הזיוף והחקירה: מי קרא לכל השוטרים לפדות את קרן ההשתלמות בגלל המפולת?

הפאניקה מהקורונה שוברת שיאים חדשים של פייק ניוז • בשעות האחרונות מסתובב מסמך המורה לשוטרים לפדות את כספי קרנות ההשתלמות שלהם "בהמלצת משרד האוצר" • המשטרה פתחה בחקירה

שוטרים / צילום: תמר מצפי
שוטרים / צילום: תמר מצפי

משטרת ישראל פתחה בחקירה בעקבות הפצת מסמך מזויף לכאורה הקורא לשוטרי משטרת ישראל למשוך את כספי קרנות ההשתלמות שלהם בהמלצת החשב הכללי באוצר, זאת בשל הנפילות בבורסה בשל משבר הקורונה.

בצעד חריג פרסם חשב המשטרה תנ"צ ירון ישראלי הודעה לפיה "בשעות האחרונות מופצות ברשתות החברתיות הודעה מזויפת שיצאה לכאורה מטעם חשב משטרת ישראל הנוגעות למשבר הכלכלי בבורסות העולם בהתייחס לקרנות השתלמות. הרינו להבהיר באופן חד-משמעי כי מדובר בהודעה מזויפת, ואין להתייחס אליה כלל".

החשב מוסיף כי "באגף החקירות והמודיעין נפתחה חקירה העוסקת בהפצת פייק ניוז מסוג זה הגורמת לבהלה בקרב הציבור והשוטרים". ממשרד האוצר נמסר בתגובה לפניית "גלובס": "המסמך מזויף. משרד האוצר לא נותן המלצות השקעה מכל סוג בעקבות משבר הקורונה".

על-פי המסמך, הנחזה לנייר פנימי ונושא את התאריך 8 למרץ, כותב חשב המשטרה תנ"צ ישראלי כי "לאור המצב הגלובלי בנושא חיידק הקורונה והתפשטותו, החליט החשב הכללי, לאחר התייעצות שקיים בנושא עם משרד האוצר, להמליץ כדלהלן: כל שוטר אשר קה"ש (קרן ההשתלמות) שלו נזילה, יש לפעול למשיכתה בהקדם האפשרי. שוטרים אשר לא יפעלו כדלהלן, עשויים עלולים להסתכן באיבוד סכום ניכר. יחד עם זאת, בנייר המזויף נכתב כי "החשב הכללי איננו אחראי ואיננו נושא באחריות בנושא כדלעיל".

קרן השתלמות היא אחד מאפיקי החיסכון האטרקטיביים ביותר, וזאת משום שהיא זכאית להטבות מס חריגות. משיכת הכספים שלא בהתאם לכללים עלולה להביא לביטול ההטבות האמורות ולהפסד כספי ניכר. כמו כן, מאז בוטל החיסכון ההוני בקופות הגמל, הפכה קרן ההשתלמות לאפיק החיסכון ההוני היחיד שנהנה מהטבות מס, ולכן מומלץ לא למהר ולפדות אותה. 

מרשות שוק ההון נמסר כי "בצל התפשטות מגיפת הקורונה והשפעתה על השווקים, זיהתה רשות שוק ההון ניסיונות התחזות ופרסום יעוץ פיננסי שיקרי הבא לזרוע בהלה בקרב הציבור ולשכנעו למשוך במהרה קרנות וחסכונות נזילים שברשותו. רשות שוק ההון ביטוח וחיסכון מבקשת להזהיר את הציבור מפני גורמים מתחזים הנותנים יעוץ כללי או פרטני בקשר לחסכונות הציבור, לרבות קרנות, קופות ופוליסות ביטוח, שאינם בעלי רישיון ומבלי שנערך בירור צרכים פרטני כמתחייב, למשל בנוגע להיבטי המיסוי המתבקשים.

"אנו קוראים לציבור לשקול את צעדיו בזהירות ולהתייעץ במידת האפשר עם גורמים מוסמכים בעלי רישיון מתאים, כדי להימנע מתוצאות כלכליות לא רצויות ועוגמת-נפש כתוצאה מאותן ידיעות כוזבות הזורעות בהלה בציבור. גורמי אכיפת החוק ורשות שוק ההון פועלים ויפעלו בחומרה נגד כל אותם גורמים מתחזים המפיצים בשוק ידיעות כוזבות שיש בהן כדי לפגוע בחסכונות הציבור".