גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הניסאן מיקרה החדשה מוחקת באופן יסודי כל זכר לקודמתה הבסיסית

הדור החדש של ניסאן מיקרה מוחק ביסודיות את מורשת מכונית ההשכרה של קודמו עם עיצוב נמרץ, תא נוסעים בוגר, מנוע מודרני ואבזור עדכני ● אבל גם המחיר מטפס מעלה ומציב את הרכב בתחרות קשה מול דגמים חזקים ומרווחים יותר

כדור השלג של משבר הקורונה מאיים לקבור כיום תחתיו את כל תעשיית הרכב, אבל את ניסאן הוא תופס בנקודה רגישה במיוחד. החברה מנסה להתאושש כיום משלושה רבעונים של תזרים מזומנים שלילי ומההדחה המתוקשרת של היו"ר האגדי קרלוס גוהן, בעקבות חקירה על אי סדרים כספיים. תוך כדי כך נראה שהיא חותרת גם להשתחרר כליל מעול המיזוג עם רנו הצרפתית.

ניסאן מיקרה 2020 - ביצועים ונתונים

הקש שנוסף לגב הגמל הוא משבר הקורונה, שפגע בכושר הייצור של ניסאן ביפן בשל תלות בחלקים שמיוצרים בסין, ופוגע כיום בביקוש בשוק הרכב הסיני, שבשנה שעברה תרם כ-30% ממכירותיה הגלובליות של ניסאן וכ-70% מרווחיה התפעוליים. על פי הערכות עדכניות של סיטיגרופ, המשבר עשוי למחוק כמעט שליש מרווחיה של ניסאן ב-2020 וב-2021, מה שירחיק עוד יותר את החלום לצאת לעצמאות.

גם בלי המשבר, לניסאן יהיה קשה מאד להתנתק מהשותפה הצרפתית, מכיוון שהיא מוטמעת כיום בצורה כמעט סימביוטית במערך הייצור של רנו.

קרוזר עירוני קטן ונאה

ניסאן מיקרה החדשה היא דוגמה טובה. הדור הקודם שלה יוצר בהודו על תקן של מכונית עולמית - כזו שמתומחרת במחיר רצפה ומכוונת להמונים במדינות מתפתחות. לעומתה, המיקרה החדשה שהושקה ב-2017 חולקת עם רנו קליאו האירופית חלק גדול מרכיביה, ומיוצרת על פס הייצור של הקליאו (והזואי) במפעל של רנו בפלינט, צרפת. המשמעות היא מיצוב ותמחור חדש, שניצב לפחות בדרגה אחת מעל המיקרה היוצאת, שבפועל התחרתה בשוק הישראלי עם מכוניות עירוניות התחלתיות דוגמת פיקנטו ו- i10.

חלק לא מבוטל ממשאבי שדרוג המיצוב של המיקרה החדשה הושקעו בעיצוב החיצוני. בניגוד למכונית היוצאת, שהייתה מכונית קלילה, דקיקה ועגלגלה עם גג גבוה, וניסתה לקרוץ לקהל האופנתי של פיאט 500 ושות', המכונית החדשה משדרת רושם שרירי, דחוס ומתוחכם עם חרטום "כועס" שבמרכזו פנסים מלוכסנים מעל גריל גדול. יש גם תפיחות צד תיאטרליות וזנב זוויתי, רחב ואירופאי, ואם תוסיפו לקוקטייל אלמנטים אופנתיים כמו גג צף, הסוואה של ידיות הדלתות האחוריות בתוך המרכב, חישוקים נאים (בגרסה הבכירה) וממדים חיצוניים מכובדים תקבלו קרוזר עירוני קטן ונאה.

רנו-ניסאן מומחית בהוספת ערך מוסף חזותי ותחושתי לתא הנוסעים, וגם המיקרה קיבלה טיפול ראוי. לוח המחוונים אמנם אנלוגי-קלאסי אבל במרכזו מוטמע מסך LCD צבעוני ועתיר מידע, ולצד ההגה מסך מגע בגודל 7 אינץ', שמשקף מידע מרוב הטלפונים החכמים בשוק, ומציע מגוון רחב של אופציות קישוריות אלחוטיות.

ההגה נראה ספורטיבי ונעים לאחיזה, אם כי מערך המתגים הצפוף שעליו לא מקל על התמצאות. שאר עזרי הפיקוד פשוטים, הגיוניים וידידותיים לתפעול. כל העסק עטוף בחומרי דיפון ובבידוד רעשים, שמרגישים איכותיים בשתי דרגות לפחות מאלו של המיקרה היוצאת.

היושבים מלפנים נהנים משפע של מרווח לרגליים, לכתפיים ולראש, ומתנוחת ישיבה טובה, אבל המצב מאחור פחות ידידותי בשל בסיס גלגלים קצר - שישה סנטימטרים פחות משל האחות קליאו - שמגביל את מרווח הברכיים. עיצוב החלק האחורי גם מציב את הגג די קרוב לפדחתם של נוסעים בגובה ממוצע ומעלה, ומגביל את הראות לאחור. אפשר להתנחם בתא מטען שימושי בנפח של 300 ליטר. האבזור התקני בדגם הבכיר מכובד בהחלט, ותואם את המקובל בחלק העליון של פלח הסופר-מיני, עם מערך מקיף של עזרי סיוע אקטיביים כולל בלימה אוטונומית, סיוע להיגוי ועוד.

פחות ספורטיבית מהמתחרות

העיכוב של כשנתיים בהגעת המיקרה לישראל נבע מהיעדר תיבה אוטומטית, אבל המגבלה המקומית הזו נפתרה במסגרת העדכון התקופתי שעברה המכונית בשנה שעברה. במסגרתו קיבלה המכונית מנוע טורבו-בנזין חדש עם שלושה צילינדרים בנפח 1 ליטר, שמשודך לתיבה אוטומטית רציפה. ההספק עומד על 100 כוח סוס והמומנט על כ-14 קג"מ, כ-10% מתחת לגרסאות החזקות של מנועי ה-1 ליטר שפגשנו בדגמי הדור האחרון מקוריאה ומגרמניה.

התאוצה מאפס ל-100 קמ"ש ב-13 שניות אינה מרגשת אבל עבור רכב בעל משקל קליל, שייעודו העיקרי הוא התנהלות עירונית, יחידת ההנעה ממלאת את תפקידה היטב. הזינוק מרמזורים עירוניים מתבצע עם תחושה של מרץ, שיוט בין עירוני במהירויות הגיוניות מתבצע ללא מאמץ, ואפשר לשמור על קצב ראוי בעליות תלולות בתנאים שמכבידים את הרגל על הדוושה ומשלימים עם נסיקה של המנוע לסל"ד גבוה וקולני.

ניסאן היא מומחית לפיתוח וייצור תיבות רציפות, ולמרות שהטכנולוגיה הזו היא לא כוס התה האישית שלנו, התיבה של המיקרה הולמת היטב את אופיו של המנוע. ההשהייה בין פקודות הנהג לתגובות התיבה והמנוע די קצרה, וגם האפקט הטורדני של זינוק לסל"ד גבוה, שאופייני לתיבות כאלה, מנוטרל כאן ברוב המקרים. מערכת ההנעה גם חסכונית בצורה מרשימה ו-17 ק"מ לליטר הם בהחלט יעד ריאלי.

על הכביש המיקרה החדשה מייצגת קפיצת דרך משמעותית לעומת המכונית היוצאת. ההגה קליל מאוד ומסייע לתמרונים הדוקים בעיר, אם כי משדר לנהג פחות היזון חוזר תחת עומס ובמהירויות גבוהות. חישוקים 16 אינץ' עם צמיגים איכותיים בחתך 55' משפרים את התחושה הדינמית, ומהדקים את אחיזת הכביש-צמיגים, כל עוד שומרים על המכונית באזור הנוחות שלה וזוויות הגלגול מרוסנות היטב. התחושה הכללית פחות ספורטיבית מאשר באיביזה או בקורסה, אבל ספק אם זה מה שהלקוחות מחפשים בפלח ההתחלתי הזה. נוחות הנסיעה השתפרה משמעותית לעומת המכונית היוצאת, ולמרות שבורות עירוניים גדולים עדיין יכולים להביא את המתלים לסיים את מהלכם, היא עושה עבודה סבירה בנטרול רוב המפגעים העירוניים המצויים.

הניסאן מיקרה החדשה מוחקת באופן יסודי כל זכר לקודמתה הבסיסית, ומטפסת מעלה לעבר פלח הסופר-מיני. אבל עם העיצוב והמיצוב החדש מגיע גם טיפוס למחיר של כ-100 אלף לאוטומטית (105 אלף לגרסה המאובזרת ביותר), שמציב אותה בתחרות ישירה מול להיטי שוק דוגמת איביזה, מאזדה 2, יאריס ועוד. במחיר הזה בפלח יש מכוניות מרווחות וזריזות יותר, אבל היא עדיין מציעה תא נוסעים מתוחכם, מערכת הנעה יעילה, עיצוב שלא מוותר על שאיפות סטטוס ומוניטין סחירות. מנגד היא גם מתרחקת משוק הציים וההשכרה, שהיה אחד הלקוחות האסטרטגיים של הדגם היוצא. הגרסה הידנית, בה טרם פגשנו, זולה יותר ב-20 אלף שקל, מייצרת 14% יותר מומנט, מאיצה מאפס ל-100 כשתי שניות מהר יותר ונראה שהיא תענה בצורה נאמנה יותר על הציפיות, שיוצר העיצוב החיצוני הנמרץ - למי שמחפש זאת.

חלק מהמתחרות

מאזדה 2 2020

הדור המחודש של מאזדה 2, שטרם הגיע, עבר מתיחת פנים וריענון עם פגושים, גריל ופנסים חדשים. באירופה לפחות, הגרסה האוטומטית מצוידת במנוע 1.5 ליטר בנזין, שהספקו עומד כעת על 90 כח סוס ומשודך אוטומטית לתיבה בת שש מהירויות. תא הנוסעים שודרג לכולל מערך בטיחותי עדכני

סיטרואן C3

103 אלף שקלים עולה הגרסה הבכירה של סיטרואן C3. המכונית עברה ריענון בדצמבר 2019. עיצוב החוץ קורץ לפלח הג'יפונים, עיצוב הפנים צעיר ותוסס, הממדים החיצוניים דומים למיקרה ותא המטען מכיל 300 ליטר. המנוע הוא 1.2 ליטר טורבו-בנזין עם 110 כח סוס, שמשודך לתיבה אוטומטית בת שש מהירויות. לגרסת 2020 מערך בטיחותי עדכני ומקיף

הונדה ג'אז 2020

הסופר-מיני של הונדה תעבור שדרוג חיצוני ופנימי מקיף כשתושק לקראת אמצע 2020 והיא נראית פחות כמו וואן ויותר מיינסטרים. היא עדיין תציע חלל פנימי מרווח ורב-תכליתי, ומערך הפיקוד שלה עתידני ומבוסס על צגים. היא תוצע רק עם מערכת הנעה היברידית ועם חבילה מקיפה של מערכות בטיחות

עוד כתבות

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

ראסל אלוונגר, מנכ''ל טאואר סמיקונדקטור / צילום: ענבל מרמרי

ראסל אלוואנגר: "אני חייב הרבה לישראל. היא אפשרה לטאואר להפוך למה שהיא"

טאואר הייתה האקזיט המדובר של 2022, אולם הצעת הרכישה החלומית של אינטל נפלה ● המנכ"ל ראסל אלוואנגר ניצל אותה כדי להכניס רגל בדלת למפעל של אינטל בניו מקסיקו: "זו לא הייתה סטירת לחי גדולה. יש לנו עכשיו קיבולת ייצור" ● את דעותיו על המצב בישראל הוא שומר לעצמו: "להעיר על הנושא זה כמו להתארח אצל מישהו לארוחת ערב ולהגיד לו שהבית מבולגן"

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות,ירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

מהתקציבים שייעצרו ועד לדיוני החירום באוצר: כל מה שכדאי לדעת על הצו הדרמטי בנוגע לחוק הגיוס

בהתאם לצו הביניים שהוציא בג"ץ, תקצוב הישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים ייעצר כבר בשבוע הבא ● בשלב זה, התמיכה בכ-44 אלף תלמידי ישיבות צפויה להיעצר ● באגף החשב הכללי במשרד האוצר, שאמונים על ביצוע התשלומים מתקציב המדינה, מתכוונים ליישם את הצו במועד ● איך זה יעבוד? גלובס עושה סדר

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

שיא חדש גם לדאו ג'ונס ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

ישראל תקפה בשדה התעופה בסוריה / צילום: נלקח מרשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

דיווח: לפחות 33 נהרגו בתקיפה בחלב, בהם אנשי חיזבאללה ואזרחים

בין ההרוגים בתקיפה בנמל התעופה בחלב ישנם גם חיילים מצבא אסד, דווח כי מערכות ההגנה האווירית הופעלו • מוקדם יותר נפצעו 2 בתקיפה שיוחסה לישראל באזור דמשק • דובר צה"ל עדכן כי בכיר חמאס חוסל בפעילות בבית החולים שיפא ● עדכונים בולטים

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

המומחה שמסביר: למה החליטו בעולם שרפיח היא הקו האדום

פלישת צה"ל לרפיח, בין המעוזים האחרונים של חמאס בעזה, עומדת בלב הדיון על עתיד המלחמה ● "העיר הפכה לסמל של המצוקה הפלסטינית והפליטות בעיני העולם", אומר ד"ר הראל חורב, מומחה לחברה הפלסטינית ● בראיון לגלובס הוא מסביר מדוע ישראל טועה בהתנהלותה ברפיח, מתייחס לפלונטר מול ארה"ב ומסביר מדוע חמאס ממשיך לסרב לעסקת חטופים