גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הירידות החדות בשווקים הגיעו גם לנכסים שנחשבו סולידיים

משקיעים רבים הופתעו מכך שגם נכסים שנחשבים לסולידיים ספגו פגיעה במשבר הנוכחי ● איך אפשר להסביר ירידות חדות בנכסים כמו מק"מ, אג"ח מדינה ואג"ח קצרצרות בדירוג גבוה?

בורסת ניו יורק / צילום: Lucas Jackson , רויטרס
בורסת ניו יורק / צילום: Lucas Jackson , רויטרס

הירידות החדות בשווקים הפיננסים בחודש האחרון הצליחו להגיע גם לבטן הרכה של המשקיעים. כל משקיע שבונה תיק מפוזר, משלב בתיק ההשקעות שלו גם נכסים סולידיים למדי, אך במשבר הנוכחי ראינו התנהגות מאוד קיצונית ולא אופיינית לנכסים אלה. מתחילת החודש ראינו ירידות חריגות גם בנכסים כמו מק"מים, אג"ח מדינה ואג"ח קונצרניות קצרצרות בדירוג גבוה ומכשירי השקעה אחרים הנחשבים שמרנים.

בניגוד לתקופות משבר אחרות, שבהן המשקיעים הסולידיים יכלו להתנחם לפחות בפגיעה מינימלית, נראה כי הדרמה בשווקים הפיננסיים במשבר הקורונה שפרץ לשווקים בתחילת מרץ, לא פסחה על אף נכס. אפילו האג"ח הממשלתיות הארוכות, נכס שבעיני משקיעים רבים נחשב למקום המבטחים בתקופות קשות, לא הצליח להימנע מירידה חדה (לפחות עד שבנק ישראל הודיע על רכישת אג"ח ממשלתיות בתחילת השבוע). 

דוגמאות לעיוותים שנוצרו בין אגח קצרות לארוכות של אותן חברות

ירידת המק"מ: כשתחליף הנזילות הופך למזומן

אם נבחן למשל את שוק המק"מ, נראה כי בשלושת השבועות הראשונים של חודש מרץ ירדו חלק מהמקמי"ם בשיעורים של עד 0.09% ובחלק מהמקרים הם כבר נסחרו בתשואה לפדיון שמעל 0.25%, כלומר מעל ריבית בנק ישראל.

הירידה במק"מים והריבית הגלומה בהם לכאורה מצביעה על תמחור שגוי, שכן ברור שבעיצומו של המשבר הנוכחי לא צפויה הריבית בישראל לעלות, אולי להפך. לפיכך, המק"מ שאמור לשקף את הריבית לשנה בעוד שנה, נראה מעוות.

מאחורי הירידה החדה הזו מסתתר הצורך הגדול של המוסדיים הישראלים בנזילות. בשל הירידות החדות בשוקי המניות והאג"ח בישראל ובעולם, נדרשו מוסדיים רבים להגדיל את הביטחונות שהם מעמידים כנגד החזקתם בנכסים אלה באמצעות חוזים עתידיים. מאחר שחלק ניכר מיתרות המזומנים שלהם "חנה" במק"מ, הם נאלצו למכור מק"מים בהיקף משמעותי.

עד כמה משמעותי? אפשר ללמוד על כך מהיקפי המסחר במק"מ בשלושת השבועות האחרונים. בחודש האחרון זינק היקף המסחר במק"מים בצורה משמעותית להיקפים של 100-200 מיליון שקל בסדרות מסוימות, כמעט פי שלושה מהיקף המסחר הממוצע במקמי"ים בששת החודשים האחרונים.

תופעה דומה ראינו גם באג"ח קצרצרות בדירוגים גבוהים, כולל של בנקים. כך למשל, אג"ח של בנק מזרחי המדורגת AAA לפירעון בעוד 3 חודשים, ירדה החודש ביותר מ-0.2%; אג"ח של אלביט מערכות המדורגת AA + לפדיון בסוף יוני הקרוב, ירדה החודש ב-0.65%. במקרים רבים, האג"ח האלה מוחזקות על ידי חברות, גופים מוסדיים ואחרים כתחליף נזילות בדיוק בגלל שהן כל-כך קרובות לפדיון. אך בימים של ירידות חדות בשווקים, התחליף הופך למציאות - ההחזקה באג"ח הללו הופכת באמת לנזילות. הרי זו הייתה מראש המטרה של ההחזקה בהן. תופעה דומה אפשר לראות גם בנע"מ, ניירות ערך מסחריים לתקופות קצרות משלושה חודשים, שבהן מחזיקות בעיקר קרנות כספיות או קרנות קצרות אחרות.

אגב, זו תופעה לא ייחודית לשוק הישראלי. בעולם ראינו גם קרנות כספיות דולריות שרשמו ירידות חדות מאלה שראינו בשוק הישראלי, לעתים ירידה של יותר מ-1% ביום, במהלך החודש האחרון.

אג"ח קצרה בתשואה גבוהה מארוכה?

כמו בכל משבר, החששות הגדולים והזינוק ברמת הפחד מובילים לכך שמשקיעים מפסיקים לתמחר סיכונים, מוכרים את מה שאפשר וכך קורה שכל הנכסים יורדים. הירידות החדות האלה יצרו בשבועיים האחרונים מקרים מוזרים שבהם אג"ח לטווחי פדיון קצרים נסחרות בתשואה גבוהה יותר מאג"ח ארוכות של אותן חברות. במצב "נורמלי", התמונה הזו הפוכה - בשל הסיכון שנוטל על עצמו המשקיע בהשקעה באג"ח ארוכות יותר, הוא מצפה לתשואה גבוהה יותר.

בשוק האג"ח אפשר למצוא לא מעט דוגמאות כאלה. כך למשל, אג"ח אמות ג' עם מח"מ של פחות משנה נסחרת בתשואה של צמוד + 4.2%, לעומת אמות ד' עם 5 שנים מח"מ, שנסחרות בתשואה נמוכה משמעותית של צמוד + 2.6%. ניתן לראות זאת גם באג"ח בנקים, כאשר למשל מזרחי 43 לפדיון באוגוסט 21 נסחרת בתשואה של 2.6% והאג"ח לפדיון בספטמבר 24 נסחרת בתשואה של 2%.

התופעה הזו נובעת מהעובדה שדווקא האג"ח הקצרות האלה, הן לעתים האג"ח שהכי קל למכור במקרה של לחץ להתנזל, מאחר שמדובר בחברות בדירוגים גבוהים והמשקיע שקונה, כבר יכול לאמוד במידה רבה את יכולת הפירעון שלהן ולכן מוכן לקנות כמויות גדולות. מנגד, על רקע הירידות החדות בכל שוק האג"ח, כאשר מוסדיים מחליטים להתחיל לרכוש אג"ח קונצרניות בעקבות הירידות החדות - אלה לא האג"ח הראשונות שהם ממהרים לקנות, כי הם מעדיפים דווקא אג"ח במח"מ ארוך יותר, שיכולות להניב רווחי הון גדולים יותר.

הירידות החדות האלה באג"ח הקצרות הובילו לכך שניתן כיום לבנות תיק מפוזר של עשרות איגרות חוב של חברות חזקות לטווחי פדיון של שנה וחצי עד שנתיים, כאשר גם בתרחיש שיהיו כמה חברות שיתקשו לשלם, תשואת התיק צפויה להיות גבוהה משמעותית כפי שלא יכולנו לדמיין בשנים הקרובות. אם רק לפני חודש התשואה הגלומה בתיק כזה הייתה כ-1% צמוד, הרי שהיום היא עשויה להיות גבוהה פי יותר מחמישה.

מוסדיים: יותר קונצרני, פחות ממשלתי ארוך

אם הירידות באג"ח הקונצרניות הקצרות נבעו בעיקר מלחצי התנזלות של המוסדיים, הרי שתמונת המראה של התופעה הזו הייתה הירידות באג"ח הממשלתיות הארוכות. באג"ח הקונצרניות נוצרו בשבועיים האחרונים לא מעט הזדמנויות בעקבות ירידות של עשרות אחוזים באג"ח של חברות חזקות, לעתים בגלל סיבות טכניות כמו מכירות של קרנות סל על מדדים או של החזקות בקרנות נאמנות.

לפיכך, כשמוסדיים רבים ביקשו לנצל פתיחת מרווחים באג"ח הקונצרניות ולהגדיל חשיפה, הם עשו זאת בשבוע שעבר על חשבון החזקה באג"ח מדינה. מאחר שהפערים שנוצרו כאן היו כל-כך גדולים, גם מכירות של אג"ח ממשלתיות היו בהיקפים מאוד גדולים. זו הסיבה לכך שראינו ירידות גם באג"ח הממשלתיות הארוכות - מקום שבעבר משקיעים רבים מיהרו אליו כמקום מפלט. הודעת בנק ישראל על רכישת אג"ח ממשלתיות בתחילת השבוע, שינתה את המגמה הזו.

כל התופעות האלה ובעיקר לחצי ההתנזלות של המוסדיים על רקע החשש מהיווצרות מחנק אשראי, הובילו לכך שבשבועות האחרונים נפגעו כל אפיקי ההשקעה - מהסולידיים ביותר ועד המסוכנים ביותר. על רקע הנחישות שמפגינים הבנקים המרכזיים בעולם ובימים האחרונים ראינו גם את בנק ישראל פועל בנחישות ובעוצמה, נראה כי החשש ממחנק אשראי בשלב זה הולך ויורד. עם זאת, כל עוד משבר הקורונה לא מאחורינו, נראה שהתנודתיות צפויה להישאר כאן בתקופה הקרובה. 

הכותב הוא סמנכ"ל פיתוח עסקי בהראל פיננסים מקבוצת הראל ביטוח ופיננסים. הכותב ו/או חברות בקבוצת הראל ו/או בעלי עניין בהן ו/או בעלי השליטה בקבוצה, עשויים להחזיק ו/או לסחור, בעבור עצמם ו/או בעבור אחרים, בניירות הערך והנכסים הפיננסים המצוינים בכתבה זו, ו/או לנהל מכשירי השקעה בתחום הנזכר בכתבה זו שהשקעותיהם יכללו ניירות ערך ונכסים פיננסיים המצוינים בכתבה. אין לראות בכתבה משום שיווק השקעות או תחליף לשיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים האישיים והמיוחדים של כל משקיע

עוד כתבות

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה