נדל"ן, ביטוח, תקשורת, תשתיות ומזון: כל התחזיות לשנה הקרובה בשוק ההון

כלכלני חברת מעלות S&P סיכמו עבור "גלובס" את ביצועי השנה האחרונה בכמה מהסקטורים המרכזיים בבורסת תל אביב • נוסף על כך, סיפקו תחזיות לשנת 2020 לגבי מגזרי הנדל"ן, המזון, התקשורת, התשתיות, הביטוח והבנקאות

20 נקודות מפתח על 2020 / אילוסטרציה: shutterstock, שאטרסטוק
20 נקודות מפתח על 2020 / אילוסטרציה: shutterstock, שאטרסטוק

שנת 2019 היתה שנה חיובית ביותר בשוקי ההון, והיא עומדת להסתיים כששני אפיקי ההשקעה המרכזיים בישראל ובעולם - מניות ואיגרות חוב - הניבו למשקיעים תשואות מרשימות.

גם בהסתכלות קדימה, למרות לא מעט סיכונים שעלולים לפגוע במשקיעים ב-2020, המשק המקומי והעולמי צפויים, ככל הנראה, להמשיך לצמוח בקצב סביר, והריביות בישראל ובעולם ימשיכו, ככל הנראה, לשמור על רמה אפסית או שלילית בעתיד הנראה לעין. כלכלני חברת מעלות S&P סיכמו עבור "גלובס" את ביצועי השנה האחרונה בכמה מהסקטורים המרכזיים בבורסה לניירות ערך של תל אביב, ופרסמו במקביל תחזיות לשנת 2020 לגבי אותם סקטורים. אז מה צפוי בשוק, להערכתם, בשנה הקרובה?

תחזיות לשנת 2020
 תחזיות לשנת 2020

נדל"ן מניב: ענף המשרדים ממשיך לשגשג

החברות המובילות בתחום מרכזי המסחר בישראל הבינו השנה כי עליהן להשקיע בשינוי תמהיל ובשדרוג הנכסים, והציגו שיפור בפדיונות מרכזי המסחר ב‑2019. זאת, למרות החרפת המגמות השליליות בענף המסחר: מעבר לקניות מקוונות, הסטת קניות לחו"ל, עודף שטחי מסחר ושינוי בהרגלי הצריכה של הצעירים. השפעת המהלכים האלה על ההכנסה התפעולית הנקייה (NOI) מנכסים זהים היתה מעורבת, ולא בכל החברות נרשם גידול בפרמטר זה. מנגד, רשתות האופנה ממשיכות להציג ביצועים חלשים בשל מגמות אלה.

SPACE, בניין משרדים, מערב ראשון לציון / צילום: גיא ליברמן, גלובס
 SPACE, בניין משרדים, מערב ראשון לציון / צילום: גיא ליברמן, גלובס

בתחום המשרדים, מציינים במעלות S&P, "הענף ממשיך לשגשג על רקע כלכלה חזקה והמשך פריחת ההייטק. בעלי המשרדים ממשיכים להציג גידול ב-NOI בשל השלמת פיתוחם של בנייני משרדים חדשים ואכלוס מלא ומהיר שלהם. שיעורי התפוסה בנכסים האיכותיים עדיין גבוהים. ה-NOI מנכסים זהים עלה במעט, בעיקר בשל עליית המדד. תנופת הבנייה ממשיכה, ואיננו צופים עצירה של המגמה בטווח הקרוב".

"גם בחברות שבהן ה-NOI נמצא בסטגנציה, אנו רואים שיפור התזרים הנקי מפעילות (FFO) כתוצאה ממחזורי חוב בתנאי מימון טובים יותר, ומכיוון שאיננו צופים עליית ריבית בטווח הקרוב, אנו מעריכים שה-FFO של חברות הנדל"ן המניב יישאר איתן. בהתחשב ביציבות תזרימי המזמנים של החברות, אנו מעריכים את ענף הנדל"ן המניב בארץ כיציב, חרף המגמות במגזר מרכזי המסחר".

במבט קדימה, מעריכים כלכלני מעלות S&P כי "נמשיך לראות השקעות בתחומים חמים, כפי שעשו בשנים האחרונות אמות (מרכזים לוגיסטיים) ועזריאלי  (דיור מוגן וחוות שרתים). זאת, באמצעות רכישת קרקעות להקמת מרכזים לוגיסטיים, רכישת חברות מתמחות (לדוגמה, מתחום חוות שרתים) או שיתופי פעולה עם חברות תפעוליות (דוגמת העסקה בין מגה-אור לאוריין). הירידה במינוף של החברות, בשילוב סביבת הריבית הנוחה, יאפשרו ביצוע עסקאות, גם במחירים גבוהים.

"נמשיך לראות תנודתיות בביצועים התפעוליים של מרכזי המסחר בטווח הקרוב-בינוני, הן מבחינת הפדיונות והן מבחינת ה-NOI מנכסים זהים. להערכתנו, המגמות בענף (קניות מקוונות, 'שמים פתוחים' ועודף שטחי מסחר) יתעצמו ויילכו. במקביל, שיעורי ההיוון בנכסים צפויים לרדת". 

שוק הדיור: צפי להמשך עלייה במחירי הדירות

בנוגע לשוק הדיור בישראל מציינים במעלות S&P כי בשנת 2018 בכללותה הסתכם מספר התחלות הבנייה בכ-47 אלף יחידות - קיטון של כ-9% בהשוואה ל-2017 ושל כ-18% בהשוואה ל-2016. המחצית הראשונה של 2019 מצביעה על המשך מגמת הירידה, שכן מספר התחלות הבנייה הסתכם בכ-24 אלף יחידות - קיטון של כ-12% בהשוואה למחצית השנייה של 2018.

בשנת 2018 חלה ירידה מתונה במחירי הדירות לאחר כעשור של עליות, אבל המגמה שוב התהפכה ב-2019, כך שמדד מחירי הדירות באוקטובר השנה רשם עלייה רצופה של כ-3% מאז תחילת השנה. 

דירות חדשות בבנייה. 20% מהתשלום בעת החתימה על החוזה, ו־80% בכניסה לדירה  / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
 דירות חדשות בבנייה. 20% מהתשלום בעת החתימה על החוזה, ו־80% בכניסה לדירה / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

בנוגע להשפעת הריבית הנמוכה, מציינים כלכלני מעלות S&P כי "סביבת הריבית הנמוכה צפויה לתרום ליכולת היזמים לממן את פעילותם, לתמוך בביקוש למשכנתאות מצד הרוכשים ולעודד במידת מה השקעות בענף הנדל"ן (בהשוואה לאפיקי השקעה סולידיים כמו אג"ח ממשלתיות ופיקדונות). בשלב זה, ככל שהאינפלציה תיוותר נמוכה, אנו מעריכים כי הריבית תישאר דומה לרמתה הנוכחית".

בנוגע לצפוי בשנה הבאה, אומרים כלכלני מעלות S&P: "חוסר היציבות הפוליטית ומצב של אי-ודאות מתמשך בשוק יובילו, בין השאר, להתחזקות נוספת בצד הביקוש, בעיקר נוכח ציפיותינו לחזרתם של הזוגות הצעירים לשוק החופשי (בעיקר זכאים פוטנציאליים של תוכנית 'מחיר למשתכן'), ולתמוך בגידול במספר העסקאות. אנו מעריכים כי המשך הירידה בהתחלות הבנייה והגידול בקצב מכירת הדירות החדשות צפויים לתמוך בהמשך עליית המחירים. כמו כן, בהינתן סביבת הריבית הנוחה, מגמות אלה עשויות לתרום לאיכות האשראי של החברות היזמיות בטווח הנראה לעין". 

קמעונאות מזון: המשך קונסולידציה, ואולי עוד רשתות קטנות יגיעו לבורסה

בתחום קמעונאות המזון מציינים במעלות S&P כי שוק המזון נמצא, למעשה, בסטגנציה, אבל "למרות הסטגנציה הצליחו רשתות השיווק לשפר את הרווחיות הגולמית בזכות יתרונות לגודל ושיפור תנאי הסחר. זאת, באמצעות פתיחת סניפים חדשים, מיזוגים ורכישת פעילויות חדשות (רמי לוי - קופיקס וגוד פארם; שופרסל - ניו פארם). מנגד, ההתרחבות לוותה בשחיקת הפרמטרים התפעוליים".

ההשקעה במותג הפרטי ממשיכה ומהווה מנוע צמיחה מרכזי. הדבר ניכר ברשתות שופרסל ורמי לוי, המובילות בתחום. פלטפורמת אונליין נהפכה להכרח לאור השינויים בהרגלי הצריכה. שופרסל, המובילה בתחום, מקנה חשיבות אסטרטגית גבוהה לכך, ותשקיע סכומי עתק בשנים הקרובות באוטומציה ושיפור המערך. עם זאת, מציינים כלכלני מעלות S&P, "פעילות זו כנראה אינה רווחית בהווה, ולכן חלק מהרשתות ממאנות לפתח פלטפורמה משלהן - בעיקר הרשתות הקטנות או הממונפות, שמתקשות לספוג הפסדים והוצאות הוניות כבדות".

סופרמרקט / צילום: תמר מצפי
 סופרמרקט / צילום: תמר מצפי

לגבי הצפוי ב-2020, מציינים במעלות כי "בשל הצורך של יינות ביתן לצמצם את מספר הסניפים ושל רמי לוי להשקיע בייצוב קופיקס, לא צפויה תחרות משמעותית בגזרת העיר. בגזרת הדיסקאונט תימשך התחרות הערה. הסטגנציה והתחרות בשוק לא ישאירו מקום לשחקנים קטנים, הפועלים ברווחיות תפעולית מצומצמת, והם יתמזגו לתוך השחקנים הגדולים. מיזוגים ורכישות יצריכו מקורות תזרימיים מצד הרוכשים, ולכן נראה עוד הנפקות הון וחוב בשוק, ואם אלה יהיו כרוכות בהגדלת המינוף, הן יגדילו גם את הסיכון של הרוכשות". 

תקשורת: תחרות בשוק לא יציב ממשיכה להפעיל לחץ

כל החברות הפועלות בתחום התקשורת בישראל הגדילו בשנה האחרונה את רמת ההשקעות שלהן, למרות השחיקה ברווחיות התפעולית והקושי בהתמודדות מול המתחרות בשוק. "הגידול בהשקעות נבע בעיקר מהצורך להשקיע בעיקר בתשתיות הסיבים. כתוצאה, תזרים המזומנים של מרבית החברות נשחק משמעותית בשנה האחרונה", מציינים במעלות S&P.

החברות ממשיכות להתייעל, כשסלקום מובילה עם הודעתה על כניסה לתוכנית התייעלות מקיפה. בזק פועלת לצמצום הוצאות בשל פעולות סינרגיה בין חברות הקבוצה, כולל פיטורי עובדים, ופרטנר פועלת לצמצום הוצאות, אבל שינויי הבעלות עשויים להוביל לתהליכים אחרים.

במבט קדימה מעריכים במעלות S&P כי "התחרות בשוק התקשורת תימשך בכל ענפי הפעילות. היות שהחברות פועלות כמעט בכל הסגמנטים בשוק, כולל סלולר, טלוויזיה, קווי, דור 5, סיבים ועוד תחומים משיקים, הן ינסו לנגוס זו בנתח השוק של זו בכל אחד מהם. בשל כך איננו צופים שינויים משמעותיים בגזרת המחירים בשנה הקרובה לפחות. ב-2020 תזרים המזומנים הפנוי של מרבית החברות יהיה נמוך עד שלילי, בשל היקף ההשקעות. למרות הקיטון בחוב, רמת המינוף של החברות צפויה עדיין להיות גבוהה משראינו בשנים האחרונות".

עוד מציינים כלכלני מעלות S&P כי "כל אחת מהחברות הפועלות בשוק חייבת להגדיל השקעות מחד, ולצמצם עלויות מאידך. שינוי משמעותי בשוק ייתכן רק אם יתאפשר שינוי מבני בדמות מיזוגים או רכישות של השחקנים הקטנים בשוק. בהיעדר ממשלה מכהנת לפחות עד מרץ 2020, לא יחול שינוי מבני משמעותי בטווח הקצר, ועד אז החברות יפעלו למזעור השפעות סיכוני השוק ולבחינת תהליכים מבניים עתידיים". 

בנקאות: עלייה בהפסדי אשראי למרות תנאים כלכליים תומכים

הבנקים הישראליים נהנו בשנה החולפת מפעילות בתנאים כלכליים תומכים, עם המשך הצמיחה בתמ"ג ובתמ"ג לנפש, בתמיכת שוק עבודה איתן ושיעורי אבטלה נמוכים. "ההתמתנות בעלייה במחירי הדיור, יחד עם יישום אמצעים מאקרו-יציבותיים שהכתיבו הרגולטורים, הביאו להערכתנו לירידה בסיכון לחוסר איזון כלכלי במערכת הבנקאות המקומית, שחשופה מאוד לענף המשכנתאות והנדל"ן", אומרים כלכלני מעלות S&P.

במבט קדימה, "לאחר שבשנים האחרונות נרשמו רמות שפל של הוצאות להפסדי אשראי, בזכות התנאים הכלכליים המיטיבים יחד עם גביית חובות עבר, אנו צופים עלייה מסוימת בהוצאות אלה בשנה הקרובה, בעיקר בשל הגידול באשראי הקמעונאי ובאשראי לעסקים קטנים. הבנקים ימשיכו במאמציהם לשפר את מבנה ההוצאות התפעוליות כדי לשפר את היעילות התפעולית. בד בבד, אנו מעריכים כי נמשיך לראות ירידה בעמלות כתוצאה ממעבר גובר של לקוחות לשימוש באמצעים דיגיטליים ומהתגברות הלחצים התחרותיים".

כלכלני מעלות S&P סבורים "כי ענף הבנקאות יציב, ואיננו צופים בשלב זה שהתגברות הלחצים התחרותיים תחליש את יציבותו בשנת 2020. עם זאת, התחרות הגוברת, בעידוד הרגולטורים, במיוחד בתחומי האשראי הקמעונאי והאשראי לעסקים, עשויה לשחוק את רווחיות הענף". 

ביטוח: הריבית הנמוכה ממשיכה להשפיע על הרווחים

סביבת הריבית הנמוכה ותנודתיות עקום הריבית נתנו אותותיהן ברווחיהן של חברות הביטוח השנה, במיוחד בחברות עם פעילות משמעותית בתחום ביטוח החיים והביטוח הסיעודי, בשל המח"מ (משך חיים ממוצע) הארוך של פעילויות אלה. החברות נאלצו להתאים את העתודות הביטוחיות על חשבון הרווחיות השוטפת, אבל העלייה בשווי הנכסים ממתנת מעט השפעה זו.

לדברי כלכלני מעלות S&P, "במקביל אנו סבורים כי הקושי לייצר תשואות משמעותיות בסביבת הריבית הנמוכה מביא את חברות הביטוח לעדכן את מבנה תיק ההשקעות שלהן, להסיט את התיק לנכסים לא-סחירים ולהגדיל את היקפי הפעילות מחוץ לישראל ובהשקעות אלטרנטיביות, לעתים תוך הגדלת הסיכון בתיק".

בשנה הבאה, "שוק העבודה היציב והעלייה בשכר הממוצע תורמים לצמיחה המתמשכת בפרמיות ובהפקדות לחיסכון הפנסיוני והפיננסי - מגמה שצפויה להימשך ולתמוך בגידול היקף דמי הניהול הקבועים מפעילויות ביטוח החיים, הפנסיה והגמל. מנגד, התחרות בענף מתגברת בשנים האחרונות, בעיקר בתחום קרנות הפנסיה, בעקבות הצטרפות קרנות ברירת המחדל וביטול ביטוחי המנהלים במתכונתם הישנה, בעוד חברות הביטוח מרחיבות את היצע המוצרים הפיננסיים ללא מרכיבים ביטוחיים. למרות הגידול בבסיס דמי הניהול הקבועים, כאמור, והשיפור ברווחיות החיתומית אצל חלק מהחברות בשנים האחרונות, השפעת שוק ההון על רווחי החברות לא צפויה להתמתן", מציינים במעלות S&P. 

תשתיות: המשך ניסיון להקל על מגבלות רגולטוריות

גורמים רבים מדברים זה שנים רבות על המחסור העצום בתשתיות במדינת ישראל. עיקר הדיון מופנה כמובן לתחום התחבורה, שם עומסי התנועה היומיים הגדלים הם עדות ברורה למחסור בתשתיות כביש ומסילה. ואולם, הבעיות מורגשות בתחומים נוספים: רשת החשמל ומתקני הייצור לחשמל זקוקים לשדרוג, המעבר לאנרגיות מתחדשות ביעד הממשלתי עדיין רחוק, הצבא צריך להעביר בסיסים לאזור הדרום ולרכז מרכזים לוגיסטיים, פיתוח מאגרי הנפט והגז לא הסתיים, וגם בתחומים נוספים אין תשתיות מספיקות.

לדברי כלכלני מעלות S&P, אין ספק כי קיים כיום היצע כספי נרחב להשקעות בתחום התשתיות. תחום זה נחשב לסולידי ומתאים לצרכים של חיסכון ארוך טווח. מנגד, הן לבנקים והן לקרנות הפנסיה ולקופות הגמל יש מגבלות על השקעה בתשתיות כחלק מהסיכון הכולל בתיק ההשקעות. נוסף על כך, לעתים התשואות בפרויקטי התשתית אינן עונות על הצרכים של הגופים הפנסיוניים, במיוחד לאור הסיכונים האפשריים.

בשנה הקרובה, מעריכים במעלות, "המדינה תגביר את השימוש בפרויקטים בשיתוף המגזר הציבורי. פרויקטים כאלה אינם נרשמים כחוב בספרי המדינה, ולכן אינם משפיעים על האיזון התקציבי המיידי. מנגד, הם מייצרים לממשלה מגבלה תקציבית עתידית, כי הם מחייבים אותה לעמוד בהתחייבויות חוזיות - מה שעשוי אפילו לסייע בעתיד, כשיעלו דרישות שיכבידו על התקציב".

"עם כינון ממשלה חדשה יתחדש המאמץ להקל את המגבלות הרגולטוריות המעיקות על הפרויקטים. הממשלה שמה על כך דגש בעבר, במיוחד החשב הכללי. הקלות ברגולציה המגבילה את היכולת של גופים מוסדיים ושל בנקים להשקיע בפרויקטי תשתית, במיוחד בשלב ההקמה, צפויות להקל על גיוס השקעות. אם תפחת ההנפקה של אג"ח מיועדות, כפי שנידון באחרונה, אנו מעריכים כי תחום התשתיות יתפוס נתח גדול יותר בתיק הפנסיוני".