גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פרשנות - התחזית הקודרת של טראמפ: מ"אין סכנה" ל"אתם תראו מוות בכל מקום"

הערכת המינימום של נשיא ארה"ב מעמידה את המספר הצפוי של מתים על 100 עד 240 אלף ● מנחם את אזרחיו שהיה יכול להיות הרבה יותר גרוע ● טראמפ תמיד העדיף לרקוד לצלילי חלילו שלו, אך ריקוד הסולו משתכלל והולך ● המושל אנדרו קואומו מגלה שאחיו, שדר הטלוויזיה כריס, חלה בקורונה

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

נימת תדרוכיו היומיים של הנשיא טראמפ לובשת ארשת קודרת. לפעמים היא מקדירה והולכת לקראת סוף התדרוך בהשוואה עם תחילתו.

בדקות הראשונות של התדרוך אתמול ב-17 אחה"צ שעון וושינגטון, הנשיא סיפק את הכותרת הראשית של העיתונים: "השבועיים הבאים יהיו מלאי כאב", אמר. עוד לפני סוף התדרוך, מבלי שהועבר אליו פתק, ומבלי שנלחש משהו על אוזנו, הנשיא כבר דיבר על "שבועיים-שלושה של כאב". שלושה הם יותר משניים, ושניים הם הרבה יותר מן הלא-מספרים שבקעו מפי הנשיא רק לפני ששה שבועות.

והם בוודאי הרבה יותר מן הצפי הוורוד להפליא שהנשיא הגיש לאמריקה בתחילת השבוע שעבר, כאשר חזה את הסרת הסגר הלא-מלא באמצע אפריל. נשיא ארה"ב תמיד העדיף לרקוד לצלילי חלילו שלו, אבל ריקוד הסולו משתכלל והולך.

זה היום השני ברציפות שהנשיא אינו חדל לדבר על המודלים המתמטיים: העקומה תוסיף לעלות עוד "שבועיים-שלושה", ואז היא "תתחיל להתעגל". אבל במרוצת עלייתה והתעגלותה היא תהרוג מינימום של 100 עד 240 אלף אמריקאים (המספר 240 אלף גבוה ב-40 אלף מן ההערכות שהושמעו 24 שעות קודם). אבל "אם לא נעשה כלום", המספר יעלה למשהו בין 1.6 מיליון ל-2.2 מיליון, "ואולי מעבר לזה".

כתב אחד בחדר העיתונות של הבית הלבן התחלחל מן המספר המינימלי. הנשיא חיזק את חלחלתו, ונטל לעצמו את החירות הפואטית להסביר לשומעיו מה יתרחש לנגד עיניהם אם המספר יעלה עד 2.2 מיליון. "אתם תראו אנשים מתים במטוסים, אתם תראו אנשים מתים במבואות בתי מלון. אתם תראו מוות בכל מקום". יותר אמריקאים עלולים למות במגיפה הזו, הוא אמר, ממה שמתו בארבע שנים של מלחמת האזרחים (1865-1861), או במלחמות העולם.

הוא חזר ודיבר על המראות המקאבריים ליד בתי חולים בניו יורק, כולל בית החולים באלמהרסט (Elmhurst), קווינס, שסמוך לו עמד בית הוריו. הוא חזר ודיבר על "משאיות הקירור" הענקיות, המתמלאות בארונות. מבלי לנקוב בשם, הוא סיפר על אחד מידידיו, "מבוגר יותר וכבד יותר ממה שהיה רוצה להיות", אשר נכנס אל בית החולים עם תסמיני הקורונה, אמר "להתראות", ושקע אל תרדמת.

לא מדברים על המדד או על התמ"ג

הכתבים בתדרוכים מעזים פחות ופחות להעמיד את הנשיא במבוכה, או לדחוק אותו בעמדת התגוננות. גם הנועזים שבהם מעדיפים שלא להיות מטרה נייחת לחיציו המושחזים. איש מהם לא הזכיר לו אתמול, כי עד זה לא כבר הוא הכחיש כמעט מעיקרה את סכנת הקורונה על אדמת ארה"ב.

לפני חודש וחצי הוא נזף בפומבי בנגיד הבנק המרכזי, מפני שהעז להגיד לוועדה של הקונגרס כי למשבר הקורונה עלולות להיות "השפעות מסוימות" על כלכלת ארה"ב. מיד לאחר הערת הנגיד, הנשיא צייץ תלונה על ההשפעה השלילית שהיתה להכרזתו על מדדי הבורסה. אתמול המילה מדד לא יצאה מפיו. לפני מסיבת העיתונאים שלו, הבורסה סיימה את הרבעון הראשון של השנה עם ירידה כוללת של 20%, התוצאה הגרועה ביותר מאז השפל הגדול של שנות ה-30.

בנק ההשקעות של גולדמן-סאקס העריך אתמול כי התוצר המקומי הגולמי של ארה"ב פחת ב-15% ברבעון הראשון של השנה, שהסתיים אתמול; וחזה שהתמ"ג יפחת ב-34% ברבעון השני. אבל התחזית כוללת זינוק של 19% ברבעון השלישי. בסך הכול גולדמן-סאקס מעריך ירידה של 6.2% בכל 2020. אלה נתונים היסטוריים. לא היו דוגמתם מאז השפל הגדול של שנות ה-30.

"אמצעי שיכוך אחד ויחיד: התנהגויות"

הנתונים האלה מותנים בהתאמתות המודלים המתמטיים על התקדמות הנגיף ועל נסיגתו.

יועציו המדעיים של הנשיא הציעו אתמול, לא בפעם הראשונה, להתייחס אל המודלים בדרגה ניכרת של ספק. ד"ר אנתוני פאוצ׳י, המנהל הוותיק של המכון הממשלתי למניעת מחלות מידבקות, אמר שהמספר המתואר "מינימלי", זה של מאה אלף, תקף רק כל זמן שתקפות ההנחות העומדות ביסודו. נתונים מן השטח עשויים להוריד את המינימום.

מתאמת צוות הקורונה של הבית הלבן, ד"ר דברה ברקס, הטעימה ש"אין תרופת קסם, אין חיסון, יש רק אמצעי שיכוך אחד - התנהגויות".

כתבנו כאן אתמול על השינוי המסתמן בגישת המערכת הרפואית למסיכות בחיי היום-יום. השינוי הזה מקבל תאוצה. ד"ר פאוצ׳י אמר אתמול לסי.אן.אן, כי המלצה לעטות מסיכות "נשקלת עכשיו באופן פעיל מאוד", אם כי העדיפות העליונה מוסיפה להיות אספקה של מסיכות כאלה לסגל רפואי ולאחרים הבאים במגע ישיר עם חולים ידועים.

הנשיא נשאל בתדרוך מה דעתו על הרחבת השימוש במסיכות, והוא הציע לאנשים לכסות את פניהם בצעיפים, "אם הם רוצים".

"זה לא נכון"

המחסור במסיכות ובציוד רפואי אחר, כולל כמובן ערכות בדיקה, מוסיף להטיל צל ארוך על יחסי הבית הלבן עם מושלי המדינות. עכשיו מתברר שהנשיא הפגין אי-ידיעה מוחלטת בשיחת ועידה עם המושלים, לפני יומיים, כאשר אחד מהם שיתף אותו בפרטי מצוקתה של מדינתו. "לא שמעתי שום תלונות זה שבועות", הוא אמר.

יושב ראש אגודת מושלי המדינות, לארי הוגאן ממרילנד, אמר אתמול לרשת הרדיו הציבורית, "זה פשוט לא נכון". הוגאן הוא איש המפלגה הרפובליקאית.

מושל ניו יורק, אנדרו קואומו, חזר והתלונן אתמול על התפקיד שהממשלה המרכזית ממלאת, או אינה ממלאת, ברכש של ציוד רפואי בשוק הפתוח. "אנחנו מתחרים במדינות אחרות, ואז באה FEMA -הרשות הממשלתית לניהול מצבי-חירום - ומתחרה בנו. זה כמו להיות ב-Ebay".

קואומו חוזר ואומר כי הממשלה הפדרלית היא הצריכה לנהל את הרכש, ולחלק את הציוד למדינות הזקוקות לו. זה מוסיף להיות סלע מחלוקת בין הנשיא למושלים. טראמפ טוען, כפי שעשה גם אתמול, שחלק מן המושלים "אוגרים" ציוד, שבעצם אין הם זקוקים לו; והממשל מעדיף להימנע מלשלוח מכונות-הנשמה לכל המבקשים, בגלל החשש שהמכונות יעלו אבק, ויהיה קשה לבקש את החזרתן.

"טעות תהיה להסיר את הרגל מן הדוושה"

בעוד שניו יורק וניו ג׳רזי מוסיפות להיות המובילות הלא-מעורערות במספר מקרי ה Covid-19, דאגה מיוחדת מתפתחת עכשיו לנוכח עלייה חדה במספר הנדבקים בשתי מדינות: מישיגן בצפון ולואיזיאנה בדרום. שתיהן כמעט השתוו אתמול לקליפורניה במספר המקרים היומיים של הידבקות. בלואיזיאנה, העלייה היתה של 30% ויותר.

פלורידה, שהתחילה להגביל בשבוע שעבר כניסה של ניו יורקים לתחומיה, הורתה השבוע למנוע את כניסתם של כלי רכב עם לוחית רישוי של לואיזיאנה.

ד"ר ברקס מן הבית הלבן דיברה אתמול על הסכנה ש-10 עד 15 מרכזים עירוניים בארה"ב ישתוו בהדרגה לניו יורק. היא הזכירה ספציפית את שיקאגו, דטרויט, דאלאס ויוסטון. אבל היא מצאה סיבה לעידוד לנוכח הצלחתה של העיר סיאטל, במדינת וושינגטון, להוריד את מספר הנדבקים היומיים. וושינגטון היתה עד סוף השבוע שעבר המדינה השלישית הפגועה ביותר. מאז היא ירדה למקום השמיני.

ד"ר פאוצ׳י דיבר אתמול על "ניצוצות של תקווה", שפעולות השיכוך האגרסיביות באזורים פגועים מתחילות לתת את אותותיהן, אבל "טעות תהיה להסיר את הרגל מן הדוושה, וללחוץ על המעצורים".

כריס "חזק פחות ממה שהוא משער"

הסיפור האישי של אתמול שייך לאחים קואומו, המושל אנדרו ומגיש הטלוויזיה כריס. אנדרו הוא הבכור, ושניהם הם בניו של מריו המנוח, אשר שימש בעצמו מושל במשך 12 שנה, עד 1994, ושמו חזר ועלה כמועמד אפשרי לנשיאות מטעם המפלגה הדמוקרטית.

חינו של המושל אנדרו, המכהן זו השנה העשירית, עלה מאוד בשבועות האחרונים, בעיקר בזכות תדרוכיו היומיים, הטבועים בחותם של פרגמטיות, של מרץ ושל עצב. אם בכלל, הוא הדמות הציבורית הקרובה ביותר להשיג מעמד צ׳רצ׳יליאני.

כריס נמנע במרוצת השנים מלראיין את אנדרו, אבל הטאבו הוסר במהלך המשבר, ושיחות האחים נעשו מוקד משיכה בולט בשידורי סי.אן.אן, הרשת של כריס. הן כוללות הקנטות, לפעמים מחוספסות מאוד, אבל גם דברי חיבה.

אתמול הודיע אנדרו בתדרוך הצהריים שלו כי עתה זה שמע שכריס לקה בנגיף הקורונה, ועבר לבידוד עצמי במרתף ביתו.

"הוא יהיה בסדר", אמר המושל על אחיו הקטן, "הוא בריא וחזק, אם כי אולי חזק פחות ממה שהוא משער". הוא כינה את כריס "חברי הטוב ביותר", וסיפר כיצד אחיו הקטן ניסה להשתחרר מצילו של אבא מאריו השתלטן. אבא עמד על זה שכריס, כמו אנדרו וכמו אבא עצמו, יהיה עורך דין. כריס למד משפטים, והתחיל פרקטיקה, אבל פרש ועבר לעיתונות.

ואם ידמה לכם שדמעות נקוות בעיני אנדרו לעת דברו על כריס, אולי זה מפני שדמעות נקוות דווקא בעיניכם. הן נקוו בעיניי, ואפילו התחילו לגלוש.

ואלה המספרים, חצות בוושינגטון, 6 בבוקר בישראל:

מספר הלוקים הידועים בנגיף על אדמת ארה"ב: 188,578, עלייה של כמעט 25,000 בתוך 24 שעות

מספר המתים: 3,889, עלייה של 748

מספר המחלימים: 7,251

מספר החולים האנושים: 4,576

המדינות הפגועות ביותר -

ניו יורק: כמעט 76,000 נדבקים, עליה של 8,600 ויותר; 1,550 מתים, עלייה של 208

ניו ג׳רזי: 18,700 נדבקים, עלייה של 2,000 ויותר; 267 מתים, עלייה של 69

קליפורניה: 8,504 נדבקים, עלייה של 1,256; 180 מתים, עלייה של 35

מישיגן: 7,615 נדבקים, עלייה 1,117; 259 מתים, עלייה של 75

פלורידה: 6,741 נדבקים, עלייה של 1,037; 85 מתים, עלייה של 14

מסצ׳וסטס: 6,620 נדבקים, עלייה של 868; 89 מתים, עלייה של 33

בכל אחת מ-50 המדינות ובמחוז קולומביה של הבירה וושינגטון מספר הנדבקים כבר גדול ממאה. ב-43, המספר גדול ממאתיים. ב-40, המספר גדול מ-300. ב-26, המספר גדול מאלף. בתשע, המספר גדול מ-5,000.

רשימות קודמות ב yoavkarny.com וב https://tinyurl.com/yoavkarny-globes

ציוצים (באנגלית) ב twitter.com/YoavKarny

עוד כתבות

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת בצעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לאמריקה וכיצד תושפע הפעילות בישראל

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בנימוק כי הבורר סבור שהוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות עם יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה - מהן עולה חדש ליחסי תן וקח בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא מתרסקת ב-10% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, היכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לישראל

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה״ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה החברה ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט