בעיקר בגלל הקורונה: קסטרו הפסידה 87 מיליון שקל ברבעון הראשון

קבוצת האופנה, פרסמה את תוצאותיה בדקה ה-90 של ההארכה שניתנה לפרסום הדוחות, מעריכה כי איבדה מחזור הכנסות פוטנציאלי של 63 מיליון שקל בגין "הדממת פעילותה" בין 15 במרץ לסוף מרץ

 

לאחר שהפסידה בכל שנת 2019 סכום של 84 מיליון שקל, קבוצת האופנה קסטרו מדווחת כי ברבעון הראשון של 2020 לבדו הסתכמו הפסדיה ב-87 מיליון שקל. זאת, בעקבות צניחה של 22% בשורת ההכנסות, בצל משבר הקורונה.

קסטרו מציגה הפסד תפעולי רבעוני של 83 מיליון שקל והפחתת ערך נכסים בהיקף כולל של 37 מיליון שקל, בין השאר, בשל "ירידת ערך מוניטין" של 19.5 מיליון שקל, ו"ירידת ערך מותג" של 10.9 מיליון שקל.

מניית החברה צללה ב-36% מתחילת השנה וב-76% בשלוש שנים, והיא משקפת לקסטרו, שנמצאת בשליטת משפחת רוטר, שווי של 220 מיליון שקל בלבד.

קסטרו, שפרסמה את תוצאותיה לרבעון הראשון בדקה ה-90 של תקופת ההארכה שניתנה לפרסום הדוחות, מעריכה כי איבדה מחזור הכנסות פוטנציאלי של כ-63 מיליון שקל בגין "הדממת פעילות הקבוצה" בין 15 במרץ לסוף מרץ. 

ביחס למצב איתנותה הפיננסית, קסטרו מגלה כי קיבלה הלוואות בערבות מדינה בהיקף של 41.4 מיליון שקל במהלך הרבעון הראשון, ונוסף על כך, היא צופה תזרים חיובי נטו של 65-83 מיליון שקל כתוצאה ממכירת הקרקע שלה בבת ים בתחילת מאי.

עוד מציינת קסטרו כי היא צפויה להיות זכאית למענקים "לעידוד תעסוקה" בטווח של 7-9 מיליון שקל - סכום המוערך ב-7%-9% מסך הוצאות השכר הצפויות בחודשים יוני-ספטמבר 2020. כמו כן, מדווחת החברה על גידול ניכר בימי המלאי של הקבוצה מ-210 ימים בסוף הרבעון הראשון ב-2019 לכ-262 ימים בסוף הרבעון הראשון.

במבט קדימה החברה צופה כי "בהמשך 2020 ואף ב-2021 צפויות השפעות והשלכות נוספות של המשבר", וייתכן "ייקור של עלויות המימון". נכון להיום, לקבוצה 394 חנויות לישראל ו-33 חנויות בחו"ל, כך שבמהלך 2020 נוספו לה שלוש חנויות בישראל, ומנגד נסגרו 16 חנויות, ובהן כל רשת מותג האביזרים אקססורייז. 

לדברי רון רוטר, מנכ"ל הקבוצה, שנכנס לתפקידו בחודשים האחרונים, "על אף השלכות משבר הקורונה, אנחנו אופטימיים וצופים כי מהלכי ההתייעלות שביצענו לצד השבחת ערך בכל המותגים, יישאו פרי".

מבחינת תחומי הפעילות של החברה עולה כי כל תחומי הפעילות המרכזיים הניבו לחברה הפסד ברבעון הראשון, כאשר פעילות האביזרים בישראל עבר מרווח סמלי להפסד תפעולי של כ-31.6 מיליון שקל, ופעילות האביזרים בחו"ל צמצמה הפסדים ביחס לרבעון המקביל אשתקד.

תחום פעילות אופנה והלבשה הניב לחברה הפסד תפעולי רבעוני של 48.9 מיליון שקל. הקיטון בהכנסות החברה ביחס לרבעון המקביל אשתקד היה בכל תחומי הפעילות, להוציא תחום פעילות טיפוח וקוסמטיקה - שתחתיו פועלות הרשתות קיקו מילאנו ואיב רושה - שרשם גידול מ-5 מיליון שקל ברבעון הראשון אשתקד, להכנסות של 8.2 מיליון שקל ברבעון הנוכחי.

המכירות בחנויות זהות בתחום ההלבשה ברבעון רשמו קיטון של כ-8%. בפעילות אביזרי אופנה בישראל המכירות בחנויות הזהות קטנו ב-5%. אגב המכירות בחנויות הזהות, קסטרו מציינת בדוחותיה כי היא "סבורה כי גם בשבועות שקדמו להדממת פעילות הקבוצה (15 במרץ; ש"מ) נרשמה בשוק ירידה בביקושים, לאור חוסר הודאות שאפיין את משבר הקורונה". 

במקביל ביצעה קסטרו, שמעסיקה כ-5,000 עובדים, שורה של מהלכי התייעלות, ובהם פיטורים במטה, קיצוץ זמני בשכר של בכירי החברה, כולל המנכ"ל, ומכירת הקרקע שלה בבת ים.