנכ"ל OurCrowd, "הממשלה והקונסורציום מתכוונים למצב את העיר ירוחם כחוד החנית בשוק הקנאביס הרפואי העולמי שצפוי לצמוח להיקף כספי של 59 מיליארד דולר בשנת 2025. אנחנו נאתר סטארט-אפים פורצי דרך, נשקיע בהם השקעות סיד והשקעות המשך ונצייד אותם בכל הכלים להצלחתם בשוק העולמי. לחברות הקונסורציום ידע וניסיון עשירים בתחומי המדיקל בכלל והקנאביס הרפואי בפרט, והם יעמדו במלואם לרשות היזמים. יש לציין כי Perrigo כבר מפעילה בירוחם מפעל תרופות חדשני בקנה-מידה עולמי, והיכרותה עם העיר והאזור תתרום אף היא להצלחת המיזם".

לדברי תמיר גדו, מנכ"ל BoL Pharma, "זה רגע מכונן שמשרד הכלכלה ורשות החדשנות מכירים בתעשיית הקנאביס הרפואי כמנוע צמיחה עתידי למשק הישראלי, משרד הבריאות והיק"ר השכילו לבנות אקו-סיסטם רגולטורי ומחקרי שמאפשר יתרון תחרותי לישראל בתעשיית הקנאביס הרפואי, והחממה בירוחם היא נדבך חשוב נוסף לאקו-סיסטם ותאפשר מימון ראשוני לסטארט-אפים בתחום, על-מנת להוציא יתרון זה מהכוח אל הפועל ולבנות בישראל תעשיית קנאביס רפואי עתירת ידע וכוח-אדם לשנים רבות".

שרון כוחן, סגן נשיא בכיר, ונשיא חטיבת Rx בפריגו, מסר כי "חברת פריגו מברכת על הזכייה, ביחד עם שותפותיה, במכרז להקמת חממת יזמות בפריפריה שתתמקד ביוזמות בתחום הקנאביס הרפואי. במהלך השנים האחרונות הרחיבה פריגו את הפעילות בירוחם, והיא מעסיקה כיום במפעלה יותר מ-650 עובדים. הפעילות במסגרת חממת הפריפריה תתרום לקידום יוזמות וחדשנות בחברה וכן לחיזוק הקשר בין עשרות השנים בין פריגו לבין ירוחם ושיתוף-הפעולה הפורה עם ראשת העיר טל אוחנה". 

אורי סובוביץ, ראש המטה ומנהל הפעילות מול הממשלה והרשויות ב-OurCrowd, מסר: "אנו גאים מאוד להרחיב את גבולות האקו-סיסטם הישראלי אל עבר הפריפריה עם פתיחת חממת הפוד-טק בקריית שמונה לפני מספר חודשים וכעת עם הקמת חממת הקנאביס הרפואי בירוחם. אנו מאמינים מאוד בהון האנושי הקיים בעיר ירוחם, ובטוחים שהחממה תייצר מקומות עבודה רבים שיאפשרו אופק תעסוקתי ועסקי לתושבי העיר".