נתוני האוכלוסייה של אפל: הישראלים לא מרוצים מהסגר, אך ממושמעים יחסית

הציבור אולי מתמרמר על הסגר, אך נכון לעכשיו טרם שינה בפועל את מנהגיו - הסגר גרם לירידה של 62% במרחקי ההליכה (עם סלולרי, ייתכן שאנשים עדיין נעים ואף מתעמלים בתוך הבית), ולירידה של 56% במרחקי הנסיעה

תושבים מתגודדים ברחוב למרות אזהרות משרד הבריאות / צילום: שלומי יוסף, גלובס
תושבים מתגודדים ברחוב למרות אזהרות משרד הבריאות / צילום: שלומי יוסף, גלובס

נתונים שפרסמה חברת אפל לגבי תנועת האוכלוסייה - מרחקי הנסיעה וההליכה הממוצעים - מראים כי הציבור אולי מתמרמר על הסגר, אך נכון לעכשיו טרם שינה בפועל את מנהגיו. ב-16 באפריל (יום המדידה האחרון) חלה עלייה קלה הן במרחקי הנהיגה והן במרחקי ההליכה, אך עדיין בגבולות התנודתיות של נתונים אלה בחודש הסגר, רחוק מאוד מהממוצע של התקופה שקדמה לסגר או מהממוצע של ימים רגילים.

גרף התנועה בישראל מתוך אתר אפל / אינפוגרפיק: צילום מסך
 גרף התנועה בישראל מתוך אתר אפל / אינפוגרפיק: צילום מסך

לנתונים המלאים היכנסו לאתר של אפל »

על פי הנתונים, הסגר גרם לירידה של 62% במרחקי ההליכה (עם סלולרי, ייתכן שאנשים עדיין נעים ואף מתעמלים בתוך הבית), ולירידה של 56% במרחקי הנסיעה. מעניין כי דווקא בתקופה שקדמה לסגר, כאשר כבר תוקנו תקנות ריחוק חברתי, רוב העובדים היו אמורים לעבוד מהבית ומקומות הבילוי ובתי הספר נסגרו, חלה עלייה במרחקי ההליכה ובמרחקי הנסיעה. אולי העלייה היא בשל בחירה של הציבור לנהוג או ללכת על חשבון תחבורה ציבורית (שאינה מופיעה בגרף הישראלי), או משום שמיהרו לטייל במהלך חג הפורים ומעט אחריו, מתוך חשש שבקרוב לא יוכל לעשות זאת. הצלילה במרחקי הנהיגה וההליכה של הישראלים הגיעה אך ורק ב-18 במרץ, לאחר שמלבד תקנות הנוגעות לשוק העבודה, בילויים והתקהלויות, הובהר כי אין לפגוש חברים ואסור לטייל.

דפוס דומה (מאוחר יותר בכמה ימים) ניתן לראות בארה"ב. בממוצע המדינה כולה ירדו מרחקי הנסיעה ב-36%, מרחקי ההליכה ירדו ב-49% ואילו מרחקי התחבורה הציבורית ירדה ב-76%. בניו יורק, שנפגעה באופן החמור ביותר מן המחלה, הירידה מוקדמת יותר ועמוקה יותר. גם בבריטניה המספרים דומים מאוד לאלה של ישראל ושל ממוצע ארה"ב, וגם תזמון הירידה.

לגבי סין, מקור המגיפה ואחת המדינות הפחות שקופות בעולם, שנמצאת בסכסוך עם חברת אפל, אין נתונים.

באיטליה ניתן לראות צלילה בסף פברואר, ואז צלילה חדה נוספת בתחילת מרץ עם החלת הסגר המלאה במדינה. ממוצע מרחקי הנסיעה ירד ב-76%, מרחקי הנסיעה ב-82% ומרחקי הנסיעה בתחבורה ציבורית, ב-89%. גם שם, נרשמה בימים האחרונים עלייה קלה בלבד בנתונים אלה, למרות תחושה של אופטימיות זהירה במדינה. מספרים דומים אפשיר לראות גם בספרד, עם התאוששות מובחנת יותר במרחקי הנהיגה. ברוסיה הדפו דומה לישראל, ארה"ב ובריטניה, אם כי הטרנד מתחיל הרבה יותר מאוחר, בתחילת אפריל.

בשוודיה, שבחרה במדיניות של אי סגר, בכל זאת הציבור נזהר עם ירידה של 42% בשימוש בתחבורה ציבורית ושל 23% במרחקי ההליכה. הנהיגה ירדה רק 5%.

באוסטריה ודנמרק, אשר שתיהן כבר פרסמו תוכנית ליציאה מן הסגר, ניכרת התאוששות גם במדדים.

מעניין לראות כי גם בקוריאה, שם באופן רשמי לא הוכרז סגר והיא מהווה מודל למלחמה בקוריאה ללא שימוש בכלי זה, מרחקי ההליכה ירדו ב-61% והנהיגה ב-41%, לא מאוד שונה מישראל, בהבדל שהירידה החלה בהדרגה כבר בתחילת פברואר. נראה כי הציבור נוקט צעדי זהירות כלשהם על דעת עצמו.