גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המשבר עלול למחוק הישגים של עשור בהעסקת נשים חרדיות וערביות

מסמך שחיבר צוות מומחים מלמד: אופי העסקת נשים ערביות (משרות חלקיות, העסקה בשחור וללא תלושים) ושכרן הנמוך הכניסו את משפחותיהן למעגל העוני עם הוצאתן לחל"ת • בקרב החרדיות נפגעו במיוחד העובדות כמטפלות וכסייעות

נשים שהועסקו ללא תלושים, לא יקבלו דמי אבטלה (למצולמות אין קשר לכתבה)  / צילום: תמר מצפי, גלובס
נשים שהועסקו ללא תלושים, לא יקבלו דמי אבטלה (למצולמות אין קשר לכתבה) / צילום: תמר מצפי, גלובס

פערים חברתיים בעיתות משבר נוטים להתעצם והמשבר הכלכלי שבא בעקבות מגפת הקורונה אינו שונה במובן זה ממשברים אחרים. לאחרונה אנחנו נחשפים לעוד ועוד נתונים, שבהם החלשים ביותר בחברה הם גם הנפגעים ביותר. נתון בולט כזה מגיע מתחום התעסוקה. מנתוני מרכז המידע של הכנסת שפורסמו לפני כשבועיים עולה שנשים הן 47% מכלל המועסקים במשק, אך יותר מ-57% מהנרשמים בשירות התעסוקה בזמן משבר הקורונה. במקביל, יותר מ-55% מהתביעות לקבלת דמי אבטלה הוגשו על-ידי נשים. בכל ענפי הכלכלה הראשיים - שיעור תובעי דמי אבטלה מסך המועסקים בענף גבוה יותר אצל הנשים.

אבל גם בין הנשים, יש כאלה שנפגעות יותר. מסמך שנכתב בידי צוות מומחים, התארגנות עצמאית בהשתתפות מנכ"לית שדולת הנשים, מיכל גרא-מרגליות, ויו"ר נעמ"ת במשולש הדרומי, מייסם ג'לג'ולי, מתאר כיצד המשבר פגע קשה בעובדות חרדיות וערביות. מדובר בפגיעה שעלולה למחוק את הישגי שתי האוכלוסיות בעשור האחרון, שבו הן הכפילו את שיעור התעסוקה שלהן.

כניסה למעגל העוני

המסמך מציין ששיעור ההשתתפות של נשים ערביות בכוח העבודה נמוך משמעותית משל נשים יהודיות וגברים ערבים, אבל מתחילת שנות ה-2000 הוא נמצא בעלייה מתמדת ובשנת 2017 עמד על 35%, עם שונות גדולה על רקע דתי. בשנת 2018 שיעור ההשתתפות של נשים מוסלמיות עמד על 26.6%, של נוצריות על 53.1% ושל דרוזיות על 43.2%. לפי המסמך, כשליש מהנשים הערביות עובדות במשרות חלקיות - ויתר על כן, יותר משליש מהן עושות זאת לא מרצון - פער משמעותי מנשים יהודיות. הפרש השכר בינן לבין עובדות יהודיות עומד על כ-36%. נוסף, נשים ערביות סובלות מהפרה נרחבת של זכויותיהן. היעדר אכיפה מהווה גם הוא חסם בפני השתלבותן המיטבית בשוק העבודה.

עם פרוץ משבר הקורונה נשים ערביות רבות איבדו את עבודתן עקב הוצאה לחל"ת. מכיוון שרבות מהן משתכרות שכר מינימום או מועסקות במשרה חלקית, דמי האבטלה שיקבלו יהיו נמוכים מאוד ויכניסו אותן ואת משפחותיהן למעגל העוני. עוד לפני המשבר תחולת העוני של משפחות ערביות עמדה על 45.3% ב-2018. מבדיקה עם מספר לשכות תעסוקה ביישובים ערביים עולה, כי שיעור הנשים המובטלות או שהוצאו לחל"ת ונרשמו בלשכה מתחילת המשבר עומד על 40%-50%. בהתחשב בכך ששיעור הנשים הערביות העובדות הוא נמוך בהרבה משיעור הגברים, אז שיעור הנשים שהוצאו לחל"ת גבוה משמעותית משיעור הגברים.

במסמך מצוטטת מהא דקה, מנהלת לשכת התעסוקה בטייבה, שמסבירה ששיעור הנשים הערביות שעובדות "בשחור" עומד על כ-15%. נשים אלה לא יוכלו לקבל כל פיצוי עבור אובדן מקום העבודה. ורבות מהן נמצאות מלכתחילה במעגל העוני. קבוצה נוספת של עובדות ערביות, שמועסקות ללא תלושים או מקבלות תלושים פיקטיביים, תמצא את עצמה ללא יכולת לקבל דמי אבטלה. גם צעירות מתחת לגיל 20, שפוטרו או הוצאו לחל"ת, לא יוכלו לקבל דמי אבטלה או הבטחת הכנסה.

בטווח הארוך קיים חשש שחלק ניכר מהנשים הערביות המפוטרות לא יוכלו להשתלב מחדש בשוק התעסוקה - במיוחד אלה שמועסקות במסחר ובשירותים ועובדות קבלן, שנעדרות הכשרה מקצועית. בנוסף, קיים חשש כי עמדת החולשה, תחשוף נשים לניצול מצד המעסיקים, שינסו לצמצם הפסדים על חשבון העובדות. חשש נוסף נובע מהפגיעה ביכולת הכלכלית של צעירות ערביות להתחיל או להמשיך את לימודיהן האקדמיים או המקצועיים. נשים ערביות רבות מתחילות לעבוד מיד לאחר התיכון כדי לממן את הלימודים ובגילאים אלה הן לא זכאיות לדמי אבטלה.

לדברי ג'לגו'לי, "כבר כעת ברור שמשבר הקורונה משפיע על נשים ערביות יותר מאשר על כל קבוצה אחרת. אנחנו עלולים לחזור אחורה למצב שהיה לפני עשור, אם הממשלה לא תתעשת ותנקוט צעדים דרמטיים בהחזרת הנשים לשוק התעסוקה. הפתרונות חייבים להביא בחשבון את ייחודיותן ואתגרי התעסוקה שלהן שהיו אמורים להיפתר עוד לפני המשבר- כמו הקמת אזורי תעסוקה ביישובים הערבים, הכשרות מקצועיות מותאמות לשוק התעסוקה, פתרונות תחבורה ומסגרות מסובסדות לילדים ועוד".

קושי בקבלת מענקים

בראשית שנות ה-2000 שיעור התעסוקה של נשים חרדיות עמד על פחות מ-50%, ואילו היום הוא עומד על 75%. הפער בהשתתפות בינן לבין נשים יהודיות לא-חרדיות נמחק כמעט לגמרי.

עם זאת, קיים עדיין פער משמעותי בין הקבוצות מבחינת איכות התעסוקה וגובה ההכנסה. נשים חרדיות עובדות בממוצע פחות שעות מנשים לא-חרדיות, ושיעור החרדיות המועסקות במשרה חלקית גבוה במיוחד: 38.2% לעומת 21.9% מהנשים היהודיות שאינן חרדיות. הגורם המרכזי לכך הוא נטל הטיפול בבית ובמשפחה.

המסמך מציין, כי עובדות חרדיות רבות הן המפרנסות העיקריות במשק הבית וגם בימי שגרה שיעור העוני בחברה החרדית עומד על כ-43% (לאחר הוספת תשלומי העברה ומסים), לעומת 11% באוכלוסייה היהודית הלא-חרדית. למעלה מ-40% מהעובדות החרדיות מועסקות בתחום החינוך. כמו שאר עובדי ההוראה, הן לא הוצאו לחל"ת, ולכן נמצאות במצב טוב יחסית לשאר העובדות החרדיות. שיעור קטן יחסית של נשים חרדיות עובד בהייטק, וסביר שרובן ממשיכות לעבוד מהבית.

כרבע מתוך הנשים החרדיות שעוסקות בחינוך, הן מטפלות וסייעות. השכירות שבהן הוצאו לחל"ת. אלה הן עובדות שמרוויחות שכר נמוך, כך שכעת מצבן קשה. המטפלות במשפחתונים, גם של משרד הרווחה וגם העצמאים, הן עצמאיות ונמצאות במצב הקשה ביותר כרגע. הן אינן זכאיות לדמי אבטלה ורק חלקן הצליחו לקבל את המענק לעצמאים.
בעיה המייחדת עובדות חרדיות היא שלרבות מהן אין גישה לאינטרנט ולכן הן מתקשות להירשם בלשכת התעסוקה ובביטוח הלאומי לשם קבלת דמי אבטלה, וברשות המסים כדי לקבל מענק לעצמאים. בנוסף, נשים חרדיות רבות, שהעבודה שלהן תלויה בשימוש במחשב, התקשו לעבור לעבודה מהבית, מכיוון שאין ברשותן מחשב אישי או חיבור לאינטרנט.

עלות כבדה למשק

לדברי גרא-מרגליות, "אם משבר הקורונה ימחק לאורך זמן את ההתקדמות של העשור האחרון, לא רק ששיעורי העוני בקרב הקבוצות האלה יעלו - אלא תהיה עלות כלכלית כבדה אותה ישלם כלל המשק".

גרא-מרגליות גם מפנה את את תשומת לכך שבמהלך משבר הקורונה, "נשים כמעט לא היו שותפות לקבלת החלטות. לנשים חרדיות וערביות בוודאי לא היה ייצוג במוקדי קבלת ההחלטות, למעט יו"ר ועדת העבודה והרווחה הזמנית בכנסת, ח"כ עאידה תומא סולימן. התוצאה היא שצרכיהן פשוט לא הובאו בחשבון".

עו"ד מיכל גרא-מרגליות / צילום: יונתן בלום, גלובס

המסמך מציע שורה ארוכה של פתרונות לבעיות התעסוקה האלה, חלקם הן פתרונות כלליים יותר ברמה של ייצוג הולם לנשים בכלל, וערביות וחרדיות בפרט, בפורומים ממשלתיים. בנוסף, נדרשת חשיבה והתאמה מגדרית לצורכי נשים ובפרט למגזרים האלה.
כדי לשמור על הישגי התעסוקה בקרב ערביות נדרשת, בין היתר, שיפור בתחבורה הציבורית, תוכניות לימודים ייעודיות, הקמת אזורי תעסוקה ביישובים ערבים. בנוסף, נדרשת גם אכיפה אפקטיבית של חוקי העבודה בכל הנוגע לנשים ערביות.

בנוגע לנשים חרדיות מציע המסמך להנגיש כלפיהן את שירותי המדינה, כמו רשות המסים או שירות התעסוקה. בנוסף, יש לסייע לשלב אותן יותר בשירות המדינה ובשירותים המונציפליים. כמו יש לעודד סמינרים לבנות להכין את התלמידות גם למקצועות שאינם חינוך, כדי לגוון את יכולת ההשתלבות בשוק העבודה. 

עוד כתבות

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

המומחה שמסביר: למה החליטו בעולם שרפיח היא הקו האדום

פלישת צה"ל לרפיח, בין המעוזים האחרונים של חמאס בעזה, עומדת בלב הדיון על עתיד המלחמה ● "העיר הפכה לסמל של המצוקה הפלסטינית והפליטות בעיני העולם", אומר ד"ר הראל חורב, מומחה לחברה הפלסטינית ● בראיון לגלובס הוא מסביר מדוע ישראל טועה בהתנהלותה ברפיח, מתייחס לפלונטר מול ארה"ב ומסביר מדוע חמאס ממשיך לסרב לעסקת חטופים

ניסאן X-TRAIL / צילום: יח''צ

המכונית של ניסן שמוכיחה: שוק הבנזין עדיין חי ובועט

ניסאן X-TRAIL, הטורבו-בנזין החדשה של ניסאן, מוכיחה שגרסאות הבנזין לא אמרו את המילה האחרונה: היא זריזה, נוחה ומרווחת

הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות,ירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

מהתקציבים שייעצרו ועד לדיוני החירום באוצר: כל מה שכדאי לדעת על הצו הדרמטי בנוגע לחוק הגיוס

בהתאם לצו הביניים שהוציא בג"ץ, תקצוב הישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים ייעצר כבר בשבוע הבא ● בשלב זה, התמיכה בכ-44 אלף תלמידי ישיבות צפויה להיעצר ● באגף החשב הכללי במשרד האוצר, שאמונים על ביצוע התשלומים מתקציב המדינה, מתכוונים ליישם את הצו במועד ● איך זה יעבוד? גלובס עושה סדר

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

ראסל אלוונגר, מנכ''ל טאואר סמיקונדקטור / צילום: ענבל מרמרי

ראסל אלוואנגר: "אני חייב הרבה לישראל. היא אפשרה לטאואר להפוך למה שהיא"

טאואר הייתה האקזיט המדובר של 2022, אולם הצעת הרכישה החלומית של אינטל נפלה ● המנכ"ל ראסל אלוואנגר ניצל אותה כדי להכניס רגל בדלת למפעל של אינטל בניו מקסיקו: "זו לא הייתה סטירת לחי גדולה. יש לנו עכשיו קיבולת ייצור" ● את דעותיו על המצב בישראל הוא שומר לעצמו: "להעיר על הנושא זה כמו להתארח אצל מישהו לארוחת ערב ולהגיד לו שהבית מבולגן"

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"