גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פרשת וויירקארד וההיסטוריה המלוכלכת של התאגידים הגרמנים

בגרמניה "הופתעו" מהיקף התרמית בוויירקארד ● אולם, סקירה של ההיסטוריה "המלוכלכת" של התאגידים במדינה מעלה שלל פרשות שחיתות, שוחד וזיוף מסמכים: מסימנס ותיסנקרופ ועד לדיזלגייט של פולקסווגן ● כעת מומחים קוראים להחמרת הענישה על פשעים כלכליים בגרמניה ● האזינו

מרקוס בראון, מנכ"ל וויירקארד שנעצר / צילום: Matthias Schrader , Associated Press
מרקוס בראון, מנכ"ל וויירקארד שנעצר / צילום: Matthias Schrader , Associated Press

אחת ההפתעות הגדולות בנוגע לוויירקארד - חברת הפינטק הגרמנית שהודתה כי בדתה שני מיליארד אירו במאזניה והכריזה אתמול על פשיטת רגל -‏ היא שבכלל מדובר ב"הפתעה". הדבר נכון לא רק לגבי החברה עצמה, שדיווחים על שיפוץ־‏מאזנים, חשבונות נאמנות ריקים וחוסר שקיפות מלווים אותה כבר יותר מעשור אלא גם לגבי גרמניה בכלל.

העובדה שהפרשה אירעה במדינה שאמורה להיות מעוז החוק והסדר הפיננסי, אך שבה אירעו בשנים האחרונות שורת מקרי הונאה ושוחד, מציירים תמונה שונה לגמרי לגבי התרבות התאגידית והציות לחוק, לעומת התדמית המקובלת שלה.

"חשבנו שזה יכול לקרות, אבל לא כאן בגרמניה", מיצה השבוע שר הכלכלה הגרמני, פיטר אלטמאייר, את תגובתם של רבים ברחבי העולם לפרשה, שבמסגרתה חשודים המנכ"ל ובכירים נוספים בהצגת מאזנים כוזבים ו"ניפוח" של שווי החברה. אלא שדבריו של אלטמאייר עשויים להתפרש כהיתממות. לחברות ולתאגידים גרמניים יש היסטוריה "מלוכלכת" בכל הנוגע לעבירות הכוללות מרמה, שוחד וזיוף מסמכים.

אותה תחושת "הפתעה" נרשמה בגרמניה ב־‏2006, אז פשטו הרשויות על משרדי תאגיד הענק הגרמני סימנס, כחלק מחקירה שמצאה בסופו של דבר עדויות לכך שהחברה פעלה באופן שיטתי לשחד כל גורם אפשרי ומשפיע ברחבי העולם כדי לקדם את עסקיה. היה מדובר בהפתעה משום שכלפי חוץ, סימנס מינתה מנהלים האחראים לציות לחוק ולשקיפות תאגידית וגיבשה נהלים ברורים. היא אפילו נבחרה להיות שותפה של הסניף הגרמני של ארגון טרנספרנסי אינטרנשיונל, הנלחם בשחיתות, בשל התקנות נגד שוחד שאימצה.

אבל בתום החקירה התברר, לפי נתוני אותו ארגון עצמו, כי החברה הוציאה לא פחות מ־‏1.4 מיליארד דולר במהלך כעשור וחצי על שוחד לבכירים במגזרים הציבוריים ובממשלות של מדינות ברחבי העולם, במה שהיה חלק מ"מדיניות עסקית שיטתית". בישראל הייתה מעורבת חברת־‏הבת הישראלית שלה בפרשת שחיתות, והודתה ב"קשירת קשר לביצוע פשע" בעקבות העברת מיליוני אירו לבכירים בחברת החשמל. השופט לשעבר דן כהן, שנמלט לפרו, הודה בעבירות שוחד במסגרת הפרשה, לאחר שקיבל מיליוני שקלים מהחברה הגרמנית, ונידון לשש שנות מאסר. בגרמניה יצאה "סימנס" מהפרשה ללא מאסרים לאף אחד ממנהליה, כשהיא משלמת כופר בשווי מיליארדים לממשלת ארה"ב תמורת המשך הפעילות במדינה.

כמה שנים לאחר מכן, ב־‏2015, נרשמה הפתעה דומה בגרמניה ובעולם, כשנחשף כי אחת מהחברות הגרמניות הגדולות ביותר - ענקית הרכב פולקסווגן - רימתה באופן שיטתי את הרשויות בנוגע לפליטות גזים מזהמים ממנועי הדיזל שלה.

"פולקסווגן", 2015 פרשת דיזלגייט / צילום: Associated Press

בתחילה החברה ניסתה למזער את הפרשה ולטעון שמדובר ביוזמה של מהנדסים זוטרים, אולם במהרה התגלתה מעורבות לכאורה של שדירת ההנהלה הבכירה ביותר בפרשה, כולל המנכ"ל מרטין וינטרקורן. למרות זאת, ולמורת רוחם של רבים בציבור הגרמני, אף מנהל גרמני של החברה לא נידון עד כה למאסר במדינה, והפרשה עדיין מתנהלת בעצלתיים, חמש שנים אחרי שנחשפה. מי שבכל זאת שילם את המחיר על הפרשה, היה אחד המנהלים הגרמנים, שאיתרע מזלו לעבור בפלורידה במהלך חופשה. הוא נעצר מיד על ידי הרשויות האמריקאיות, ונידון לשבע שנות מאסר.

"אין מספיק הרתעה בגרמניה"

האם הסיבה לכך היא שהסביבה העסקית בגרמניה אינה מרתיעה מספיק מעבירות על החוק? "זה נכון שהענישה בגרמניה על פשעים כלכליים, ובמיוחד פרשיות שחיתות שנוגעות לשוק הפיננסי, היא נמוכה מאוד בהשוואה לנעשה בארה"ב", אומר ל"גלובס" פרופ' הנינג צילש, מומחה לשקיפות תאגידית, מבית הספר למנהל עסקים של אוניברסיטת לייפציג.

"אין מספיק הרתעה בגרמניה, לעומת המצב במדינות אחרות, ואולי אנחנו צריכים להחמיר את החוקים", אומר צילש. לדבריו, הדבר נובע באופן היסטורי מאופיו של שוק ההון הגרמני. "בארה"ב ישנה מעורבות רבה יותר של הציבור בשוק ההון. הציבור הרחב משקיע בבורסה כדי לנסות ולגבש לעצמם פנסיה בגיל מבוגר, לצבור חסכונות; בגרמניה וביתר אירופה, עם זאת, באופן מסורתי הציבור אינו משקיע רבות בשוק המניות, והשחקנים הממנים את החברות הנסחרות בו הם לרוב בנקים וגופי השקעות מוסדיים, כך שקשה להשוות את החקיקה והענישה באירופה לעומת החקיקה בארה"ב".

פרופ' צילש חוקר בשנים האחרונות את המאזנים והדוחות הכספיים שמפרסמות חברות ציבוריות בגרמניה, ואף יזם "תחרות" שבה בוחרת האוניברסיטה, ביחד עם מגזין עסקי, את ה"כוכבים" של השקיפות התאגידית. "מבחינת החוקים", הוא אומר, "גרמניה היא אחד המקומות שבהם נדרשת השקיפות הרבה ביותר באירופה ובעולם בכלל".

בפועל, עם זאת, הוא אומר שהכתובת הייתה חלקית על הקיר כשמדובר בוויירקארד. "ראינו תופעה מוזרה - למרות שהחברה הפכה בהדרגה לאחת החברות הגדולות בגרמניה, מבחינת מידע היא דורגה אצלנו תמיד בתחתית הטבלה, לא במקום שבו היית מצפה לראות חברה שנכללת ב־‏30 חברות ה־‏DAX הגרמני".

גם בחינת הדירוג העכשווי של ארגון טרנספרנסי אינטרנשיונל מציגה את גרמניה כמקום כמעט נטול שחיתות, במקום ה־‏9 העולמי מתוך קרוב ל־‏200 המדינות הנסקרות במדד. ואולם, כפי שהוכיחה בעבר איסלנד - שהייתה בראש הדירוג לפני שהבנקים שלה הביאו לפשיטת רגל של המדינה כולה בעקבות שורת מקרי מרמה והרצת מניות - המדד אינו משקף את הסיכון בתרבות עסקית, שבה קשרים אישיים והעלמת עין מחליפים שוחד העובר במעטפות מיד ליד.

הרשויות התגייסו למאבק בתרבות השוחד

עוד לפני פרשת "סימנס", התגייסו הרשויות בגרמניה למאבק בתרבות השוחד שפשתה בחברות גרמניות, במיוחד בפעילות שלהן בחו"ל. לתופעה הזו תרמה בהחלט העובדה שעד שנת 1999, תשלומי שוחד במדינה זרה נחשבו בגרמניה ל"הוצאה עסקית" המוכרת במס.

לפי ארגון ה־‏OECD, בדו"ח שפורסם לפני שנתיים, גרמניה התקדמה משמעותית במאבק בתופעה זו. עם זאת, הדו"ח מציין כי מאז 1999 תועדו 67 מקרים של תשלומי שוחד מצד תאגידים גרמנים לגורמים זרים, ורק ב־‏17 מהם נגזרו עונשי מאסר על מעורבים כלשהם.

נתון זה אולי מוסבר בכך שגם אחרי הרפורמה המקיפה שעברה סימנס מבחינת הציות לחוק ותשלומי הכופר שלה, תאגידים גרמנים אחרים מצאו פרצות כדי להמשיך ולנהל עסקים בדרכים מפוקפקות. תאגיד תיסנקרופ, ששמו נקשר לפרשיות שחיתות ושוחד סביב עסקי הצוללות כמעט בכל המדינות בהן פעל - מדרום אפריקה וטורקיה ועד יוון (בה הורשע שר ההגנה בפרשת שחיתות ונידון למאסר) - השתמש לכאורה בנציגים מקומיים, שאינם עובדי החברה, כדי להתחמק מהחוקים הגרמניים המחייבים את התאגידים הגרמנים.

"תיסנקרופ", 2005-2017 / צילום: Associated Press

כך פעלה תיסנקרופ בישראל, על פי החשד, גם בפרשת הצוללות ("תיק 3,000"), בה מואשם נציג החברה בישראל, מיקי גנור, בהעברת שוחד לשורת בכירים בממסד הביטחוני והממשלתי. זאת, במטרה לקדם את עסקי הספינות והצוללות של התאגיד. התאגיד חזר והבהיר כי הוא עצמו אינו חשוד במעורבות בפרשה.

סימנים לחוסר־‏יושרה אינם נמצאים רק במגזר הציבורי בגרמניה, אלא גם בפרטי. בחודשים האחרונים צפה פרשה הדומה לוויירקארד - אך בקנה מידה קטן הרבה יותר - סביב יצרנית צינורות פלדה באיכות גבוהה, שנרכשה ב־‏2017 על ידי ברקשייר האת'וויי שבשליטת וורן באפט.

וורן באפט / צלם: רויטרס

גם האורקל מאומהה נפל בפח

ה"אורקל מאומהה" שילם כ־‏800 מיליון אירו תמורת החברה, אך במהרה גילה, כפי שפסק לפני כשנה בית משפט בניו יורק, שהחברה "ניפחה באופן מלאכותי" את ההכנסות שלה בעזרת פוטושופ והזמנות קודמות. עובדיה פשוט הדביקו סמלים של חברות קיימות שליקטו מהאינטרנט על הזמנות ישנות. שוויה האמיתי של החברה עמד ככל הנראה על 200 מיליון אירו, והחברה האמריקאית דורשת כעת החזר של יותר מ־‏600 מיליון.

בעבור רבים בגרמניה, פרשת וויירקארד מסמלת את העובדה כי משהו רקוב בשוק ההון של המדינה, וכי הרשויות צריכות להתעשת. העובדה כי מנכ"ל החברה מרקוס בראון, אוסטרי במקור, נעצר באופן מהיר, בניגוד למה שקרה במקרים קודמים, מעודדת אותם. ואולם העובדה כי בילה לילה אחד בלבד במעצר לפני ששוחרר בערבות של חמישה מיליון אירו -‏ כסף קטן בעבור המנהל שמימש את מניות החברה במהלך קריסתה ב־‏155 מיליון אירו - מעודדת פחות.

בעוד שמדובר בכשל רב־‏מערכתי של מערכות הפיקוח בגרמניה, הארגון הלא־‏ממשלתי פיננץ־‏ווטש (Finanz-Watch) מאשים בתרמית גם את המצב החוקי הנוח בגרמניה מבחינת חוסר האחריות של חברות רואי החשבון המלוות את התאגידים הגרמנים. במקרה של וויירקארד מדובר בחברת EY (לשעבר ארנסט את יאנג) שחתומה על דוחות החברה בעשר השנים האחרונות. עד החודשים האחרונים EY לא הצליחה לאתר את התרמית, שהגיעה לפי החשד עד לכדי "המצאה" של רבע מנכסי החברה. "התביעות נגד החברה אולי בדרך", אמר הארגון, "אבל מבחינה משפטית ל־‏ EY אין יותר מדי מה לדאוג. האחריות של מבקרי החשבון המלווים תאגידים גרמניים צריכה לעבור רפורמה, משום שרק כך 'השומרים של השוק הפיננסי' יקחו את תפקידם ברצינות".

האם הרגולוטר הגרמני התרשל בתפקידו?

הארגון גם מאשים את הרשות המפקחת על הפיננסים בגרמניה (BaFin) בהתרשלות בתפקידה. "אנחנו צריכים חקירה מיוחדת שתתמקד ב־‏BaFin", מסר ל"גלובס" ד"ר גרהארד שיק המוביל את פיננץ־‏ווטש" "פרשת וויירקאד היא עוד דוגמא לכישלון השיטתי של סוכנות זו בהתמודדות עם מצבים מורכבים... לא יכול להיות שספק תשלומים גדול כמו ויירקארד נכנס ל־‏DAX, ואף אחד אינו בודק כיצד לפקח עליו באופן יעיל", הוסיף שיק.

בינתיים, נראה שהמסר הסמוי והסלחני כלפי התאגידים הגרמניים נמשך. אחת ההפתעות של הימים האחרונים היא שאחרי ש"ויירקארד" הודתה ב"שיפוץ" המאזנים שלה ואחרי שהמנכ"ל שלה נעצר בחשד למרמה וכל שכבת ההנהלה הבכירה פוטרה או מבוקשת לחקירה - החברה עדיין נשארת חלק ממדד DAX30, החברות המשמעותיות ביותר בגרמניה שמייצגות את שוק המניות. עוד לפני הודעתה היום על פשיטת רגל, הבהירה הבורסה הגרמנית כי "בחינה מחדש" של מעמדה של החברה תיעשה רק בספטמבר הקרוב. היום הפכה החברה לראשונה ממדד יוקרתי זה שהגיעה לחדלות-פירעון, ובכך נכנסת הבורסה הגרמנית לשטח לא־ממופה. לא ברור מתי ואם תסולק מהמדד.

פרופ' כריסטיאן שטרנגר, עמיתו של פרופ' צילש מאוניברסיטת לייפציג, הביע זעם בימים האחרונים על עצם הישארותה של החברה במדד, ועל המסר שזה משדר. "כל חברה שאינה מסוגלת לספק דו"ח כספי בסוף השנה -‏ צריכה להיות מסולקת מיידית מהמדד היוקרתי", אמר.

עכשיו, אחרי פשיטת הרגל המהדהדת, חשבון הנפש של הבורסה הגרמנית, הרגולטור הגרמני, חברות ראיית החשבון הבינלאומיות וחברות הדירוג, רק מתחיל.

היסטוריה ״מלוכלכת״ של שחיתויות תאגידיות

ב-1999 גרמניה הפסיקה להכיר בשוחד בחו"ל כ"הוצאה מוכרת במס". מאז תועדו 67 מקרים של שוחד. רק ב-17 מהם נגזר עונש על המעורבים

פרשת דיזלגייט
פולקסווגן, 2015
החברה ביצעה מניפולציה בפליטת הגזים של מנועי הדיזל, המפחיתה אותן במהלך בדיקות
תוצאה: אף מנהל בגרמניה לא נידון למאסר ועדיין מתנהל מו"מ על הפיצוי ללקוחות

שוחד מסביב לעולם
סימנס, 2008
החברה שיחדה גורמים ברחבי העולם בסך כולל של 1.4 מיליארד אירו
הקשר הישראלי: סימנס הודתה ב"קשירת קשר לביצוע פשע" בחברת החשמל
תוצאה: החברה שילמה 1.6 מיליארד דולר לממשלת ארה"ב כדי לשוב ולקבל אישור פעולה במדינה
בישראל: קנס של 60 מיליון שקל

ים של שחיתויות
תיסנקרופ, 2005-2017
עסקי הצוללות של הקונצרן נקשרו לשחיתויות בדרום אפריקה, טורקיה, סינגפור ויוון
הקשר הישראלי: נציג החברה מיקי גנור חשוד בשוחד במערכת הביטחון והממשל לטובת קידום עסקיה
תוצאה: שר ההגנה ביוון נכנס לכלא; במקומות אחרים התנהלו הליכים משפטיים נגד הנציגים

התרסקות על המסלול
שדה תעופה בברלין, 2012
כחודש לפני שהנמל היה אמור להיפתח התגלו ליקויי בטיחות שהביאו לדחיית הפתיחה. השדה עדיין סגור. ועדת חקירה מצאה מספר מקרי שוחד
תוצאה: נפתחו הליכים משפטיים נגד נציגי הנהלת השדה וקבלנים מקומיים

שדה תעופה בברלין, 2012 / צילום: Associated Press

האורקל לא חזה את הזיוף
וילהלם שולץ, 2016
חברה גרמנית לייצור צינורות זייפה מסמכים בפוטושופ כדי לנפח את המחזור לפני מכירתה לברקשייר-האתאווי ב-800 מיליון אירו. ביהמ"ש קבע כי היא לא שווה יותר מ-200 מיליון
תוצאה: החברה הגרמנית הודיעה כי תערער על החלטת בית המשפט

המיליארדים "נעלמו" בפיליפינים
וויירקארד, 2020
החברה "המציאה" 1.8 מיליארד אירו בחשבונות בנק בפיליפינים
תוצאה: חקירה פלילית נפתחה ומנכ"ל החברה נעצר והחברה הודיעה על פשיטת רגל

עוד כתבות

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם ינון קוסטיקה / צילום: עומר הכהן, מנחם רייס

המייסד של החברה בעלת הצמיחה המהירה בעולם מגלה את הסוד

הסטארט-אפ הראשון שהקימו נמכר למיקרוסופט, חברת אבטחת הענן שלהם מכניסה 350 מיליון דולר בשנה, ורק החודש הם עשו עסקת ענק נוספת ● ינון קוסטיקה, שותף-מייסד ב-Wiz, בשיחה עם ערן גפן על הדרך שלו ושל שותפיו, שהתחילה על האוטובוס בדרך לבקו"ם, הרגע שבו הבינו איך הם הופכים את השוק והטריק שמאפשר להם לעבוד בצוות ● חצי שעה שלה השראה

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

ניסאן X-TRAIL / צילום: יח''צ

המכונית של ניסן שמוכיחה: שוק הבנזין עדיין חי ובועט

ניסאן X-TRAIL, הטורבו-בנזין החדשה של ניסאן, מוכיחה שגרסאות הבנזין לא אמרו את המילה האחרונה: היא זריזה, נוחה ומרווחת

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

שר הביטחון יואב גלנט ורה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

רה"מ אישר: ראש השב"כ ייצא לשיחות בקהיר, ראש המוסד לקטאר

צה"ל מאשר: חיסלנו את סגן מפקד יחידת הרקטות והטילים של חיזבאללה ● בין ההרוגים בתקיפה בנמל התעופה בחלב ישנם גם חיילים מצבא אסד, דווח כי מערכות ההגנה האווירית הופעלו • מוקדם יותר נפצעו 2 בתקיפה שיוחסה לישראל באזור דמשק • דובר צה"ל עדכן כי בכיר חמאס חוסל בפעילות בבית החולים שיפא ● עדכונים בולטים

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

שיא חדש גם לדאו ג'ונס ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות