גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מאחורי החודש הגרוע בתולדות תעשיית הקרנות: כולם נדבקו בווירוס, אבל היו כמה שיותר

שוק קרנות הנאמנות בישראל איבד כמעט רבע משוויו ברבעון הראשון של 2020 ● היקף חסר תקדים של פדיונות מהקרנות ברבעון, שעיקרם נעשה בחודש מרץ בשל השפעות משבר הקורונה, שבר את כל השיאים השליליים בשוק

קובי שגב, מנכ"ל קרנות אילים הפורש / צילום: תמר מצפי, גלובס
קובי שגב, מנכ"ל קרנות אילים הפורש / צילום: תמר מצפי, גלובס

מתחילת השנה ועד לסוף חודש מרץ איבד שוק קרנות הנאמנות בישראל נכסים בשווי כולל של 80 מיליארד שקל - כמעט רבע משוויו. לאחר החודש הגרוע ביותר שידעה התעשייה מעודה, מסתכם שווי נכסי הקרנות בסוף מרץ בכ-272 מיליארד שקל, לאחר שבסוף 2019 הוא הסתכם ב-352 מיליארד שקל.

כפי שפורסם בהרחבה בימים האחרונים, מדובר בהצטמקות של 22.7% בשוק הקרנות. הנה המספרים הבולטים מאחורי ההצטמקות האדירה הזאת.

לחצו לטבלת הגיוסים והפדיונות ברבעון הראשון של 2020

44.5 מיליארד שקל. זהו היקף הכספים שנפדו מקרנות הנאמנות ברבעון הראשון של 2020. מדובר בהיקף חסר תקדים, שנובע בעיקרו מפדיונות של כ-41.6 מיליארד שקל בחודש מרץ בלבד, ששבר את כל השיאים השליליים בשוק הקרנות. למעשה, כל הפדיונות השנה נרשמו במרץ ובמחצית השנייה של פברואר, כשעד אז שוק הקרנות היה במגמת גיוסים.

הפדיונות האדירים האלה התרחשו בשל השפעות התפרצותו של וירוס קורונה על שוקי ההון בישראל ובעולם. השפעות אלה הובילו לחששות ניכרים בקרב מחזיקי הקרנות, שחוו בחודש החולף הפסדי תשואה שגרעו מהקרנות סכום דומה, בהיקף חריג במיוחד של יותר מ-10% ושל יותר מ-40 מיליארד שקל.

36%. זהו שיעור התרומה של הפדיונות מהקרנות המסורתיות ביחס לכל הקיטון שנרשם בשווי הנכסים המנוהלים בשוק הקרנות מתחילת 2020.

בחלוקה לפי סוגי ניהול - אקטיבי, שמנסה להכות את המדדים באמצעות הקרנות המסורתיות והקרנות הכספיות, ופאסיבי, שבמסגרתו קרנות הסל והקרנות העוקבות - לא נמצא הבדל מהותי. בקרנות הפאסיביות שעוקבות אחר מדד, היתה ירידה של 22.7% ברבעון הראשון, בעוד שבקרנות האקטיביות הירידה בשווי עמדה על שיעור דומה.

עם זאת, בתמונת הפדיונות התמונה שונה, ויש הבדלים בין הפדיונות שבוצעו במרץ וברבעון הראשון כולו, בין הקרנות האקטיביות לקרנות הפסיביות. בדיקת "גלובס" לנתונים ששלחו גופי ניהול קרנות הנאמנות, מעלה כי 24% מהפדיונות הכוללים בשוק, בסך כ-10.6 מיליארד שקל, נרשמו מתחילת השנה בקרנות הפסיביות, כשהיתרה, 76%, נרשמה בקרנות האקטיביות.

לגבי הקרנות הפאסיביות נציין כי הפדיונות בהן נחלקו לפדיונות של 6.3 מיליארד שקל בקרנות הסל, לעומת פדיונות של כ-4.3 מיליארד שקל בקרנות העוקבות, בעוד שבקרנות האקטיביות רוב הפדיונות באו מהקרנות המסורתיות. למעשה, ברבעון הראשון של 2020 נרשמו פדיונות בהיקף 5.4 מיליארד שקל בקרנות הכספיות, לעומת פדיונות חסרי תקדים בגודלם של 28.9 מיליארד שקל בקרנות המסורתיות - דבר שמצביע על כך שכמעט 2 שקלים מכל 5 שקלים ששוק הקרנות איבד, הוצאו בכוונת מכוון מהקרנות המסורתיות. מדובר בקרנות שתפקידן להכות את השוק בתשואות, אבל בפועל היכו את השוק בהיצע ניירות ערך למכירה כדי לממן את התשלומים ללקוחות שפדו את הקרנות - דבר שהיווה דלק נוסף לירידות החדות בשוקי החוב והמניות בישראל.

(19.4%-). זוהי התשואה החציונית השלילית החריגה שנרשמה במרץ לבדו בקרנות מקטגוריית מניות ישראל. בקטגוריית מניות חו"ל נרשמה תשואה חציונית שלילית מתונה יותר, של מינוס 11.8% "בלבד", כשבקטגוריית הקרנות הגמישות נרשמה תשואה חציונית של מינוס 16.4%. אלה הן הקטגוריות הכי מוטות נכסי סיכון, במטרה להשיג תשואה גבוהה יותר לאורך זמן, ושבאופן לא מפתיע חוו את המכה הכי גדולה בעקבות הנפילות בשווקים.

ואולם, גם הקטגוריות הסולידיות יותר ספגו מהלומות בחודש החולף, וכפועל יוצא מתחילת השנה. כך, התשואה החציונית בקטגוריות קרנות אג"ח מדינה, אג"ח כללי ללא מניות, קרנות 90/10, קרנות 80/20, קרנות 30/70 וקרנות אג"ח חברות והמרה, היתה במרץ בטווח שנע ממינוס 4.35% עד למינוס 9.1%.

"התשואות במרץ - מהנמוכות שנראו בשוק"

בסיכומו של דבר, הן במרץ והן ברבעון הראשון של 2020, נרשמו תשואות שליליות בכל האפיקים בשוק הקרנות. בהקשר זה אומר גורם בכיר בשוק הקרנות כי "בשבוע האחרון של החודש אמנם נרשמו עליות משמעותיות דו-ספרתיות במדדי המניות ובחלק מהאג"ח הקונצרניות, אבל גם לאחר העליות החדות בסוף החודש, התשואות שרשמו שוקי ההון בסיכום חודשי, הן מהנמוכות שראינו מאז ומעולם".

14%. זהו שיעור הפדיונות שנרשמו בכל שוק קרנות הנאמנות המקומי מתחילת השנה, ביחס לשווי הממוצע של שוק הקרנות בתקופה זו. מדובר בשיעור חריג מאוד ביחס לעבר.

בחלק מהגופים, ובעיקר מהגופים הקטנים שאינם איתנים כמו הגדולים בשוק, שבו ההכנסה נגזרת מהיקף הנכסים המנוהל, מדובר אפילו בשיעור פדיונות של יותר מ-20% מהנכסים הממוצעים לתקופה, ובשניים הקטנים בשוק אף בשיעור של יותר מ-30%.

הפדיונות עד כה ב-2020 באו לאחר שבכל 2019 הקרנות גייסו כ-14 מיליארד שקל - כך שבמהלך מרץ היקף הכספים שנפדה מקרנות הנאמנות היה בשיעור של פי שלושה מסך הכספים שגויסו בכל השנה שעברה.

הפדיונות השקליים הכי גבוהים מתחילת השנה נרשמו בגופים הגדולים בשוק, ובראשם פסגות, מיטב דש, מור וילין לפידות, בעוד שבמרץ בלבד הפודה הכי גדול היה עדיין פסגות, אבל אחריו היו הראל, מיטב דש וילין לפידות.

כמו כן, הפדיונות העצומים גרמו לכך שבסוף מרץ יש שלושה מנהלי קרנות לניהול של הרבה פחות ממיליארד שקל בנכסים. בראש ובראשונה מדובר במודלים, שירדו ל-100 מיליון שקל, לצד עוד סכום לא ידוע, אבל לא מהותי ברמת השוק, בהוסטינג (החברה חוברת בימים אלה לשחקן קטן אחר בשוק - יצירה).

לצדו של מודלים יש את קרנות תמיר פישמן, שבהן מנוהלים 616 מיליון שקל, וקרנות אילים, שבהן מנוהלים עתה 744 מיליון שקל. היום דיווחה אילים, שנמצאת בבעלות אמיר איל, המחזיק בבית ההשקעות אינפיניטי, כי מנכ"ל אילים, קובי שגב, פורש מתפקידו, כשלוש שנים לאחר שבמחצית הראשונה של 2017 רשמה אילים רמת שיא של כ-10.8 מיליארד שקל בקרנות המנוהלות על ידו.

בשוק מציינים כי בחודש החולף "קרנות שהוחזקו במסגרת תיקים מנוהלים שמרו על יציבות גבוהה יותר, לעומת קרנות שהוחזקו על ידי לקוחות פרטיים עצמאיים". נוסף על כך, "למעלה ממחצית הפדיונות במרץ, כ-24 מיליארד שקל, התמקדו בשלושה אפיקים: קרנות אג"ח בארץ כללי, קרנות אג"ח מדינה וקרנות כספיות. מנהלי הקרנות המנהלים היקף נכסים גדול באפיקים אלה, ספגו פדיונות גדולים יותר". 

עוד כתבות

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?