אפילו הנציב העליון הבריטי השתתף בחנוכתו של מלון אליזבת בטבריה ב-1929. המלון, הממוקם בפינת הרחובות אחד העם וביאליק בעיר, מוגדר על ידי רבים כפנינה ארכיטקטונית, והוכרז כאתר מורשת. הוא פעל עד שנות ה-60, בחלקן תחת השם "מלון גינוסר" המזוהה עימו, ואז ניטש.

מי שיזם את הקמת מלון אליזבת היה שלמה פיינגולד, שבין השאר הקים את מלון "יפה נוף" בחוף תל אביב, את "בית פיינגולד" ברחוב יפו בירושלים. את המלון בטבריה הוא קרא על שם אשתו.

האדריכל דב הרשקוביץ היה הדמות המובילה בתכנון המלון. הרשקוביץ תכנן בתל אביב את ראינוע "עדן" ברחוב לילינבלום, בית חולים "הדסה" ברחוב בלפור, בית הוועד העירוני בשדרות רוטשילד וכן את הרחבת בית דיזנגוף שבו הוכרזה מדינת ישראל.

את מלון אליזבת, שהכיל 80 חדרי אורחים, עיצב הרשקוביץ כמעין ארמון מפואר עם צריחים, מדרגות רחבות משיש, ואולם נשפים וסעודות מעוגל המוקף במרפסת המשקיפה לכיוון הכנרת. אולם הקולנוע והתיאטרון, שנבנה כחלק מהמתחם, הכיל 500 מקומות ישיבה. המלון הוקף בגן מטופח עם פינות ישיבה מוצלות לאורחים.

מלון אליזבת מבפנים / צילום: גיא ליברמן, גלובס

50 חדרי מלון ו-144 דירות

לאחרונה אישרה הוועדה המקומית של טבריה תוכנית שמציעה את הפיכת מתחם המלון ההיסטורי ובית הקולנוע אלישבע הסמוך, למלון בוטיק שלידו מגדל מגורים בן 21 קומות. שטח המגרש הוא 5.2 דונם, ועלות רכישת הקרקע עמדה על כ-30 מיליון שקלים. התוכנית נדרשת לקבל את אישור הוועדה המחוזית צפון.

התוכנית המוצעת, שהיא יוזמה של חברת פידמונט אנטרפייזס, משפחת מורד ומשפחת שוורברט ובתכנון של האדריכל משה צור, מציעה להמיר למגורים חלק גדול מהשטח המאושר למלונאות, ובסך-הכול כ-50 חדרי מלון ו-144 יחידות דיור. מתחת לפרויקט מתוכנן חניון תת-קרקעי.

אייל עמיר, מנכ"ל פידמונט אנרפריזס, מספר שהגיע לטבריה במקרה, בטיול משפחתי. הוא ראה את המכרז של רמ"י לבניית שכונה חדשה וכך נוצרה שכונת "מיכאלאנג'לו כנרת", שמשקיפה על הכנרת ומשכה אליה לא מעט משקיעים זרים: "זו הפכה להיות השכונה היוקרתית ביותר של טבריה, שעשתה הרבה גאווה לעיר. בזכות השכונה הפכנו לבני בית בטבריה ובאו אלינו עם ההצעה לרכוש את מלון אליזבת. הסתכלנו על זה וראינו שזה פרויקט עם המון נשמה".

מלון אליזבת כיום / צילום: גיא ליברמן, גלובס

בבניין הצמוד מוצעת כעת דירת 5 חדרים בקומה השלישית, משופצת עם מעלית ב-900 אלף. דירה אחרת באזור, בת 3 חדרים עם נוף לים, אפשר להשיג ב-810 אלף.

המצב הסוציואקונומי של טבריה קשה. למי אתם מכוונים כשאתם יוזמים פרויקט מהסוג הזה?

"קודם כל, זה הרחוב הכי מבוקש בטבריה, כי הוא פונה לנוף פנורמי צפוני. וחוץ מזה, אנחנו מאמינים שהסיפור של הפרויקט יהיה חזק. האנשים יגורו בנכס שהוא one of a kind, משלב המון היסטוריה, אדריכלות ברמה גבוהה וברמות מחירים סבירים לסוג כזה של פרויקט. לא מחירי ת"א. יש לנו מוניטין טוב בטבריה ויש לנו התעניינות ממשקיעים מחו"ל, מכל הארץ וגם מטבריה".

מה הצפי לפתיחת המלון?

"המורכבות של פרויקט כזה, בגלל שיש בו שילוב של מבנה היסטורי ומבנה חדש, גדולה מאוד. בגלל שיש בו איחוד חלקות צריכה הוועדה המחוזית לאשר את הפרויקט. אנחנו מקווים שהרשויות יעמדו מאחורי האמירה שלהן שיש לפרויקט חשיבות עירונית ולאומית כדי להתקדם מהר".

נירית מורד מזרחי : "למלון גינוסר ערך רב לתושבי טבריה, במלון זה נשאו הורי בשנת 1967. אני רואה חשיבות רבה בהחזרת ושיחזור המבנה המפואר של מלון גינוסר לתפארתו".

האדריכל מוטי לביא, מהנדס העיר טבריה: "זה מבנה לשימור שנטוש כבר עשרות שנים ויש לו חשיבות אדריכלית והיסטורית. המתחם כלל בעבר הרחוק מלון ובית קולנוע, אך עם השנים הבעלות התפצלה. רק בשנה האחרונה הצליחו היזמים לרכוש את שתי החלקות. יש לנו הזדמנות נדירה לפתח את כל המתחם כמכלול אחד. אנו מאמינים שלפרויקט תהיה השפעה על שכונת קריית שמואל ועל כל הסביבה העירונית".

לביא מבהיר שנלקחו בחשבון עלויות השימור, הקמת החניון התת- קרקעי ומרכיבים אחרים בפיתוח הבנייה וכך נקבעו הנפחים של המבנה.