גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תחנת כוח: קיה נירו החשמלית החדשה מציבה סטנדרטים גבוהים

עם טווח של עד כ-450 ק"מ בין טעינות בזכות סוללה מאסיבית, מנוע חשמלי נמרץ מאוד, הוצאות שוטפות אפסיות ותא נוסעים נוח ומרווח, הנירו החשמלית מציבה סטנדרטים גבוהים מאד בפני המתחרות ● אבל בינתיים עודפי ביקוש משאירים אותה בחו"ל

באמצע השנה שעברה עמדה תקופת ההמתנה לגרסה החשמלית של קיה נירו באירופה על כחמישה חודשים בממוצע, למעט בבריטניה, שבה מועדי האספקה נמתחו על פני כעשרה חודשים. בדצמבר הודיעה קיה כי היא מתגברת את הייצור כדי לקצר את ההמתנה לחצי שנה "בלבד", אבל כרגע יש רשימות המתנה ארוכות.

זו אינה תופעה שיווקית שגרתית בשוק הרכב התחרותי של ימינו, ובמיוחד לא כאשר מדובר בג'יפון קוריאני די ותיק, שעלה על הכבישים לפני כשנתיים ומחירו הממוצע באירופה נע סביב 37 אלף אירו.

כמובן שתורמות לכך הטבות המס הנדיבות, שמקבלים כיום כל כלי הרכב החשמליים באירופה. אבל הביקוש נגזר גם מהמפרט הייחודי של הקיה נירו החשמלית, שכולל סוללה מסיבית בקיבולת של 64 קילוואט-שעה עם טווח של עד כ-460 קילומטר (בתקן WLTP) ומנוע חשמלי בהספק של כ-204 כוח סוס. בהתחשב בכך שהמחיר של סוללות ליתיום בקיבולת כזו נע סביב 14 אלף דולר, רוב היצרנים מעדיפים להתקין אותן רק בדגמי פרימיום שפונים ללקוחות מבוססים. הנה שתי דוגמאות: אודי E-Tron התחלתית עם סוללה עם קיבולת דומה וטווח רשמי של כ-300 קילומטר (WLTP) עולה באירופה כ-73 אלף אירו. טסלה 3 התחלתית, עם טווח של 415 קילומטר (WLTP) יקרה יותר באירופה מהנירו בכמעט 25%.

גם העיצוב ה"שקוף" והנחבא אל הכלים מייחד את הנירו בפלח המגה-חשמליות. חיצונית היא כמעט זהה לנירו הייבריד הרגילה והמוכרת וההבדלים העיקריים הם גריל "חסום" בחזית עם פתח הטענה שמשולב בו, חישוקים שונים וכמה קישוטים קוסמטיים, שכל אחד יכול לרכוש בשוק האפטר-מרקט. בקיצור, חשמלית לצנועים. רכב ההדגמה שלנו היה היחיד מסוגו על כבישי הארץ אבל הוא זכה להתעלמות גורפת מהסביבה, בעוד שכל טסלה שנצפתה ברחוב, עוררה מהומה רבתי. לא נופתע אם יהיו ציי רכב בארץ שירצו להחצין את האג'נדה הסביבתית שלהם באמצעות סטיקרים ענקיים על הרכב.

רכב

התכליתיות בהתגלמותה

גם תא הנוסעים של הגרסה החשמלית הוא התכליתיות בהתגלמותה. לא תמצאו כאן מסכי LCD אופקיים ענקיים כמו אצל טסלה וגם לא טק-שיק כמו באודי E-Tron ומרצדס EQC. לנירו יש לוח מחוונים תכליתי על בסיס צג דיגיטלי, מערכת מולטימדיה קומפקטית שכמותה אפשר למצוא בפיקנטו, מערכת אקלים תקנית ומערך מתגים לשליטה עמוס ומבולגן, כמו אצל אחותה ההיברידית.

ההבדל החזותי הבולט הוא בורר הילוכים רוטורי בקונסול המרכזי, שמחליף את מוט ההילוכים המסורתי. הפיצ'ר הזה מכניס קצת אווירת היי-טק לתא אבל הוא מגושם לתפעול בעת תמרוני חניה הדוקים, שדורשים מעבר תכוף מהילוך קדמי לאחורי.

רמת האבזור ברכב ההדגמה הייתה מכובדת ועשירה עם ריפוד משולב עור, מושב נהג חשמלי ועוד, אבל ספק אם היא תוצע גם בכלי הרכב התקניים בארץ. האבזור כולל גם מערך מקיף של עזרי סיוע לנהג כולל היגוי סמי-אוטונומי, שעושה עבודה טובה בשליטה על ההיגוי במהירות בין עירונית. זה בוודאי לא מצב האוטו-פיילוט של טסלה, אבל בהחלט צעד חשוב בכיוון.

רמז לתחכום ההנדסי, שמסתתר מאחורי החזות התמימה, נמצא דווקא במה שאין בתא הנוסעים, כלומר בפשרות בתחום השימושיות. למרות הממדים הקומפקטיים והשימוש בסוללה מסיבית, מרחב הפנים זהה לחלוטין לגרסאות ההיברידיות עם שפע של מרחב לרגליים של נוסעים מבוגרים מאחור, מרחב ראש מכובד ותא מטען שימושי ונטול בליטות בנפח של 451 ליטר. הסוד נמצא בפלטפורמה חשמלית ייעודית, שמטמיעה את הסוללה בתוך השלדה במקור ולא בתור תוספת או הסבה מאוחרת לפלטפורמה קיימת. התכנון הזה אפילו מעניק מרווח גחון סביר, שמאפשר לדלג על מדרכות עירוניות גבוהות בקלות מבלי לגלח מהרצפה תאי ליתיום, שעולים כמו משקלם בזהב.

את הסוללה הגדולה של הנירו אפשר לטעון בשלל דרכים, כולל חיבור לכל שקע ביתי מצוי, אם כי השיטה הזו דורשת כמעט 29 שעות לטעינה מלאה. חיבור למטען קיר ביתי ייעודי, או לנקודת הטענה ברחוב, יקצרו את משך הזמן לטעינה מלאה לעשר שעות בלבד ואילו חיבור לתחנת הטענה מהירה, שכמותה כבר יש בארץ, יוסיף לסוללה טווח נסיעה של כ-160 קילומטר בתוך כחצי שעה בלבד.

כמו בכל חשמלית בה פגשנו טווח הנסיעה הריאלי תלוי בתנאי הנהיגה ובחירת הנהג. בנסיעה חורפית ללא מזגן, עם היצמדות למצב הנהיגה החסכוני - שעדיין מספק תאוצות נאות ושיוט חרישי ב-130 קמ"ש פלוס - אפשר להגיע לטווח ריאלי של כ-400 קילומטר. די והותר לכמעט שבוע של שימוש טיפוסי בלי לראות שקע, או לטיול סופ"ש ארוך מהמרכז לצפון הארץ ובחזרה ללא תכנון מוקדם של עצירות טעינה.

הפעלת המזגן מגלחת מידית כמעט 50 קילומטר מהטווח ומי שירצה לחוות לעיתים תכופות את הביצועים, שאוצר בקרבו המנוע החשמלי החזק, יצטרך לקחת בחשבון טווח ריאלי של כ-200 קילומטרים בלבד. למרות זאת המצב הספורטיבי בהחלט מומלץ למי שאינו נוסע למרחקים. אמנם גם במצב הזה התאוצות אינן עוצרות נשימה כמו בטסלה 3 או ביגואר I-PACE אבל עדיין מדובר בדחף לינארי מענג, שמשאיר מאחור את המכוניות מסביב עם כל ליטוף של הדוושה.

נוחות נסיעה מצוינת

כדי לקבל ריגוש דומה במכוניות ספורט תצטרכו להקריב 5-8 קילומטר לליטר. בנירו זה עולה בערך 10 אגורות לקילומטר, אם כי ללא רעש מרגש (למעט שלל זמזומים מוזרים בנוסח סרטי מדע בדיוני).

כמו לאיוניק החשמלית שבה פגשנו בשנה שעברה, גם הנירו החשמלית לא מתיימרת להציג התנהגות כביש מרגשת. היא מכונית קלה ונעימה לנהיגה יום יומית או לשיוט בין עירוני, ממש כמו אחותה ההיברידית, ויש לה היגוי קליל אבל די מדויק והתנהגות כביש יציבה ובטוחה תודות לסוללה, שמורידה את מרכז הכבוד ומחלקת היטב את תוספת המשקל (כמעט 250 קילו). אבל כבישים מפותלים והדוקים זה לא הסיפור שלה. הבלימה דווקא די משעשעת בזכות מערכת די אגרסיבית למחזור אנרגיית הבלימה, שבולמת את הרכב עם כל הורדת רגל מהדוושה ומאפשרת מעין נהיגה בדוושה אחת ללא נגיעה בבלמים. גם נוחות הנסיעה מצוינת, על רוב סוגי המהמורות.

נכון לעכשיו עדיין אין תאריך יעד לשיווק הרכב בארץ, וספק אם השיווק יתחיל השנה. הביקוש לרכב באירופה עולה על ההיצע והשווקים של נורבגיה, גרמניה ובריטניה שותים כל מלאי שמגיע מקוריאה. עדיין אין גם מחיר, אבל בהתחשב בכך שנירו חשמלית עולה באירופה כ-40% יותר מאחותה ההיברידית, ובשקלול הפרש מס קניה של כ-35% לטובת החשמלית בארץ, אפשר לצפות למחיר, שינוע סביב ה-200 אלף שקל בארץ לדגם בעל הטווח הארוך. אמנם מחיר שנמצא מחוץ לאזור הנוחות של הנירו, אבל זו עדיין נקודת הכניסה הנגישה, המקיפה, והשימושית ביותר מבחינת טווח, שניתן למצוא בשוק הרכב החשמלי הישראלי הצעיר.

חלק מהמתחרות

יונדאי קונה חשמלית

יונדאי קונה היא בת דודה זהה כמעט לנירו החשמלית, אם כי באריזה יותר אופנתית. באירופה היא מוצעת עם סוללה מקבילה לנירו וטווח של 480 ק"מ (לפי תקן WLTP) או עם סוללה בינונית וטווח של כ-300 קילומטר, שזולה ב-30% מהגרסה הבכירה. גם לקונה יש עודפי ביקוש ומועד הגעתה טרם נקבע

GAC GE3

ב-139 אלף שקל, המצטרף הסיני החדש לפלח הג'יפונים החשמליים בישראל מעט גדול מהנירו אבל בסיס הגלגלים שלו קצר ב-14 ס"מ ותא המטען מסתפק ב-370 ליטר. מנוע חשמלי של 177 כ"ס מעניק ביצועים נמרצים והטווח המוצהר הוא 309 ק"מ בין טעינות (WLTP). רמת האבזור גבוהה

MG ZS חשמלי

לגרסה החשמלית של הג'יפון ZS, גם הוא מסין, יש עיצוב אופנתי ונאה ותא נוסעים מאובזר, בנוי היטב ומרווח למרות בסיס גלגלים קצר. השלדה נוחה, סוללה של 45 קילוואט-שעה מספקת טווח של עד כ-265 ק"מ בין טעינות (WLTP) ומנוע של 143 כ"ס ו-35 קג"מ מעניק ביצועים מכובדים

עוד כתבות

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים