דעה: אין דבר כזה הסבה להייטק

מה הם התנאים לעבודה במגזר ההייטק, איך נכנסים לשם, ומדוע קורס זו לא הדרך?

הייטק / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
הייטק / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

לפני מספר שבועות נתקלתי בפוסט של עיתונאית מצוינת ששאלה את חבריה לרשת האם כדאי לעשות הסבה להייטק. היא קבלה כ-50 תגובות, כאשר רובן המליצו בחום על המהלך. אולם אף לא אחת מהן תהתה מה זה הסבה הייטק. האמת שלא הופתעתי. כמעט כל יום אני נתקלת בצמד המילים הזה, לרוב מפי אנשים שנחשפו אליו בתקשורת, ברשתות החברתיות, בפרסומות. הם שמעו שמרוויחים שם הרבה כסף והם רוצים גם.

שיעורי ההצלחה התאדו

אז מה הבעיה? אין דבר כזה "הסבה להייטק". להגיד "אני רוצה לעשות הסבה להייטק" זה בדיוק כמו לומר "אני רוצה לעשות הסבה למגזר הציבורי", שהרי הייטק זה לא מקצוע - זהו סקטור תעסוקתי הכולל עשרות רבות של מקצועות.

מאיפה נולד הביטוי? למיטב זיכרוני המונח "הסבה להייטק" צץ לראשונה לפני למעלה מ-30 שנה כשתעשיית ההייטק החלה לפרוח ולא היו מספיק עובדים בעלי ניסיון. על כן נוסדו הכשרות מקצועיות שנקראו "קורסי הסבת אקדמאים להייטק", אם כי גם בלעדיהן אפשר היה לחדור לתעשייה הזו די בקלות, כולל במקצועות טכנולוגיים (IT למשל). אך להבדיל מאז, היום הטכנולוגיות השתכללו פלאים, ולכן קורסי "ההסבה להייטק" אינם עובדים, מה גם שיש עודף כוח-אדם בכל מקצועות ההייטק, למעט פיתוח תוכנה. רק מה לעשות, שתכנות אי אפשר ללמוד בשלושה חודשים, גם לא בשישה, נדרש לשם כך תואר אקדמי, עדיף מאוניברסיטה ובציונים גבוהים מאד, וכל מי שטוען אחרת טועה ומטעה (גם מתכנתים בוגרי יחידות טכנולוגיות מובחרות ללא תואר במדעי המחשב נתקעים מקצועית אחרי שנים ספורות).

קורסי האינסטנט היקרים הללו, שעולים אלפים רבים של שקלים, אינם מניבים עבודה - ולא רק בתכנות. גם בוגרי קורסי בדיקות תוכנה (QA), קורסי ניהול מוצר ושאר מקצועות טכנולוגיים לא מוצאים בעקבותיהם עבודה, אפילו לא בוגרי קורסים "רכים", למשל UX/UI, ולראיה - הנוגעים בדבר לא מוכנים לחשוף את שיעורי ההצלחה (בעקבות טור שכתבתי לפני כשנה - קורסים ובוטקאמפים לא יניבו לכם עבודה - הבטיחו לי אינטרסנטים זועמים שישלחו נתונים על שיעור הבוגרים שמצאו עבודה, אבל כ-ו-ל-ם התאדו. אני עדין מחכה).

חסם מקצועי

ומה עם "הסבה להייטק" במקצוע שלכם? ראשית לא מדובר בהסבה מקצועית, אלא בניסיון לטפס במעלה פירמידת המגזרים במשק ממגזר התעשיות המסורתיות (או מהציבורי/שלישי) אל ההייטק. שנית, למרות שמדובר באותו המקצוע, קשה מאד עד בלתי אפשרי למצוא עבודה, גם לבעלי ניסיון רב במקצועם. ניקח לדוגמה מנהלי כספים, מכירות, שיווק, משאבי אנוש ושאר מקצועות לא טכנולוגיים שעובדים בחברת שירותים, בחברה שמייצרת פתרונות אחסון או בכזו המשווקת מוצרי צריכה. מה הבעיה שהמנהלים הללו ימלאו את אותו התפקיד בחברת אינטרנט, או בחברות שמפתחות טילים, מוצרים טכנולוגיים רפואיים, או מוצרי אבטחת מידע?

ובכן, יש בעיה. נתחיל בחסמים המקצועיים, שהראשון שבהם הוא העדר ניסיון בעבודה עם שווקים גלובליים. רוב החברות מחוץ להייטק הן חברות מקומיות שפועלות רק בישראל, כלומר לעובדיהן אין את הניסיון שהוא קריטי להצלחה בחברת הייטק, ועל כן הם נפסלים על הסף (בכל המקצועות יש מספיק עובדים איכותיים בעלי ניסיון גלובלי). יתרה מכך, גם עובדי חברות גלובליות לא טכנולוגיות (חברות מזון/כימיקלים/פתרונות השקיה וכו') יתקשו לחדור להייטק בגלל מורכבות המוצרים, איכות כוח-האדם ושאר הבדלים מהותיים אחרים (מנהל מכירות מוצרי פלסטיק לא מתאים למכירת מערכות סייבר סקיוריטי, מנהל גיוס בחברת מזון לא מתאים לגיוס מהנדסי תוכנה וכן הלאה), ועוד לא אמרנו כלום על ההבדלים בתרבות הארגונית בין חברות מקומיות וגלובליות.

חסם תדמיתי

על חסמי הניסיון ושאר חסמים מקצועיים מתווספים חסמי תדמית, שהם תולדה של המיצוב הגבוה יותר של מגזר ההייטק בהשוואה למגזרי התעסוקה האחרים, והם לא מאפשרים את המעבר גם כשאין לכך הצדקה מקצועית. דוגמה בולטת היא מקצוע השיווק, שהוא הרבה יותר מורכב ומתוחכם בתעשיות המסורתיות, ולמרות זאת חסמי תדמית לא מאפשרים לאוחזים בו לטפס להייטק, גם אם ניסיונם הוא בשווקים גלובליים.

אכן, בשוליים ישנם מי שמצליחים להעפיל להייטק, בעיקר בזכות נטוורקינג משובח, אבל מרבית האחרים כאילו "עשו הסבה" להייטק. הם עובדים בחברות המכנות עצמן "הייטק" אך הן סמי-הייטק במקרה הטוב, ושכרם רחוק מבעלי מקצוע מקבילים בחברות הייטק אמיתיות.

רפואה בחצי שנה

אז איך בכל זאת נכנסים להייטק? מתחילים משם. מי שרוצה מקצוע טכנולוגי - שירכוש תואר איכותי (הנדסה/מדעי המחשב/מתמטיקה/פיזיקה וכו') ודרכו לחברת הייטק מעולה סלולה. כל האחרים - קודם כל רכשו אנגלית טובה ותואר אקדמי רלוונטי למקצוע המטרה, רצוי מאוניברסיטה (אי אפשר להיכנס להייטק ללא תואר, אלא אם אתם פועל ייצור), ואם לא הצלחתם להתחיל את הקריירה בחברת הייטק, נסו לחדור לשם דרך חברות הנותנות שירותים לחברות הייטק (אשכול הייטק במשרדי רואי חשבון/עורכי דין, חברות ייעוץ כלכלי/השמה/פרסום/דיגיטל שמתמחות בהייטק וכו').

והכי חשוב, אל תתפתו לקיצורי דרך, הם לא עובדים, בוודאי לא בדרך להייטק. ואם יש לכם ספק, שאלו את עצמכם "הייתי הולך לרופא שלמד רפואה חצי שנה?". אז גם מעסיקים לא. הם לא ישלמו כפול מהשכר הממוצע במשק ויותר לבוגר קורס של 3 חודשים. בהצלחה.

הכותבת היא מומחית לשוק העבודה. לתגובות: orna@rudi-cm.com