ארגוני הסביבה דורשים: החלת תקן הבנייה הירוק על בתי ספר וגני ילדים

תקן הבנייה הירוקה, שהתקבל כעת על ידי המועצה הארצית לתכנון ובנייה, אינו חל על מבנים ציבוריים קטנים מ-1,000 מ"ר • במכתב ששלחו שורת ארגוני סביבה למשרד האוצר ולגופים ממשלתיים נוספים, ושהגיע לידי "גלובס" הם דורשים להרחיב את מסגרת התקן למוסדות חינוך

גן ילדים / צילום: תמר מצפי
גן ילדים / צילום: תמר מצפי

המועצה הארצית לתכנון ובנייה קיבלה החלטה שתקן בנייה ירוקה (ת"י 5281) יהפוך למחייב החל מהשנה הבאה. במכתב שיצא היום ושמופנה לשר האוצר ולשורה ארוכה של שרים ופקידים בכירים, קוראים ארגוני סביבה להחיל את התקן גם על בתי ספר.

במסגרת התיקון שעליו הוחלט במועצה הארצית לתכנון ובנייה, נקבע כי כל פרויקט מגורים חדש המוגדר רב־קומות (עשר קומות ויותר) שיגיש בקשה להיתר בנייה החל מ-1 ביולי 2021 יחויב להיבנות בתקן הירוק, בדירוג של כוכב אחד. כל יזם שיגיש בקשה להיתר בנייה החל מ-1 בינואר 2023 יחויב בתקן הירוק גם עבור פרויקט בבנייה רוויה נמוכה יותר (החל משש יחידות דיור ועד עשר קומות). הרחבה נוספת של התקן צפויה בינואר 2025 - אז יחויבו כל רבי־הקומות החדשים למגורים, שנבנים בגובה של יותר מ-15 קומות, בתקן בנייה ירוקה הכולל דירוג מתקדם יותר של שני כוכבים. בנייה חדשה בשימושים של משרדים, מלונאות, בתי חולים ומבני ציבור, תחויב בהדרגה החל ב-1 ביולי 2021 בבנייה ירוקה לפי התקן, בקטגוריה של כוכב אחד. לאור הייחודיות של מבני חינוך מבחינת העלות הנדרשת לצורך העמידה בתקן, נקבעה הוראת תחילה ליום 1.1.2022, כך שתהיה אפשרות סבירה להיערך בפן התקציבי לעלות הנוספת.

הטענה העיקרית של הגופים החתומים על המסמך (החברה להגנת הטבע, חיים וסביבה, צלול, אט"ד, מכון השל, גרינפיס, הפורום הישראלי לאנרגיה והמועצה הישראלית לבנייה ירוקה) היא שדווקא מבני ציבור וחינוך, הנבנים ע"י הרשויות המקומיות הוחרגו מההחלטה לעמידה בדרישות של כוכב אחד בשל העדר תקציב. יעל ביגון חן, מנכ"לית המועצה הישראלית לבנייה ירוקה אמרה ל"גלובס" כי, "הניסוח כרגע מדבר על מוסדות חינוך ששטחם 1,000 מ"ר ומעלה. זה אומר שגני ילדים לא יבנו ע"פ התקן. כמו כן, התקנה החדשה נותנת הקלה של 10 נקודות למוסדות החינוך כדי שיוכלו לקבל כוכב אחד. המשמעות היא שמוסדות החינוך יקבלו פטור מאלמנטים הקשורים לבידוד תרמי, ניצול אנרגטי, ובידוד של המעטפת. אנחנו חושבים שאם הולכים כבר למהלך היסטורי מהסוג הזה, ניתן להוציא עוד סכום של עד 70 מיליון שקל ולהכליל גם את כל מוסדות החינוך, כולל גני הילדים".

ממינהל התכנון נמסר: "לאור קשיי מימון, הוחלט כי בשלב הראשון תקן הבנייה הירוקה לא יחול על מבני התקהלות ציבורית שמעל 1,000 מ"ר שנבנים ע"י הרשות המקומית. על אף שמדובר בהיקף מבנים מצומצם, מינהל התכנון ימשיך את השיח את הגורמים הרלוונטיים על מנת שהתקן יחול על כלל המבנים בהקדם ויעמדו בכוכב אחד לפחות".