הלוואות סטודנטים בארץ ובעולם – איפה טוב יותר?

איזו הלוואה ניתן לקבל על מנת לממן שכר לימוד בישראל ובחו"ל? • במה שונה שוק ההלוואות הסטודנטיאליות בישראל לעומת ארה"ב?

הנחה בשכר לימוד תמורת אחוזים קבועים בהכנסות הסטודנט במקצוע שלמד / צילום: shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
הנחה בשכר לימוד תמורת אחוזים קבועים בהכנסות הסטודנט במקצוע שלמד / צילום: shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בזמן שבארץ מודאגים מהאוברדראפט והמשכנתא, אחת הדאגות המרכזיות בארצות הברית היא הלוואות סטודנטים. בארץ שכר הלימוד נמוך יותר והתנאים מקלים.

הדרישות הנפוצות בבנקים בארץ לפתיחת חשבון סטודנט הן: הוכחת לימודים במוסד אקדמי מוכר, הצגת שוברי שכר לימוד, עמידה בהכנסת משכורת קבועה בסכום מינימלי או הוצאה קבועה בכרטיס אשראי, וכן שגיל הסטודנט אינו עולה על 30 או 35. חלק מהבנקים מאפשרים לפתוח חשבון סטודנט עד גיל 40 ללומדים באוניברסיטה הפתוחה.

יש מסלולים ללא ריבית במספר תשלומים מועט, הלוואת גרייס וכן ארגונים שמסייעים. לצד הריבית חשוב לבדוק אם יש דמי טיפול, עמלות ומה קנסות הפיגורים, וכמו תמיד אם אפשר עדיף להימנע מהלוואה

הלוואת סטודנטים בארצות הברית

הלוואות סטודנטים בארצות הברית הן החוב השני של משקי הבית בארצות הברית לאחר המשכנתאות. ההלוואות המסובסדות החלו בשנות השישים. בין היתר הועלו הצעות למחוק את הלוואות הסטודנטים, כך שההכנסה הפנויה תגדל ולא יהיה לנו משבר סאב-פריים של הלוואות סטודנטים. החוב כבר עבר את 70% מהתוצר וגדול מהחוב באשראי ומהלוואת הרכב.

עם ירידת קרנן של הלימודים האקדמיים לטובת ניסיון ומיומנויות טכנולוגיות ורכות, לצד עלייה בשכר הלימוד, הלוואות הסטודנטים בארצות הברית כבר לא מצדיקות את עצמן ורק מכבידות על זוגות צעירים שנוספים להם עוד חובות. יותר מ-10% הלוואות נמצאות בפיגור של שלושה חודשים ומוגדרות כחדלות פירעון.

הלוואות לסטודנטים בארץ

בארץ לעומת זאת המצב טוב יותר. קודם כול חלק משכר הלימוד מסובסד וחוץ מזה אפשר למצוא הלוואות בתנאים טובים יותר, כולל הלוואות ללא ריבית. הלוואה אחת כזו היא הלוואה של קרן שכ"ל, שקט כלכלי לכול. זו קרן שממומנת על ידי מכללות וגופים פרטיים ולכן למעשה מדובר בקרן ללא עלות וללא ריבית. לקרן יש הסדר עם כ-60 מוסדות לימוד אקדמיים, ובמסגרתו אפשר לקחת שני סוגי הלוואות: הלוואה ללא ריבית למימון שכר לימוד בסכום שיכול להגיע עד 20 אלף שקל והחזר של עד 60 תשלומים, וכן הלוואה משלימה למימון כל ההוצאות בסכום דומה בריבית מוזלת. גם החשבון ללא עמלות ונסגר עם החזר ההלוואה.

יש עוד אפשרות להלוואה ללא ריבית כמו האגודה הישראלית להלוואות ללא ריבית. אך מדובר במספר קטן של זכאים להלוואה. כדי לקבל הלוואה כזו אתם נדרשים להיות אזרחי ישראל עם הכנסה נטו של שלושת אלפים עד 20 אלף שקל בחודש. סטודנט שהכנסתו נמוכה יותר, שאינו עובד או שגילו פחות מ-22 יידרש להחתים את אחד ההורים או אדם נוסף כלווה נוסף ושני ערבים.

גם בבנקים הגדולים יש מסלולים ללא ריבית והצמדה בחשבון סטודנט. לרוב הלוואה ללא ריבית בסכום של 20-10 אלף שקל לזמן קצר. אפשר לקרוא על תנאי ההלוואות ותנאים נוספים לסטודנטים כאן.

אפשרויות אחרות הן הלוואה מהמשפחה, מחבר או ממקום העבודה .

בניגוד למדינות אחרות, בישראל אין נתונים ממוקדים לגבי היקף החובות של צעירים ללא ילדים: לא בנק ישראל ולא האוצר יודעים כמה צעירים כאלה מחזיקים בהלוואות, מה נטל החוב הממוצע שלהם או כיצד נראה המצב כיום לעומת שנים קודמות. עם זאת, מוערך כי שליש מהסטודנטים לוקח הלוואה, אך מרביתה לצורכי מחיה ומגורים. זהו מצב טוב בהרבה מאשר בארצות הברית. ובכל זאת, ברגע שנוצר פער וסטודנט לא יוכל לשלם על התואר או להחזיר את כל ההלוואה, לא יקבל את התואר.

הלוואות לסטודנטים הלומדים בחו"ל

למי שרוצה ללמוד בחו"ל, בעיקר במדינות יקרות יותר, תנאי הלוואה יותר נוקשים, בעיקר בבנקים. הבנקים מציעים הלוואה בסכומים של 60 אלף עד 100 אלף שקל עבור כל תקופת הלימודים, בפריסה של עד חמש שנים. תנאי הריבית טובים יותר משל הגופים החוץ-בנקאיים, אך קשה לקבל את ההלוואה. לסטודנטים, כאמור, יש גם בכמה בנקים אפשרות להלוואת גרייס - שבה ישלמו את מרבית הסכום בתקופה מאוחרת יותר או בסיום לימודיהם מתוך הנחה שאז הקריירה שלהם תתבסס.

מדריכים נוספים באתר הון:

סוגי הלוואות - כל מה שצריך לדעת

מהן ההטבות המגיעות לסטודנטים?

* המדריך נכתב על ידי מערכת אתר הון, מדריכים פיננסים. המידע והנתונים במדריך אינם מהווים המלצה לרכוש או למכור נכסים כלשהם; וכן אינם תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם.