גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רכשתם כרטיס טיסה בחברה בלי נציגות בישראל? לא תקבלו החזר

הפסיקה ניתנה במסגרת תובענה ייצוגית שהוגשה נגד איזי ג'ט לפני כחמש שנים ● בתביעה נטען כי החברה מפרה את החוק הישראלי כשאינה משיבה לצרכנים את כספם במקרה של ביטול ● בתביעה העריכו את סכום הנזק במיליוני דולרים

בית המשפט המחוזי מרכז-לוד קבע: הוראות חוק הגנת הצרכן בישראל אינן מחייבות חברת תעופה זרה שאין לה נציגות בישראל. הפסיקה הזו ניתנה במסגרת תובענה ייצוגית שהוגשה נגד חברת איזי ג'ט לפני כחמש שנים. בתביעה נטען כי איזי ג'ט מפרה את החוק הישראלי כשהיא אינה משיבה לצרכנים את כספם במקרה של ביטול עסקה כקבוע בחוק. החוק בארץ מאפשר לבטל עסקה שנעשתה מרחוק (טלפונית או אינטרנטית) בטווח של 14 ימים מים הקנייה, ובטווח של עד 7 ימים ממועד הטיסה ולקבל החזר כספי בניכוי 5% או 100 שקל. בתביעה העריכו את סכום הנזק במיליוני דולרים.

הסוכנים נופלים בין הכיסאות

מדובר בסוגייה מוכרת וכואבת שממנה נפגעו לא רק צרכנים שסברו שחברה שפועלת בישראל, ובהיקף כה נרחב, מחויבת לחוק, אלא גם סוכני נסיעות שמצאו את עצמם נופלים בין הכיסאות במקרה של ביטול טיסה שנרכשה דרכם. הסוכנים הישראלים מחויבים לכבד את החוק הישראלי ולכן עליהם להשיב לקונים את כספם בביטול עסקה על פי החוק, אלא שהם לא מקבלים את ההחזר מחברות התעופה שאינן פועלות בארץ. התוצאה: סוכני נסיעות רבים הפסיקו לשווק טיסות של חברות שאין להן נציגות בישראל ובכללן בעיקר את של שלוש חברות הלואו קוסט הגדולות, איזי ג'ט, רינאייר ו-וויז אייר.

נציין כי וויז אייר אף רצתה להקים בשעתו האב (בסיס) בישראל אולם סורבה מחשש כי היא תפגע בחברות התעופה הישראליות - אם היא הייתה פותחת בסיס בישראל הוראות הדין היו חלות עליה. החודש הכריזה וויז אייר על הקמת בסיס בקפריסין; המשמעות של הקמת בסיס היא שהחברה מציבה 5-6 מטוסים, מעסיקה עובדים מקומיים ופועלת בטיסות ליעדים שונים מתוך אותו בסיס על עיקרון המחירים התחרותיים בשוק.

בשנים האחרונות מנסים סוכני הנסיעות לפעול כדי לשנות את חוק הגנת הצרכן כך שיחריג את אפשרות הביטול לעסקות תיירות ותעופה בטווח של 14 ימים, כאמור. שאיפתם היא לקבוע כי הביטול לטיסה יהיה בהתאם לתנאי הכרטיס שנרכש ובדומה למדיניות של חברות תעופה ברחבי העולם אשר מוכרות כרטיסים בשלוש רמות מחיר - בסיסי שלא ניתן לבטל, ביניים, כרטיס שניתן לבטל עם דמי ביטול מסוימים, או כרטיס גמיש שניתן לבטל ולשנות בלי קנס. המחיר של הכרטיסים מותאם לגמישות. נוסף על כך, לכל חברה מדיניות משלה באשר לאפשרות לבטל כרטיסי טיסה או לשנות, לרוב בטווח של 24 שעות ממועד הרכישה.

האתר בעברית, ההזמנה באנגלית

בפסיקה האמורה קבע השופט יחזקאל קינר כי נציג שמתמנה מטעם חברת תעופה הוא בעל הרשאה מוגבלת ואין בכך כדי להחיל את דיני הגנת הצרכן על חברת תעופה זרה, כך גם לגבי שירותי הקרקע שמקבלת איזי ג'ט מקבלן חיצוני (QAS), חרף העובדה שעובדיה לבושים במדים של איזי ג'ט. עוד מזכיר בית המשפט כי אמנת השמיים הפתוחים שנחתמה בין ישראל ובין האיחוד האירופי, אינה קובעת את החלת דיני הצרכן הישראליים על חברות התעופה שהיא קבעה כדי לייצר תחרות הוגנת "תוך נקיטת מידה מזערית של התערבות ורגולציה ממשלתית".

התובעים ניסו להוכיח שלאיזי ג'ט יש פעילות מובהקת בישראל לרבות בכך שהיא מפעילה אתר אינטרנט בשפה העברית, בכך שהחברה מקבלת מענקים מהמדינה ומשלמת מסי נמל ותמלוגים למדינת ישראל וכאמור דרך העובדה שהיא מעניקה שירותי קרקע לנוסעים בנתב"ג.

איזי ג'ט טענה מנגד כי היא פועלת מלונדון ואף שהיא מפעילה אתר בעברית תהליך ההזמנה נעשה באנגלית והמכירה עצמה נעשית במטבע זר ולא בשקלים. עוד ציינה החברה שהיא אינה פועלת באמצעות סוכני נסיעות ולא מציעה מרכז שירות לקוחות בישראל. למעשה, היא שוהה על הקרקע בישראל בין טיסה לטיסה לפרק זמן של פחות משעה. השופט קינר קבע כי דלפקים המופעלים על ידי QAS אינם הופכים את החברה לישות ישראלית המחויבת לחוק המקומי. השופט גם התייחס לדוח מסכם שהכינה ועדה בין משרדית בראשות משרד האוצר ומשרד התחבורה ובו בהתייחס לחוק הגנת הצרכן, נקבע כי הדרישה לחייב את החברות הזרות לפתוח סניפים בארץ כדי שניתן יהיה לאכוף עליהן את דיני הגנת הצרכן היא דרישה חסרת תקדים שלא קיימת באף מדינה בעולם ואף צפויה להרחיק חברות תעופה זרות ממדינת ישראל. הדוח התייחס גם לכך שרשות האכיפה המקומית לא תוכל לאכוף את הדין על עסקאות שבוצעו באתר האינטרנט של החברה - דרך המכירה העיקרית של חברות לואו קוסט. בעניין זה ציין כי גם באתר של הרשות להכנת הצרכן מודגש כי החוק חל על עסקאות שבוצעו דרך חברות ישראליות ואתרים ישראליים. הערה דומה מוזכרת גם באתר המועצה לצרכנות.

לסיכום נקבע כי "מאחר שהתביעה מושתתת על הפרת הוראות חוק הגנת הצרכן, הקביעה בפסק דין זה כי על החזר עקב ביטול הזמנת כרטיס טיסה חלות הוראות הדין האנגלי, שומטת את הקרקע תחתיה ואין לה עוד תקומה". את התובע ייצגו עוה"ד אמיר שאשא וליאור צמח, את איזי ג'ט ייצגו עוה"ד ד"ר גיל אוריון, שירלי קציר ואמיר ורון ממשרד פישר בכר חן וול אוריון ושות'. השופט לא קבע צו להוצאות "בהתחשב בחדשנות הנושא". (ת"צ 54491-01-15). 

"הצרכנים לא מקופחים"

עוה"ד שירלי קציר שייצגה את איזי ג'ט מגדירה את פסק הדין כתקדימי וככזה שישפיע לא רק על ענף התיירות והתעופה. "מדובר בפסק דין שקובע לראשונה שחברה זרה שמקיימת מסחר באופן מקוון מבלי שיש לה נציגות בישראל תהיה פטורה מחקיקה צרכנית מחייבת כדוגמת חוק הגנת הצרכן, חוק שהעוסק לא יכול לפטור את עצמו מהחובות הכלולות בו. פסק הדין אינו מעניק משקל רב לשפה בה האתר פועל כלומר שגם אתרים של חברות זרות המופעלות בשפה העברית עשויים להיות מוחרגים מהתקינה הצרכנית בישראל". לדבריה, זו פסיקה שיש לה השלכות נוספות גם על הענף למשל עם אתרים בינלאומיים כמו הוטלס או אקספדיה שאין להם נציגות בישראל בכל נושא החובה להציג מע"מ במחיר, "כשזה יכול להגיע גם לאתרים באי-קומרס דוגמת נקסט הבריטי עם העיקרון המנחה שברגע שאין נציגות בישראל התקינה לא חלה".

האם לדעתך נכון להחריג את כל הענף מחוק הגנת הצרכן כפי שדורשים סוכני הנסיעות וחברות התעופה בישראל?
"באירופה התקינה החריגה את כל ענף התיירות והתעופה מתכולה של חוק הגנת הצרכן. גם באירופה יש לצרכנים זכות חרטה דומה אבל הבינו שחברת תעופה - שיש לה מוצר מתכלה והמלאי שלה מושפע מהמחיר - ברגע שמתערבים בתקינה במוצר כזה דינמי, פוגעים במודל ניהול המלאי של החברה. לכן באירופה כל נושא הגנת הצרכן מוחרג. גם בארה"ב יש אפשרות חרטה ל-24 שעות. החוק בארץ שכולל את ענף התעופה הוא פטנט ישראלי והדרישה להחריג את הענף היא מוצדקת, ואם זה לא יקרה חברות תעופה יתרחקו מהשוק. איזי ג'ט למשל פעלה ברוסיה ושם התקינה רגולטורית הייתה מכבידה עד שהחברה החליטה לסגור את הקו. הצרכנים ברוסיה נשארו עם זכות בחירה מצומצמת".

מצד שני, זו פסיקה שפוגעת בצרכנים.
"אם לוקחים את אחוז הביטולים, כלומר את הנוסעים שמבקשים לעשות שימוש בחוק הגנת הצרכן, מדובר ב-5% בלבד שמבטלים טיסה אחרי שרכשו. זה אומר ש-95% מהצרכנים שקונים בלואו קוסט נהנים ממחירים תחרותיים וממסלולי טיסה שלא היו קיימים. הצרכנים לא מקופחים. אם הצרכן יודע שהוא קונה באתר זר והוא לא נהנה מהחוק והוא בוחר לעשות את זה, צריך להניח שהוא קיבל החלטה לרכוש במחיר זול על פני הגנה רגולטורית ואולי אם ירכוש ביטוח פרטי יצא לו משתלם. הרגולציה המכבידה תרחיק חברות תעופה מישראל, והצרכנים ישלמו את המחיר דרך צמצום הבחירה".

עוד כתבות

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם