גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יאט"א: ענף התעופה יחזור לפעילות מלאה רק ברבעון הרביעי של 2021

ארגון התעופה העולמי: לחברות התעופה יש יתרה של 35 מיליארד דולר על כרטיסים שבוטלו ● "קוראים לצרכנים לקבל בהבנה זיכוי במקום החזר כספי על טיסה שבוטלה"

מטוסי לופטהנזה בשדה התעופה בפרנקפורט. טיסות רבות בוטלו בשל משבר הקורונה / צילום: Michael Probst, AP
מטוסי לופטהנזה בשדה התעופה בפרנקפורט. טיסות רבות בוטלו בשל משבר הקורונה / צילום: Michael Probst, AP

ארגון התעופה העולמי (יאט"א): ענף התעופה יחזור לפעילות מלאה רק ברבעון הרביעי של 2021. הארגון העריך כי ההפסד המצטבר של חברות התעופה בעקבות משבר הקורונה יגיע לפחות ל-252 מיליארד דולר. המיתון הכלכלי העולמי לא יאפשר לתעשייה לתהאושש בקצב שיחוו תעשיות אחרות. ביאט"א מודאגים מיכולת החברות לשרוד את התקופה. במסיבת עיתונאים וירטואלית שכינס מנכ"ל הארגון אלכסדר דה ז'וניאק והכלכלן הראשי של יאט"א בריאן פירס הביעו השניים דאגה מתזרים המזומנים שהולך ואוזל בקרב מרבית חברות התעופה כשהם צופים שחברות קטנות או בינוניות לא ישרדו את המשבר.

יתרה מכך הדגיש פירס כי גם כשרוב הציים של חברות התעופה מקורקעים, יש רכיב הוצאות קבועות שמכביד על החברות, הוא העריך כי מדובר ב-49% מעוגת ההוצאות של החברות כשתשלומים אלה כוללים בין השאר החזרי מימון, הוצאות אדמיניסטרטיביות ותשלום שכר לעובדים. מנגד החברות הפחיתו 51% מההוצאות המשתנות שלהן כפועל יוצא של עוצר הטיסות "אי-אפשר לאפס את ההוצאות. אנחנו מעריכים כי ברבעון השני של 2020 חברות יצטרכו להוציא היקף של 61 מיליארד דולר, מתוך זה אנחנו מעריכים שהחברות מחזיקות ב-35 מיליארד דולר כסף של טיסות שהנוסעים שילמו עליהן".

לאור זאת קוראים ביאט"א לציבור לקבל בהבנה מדיניות שנוקטות עוד ועוד חברות והיא של הענקת שובר עתידי למימוש במקום החזר כספי. לפי דה ז'וניאק, "ממשלות כמו קולומביה, קנדה והולנד הבינו שזה משהו שצריך להיות מעוגן בחוק. מהצרכנים אנחנו מצפים לגלות הבנה כשהכסף הזה יכול להיות שאלת ההישרדות של חברות התעופה. אני משוכנע שזה יוצר אי-נוחות בקרב הנוסעים, אבל זה עניין של להיות או לחדול".

נציין כי גם בישראל מנסה משרד התחבורה לשנות זמנית את חוק התעופה ולבוא לקראת החברות שנקלעו לקטסטרופה. החוק מבקש לקבוע כי החזר כספי יינתן בתוך 90 ימים במקום בתוך 21 ימים וכי תשונה ההגדרה של טיסה מבוטלת שעל-פיה זכאי הנוסע להחזר. בשלב זה טרם הוסכם על נוסח בין משרדי הממשלה ולכן לפי חוק החברות חייבות להשיב כסף לצרכנים על טיסות שבוטלו מיוזמת החברות.

הטסת המטען יכולה לסייע?

בימים אלה עיקר התנועה האווירית היא של מטוסי מטען (קרגו). חברות תעופה משתמשות גם במטוסי נוסעים להטסת מטען אלא שביאט"א לא תולים תקווה בסגמנט הזה כקרש הצלה. בימים כתיקונם עבור רוב החברות הקרגו תופס נפח של עד 10% בפעילות.

הטסות המטען בימים אלה כוללות בעיקר הטסה של ציוד רפואי ותרופות. "בחודשים הללו הקרגו מבצע עבודה חשובה אבל ככל שהמיתון הכלכלי יעמיק ויכביד גם על צרכנים וגם על חברות מסחריות, סגמנט הטסות המטען יפחת", אמר פירס.

נושא שעליו התעכבו מנהלי יאט"א התייחס לחשיבות של סיוע ממשלתי לחברות תעופה. "לחצי מהחברות עשוי להיגמר הכסף והן יהיו בסכנת קיום. מה שיכול להציל אותם זה מחירי הדלק הנמוכים אבל בעיקר סיוע ממשלתי". רק מעט מחברות התעופה אינן ממונפות ובעלות תזרים מזומנים גדול - ואגב בעיקר מדובר בחברות לואו קוסט שמוכיחות שהניהול הרזה ביום יום פועל לטובתן, כך למשל רינאייר ואיזי ג'ט שרוב הציים שלהם נמצאים בבעלות ולא בליסינג או במימון.

לעומתן החלק הארי של חברות התעופה נושא על גבו התחייבויות גבוהות והן תלויות בממשלות. "ממשלות צריכות להבין שחברות תעופה יהיו פקטור משמעותי ביציאה מהמשבר", אמר פירס. "החברות מחברות בין ערים לצרכים מסחריים. ממשלות שלא יתמכו בחברות עשויות להישאר בלי חברות תעופה".

דה ז'וניאק התייחס לאפשרות של הכנסת משקיע או קונה לחברות ואמר כי "אני מעריך שעד לסוף 2020 אין משקיע שירצה לקנות חברת תעופה או להשיק חברה חדשה או לקנות חברה מיד שנייה. אין עניין מצד משקיעים בענף הזה. גם אם חברות נמצאות על המדף - לא יהיה מי שיקנה אותן. קונסולידציה יכולה להקל על חברות ולהוריד את היקף ההוצאות אבל זה מוקדם מדי".

לפי יאט"א מנגנון הסיוע הממשלתי יכול לכלול אפשרות של הלאמה כפי שעשתה ממשלת איטליה עם חברת אליטליה או של רכישת מניות חלקית. "היו ממשלות מהירות שהבינו שהסיוע חייב להינתן בהקדם כמו המדינות הנורדיות, יש ממשלות שפעלו לאט יותר - למשל באירופה אבל יותר ויותר מבינות שהסיוע שלהן הוא חובה. בדובאי פורסם שהממשלה תזרים כסף לחברת התעופה אמירייטס וממשלות רבות נקטו מדיניות דומה. הן מבינות שהתרומה של תעופה למדינות לא רק בהיבט התיירות - היא קריטית", אמר פירס. "באירופה אחרי הענן הוולקני כשהתעופה פסקה היה מחסור בירקות בין מדינות, ברור שהתעופה היא חלק משרשרת האספקה והיא חלק מהותי בהחלמה הכלכלית של מדינות ביום שאחרי המשבר. ככל שחולף הזמן תזרים המזומנים של החברות לא יאפשר להן להמשיך להתקיים. יש מחנק תזרימי ואת זה הממשלות חייבות לשחרר".

ומה בישראל? עד כה תוכנית הסיוע של הממשלה לא כוללת כל התייחסות קונקרטית לענף התעופה. בשלב מוקדם יותר בדיונים דובר על סיוע של כמיליארד שקל לתעשייה, הלוואה בערבות מדינה של 25 מיליון דולר לישראייר ולארקיע והלוואה של כ-200 מיליון דולר לאל על אלא שעד כה הסכומים הללו לא ניתנו. במשרד האוצר מדגישים כי תוכנית הסיוע לעסקים גדולים אינה כוללת את הענף, וכי מול חברות התעופה מתנהל שיח נפרד.

אל על שבה והציגה למשרד האוצר תוכנית התייעלות במטרה להוכיח שהחברה תהיה מסוגלת להחזיר את הכסף למדינה, תוכנית זו עברה עוד חידודים וכיווצים מבחינת אל על אלא שלפי גורמים המעורבים בדיונים - התוכנית אינה מספקת ועל החברה להעמיק את ההתייעלות שלה. באוצר לוקחים בחשבון שאל על וכמוה ארקיע נכנסו למשבר הזה בעמדת נחיתות כלכלית כאשר אל על עצמה ממונפת בעסקות מימון בהיקף של מיליארדי דולרים על צי מטוסי הדרימליינר והיא נדרשה להתייעלות עוד לפני המשבר. שלוש החברות לא מפעילות כלל טיסות מסחריות למעט טיסות חילוץ של ישראלים וטיסות מטען. ארקיע ואל על הוציאו כמעט את כל העובדים לחל"ת, ועבור אל על בעיקר שאלת הזמן בכל הנוגע לסיוע הכלכלי היא קריטית להמשך קיומה.

לשאלה מדוע יאט"א מתעקשת להמשיך לגבות כסף מסוכני הנסיעות שנקלעו בעצמם לקשיים לנוכח העובדה שהחברות מחזיקות בסכום של 35 מיליארד דולר כאמור ככספים ששולמו להן עבור טיסות מבוטלות השיב דה ז'וניאק "כולם בשרשרת מנסים לשמור על המזומנים שלהם שהולכים ואוזלים. לכולם יש הוצאות בלי הכנסות. שמירה על העברת הכספים בצינור המקובל (כלומר דרך BSP מסלקת התשלומים של יאט"א, המשמשת כצינור להעברת כספים בין הסוכנים ובין חברות התעופה) תוכל להגן על חברות התעופה מפני פשיטות רגל. אנחנו מבקשים שהנוסעים יקבלו בהבנה קבלת שובר עתידי במקום החזר כספי ומבקשים מהסוכנים להמשיך לפעול כמקובל. אנחנו יודעים שיש סוכנים שנקלעו לקשיים וכל מקרה נבחן לגופו. אנחנו יודעים שכולם סובלים ומשתדלים לשמור את המערכת שתעבוד גם אם נדרשת פשרה בין כל הגורמים בשרשרת".

היום שאחרי מבחינת יאט"א עוד רחוק והוא תלוי מאוד במדיניות של ממשלות להסיר את מחסומי הגבולות ולבטל את האיסור לטוס.

"זה המפתח לחזרה לפעילות של חברות התעופה, זה חייב להיות מסודר ומעוגן בהסכמים בילטרליים אחרת לא נוכל לחזות מתי המשבר הזה ייגמר. אנחנו מניחים שבשלושה החודשים הקרובים התעופה תפעל בסגר מוחלט ושהחזרה תהיה הדרגתית", אמר פירס "יש גם תרחיש שהווירוס ידעך ויחזור. כרגע רק ברבעון הרביעי של 2021 אנחנו מעריכים חזרה לפעילות מלאה, אבל יודעים שזה יכול להיות גם אחרי זה. בסין אנחנו רואים התאוששות מאוד איטית שלמעשה משקפת עקומה שטוחה של ביקוש לטיסות וגם זה אינדיקטור ליכולת ההתאוששות של הענף".

עוד כתבות

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות,ירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

מהתקציבים שייעצרו ועד לדיוני החירום באוצר: כל מה שכדאי לדעת על הצו הדרמטי בנוגע לחוק הגיוס

בהתאם לצו הביניים שהוציא בג"ץ, תקצוב הישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים ייעצר כבר בשבוע הבא ● בשלב זה, התמיכה בכ-44 אלף תלמידי ישיבות צפויה להיעצר ● באגף החשב הכללי במשרד האוצר, שאמונים על ביצוע התשלומים מתקציב המדינה, מתכוונים ליישם את הצו במועד ● איך זה יעבוד? גלובס עושה סדר

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

המומחה שמסביר: למה החליטו בעולם שרפיח היא הקו האדום

פלישת צה"ל לרפיח, בין המעוזים האחרונים של חמאס בעזה, עומדת בלב הדיון על עתיד המלחמה ● "העיר הפכה לסמל של המצוקה הפלסטינית והפליטות בעיני העולם", אומר ד"ר הראל חורב, מומחה לחברה הפלסטינית ● בראיון לגלובס הוא מסביר מדוע ישראל טועה בהתנהלותה ברפיח, מתייחס לפלונטר מול ארה"ב ומסביר מדוע חמאס ממשיך לסרב לעסקת חטופים

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

ניסאן X-TRAIL / צילום: יח''צ

המכונית של ניסן שמוכיחה: שוק הבנזין עדיין חי ובועט

ניסאן X-TRAIL, הטורבו-בנזין החדשה של ניסאן, מוכיחה שגרסאות הבנזין לא אמרו את המילה האחרונה: היא זריזה, נוחה ומרווחת